Hjelp! Platespilleren rister!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Hjelp! Platespilleren rister!

Jeg er student og flyttet inn i en møblert leilighet, og ble lykkelig da jeg så at det var en plate- og kassettspiller blandt møblementet! Merket er Eroica, modellen heter TCM-210MSF.
    Har lett på internett etter manual, men tror ikke det er en spesielt kjent type akkurat. Ser ut som den er fra kanskje 80-tallet...

Problemet er at den sirkelen plata skal ligge på (beklager dårlig vinyl-ordforråd) rister! Så hvis man legger på en plate, rister plata og stiften hopper fram og tilbake! Eneste måten jeg har funnet som hjelper er hvis man står å holder på den sirkelen, så den får littegrann motstand, men det er ikke akkurat optimalt å stå der med fingern når man helst vil danse!

Det er to skruer, en på hver side av den sirkelen, som står ganske mye opp. Kanskje det er noe man kan skru på for å fikse det? Eller fins det noen andre grunner? Eller er den rett og slett ødelagt?

Trenger hjelp fra litt mer erfarne folk, så håper noen av dere kan hjelpe meg så vi kan spille litt vinyl på festene her i huset framover
    Kan legge ut et bilde av den, hvis det hjelper?

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til forumet

Men legg gjerne ut ett bilde, eg ikkje helt sikker på om forstod noe særlig ut av dette her.. Sorry

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl på fest hos meg er iallfall bannlyst, men for all del :wink:

Når det kommer til ristingen så kan det være greit å vite om spilleren er direkte drevet eller reimdrevet. For å finne ut av det kan du prøve å løfte avtallerkenen (el. sikelen som plata ligger på som du kaller det, hehe) Jeg tror at enten så er motorfestet (hvis direktedrev) løst eller så er ikke tallereknen skikkelig fast.
    Men som Psychonaut sier, bilder er bra, lettere å se hva som kan være feil da

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I gamle dager ble platespiller og vinyl låst inn før en fest...

At platetallerkenen rister, tyder vel på at noe er skjevt. Med en billig platespiller er det neppe lønnsomt med profesjonell reparasjon. En hjemmesnekret løsning vil aldri bli 100% bra.

Har du plater du ikke har noe imot å ødelegge (planer om festbruk tyder på det), og ikke bryr deg om at lyden vil høres for jævlig ut (variere i hastighet og tonehøyde pga usentrert rotasjon) kan du jo gjøre et forsøk på å reparere.

Misliker du at musikken låter falskt, og har plater du ønsker å beholde i spillbar stand, bør du holde dem langt unna denne spilleren.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    I gamle dager ble platespiller og vinyl låst inn før en fest...

At platetallerkenen rister, tyder vel på at noe er skjevt. Med en billig platespiller er det neppe lønnsomt med profesjonell reparasjon. En hjemmesnekret løsning vil aldri bli 100% bra.

Har du plater du ikke har noe imot å ødelegge (planer om festbruk tyder på det), og ikke bryr deg om at lyden vil høres for jævlig ut (variere i hastighet og tonehøyde pga usentrert rotasjon) kan du jo gjøre et forsøk på å reparere.

Misliker du at musikken låter falskt, og har plater du ønsker å beholde i spillbar stand, bør du holde dem langt unna denne spilleren.
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    I gamle dager ble platespiller og vinyl låst inn før en fest....
    Ville selvfølgelig aldri putta mine verdifulle album på den spilleren før jeg vet at den er i orden, det går nemlig ann å ha plater til fest og andre mer vedifulle til hverdags. Jeg mener i alle fall at har man musikk som kan danses til, bør den danses til! Og i allefall når utleieren har satt igjen en platespiller og masse vinyl og sagt vi kan bruke det sånn vi vil!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis utleier vet at platene kommer til å bli ødelagt, er det sikkert greit...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyways. Det er i såfall mitt problem, ingen grunn til bekymring for dere.
    Det jeg vil ha er hjelp til å få den til å funke. Men finner ikke ledningen til kameraet, men skal legge ut et bilde med en gang jeg finner det!

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sofiefunk
    Det jeg vil ha er hjelp til å få den til å funke. Men finner ikke ledningen til kameraet, men skal legge ut et bilde med en gang jeg finner det!
    Hehe, sant nok det, det er bare at vi som driver med vinyl her inne er genuint interessert i vinyl og musikk, og prøver derfor å ta godt vare på platene og utstyret vårt
    Få lagt ut bilder ja, så skal vi prøve å hjelpe så godt vi kan

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Sjekk om 'sirkelen' med plata oppå roterer fritt, og at ikke akselen i sentrum
    er bøyd til en av sidene.

Plata skal rotere parallellt med selve spilleren, og må ikke komme borti
    andre deler i nærheten.

Kan tilogmed hende at etellerannet har havnet under platetallerkenen, slik at
    den vibrerer.

Prøv å ta av gummimatta, og drei litt rundt for å se om noe hindrer den i å rotere
    uhindret.

En annen ting, legg opp en liten snutt på youtube om du kan.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •