plate rens - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 55 av 55

Tråd: plate rens

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kronisk skeptisk
    Tuller du med meg? Ikke rart det bråker da. Jeg kan love deg at om du vasker en hvilkensomhelst plate med zalo, og ikke bruker noe for å avspenne overflaten etterpå, ja da vil det selvfølgelig bli mye støy.

Altså: Problemet med den platen du har vasket og vasket og vasket er ikke at det har satt seg noe mystisk skitt nede i rillene, men at platen nå er så ren at det blir mye mer friksjon mellom plate og stift - og dermed mye mer knitring - enn før du begynte å vaske den. Skyll den godt med Sun skyllemiddel oppløst i vann og så kun med vann, eller bruk en annen metode som avpenner overflaten og reduserer friksjonen. Se mine poster # 11, # 19, # 20 og # 31 over.
    Jeg hadde Sun skyllemiddel i anbefalt dose i den magiske rensevesken jeg blandet etter din oppskrift over, uten at det hjalp. Jeg begynte å lure på om skyllemiddelet egentlig lakkerte fast skitten. Plata ble mer skinnende etterpå, på samme måte som oppvasken. Betyr ikke det at det ligger igjen ei hinne av noe som ikke var der før? Men jeg får gjøre et siste forsøk.

Og ny stift er i posten.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondis23
    Jeg hadde Sun skyllemiddel i anbefalt dose i den magiske rensevesken jeg blandet etter din oppskrift over, uten at det hjalp. Jeg begynte å lure på om skyllemiddelet egentlig lakkerte fast skitten. Plata ble mer skinnende etterpå, på samme måte som oppvasken. Betyr ikke det at det ligger igjen ei hinne av noe som ikke var der før? Men jeg får gjøre et siste forsøk.

Og ny stift er i posten.
    Du skyller godt med vann etterpå, ikke sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann. Jeg gravde opp denne gamle tråden. Jeg har et spørsmål. Kan Jif spray (den typen som brukes til speil) brukes til å rense vinylplater? Jeg lurer rett og slett på om den inneholder mye av det proffe rensevæsker eller oppskriften for hjemmelaget mix nevnt i denne tråden inneholder og om den ikke har noe som er fy-fy (f.eks etanol).

Grunnen til at jeg spør er at jeg så denne videoen:

YouTube - ‪Vinyl Record FAQs : How to Clean Old Records‬‏

Om det hadde funket å bruke den + å tørke av med en fiberfri, ren klut ville det vært et syteløst og godt alternativ. Mulig jeg skal teste selv på en gammel plate som det ikke er så farlig med, men det er greit å vite at den ikke ødelegger stiften heller.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsOl
    Heisann. Jeg gravde opp denne gamle tråden. Jeg har et spørsmål. Kan Jif spray (den typen som brukes til speil) brukes til å rense vinylplater? Jeg lurer rett og slett på om den inneholder mye av det proffe rensevæsker eller oppskriften for hjemmelaget mix nevnt i denne tråden inneholder og om den ikke har noe som er fy-fy (f.eks etanol).

Grunnen til at jeg spør er at jeg så denne videoen:

YouTube - ‪Vinyl Record FAQs : How to Clean Old Records‬‏

Om det hadde funket å bruke den + å tørke av med en fiberfri, ren klut ville det vært et syteløst og godt alternativ. Mulig jeg skal teste selv på en gammel plate som det ikke er så farlig med, men det er greit å vite at den ikke ødelegger stiften heller.
    Han sier på videoen at han bruker amoniakk fri vindusrens, vet ikke om amoniakk er en ingrediens i jif, men det er vel bare å sjekke bakpå flasken. det er sikkert lurt å teste dette på en gammel plate du ikke er glad i.

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rens av LP

Hei

Jeg har for bare noen dager siden oppdaget dette fantastiske lydmediet. Og jeg takker for gode vaske tips fra de som har holdt på med Vinyl i mange år. Renset platene mine og fikk mye mer gleder og liv i lydbildet.
    en

Jeg tror at om man kjøper vinyl ukritisk så får man mye rart. og det at Amerikansk vinyl låter veldig bra kan jeg bekrefte. Dream theater black clouds and silver linings er helt magisk. Her får CDen stå i hylla fremover.

Etter det lille jeg har fått med meg så er 180 gr platene de beste? Ser ihvertfall at der platene er 180gr så er dette nevnt i platesjappene på nett.

Gleder meg til systematic chaos og dramatic turn of events som snart kommer i postkassa.

Gleder meg masse over å høre musikk slik den faktisk er laget. analogt..

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen automatikk i at nyere 180gr pressinger er best, ofte regnes tidlige førstepress som de beste, hvertfall innen noe eldre musikk.

Tipper forøvrig at dream Theatre er innspilt digitalt.

Spiller mest vinyl selv og vasker med hjemmelaget ultralyd maskin.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ultralyd-rens av gammel vinyl

Noen i Bergen eller omegn som har utstyr til lutralydrens av vinyl?

OBS ultralyd knuser ikke skitten men "rister" den løs.

Såvidt jeg vet etter 5 år på Blindern, skulle dette være den mest skånsomme metoden å rense LPer på. Mediet/væsken ser jeg for meg er renset og demineralisert vann med en dæsj isopropanol oppi.

ohlala

Newcomer ErikE sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk meg platespiller selv i høst og liker lyden fra dette mediet meget godt. Har noen plater med knitre utfordringer. Bruker selv en flaske kjøpt fra 3M for vinyl og tannbørste. Garantert ikke optimalt.
    Etter og ha sett på lenger lagt ut her, kom jeg over folk som renset platene sine med tre lim. Noen som har prøvd det?

A Faster Method To Clean Your Dirty Records With Glue - YouTube

Newcomer Komponent sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikE
    Fikk meg platespiller selv i høst og liker lyden fra dette mediet meget godt. Har noen plater med knitre utfordringer. Bruker selv en flaske kjøpt fra 3M for vinyl og tannbørste. Garantert ikke optimalt.
    Etter og ha sett på lenger lagt ut her, kom jeg over folk som renset platene sine med tre lim. Noen som har prøvd det?

A Faster Method To Clean Your Dirty Records With Glue - YouTube
    Den metoden skal jeg teste på en plate som ikke er så viktig. Men nå har jeg få plater som trenger rensing da.
    Tror kanskje der er en del overdrivelser med platerens ute og går.

Denne metoden funger hvertfall helt fint: Linkhttp://avforum.no/forum/vinyl/88490-...ml#post1336639

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antistatisk platecover

Jeg har gravd frem ca 100 lp plater fra slekt og familie som jeg spiller litt i ny og ne.
    Jeg lurte på å rense disse men har fått et problem.
    Det er ingen som selger kost og renseveske. Det er heller ingen som selger disse plast innercoverne med antistatisk plastbeskyttelse.
    Eneste jeg har funnet er ebay og der er varen ikke lenger tilgjengelig.

Noen av disse platene jeg har er i slikt cover og de knitrer vesentlig mindre enn de andre. Hvis jeg skal vaske 100 plater for hånd ønsker jeg å legge dem i slike plastcover etterpå så ikke alt arbeidet er forgjeves.

Noen som vet hvor man skaffer slike?
    De jeg har er av merket Dishwasher V.R.P

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bestilte børste og rensevæske hos den lokale stereo sjappa. beskyttelses cover med plast vet jeg ikke, men er en LP sjappe i Notodden kan skaffe meg slike.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Svalander Audio har vel det meste en trenger.Erik fikk du henta den platematta jeg bestilte for deg,den skal vel og ha en viss effekt menes det.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Gøran... har glemt det helt bort!
    skal dra innom i morgen!

Newcomer Komponent sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde metoden med trelim (brukte vanlig Casco trelim) og det fungerte helt greit det. Platen ble også helt ren.

Limflaket fikk forresten fine riller overført fra platen. Ble fristet prøve å spille det. Det fungerte faktisk og det ble gjengitt baklengs lyd fra den.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    haha, fantastisk!