Digitalisering av vinyl - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenkte bare jeg skulle slenge inn et forslag her.
    Om man eier en LP-plate så eier man også retten til å spille innholdet på den uavhengig av format.

Jeg er derfor ganske sikker på at du kan laste ned FLAC, mp3 eller det formatet du ønsker fra nettet de sangene du måtte ha på en LP.

Da omgår du hele rippe prosessen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Debian
    Tenkte bare jeg skulle slenge inn et forslag her.
    Om man eier en LP-plate så eier man også retten til å spille innholdet på den uavhengig av format.

Jeg er derfor ganske sikker på at du kan laste ned FLAC, mp3 eller det formatet du ønsker fra nettet de sangene du måtte ha på en LP.

Da omgår du hele rippe prosessen.
    Snakker du her om moralsk rett eller juridisk rett?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar at du har lov til dette både moralsk og juridisk.
    Du har kun skaffet deg en kopi av et materiale du allerede eier.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Debian
    Jeg antar at du har lov til dette både moralsk og juridisk.
    Du har kun skaffet deg en kopi av et materiale du allerede eier.
    At det er en moralsk rett er jeg helt enig i.

At det gjelder juridisk er jeg ikke like sikker på.

-k

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo heldigvis flere og flere nye utgivelser på vinyl som det følger med gratis nedlasting av mp3 :-D

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange typer vinyl,og vinylisolasjon i en del kabler er en av dem.Om du skulle forsøke å støpe en LP-plate av vinylisolasjon mistenker jeg avspillingsproblemene ville dukket opp adskillig raskere enn etter 30 år.
    Helt normalt lagrede Lp-plater holder tilnærmet "evig".Evig i den forstand at de ikke enda er eldre enn 50-60 år.Forbeholdene er at de ikke er ihelspillt,og ikke har vært utsatt for mye høy varme.Ellers er det ikke å komme fra at en CD tåler langt flere gjennomspillinger enn en LP
    Riper og festbruk ol tåler naturligvis heller ikke en LP særlig godt,men jeg må med skam å melde si at jeg har vraket langt flere CDer enn lp-plater.
    Peiskosen er der uansett,men bortsett fra det over nevnte er det ikke annet enn innspillings og presskvalitet som avgjør hvordan en feks 50 gammel LP lyder.
    Forøvrig er jeg en av de uheldige som har mistet data på noen av de eldste CDene mine fra 80-tallet,men jeg har registrert at dette fenomenet ikke er så utbredt som skeptikerne fryktet,så jeg antar jeg bare har vært uheldig.

Derfor:Ja jeg ville absolutt rippet,men ikke med noen av disse "billige" greiene med usb-tilkopling.Jeg har enda ikke hørt en av de som greier å levere i nærheten av platenes potensial.
    Man kan jo bare benytte en vanlig forsterker med Riaa inngang mellom spiller og PC.Det krever kun en kabel med mini-jack i en ende og dobbel RCA koplet til "rec out" i andre enden,så er du i gang!
    Mvh Rune

Newcomer Komponent sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Det er mange typer vinyl,og vinylisolasjon i en del kabler er en av dem.Om du skulle forsøke å støpe en LP-plate av vinylisolasjon mistenker jeg avspillingsproblemene ville dukket opp adskillig raskere enn etter 30 år.
    Helt normalt lagrede Lp-plater holder tilnærmet "evig".Evig i den forstand at de ikke enda er eldre enn 50-60 år.Forbeholdene er at de ikke er ihelspillt,og ikke har vært utsatt for mye høy varme.Ellers er det ikke å komme fra at en CD tåler langt flere gjennomspillinger enn en LP
    Riper og festbruk ol tåler naturligvis heller ikke en LP særlig godt,men jeg må med skam å melde si at jeg har vraket langt flere CDer enn lp-plater.
    Peiskosen er der uansett,men bortsett fra det over nevnte er det ikke annet enn innspillings og presskvalitet som avgjør hvordan en feks 50 gammel LP lyder.
    Forøvrig er jeg en av de uheldige som har mistet data på noen av de eldste CDene mine fra 80-tallet,men jeg har registrert at dette fenomenet ikke er så utbredt som skeptikerne fryktet,så jeg antar jeg bare har vært uheldig.

Derfor:Ja jeg ville absolutt rippet,men ikke med noen av disse "billige" greiene med usb-tilkopling.Jeg har enda ikke hørt en av de som greier å levere i nærheten av platenes potensial.
    Man kan jo bare benytte en vanlig forsterker med Riaa inngang mellom spiller og PC.Det krever kun en kabel med mini-jack i en ende og dobbel RCA koplet til "rec out" i andre enden,så er du i gang!
    Mvh Rune
    Dette her kan jeg bare underskrive på, tror du har helt rett.

Vinyl-plater utgitt for rundt 4o år siden kan være gull verdt på samle-markedet i dag. Det er bare å sjekke Musicstack, eBay osv.
    Hvem ville betalt i dyre dommer for plater som var eller i ferd å bli forvitrede og uspillelige?
    Så der regnet jeg med noe ikke rimer.

Og bare for å presisere nok en gang: Om man spiller inn fra vinyl med tanke på å brenne til CD, er Mp3 en svært dårlig idé. Anbefaler å spille inn på Wav-filer.

Om man bruker programmet Audiograbber som jeg er godt fornøyd med, og som er helt gratis, kan en velge mellom de to formatene ved line in-recording.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra vinylengine:
    Pickett and Lemcoe, in Preservation and Storage of Sound Recordings, states that "failure by chemical degradation of a vinyl disc in ordinary library environments should not occur in less than a century".
    Når det gjelder digitalisering av musikk fra vinyl, så får du 'signaturen' på kjøpet. Noen vil ha lyden slik de husker den, med evt knitring og alt.

Når jeg kjøper 12" singler med ny musikk, kan det være greit å ta en digital kopi, som låter eksakt likt skiva istedet for å kjøpe med en mp3.

Selv tror jeg CD er bedre enn vinyl som medium, men ikke nødvendigvis i praksis av flere grunner. Mye av det jeg har av vinyl er kopiert over på kassetter når de var nye, og jeg må si lyden er jevnt over fra bra til fantastisk.

Om det tråden egentlig handler om, så har jeg koblet 'tape out' fra forsterkeren/receivern til PC og tatt opp fra line in til wav eller mp3 fra 192 til 320kbits/s med en bra encoder.

Det med rett encoder er svært viktig for best mulig kvalitet. sjekk ut tester

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode råd, vink og innspill :-)

Tenker jeg går for NAD'en. (Hva er forresten prisen på en
    Pro-ject Debut III med USB ?).

Bare noen grunner til at jeg ønsker å digitaliser LP'ene mine:
    - Jeg har ingen interresse av å gi plateselskapene ekstra penger ved
    å kjøpe låter som jeg allerede har kjøpt på vinyl.
    - Mye av musikken jeg har på vinyl er veldig vanskelig å få tak i på annet vis.
    - Jeg har tenkt til å spille av "de rippede" på en bærbar mp3-spiller.
    Lydkvaliteten blir derfor ikke hva jeg prioriterer høyest. Satser på å
    rippe "skivene" i 320 kbps - noe som jeg selv mener gir et OK forhold mellom
    filstørrelse og lydkvalitet. (I hvert fall bra nok for min mp3-spiller).

Takker nok en gang for engagementet :-)

Mvh Paalkj

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •