Kjøp av brukt platespiller, kva må ein tenke på?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av brukt platespiller, kva må ein tenke på?

Hei.
    Eg har tenkt på å kjøpe meg ein billig og brukt platespiller siden eg syns det er litt stilig å ha ståande(og ikkje minst bruke).
    Har ikkje mange pengane og har ikkje peiling på platespillera og sånt, men kva må eg tenke på når eg ser etter spiller(det er snakk om brukte, GAMLE spillera, ikkje nye(litt brukte) high-end spillera)
    Er dette noko brukande i det heile?
    Også, så lenge det er RCA utgang på den, så er det berre å koble til forsterkaren?
    Har sett på denne: "Sanyo TP B2" på finn.no, han skal berre ha 250kr for den(har sendt mail og hørt om det er noko med den) men er det nokon som har nokon erfaring eller lignande med den?
    Nokon som har erfaring med spillera eg burde sjå på?
    Prisen er helst under 500kr(blir nok oppgradering ganske fort om eg får smaken for dette)

Håper på hjelp

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du bør kjøpe den, av den enkle grunn at den er så billig. Sanyo var et godt merke den gang, men denne spilleren er nok ikke high-end. Men sikkert en viktig erfaring å ta med seg når du skal igang med vinyl for første gang. Og bra lyd i og for seg vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, hvis den virker er den sikkert verdt sine 2508). Disse trenger ofte ny stift og evt. belte, men sånt trenger ikke koste stort.

Ang. å koble til at forsterkeren: Har forsterkeren platespillerinngang? Hvis ikke trenger du en separat platespillerforsterker, såkalt RIAA.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva er ein platespillerinngang
    Forsterkeren er "Onkyo TX-SR507" om det hjelper

Kva ligger prisen på ein stift og belte på sånn ca?
    Og ikkje minst den RIAA forsterkeren?

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Intel94

Platespilleringang, - innebygd RIAA trinn i forsterkeren din... Eg vet ikkje om Onkyo TX-SR507 har det, men vist du ser bak på inngangene, vist det står phono på noen av inngangene, så trenger du ikkje noe riaa trinn.. Tviler på at du har det...

Så vist du trenger riaa, så får du en god en til ett par hundre kroner, iallefall vist du kjøper brukt.... Cambridge 640P er jo en god riaa til en rimelig penger...

Du får jo også billige ting fra NAD, men de har eg aldri hørt noe av.. Kanskje noen andre har noe å si om NAD sine riaa trinn...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Intel94

Signalet fra platespiller har ikke samme nivå og equalisering som signal fra CD/mp3-spiller osv. Derfor trengs en egen liten forsterker, såkalt RIAA, mellom platespiller og forsterkeren. Forsterkere før ca. 90-tallet hadde alltid dette innbygd, med en egen phono-inngang på baksiden, men nåtildags er det sjeldnere (men på vei tilbake).

Gode RIAAer koster jo litt. Har du veldig lite penger kan du jo a) låne deg en gammel forsterker med phono-inngang b) låne deg en RIAA c) kjøpe en veldig veldig billig RIAA på ebay eller noe, og se om du liker det du hører.

Belte og stift kan du få for et par hundrelapper hver, f.eks. på stiftservice.com.

Det er en liten terskel for å komme seg i gang med vinyl, men ikke la deg skremme - bare tenk på de gilde store platecoverne. Litt gøyere enn mp3, kanskje?

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mikel