Retro-anlegg, hvilken PU?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Retro-anlegg, hvilken PU?

Hei! Jeg driver å samler på meg et retro-anlegg som jeg skal ha i et eget rom. De viktigste delene så langt er en Pioneer PL15R platespiller, en Pioneer SX-950 receiver og et par DCM TF250 høyttalere.

(Resten er en Philips CD303 og en Nakamichi 480Z)

Utstyret framstår som nytt, platespillern har ny rem, men jeg vil bytte ut Pickupen på den. AT 95E,
    Stanton 681 III mk3 og Shure M97XE er noen jeg har sett litt på.

Er det noen som har erfaringer med noen av disse, eller vet om noe annet som kan passe?

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mixtape
    Hei! Jeg driver å samler på meg et retro-anlegg som jeg skal ha i et eget rom. De viktigste delene så langt er en Pioneer PL15R platespiller, en Pioneer SX-950 receiver og et par DCM TF250 høyttalere.

(Resten er en Philips CD303 og en Nakamichi 480Z)

Utstyret framstår som nytt, platespillern har ny rem, men jeg vil bytte ut Pickupen på den. AT 95E,
    Stanton 681 III mk3 og Shure M97XE er noen jeg har sett litt på.

Er det noen som har erfaringer med noen av disse, eller vet om noe annet som kan passe?
    Shure er jo solide saker som bare får skryt

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Psychonaut!

Enig, veldig mange har mye bra å si om Shure på nettet. Shure M97Ex var den første jeg bestemte meg for, men det ser ut som om den er avhengig av lavere kapasitans enn vanlig for ikke å låte litt 'mørkt'?

Jeg skal ta å koble til platespillern og måle kapasitansen fra PU-shellet og inn i forsterkern, så får vi se.

En nannen ting, Stanton har vel vært en favoritt på radiostasjoner i mange år, så den kan vel ikke være helt feil den heller? (Og så er konstruksjonen 30 år gammel, som passer bra med retro-stilen)

Og AT95 er like gammel, og vel ansett så vidt jeg kan bedømme... Dettæ blir ikke enkelt.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AT-95 er jo en grei PU til prisen, og en ok inngang til vinylverdenen
    Den følger jo med mange gode platespillere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det blir en Shure M44G, en gammel broadcast/club traver og nå DJ-pickup. Markedsført som høyoppløsende, med ekstra vekt på detaljert solid bass/lavfrekvens og godt likt blandt både amatører og proffer på nettet.

(AT95E er bare likt av amatører?)

Skal spandere på den et reloop alu headshell, og i og med at den krever 47k/450pF så er det heller ikke noe problem å tilpasse RIAA trinnet til den. Dette har jeg tru på. Skal poste et sample når den er på plass så dere kan vurdere selv

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som det blir en Shure M44G, en gammel broadcast/club traver og nå DJ-pickup. Markedsført som høyoppløsende, med ekstra vekt på detaljert solid bass/lavfrekvens og godt likt blandt både amatører og proffer på nettet.

(AT95E er bare likt av amatører?)

Skal spandere på den et reloop alu headshell, og i og med at den krever 47k/450pF så er det heller ikke noe problem å tilpasse RIAA trinnet til den. Dette har jeg tru på. Skal poste et sample når den er på plass så dere kan vurdere selv
    Høres bra ut dette...
    Shure er ikkje det dumeste valget du kan ta innenfor vintage i allefall

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er M44G på vei hit i en liten papp-eske sammen med en ekstra stift, fra multima. Fant en annen pappeske med LP'er og 12" singler på loftet, og en annen med små singler i uthuset akkurat nå

En av LP'ene er et ca 1980 opptak av et kor i en Kirke her i Særp, utgitt på et lite plateselskap drevet av en som virkelig setter pris på god lyd. Skal ta med litt derfra i samplet.

Gleder meg til å høre på denne, og resten av skivene, og å handle ny vinyl igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Vil bare si at pickupen kom for kort tid siden, multima.no hadde litt problemer med leverandørene sine, men nå er den på plass i Pioneer platespillern, og det låter en god del bedre enn jeg hadde håpet på.

Platespilleren virker nesten fri for romling og nettstøy, og Shure pickupen låter veldig 'skru opp volumet', med en litt for tydelig diskant, pga av at den har litt høyere kapasitiv last enn den er spesifisert for i detn forsterkern jeg bruker til å teste.

Er litt overasket over hvor bra lyd det kan være fra vinylskiver..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen Vil bare si at pickupen kom for kort tid siden, multima.no hadde litt problemer med leverandørene sine,
    men nå er den på plass i Pioneer platespillern, og det låter en god del bedre enn jeg hadde håpet på.

Platespilleren virker nesten fri for romling og nettstøy, og Shure pickupen låter veldig 'skru opp volumet', med en litt
    for tydelig diskant, pga av at den har litt høyere kapasitiv last enn den er spesifisert for i detn forsterkern jeg bruker
    til å teste.

Er litt overasket over hvor bra lyd det kan være fra vinylskiver..

Hehe... God å høre at du blei posetivt overrasket

Vinyl låter fantastisk, så lenge du har riktig "avspillings" utstyr:-D :-D
    Mye av det beste eg har hørt av "lyd" har vore på vinyl, heilt klart!....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •