pickup til SL 1200

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

pickup til SL 1200

har fått kjøpt en brukt Technics SL 1200 MKII som har en Shure 75 pickup med ødelagt nål, så tenker jeg at jeg investerer i helt ny pickup i stedet for å kjøpe ny nål.
    Jeg trenger en pickup som skal spille mot en Pro-Ject Tube Box SE II, den er videre koblet inn mot en Music Angel KT 88 rørforsterker.

Musikk som spilles er klassisk rock, blues, jazz og noe klassisk musikk.
    Gode forslag mottaes med takk!

Tube Box´n kan ta både MM og MC pickuper.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg ville rett og slett beholdt pickupen - den er gulle god - og satt på en JICO SAS-nål, som koster en 1000-lapp (direkte fra Japan).
    Bedre får du det ikke.

Se ellers Shure-guiden.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Kjell!
    takk for god info, som vanlig!
    Jeg sjekker ut den Japanske nålen!
    Jeg har også fått i dag i gave av en god kamerat en
    Shure M97xE ubrukt i eske, men tydligvis noen år gammel,
    er det ikke noe å satse på?
    Shure sier sjøl at det er :"Pickupen for åpent audiofile",
    store ord som kanskje ikke holder helt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vel heller gått for en Stanton Trackmaster V3 eller V4. Skal du ha ren og pen lyd som er MODERNE som går til all slags musikk hadde jeg tatt en av de. De leser UTrolig godt nye og gamle LPer. Jobba som DJ å spilt å nærmest ødelagt LPer med scratching. De er like fine etter at de stiftene har vært på jobben

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av telecaster
    Hei Kjell!
    takk for god info, som vanlig!
    Jeg sjekker ut den Japanske nålen!
    Jeg har også fått i dag i gave av en god kamerat en
    Shure M97xE ubrukt i eske, men tydligvis noen år gammel,
    er det ikke noe å satse på?
    Shure sier sjøl at det er :"Pickupen for åpent audiofile",
    store ord som kanskje ikke holder helt?

Dessverre har M97 xE dårligere nål (stift) enn den som originalt fulgte med de gamle M75 (i beste versjon) og særlig M91, M95, M97 opprinnelig versjon og V 15-II og III.

De gamle fra 70-tallet hadde en avansert tynn cantilever (nålearm) som dobbelt rør i matt aluminium - dette ga mulighet for lav masse og høy stivhet. Dessuten low mass nude diamond tip, enda viktigere.

Den nye M97 xE ser ut til å ha en enklere nålearm, og fremfor alt, en "metal-bonded" diamant med høyere masse - det gir en unyansert svisjende diskant, der de gamle er tørre og klare. Behagelig lyd riktignok (M97 xE), men ikke så detaljert som ønskelig.

Shure laget verdens beste pickuper på 70-tallet - så kom de nye seriene ut på 80-tallet (med "ingeniør-forbedringer"), og Shure endret da produksjonen til mye dårligere reserve-nåler til de gode gamle modellene for å promotere de nye modellene, som dessverre ikke svarte til forventningene. Derved ødela Shure for seg selv, og vi fikk den nye oppblomstringen av moving coil pickuper.

Heldigvis er det idag lett å finne super-nåler til de gamle gode Shure, slik at vi igjen kan nyte den gode 70-talls lyden.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En ting til - hvis du skulle ha lyst å kjøre en periode med M97 xE, så blir det en stor forbedring ved å sette inn en ekte Shure USA N95 ED stift (nål) med nude diamond. Og selv en billigere Mexico-produsert Shure N95 ED (som ikke har nude diamond, men ellers ser helt identisk ut) vil for en gangs skyld gi en brukbar lyd - begge disse variantene kan retippes (Expert UK) til moderne fine line, som selvsagt er nude diamond.

Se forskjell: I lupe eller mikroskop vil en nude diamond være hvit, mens en metal-bonded diamant er sort. Med litt trening kan man se forskjellen med det blotte øye.

Vil man være sikker på å få de gode stiftene produsert i USA på 80/90-tallet, så kan man bestille de som heter N95G (sfærisk, lavere oppløsning, fin til retipping) og N95HE (hyper-elliptisk, er dyr) - disse spesialvariantene ble fjernet da produksjonen ble flyttet til Mexico.

Og vil du spille på M97 xE og fortsatt vil beholde børsten, så kan du benytte stiften som heter N97ED (den er dyr) og sjekke at det på esken står Made in USA. Denne har også mye av de gamle kvalitetene i seg. Alternativt den helt nye N97HE SAS fra JICO, har moderne fine line-slipning som alle SAS, den må bestilles i USA:
    LP Gear: Super Analogue Stylus replacement for Shure N97HE stylus
    Se bilde og bildetekst nedenfor.

Du har nå en pickup som etter manges mening overgår de berømte Shure V15 IV og V.

Tilbake til den gode gamle M75, en av de mest populære pickups noensinne, det kan være interessant å lytte på den med en original Shure-stift. Da er dessverre N75ED/II-nålen vanskelig å finne idag. Derfor kan N95-nålen ovenfor være bedre å lete etter - den passer faktisk på M75-huset også. Og gir litt bedre kvalitet.

Bildet nedenfor viser SAS-varianten av Shure N97HE-nålen. Den lille plastfliken på toppen må files ca 1 mm inn for å få en N97-stift av gammel type til å gå helt inn i den nye M97 xE. Det er veldig enkelt - man filer litt av midtre del på bakre kant, den delen som ligger mellom de to røde pilene på bildet. Bakkanten støter mot pickup-huset og hindrer derved den siste millimeteren når nålen (stiften) skyves inn på plass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •