Digitalisering av vinyl

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digitalisering av vinyl

Halloys !

Er det noen her som har erfaringer med å "rippe" vinylskiver til mp3-filer ?

Tenkte først på å kjøpe meg en platespiller med USB-utgang men i og med
    at det finnes "bokser" som digitaliserer signalene fra en vanlig platespiller,
    tror jeg at jeg kommer til å satse på den løsningen,

Ser at Hi-Fiklubben har 2 forskjellige. En fra NAD til ca kr 1200 og en fra
    TerraTec til ca kr 1000. Noen som har prøvd disse eller ar andre forslag ?

Mvh
    Pål

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD'en fungerer bra.

Selv synes jeg det blir mye styr å digitalisere selv. Om ikke platen det gjelder er umulig å få tak i, kjøper jeg heller nytt fra iTunes, om jeg ikke synes musikken er verdt prisen av en CD. Da slipper man også alle ulåtene fra en gammel, velbrukt LP. Vinyl slites ved bruk, og blir i tillegg kjemisk degradert med årene.

Newcomer Komponent sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Paalkj
    Halloys !

Er det noen her som har erfaringer med å "rippe" vinylskiver til mp3-filer ?

Tenkte først på å kjøpe meg en platespiller med USB-utgang men i og med
    at det finnes "bokser" som digitaliserer signalene fra en vanlig platespiller,
    tror jeg at jeg kommer til å satse på den løsningen,

Ser at Hi-Fiklubben har 2 forskjellige. En fra NAD til ca kr 1200 og en fra
    TerraTec til ca kr 1000. Noen som har prøvd disse eller ar andre forslag ?

Mvh
    Pål
    Har en Pro-ject Debut III med USB som fungerer bra til dette.
    Ripper dem til WAV filer hvis de skal brennes på CD.

Den digitalisererer oså signalene så det trengs ingen boks utenom

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den svært innholdsrike programpakka til Creative ZEN Vision:M 30 GB var det blant mye annet et lite, kombinert rippe-, konverterings- og avspillingsprogram på 400 kB. Så lenge man hadde linje inn og ekstern kilde (vinyl eller kasettspiller) kunne konverteringen skje til Mp3, WAV eller WAV. (Creative var i starten bare kompatibel med Windows.) Og det programmet funka ett og med god kvalitet.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pro-Ject Audio Systems kan også være en løsning.

Jeg vurderte dette selv for en god stund siden, men fant ut at med tiden det tar, kjøper jeg heller CDer (til lave priser stort sett) og spiller de jeg ikke får tak i med platespilleren. Men det finnes jo så klart en del utgivelser som man ikke får digitalt og da kan det være kjekt.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det gjelder eldre plater, synes jeg faktisk lyden blir bedre med vinylripp enn kjøpte CD'er som ofte låter pyton.

Som program har jeg brukt Audiograbber mest.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komponent
    Hvis det gjelder eldre plater, synes jeg faktisk lyden blir bedre med vinylripp enn kjøpte CD'er som ofte låter pyton.
    Mulig det er mer dynamikk på en del eldre LP-utgivelser, enn på enkelte nye CD-versjoner der dynamikken er innskrenket for å passe til radiosendinger.

Jeg tviler på om dette har betydning når du ripper til MP3...

Det som har betydning, er knitring, knepp, rumling og annen ulyd som følger av slitasje og materialaldring på LP'er -- foruten de uunngåelige hastighetsvariasjonene (som f.eks. kan få piano til å låte skjærende falskt) som følger av bølgete plater.

Jeg regner med at det det er aktuelt å rippe, ikke er nypresset audiofil-vinyl, men gamle, masseproduserte plater. Det skal stor fantasi til å høre bedre lyd her enn på en standard CD. Jeg har hatt anledning til å sammenligne en god del på det området.

(Men jeg har også opplevd at vinylsamlere har betalt det tredobbelte av CD-pris for en gammel 60-talls-LP som i realiteten var uspillbar...)

Programvare er ikke noe problem. Her finnes det utallige varianter, til Mac og Windows; gratis eller til et par hundrelapper på Nettet.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke å anbefale rippe til mp3 om det skal brennes til CD. Da bruker en wav.

Plater med nevneverdig knitring og støy har jeg omtrent ikke. Men det er ikke så mange som overføres til CD. Iallefall synes jeg man få mer av vinyl-lyden i stedet for den flate skarpe lyden på kjøpte Cd'er. Det er vel litt etter hva man legger vekt på med lydbildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Mulig det er mer dynamikk på en del eldre LP-utgivelser, enn på enkelte nye CD-versjoner der dynamikken er innskrenket for å passe til radiosendinger.

Jeg tviler på om dette har betydning når du ripper til MP3...
    Mener du at man ikke hører forskjell på flat, udynamisk musikk på mp3?

-k

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

-k
    Jeg stusset også på denne. Formatet betyr vel mye mindre enn det som blir gjort i forkant av utgivelsen. Husker jeg reagerte på en mp3 - 96 jeg har som låt utrolig bra (!) (men husker selvfølgelig ikke hvilken).

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg mener at lydkvaliteten på en gammel vinylplate er såpass dårlig at det spiller liten rolle hva man gjør med den.

"Flat" lyd på CD har vel ellers ikke noe med CD-formatet å gjøre. Formatet tillater større dynamikk enn det som er mulig på vinyl. Det er miksing og radiotilpasning som er synderen her.

En forskjell mellom en del nyere CD'er jeg har, og f.eks. 60-talls LP'er, er det jeg vil beskrive som mindre fyldig bass. Men også her har vi nok å gjøre med miksing og lydmoter. Jeg har CD-utgivelser av 60-tallsrock med akkurat den samme, fete bassen som finnes på gamle LP'er.

Forskjellen er at lydbildet på CD'ene er mer nyansert. Der bakgrunnsstrykerne høres ut som en enstonig masse på LP'en, kan man høre enkeltinstrumenter på CD'en.

Jeg må legge til at dette var ting jeg oppdaget da jeg hadde en god middelklasse-platespiller, men den billigste CD-spilleren jeg fikk tak i.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at lydkvaliteten på en gammel vinylplate er såpass dårlig at det spiller liten rolle hva man gjør med den
    Gamle vinylplater kan jo være alt fra LP'er med tysk robot-disco fra -78 og femten spor pr side til direktegraverte skiver på tung hvit vinyl eller 12 toms 45 rpm singler.

Noe av det kan låte veldig bra, og peiskosen er en bonus. Fant fram en CD for å teste akkurat nå, fra 97, med noen OMD spor fra LP'er

Låter mystisk bra. Luftig og gjennomsiktig. Og veldig engasjerende. Så bare ripp vinylen din, Paalkj.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mixtape
    Gamle vinylplater kan jo være alt fra LP'er med tysk robot-disco fra -78 og femten spor pr side til direktegraverte skiver på tung hvit vinyl eller 12 toms 45 rpm singler.
    Det er vel ikke folk som kjøper direktegraverte plater (og sikkert har utstyr til en årslønn) som ønsker å få samlingen over på MP3... Vi snakker nok helst om de lefsene som ble solgt i norske butikker mellom 1973 og tidlig 90-tall.

Og kanskje en og annen av de tykke LP'ene fra før oljekrisen -- men de er også mer eller mindre uspillelige nå pga materialaldring.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

Og kanskje en og annen av de tykke LP'ene fra før oljekrisen -- men de er også mer eller mindre uspillelige nå pga materialaldring.
    Å? Har en masse plater fra 60-tall og tidlig 70-tall. Har aldri merket at en sånn har blitt særlig verre i det hele tatt. Plater i mint fra den tiden, spiller som de var kommet rett fra pressa. Ingen problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Komponent
    Å? Har en masse plater fra 60-tall og tidlig 70-tall. Har aldri merket at en sånn har blitt særlig verre i det hele tatt. Plater i mint fra den tiden, spiller som de var kommet rett fra pressa. Ingen problem.
    Javel?

Etter boka skal vinyl etter ca 30 år være så degenerert at lydinformasjonen begynner å bli påvirket. Etter min erfaring holder platene en del lenger om de holdes frie for løse partikler (noe som kan være vanskelig nok, om man ikke har dem og spilleren i et industrielt "clean room") -- men så har jeg bare en alminnelig Rega-rigg, som sikkert ikke oppfatter de fine nyansene...

Blant audiofile i vinyltiden var det forøvrig ikke uvanlig å kjøpe 3 eksemplarer av hver skive, og oppbevare 2 i forseglet pakning under ufarlige temperaturforhold (godt under 30 grader -- det skal ikke stort mer til før de bulker seg; spesielt om de er av den tynne, post-1973-typen) til den første trengte avløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fahnsen, glem det her med aldring av vinyl. Sjekk ut egenskapene på kjemi-sider (poly vinyl-chloride), ikke audio forums.

Det har vært mange skrekk historier runtomkring om levetid på CD eller CD-R, men det ser ut som om disse formatene overlever alle tullespådommer også.

Selv har jeg snart 15 år gamle CD-R plater av absolutt kjipeste sort, som virker perfekt idag. CD'er fra 1981 likeså.

Det samme går for vinylen min. Litt annerledes er for MC, hvor limet på pressputa bak tapen gir opp, og så sitter du der.

Men vinyl? Ikkeno problem, de forandrer seg ikke med tiden.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mixtape
    Men vinyl? Ikkeno problem, de forandrer seg ikke med tiden.
    Du har aldri sett råtten PVC-isolasjon på gamle kabler heller, du vel?

Levetiden på alle plaststoffer er begrenset; det er faktisk ikke noe å diskutere. Hvor lang tid en vinylplate holder, kan naturligvis diskuteres -- og selvfølgelig hvor mye miljø (les: temperatur, støv, fett; evt rensemidler og -metoder) og bruk (les: spilling) innvirker på prosessen. Her er det trolig stor forskjell på samleobjekter og brukseksemplarer. Plater som blir tatt frem med bomullsvanter og spilt én gang etter storrengjøringen hver jul og påske kan ikke helt regnes med, etter min mening.

Jeg er forøvrig såpass gammel at uspillelige, gamle LP'er ikke er noe jeg har lest om, men noe jeg har opplevd. Jeg har til og med hatt en LP som fikk sprekker som var synlige i et ikke spesielt sterkt forstørrelsesglass...

(Jeg har forøvrig også én 20 år gammel CD som har tatt kvelden. Andre like gamle CD'er virker problemfritt. Og de er behandlet adskillig røffere enn noen vinylplate jeg har eid.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. Første LPn min, David Bowie, The Man Who Sold The World er like bra idag. Ingen sprekker eller tegn på degradering?

Ingen av de andre heller, for den sakens skyld. Riper er jo et problem, men røten vinyl? Nei..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man unngår et problem 9 av 10 ganger og at du ikke har sett det, betyr ikke nødvendigvis at problemet ikke eksisterer...

Platen med sprekkene hadde formodentlig en produksjonsfeil. Men plater hadde ofte produksjonsfeil på 70-tallet. Noen platebutikker mishandlet også platene ganske mye før de solgte dem; et par butikker i Oslo var notoriske.

Men tilbake til plast: Isolasjon på kabler er også ofte vinyl (PVC). Såvidt meg bekjent anbefales det å bytte løse kabler ca. hver 10. år. Kabler i vegger som ikke utsettes for mekanisk slitasje holder en del lenger -- men det anbefales ikke å beholde en 20 år gammel kabel om du likevel skal bygge om. Elektrikere jeg kjenner, som gjør jobben selv og ikke behøver å bekymre seg om utgiftene, bytter nyere kabler enn det. Har du et el-anlegg som er 20 år eller mer, anbefaler jeg deg å åpne en kontakt og kikke på isolasjonen. Har du et gammelt gulv med vinylbelegg, kan du sjekke hvor lett det er å brekke opp sprekker.

Nå gjennomgår vel sjelden LP-plater like mye som et gulvbelegg eller en strømkabel, og vinylen i LP-plater er kanskje av bedre kvalitet -- men det er fortsatt vinyl...

PS:
    Vinyldebatter blir lett litt som kabeldebatter. Noen ser flere sider av saken; andre tror uforbeholdent på vinylens magiske egenskaper...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette er iferd med å skli ut, avslutter jeg mitt bidrag til tråden med å presisere hva jeg har forsøkt å si:

1: Lydkvaliteten på vanlige, masseproduserte vinylplater var aldri noe å rope hurra for. I mange tilfeller var den ganske dårlig.

2: Kvaliteten reduseres ytterligere med årene, gjennom uunngåelig slitasje (mindre ved forsiktig bruk; ganske mye ved normal bruk; ødeleggende ved festbruk), miljøpåvirkning (varme, støv, fett, rensemidler), og kjemiske forandringer i materialet selv.

3: Konklusjonen min er derfor at det svært sjelden er bryet verdt å digitalisere. Ønsker man MP3, er det lettere å kjøpe nye filer. Ønsker man god lydkvalitet, kjøper man digital plate eller lossless-filer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •