Hjelp til RIAA, og oppsett av ny platespiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til RIAA, og oppsett av ny platespiller

Hei,

Fikk i går en platespiller fra samboeren min til bursdag . Var en Pro-Ject RPM 1 Platespiller .

Nå er dette med platespiller helt nytt for meg, men har funnet ut at jeg trenger et RIAA trinn.

Har ikke tenkt å legge noe penger i dette i første omgang, da jeg nettopp har oppgradert anlegget mitt. Men håper på noen anbefalinger av billige RIAA trinn for å teste om dette er noe for meg. Ser soundgarden har en B-tech til 399kr. Håper å finne en i denne prisklassen i første omgang.

Ellers er det jo en del justeringer som må til . Har forstådt det meste, men lurer på ett punkt ( utdrag fra manual ) :

Adjusting the azimuth

The Cartrige needle must be vertical in the record groove in order to trace the groove wall modulations correctly

Er det pickup nålen dette som skal være helt vertikal ? Den har originalt en vinkel på 30 grader eller noe sånt. Hva er "Cartrige needle" ?

Var ikke mye bilder i manualen så er litt skuffet over den.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dvs vertikal sett rett forfra.

Dersom platespilleren ble levert ferdig installert med pickup så burde den være greit justert...

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Styr unna b-tech riaa, har selv hatt et slikt. Legg på noen hundrelapper og kjøp cambridge eller nad riaa på hifi klubben, eller rega riaa på soundgarden..

Newcomer kaajola sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Azimuth

Azimuth er vinkelen mellom Pickup og plata når du ser pickupen rett forfra. Vinkelen skal være 90 grader.

Det er ofte en strek forran på pickupen. Legg et lite speil (det kan gå med en blank cd plate, men den må lgge helt slett) på platetelerkenen og sikt rett ovenfra ned langs med streken (har pickupen rette kanter kan en også sikte langs kantene) Når azimuth er riktig skal streken på pickupen og den streken du ser på speilbildet danne en rett linje. Det skal mao. ikke være noen vinkel eller knekk på linjen du ser på pickupen og linjen på speilbildet

Stikker headshellet (plata pickupen er montert på) langt ut forran pickupen kan dette være vanskelig. Men som sagt vinkelen mellom pickup og plate skal være 90 grader når du ser på pickupen rett forfra.

Riia Det er vanskelig det (Det var nesten et Ludvik sitat)

Hva du skal gjøre om ikke dette stemmer? Ta godt tak og vri i stykker armen!
    Huff da - Nei, da må du lese videre i bruksanvisningen.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Azimuth-justeringen på en Pro-Ject ordnes ved å løsne en skru som er skjult på toppen av armfestet, altså der "leddene" til armens retninger er (dumt forklart?). Du ser skruen hvis du vipper opp armen så langt den går. Når skruen er løsnet, vrir du på armen, og sjekker om vinkelen blir riktig. På min Pro-Ject 1.2 var denne skruen av så dårlig kvalitet, at jeg ødela den da jeg skulle justere azimuthvinkelen på spilleren. Så pass på å ikke skru til for hardt.

Ang. RIAA-trinn, så bruker jeg Pro-Ject Phono Box, og synes lyden blir bra med det. Det kostet ca. 800,- for noen år siden, hos Soundgarden.

Newcomer S0und's sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD har vel en til 798 eller en med usb utgang til 1198 .. mener den er ganske kurant. en bekjent av meg har en slik og er fornøyd med den mer enn det kjenner jeg ikke til den hehe

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Azimuth har ikke med vinkel mellom pickup og plate å gjøre, det har med vinkel mellom stift og plate å gjøre. Hele poenget med azimuthinnstilling er å kunne foreta en justering dersom nålen ikke sitter korrekt i nålefanen/cantileveret.
    Dersom azimuth er feil vil du kunne få vandring i lydbildet i form av skifte i plassering avhengig av frekvensgang, og særlig i dynamiske passasjer. Eksempelvis vil en vokal kunne flytte seg sideveis i lydbildet når vokalisten går opp eller ned. Azimuth påvirker også sporing og feil azimuth gir fremtredende sibilanter (men dette kan også komme av flere andre faktorer). Speil og lupe gir deg mulighet for å se om stiften står vinkelrett, ellers finnes ulike måter å måle dette på ved hjelp av testplater.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Fosse5]Azimuth har ikke med vinkel mellom pickup og plate å gjøre, det har med vinkel mellom stift og plate å gjøre. Hele poenget med azimuthinnstilling er å kunne foreta en justering dersom nålen ikke sitter korrekt i nålefanen/cantileveret.
    QUOTE]

Det overnevnte er selvfølgelig helt korrekt. Nå tror jeg likevel at de fleste pickupprodusenter bestreber seg på å få nåla til å stå i samme vinkel som pickup huset. Det vil si at når huset har korrekt vinkel så har nåla det også. Noen hus er likevel av en slik utforming at de ikke vil være til noen hjelp.

Det å se om stiften står korrekt tror jeg for de fleste vil være svært vanskelig.

Testplater er sikkert fint. Har Fosse noen eksempler på testplater som er er greie å bruke?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det vesentlige kan man gå ut fra at huset satt i rett vinkel er "godt nok", det finnes en mengde seriøse armer som ikke har azimuthjustering så det går å leve uten, men i noen tilfeller trengs det justering. Poenget mitt var bare at om man går ut i fra å justere etter huset så trenger man jo ikke justere aziumuth overhode, da kan man ta utgangspunkt i nøytral posisjon på armen.

Analogue Production og Cardas sine testplater er ok.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unipivot

Jeg dro ikke resonementet mitt like langt som Fosse5 i mitt forige innlegg, men for de med armer som har vanlige lager så er det som oftest ikke nødvendig å tenke på noen Azimuth justering. Den vil stort sett være korrekt. Mange av disse armene derfor ingen mulighet for Azimuth justering.

Har en derimot en unipivot arm. De som henger å dingler rundt en spiss nål, så er det ikke like sikkert at azimuth vinkelen er riktig.

Jeg har selv en arm av sistnevnte type. På den kan azimuth justeres enkelt og greit med en vertikal skrue på siden av armen. Se bildet:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •