plate rens - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 55

Tråd: plate rens

Newcomer Kronisk skeptisk sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Paalkj
    Har brukt denne i mange år og er veldig bra fornøyd.
    Ble visstnok benyttet av NRK i sin tid.

Amazon.com: DISCWASHER D4+ Record Cleaning System: Electronics
    Utallige kommentarer under lenken din og andre steder slår fast at det som nå selges som Discwasher kun en dårlig kopi av den originale.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Hør med folka på Big Dipper. De har peiling på slikt.

PLATERENS
    Hvis alkoholen i den alkoholbaserte rensevesken de selger er etanol og ikke isopropanol så tyder det på at folka på Big Dipper slett ikke har peiling på slikt. Etanol spiser vinyl.

Men nå er jo også isopropanol en alkohol, så det kan jo hende den bare er en isopropanoloppløsning til 476 kr/literen... Du kan altså blande en slik selv til omlag 1/20 av den prisen, med oppskriften over.

Newcomer Skogslik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den stripa med støv som blir liggende igjenn når du tar bort kosten, hva gjør man med den?

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogslik
    Men den stripa med støv som blir liggende igjenn når du tar bort kosten, hva gjør man med den?
    Negu ikke lett å forklare uten bilder, men gjør et førsøk.
    Starte platespilleren og legg på platen.
    Hold børsten ned på plaen på tvers ( blir vel 180 grader på rotasjonen)
    La platen rotere noen runder til børsten har tatt alt støv.
    Vinkle børsten til til ca. 135 grader og dra den langsomt ut til ytterrillen.

Comprende..

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Negu ikke lett å forklare uten bilder, men gjør et førsøk.
    Starte platespilleren og legg på platen.
    Hold børsten ned på plaen på tvers ( blir vel 180 grader på rotasjonen)
    La platen rotere noen runder til børsten har tatt alt støv.
    Vinkle børsten til til ca. 135 grader og dra den langsomt ut til ytterrillen.

Comprende..
    Synes dette var supert forklart jeg.

Newcomer Skogslik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det hjalp meg mye! Takk igjenn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kronisk skeptisk
    Platevask er nødvendig hvis man vil ha god lyd ut av gamle plater. Men også nye plater kan låte bedre etter vask. Det er fordi litt av mykgjøreren som er tilsatt vinylen for å unngå at platene blir sprø svetter ut av platen etter pressing. Denne mykgjøreren er litt klissete, og bidrar til at statisk elektrisitet bygges opp og til at skitt setter seg i rillene.

Men uansett - kullfiberbørste må man ha. Pass bare å at den ikke er møkkete, for da funker den som en kost som beiser skitt ned i rillene. Og selv ikke den beste stift får hentet golyd ut av møkkete riller.
    Den beste måten å unngå plateknitter på - er å spille CDen i stedet. Eller for å være litt seriøs: Jeg har forsøkt mange ulike metoder for å bli kvitt knitter og støy på LPene mine. Jeg har forsøkt platebørster med og uten kullfiber, ulike platerenser inkludert den du ga oppskriften på over (med avionisert vann, dvs. batterivann), våtspilling, Zalo-vask, og ulike kombinasjoner av dette, f.eks. først kullfiber og/eller fløyelsbørster, deretter vask og skylling med renset vann, evt. mer børsting. Det jeg ikke har prøvd er antistat-pistol, støvsuger, dampmaskin eller vaskemaskin. Felles for alt jeg har prøvd er at støyen øker, den mangedobles faktisk.

Alle platene mine er i utgangspunktet rene bortsett fra støvet, dvs. ingen fingermerker eller klisj, og de har alltid blitt lagt tilbake til coveret så snart de er blitt spilt. De platene jeg har prøvd å rense i det siste hadde relativt lite støy før vaskinga, og ble altså mye verre. Jeg tror ikke at knitteret som oppstår etter vasken skylles at platene er blitt mer statiske, og de ser skinnende rene ut. Men noe gørre må jo sitte igjen nede i rillene.

Finnes det egentlig metoder som rengjør platene fullstendig, uten at jeg trenger å kjøpe en dyr vaskemaskin? Det jeg bl.a. er usikker på er hvordan jeg skal tørke platene - kan jeg bruke kjøkkenpapir, oppvaskhåndduk, mikrofiberklut, eller skal de lufttørkes? Jeg har forsøkt alt dette, men har kanskje gjort det feil. Og hvor lenge skal de bløtlegges i rensemiddelet eller børstes? Jeg har påført rensemiddel og latt det ligge bløtt i opptil 5 minutter.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondis23
    Finnes det egentlig metoder som rengjør platene fullstendig, uten at jeg trenger å kjøpe en dyr vaskemaskin? Det jeg bl.a. er usikker på er hvordan jeg skal tørke platene - kan jeg bruke kjøkkenpapir, oppvaskhåndduk, mikrofiberklut, eller skal de lufttørkes? Jeg har forsøkt alt dette, men har kanskje gjort det feil. Og hvor lenge skal de bløtlegges i rensemiddelet eller børstes? Jeg har påført rensemiddel og latt det ligge bløtt i opptil 5 minutter.
    Tror nok det beste resultatet blir med en "dyr" platerenser alla Okki Nokki JB2

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den beste måten å unngå plateknitter på - er å spille CDen i stedet. Eller for å være litt seriøs: Jeg har forsøkt mange ulike metoder for å bli kvitt knitter og støy på LPene mine. Jeg har forsøkt platebørster med og uten kullfiber, ulike platerenser inkludert den du ga oppskriften på over (med avionisert vann, dvs. batterivann), våtspilling, Zalo-vask, og ulike kombinasjoner av dette, f.eks. først kullfiber og/eller fløyelsbørster, deretter vask og skylling med renset vann, evt. mer børsting. Det jeg ikke har prøvd er antistat-pistol, støvsuger, dampmaskin eller vaskemaskin. Felles for alt jeg har prøvd er at støyen øker, den mangedobles faktisk.

Alle platene mine er i utgangspunktet rene bortsett fra støvet, dvs. ingen fingermerker eller klisj, og de har alltid blitt lagt tilbake til coveret så snart de er blitt spilt. De platene jeg har prøvd å rense i det siste hadde relativt lite støy før vaskinga, og ble altså mye verre. Jeg tror ikke at knitteret som oppstår etter vasken skylles at platene er blitt mer statiske, og de ser skinnende rene ut. Men noe gørre må jo sitte igjen nede i rillene.

Jeg har tenkt (lenge) å følge metoden beskrevet i post 6 i denne tråden, men med så mange andre ting tenker jeg at "det må jeg ordne en gang".

Mens jeg venter på tiltakslysten har jeg hatt gode erfaringer med følgende superenkle metode:

Skru på kranen med lunkent vann og middels trykk (det skal skylle litt). Skyll platen ved å holde den på skrå under springen og beveg den rundt slik at du får vasket av hele spilleområdet. Pass på at du hele tiden skyller under labelen slik at denne ikke blir våt. Snu platen og skyll på andre siden.

Ha så en klut uten skarpe fiber eller lo tilgjengelig. Torky kan nok også brukes. jeg bruker en klut beregnet for å tørke av flatskjerm. Hold platen inn mot brystet og tørk med kluten forsiktig MED rillene til den er helt tørr og skinnende. Gjerne gjenta hele prosessen til alt ser skinnende og fint ut. Det skal nå i tilfelle bare være noen få støvkorn som du kan blåse av. Hvis ikke platen er helt tørr kan den suge med seg støv fra spilleren til siden som ligger ned så gjør det grundig.

Dette er mye lettere enn det høres ut og kan bli gjort i en fei (1 minutt eller 2) før du skal sette på en skive.

Dette er en halvgod metode da den ikke gjør noe med stoffer i reststoffer i platen, statisk elektrisitet osv. Likevel har jeg i motsetning til deg (Trondis23) alltid kommet ut med et bedre resultat. Både på nye og gamle plater. På plater jeg har kjøpt brukt fra 60-tallet som var plagsomt knitrende og til stadighet hoppet har jeg etter denne lettvasken spilt en plate som spiller fint og med bare en sjarmerende lav knitring i bakgrunnen.

Har du prøvd post 6 Trondis23? Det er noe av det jeg har lest som har sett mest lovende og fornuftig ut av forklaringer jeg har sett. Har planer om å kjøpe disse ingrediensene, mikse dem på en sprayflaske la det virke litt og så skylle det på min måte etterpå. Jeg vil komme med rapport når jeg en gang har prøvd dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsOl

Har du prøvd post 6 Trondis23? Det er noe av det jeg har lest som har sett mest lovende og fornuftig ut av forklaringer jeg har sett. Har planer om å kjøpe disse ingrediensene, mikse dem på en sprayflaske la det virke litt og så skylle det på min måte etterpå. Jeg vil komme med rapport når jeg en gang har prøvd dette.
    Jeg har prøvd å mikse renseveske etter post 6 og tørke av med kjøkkenpapir. Jeg fulgte oppskrifta helt nøyaktig. Jeg er usikker på merket på kjøkkenpapiret, med det loet ikke. Platene så skinnende rene ut sett med det blotte øyet. Det ble likevel verre enn før rensen. Men jeg skal prøve skyllemetoden din og gi tilbakemelding.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd å mikse renseveske etter post 6 og tørke av med kjøkkenpapir. Jeg fulgte oppskrifta helt nøyaktig. Jeg er usikker på merket på kjøkkenpapiret, med det loet ikke. Platene så skinnende rene ut sett med det blotte øyet. Det ble likevel verre enn før rensen. Men jeg skal prøve skyllemetoden din og gi tilbakemelding.
    Mystisk. Vanskelig å komme opp med noe godt svar her siden mine egne erfaringer ikke stemmer med det du beskriver. En mulighet kan være å tilsette en liten dråpe av skyllemiddelet i rensevannet. Det er først og fremst statisk elektrisitet som skaper knitring, og det skulle bidra til å motvirke statisk elektrisitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kronisk skeptisk
    Mystisk. Vanskelig å komme opp med noe godt svar her siden mine egne erfaringer ikke stemmer med det du beskriver. En mulighet kan være å tilsette en liten dråpe av skyllemiddelet i rensevannet. Det er først og fremst statisk elektrisitet som skaper knitring, og det skulle bidra til å motvirke statisk elektrisitet.
    Jeg har prøvd skyllemetoden, men resultatet er like dårlig. Deretter prøvde jeg vask med Zalo, skyll, vask med rensemiddelet, skyll, og skyll igjen. Like dårlig. Kanskje det er "verdens beste karbonfiber-børste" som i virkeligheten er en stålbørste. Plata ser fortsatt veldig ren og glinsende ut.

Jeg har sett noen anbefale dampmaskin, og andre har anbefalt drill for å sentrifugere bort vannet. Er det noen som har prøvd det?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd skyllemetoden, men resultatet er like dårlig. Deretter prøvde jeg vask med Zalo, skyll, vask med rensemiddelet, skyll, og skyll igjen. Like dårlig. Kanskje det er "verdens beste karbonfiber-børste" som i virkeligheten er en stålbørste. Plata ser fortsatt veldig ren og glinsende ut.

Jeg har sett noen anbefale dampmaskin, og andre har anbefalt drill for å sentrifugere bort vannet. Er det noen som har prøvd det?
    Dette må vi få ordnet Trondis23.
    Vi skal ikke ha noe av at folk gir opp vinyl! 8)

Etter at du nå tilsynelatende har prøvd alle rensemetoder tenker jeg ett av følgende alternativ:

1) Du har en dårlig stift som bør byttes.

2) Det er noe galt med spilleren din eller måten den er koblet opp på

3) Du må slutte å bruke karbonbørsten

4) Du har et urealistisk forhold til hva du forventer av vinyl

Foreslår da at du undersøker fra toppen og ned. Men noe som er interessant å vite er om dette er tilfelle med ALLE plater du har. Hvis ikke så faller jo en del av disse teoriene sammen.

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av murre906
    hva skkal man gjøre for å rense lp plater.Har hørt at det finnes et rense uttstyr som heter Nitty Gritty: hvor kan den kjøpes i Norge,elle fines det andre metoder å rense ei plate på.
    Du kan jo gjøre som jeg gjorde for 20 år siden...solgte alle lp'ene og gikk over til CD,,,NO PROBLEM.....
    Hvorfor? En grammofonplate er en svært dårlig lydbærer som trekker til seg støv fra det øyeblikk du tar den ut av coveret....og den kan være skeiv, usentrert, dårlig presset, og ikke minst hvis den er europeisk: dårlig mastret,,,
    men det gjelder for CD også....noen som lurte på hvorfor CD ble en stor suksess?
    Lyden kan vi sikkert diskutere, men når man spiler av en lp så er denne kjeden full av harmonisk forvrenging=2,4,6,8 osv...og det liker hjernen vår....
    På en CD er den borte og for mange så "mangler" det noe,,,
    Og for nye tilhengere av vinyl så liker de denne varmen...skjønner det godt jeg....men for et mas...japanerne lager den beste vinylen....
    Lykke til :-)
    Og det finnes(fantes) utrolig mange rensemaskiner....men lite å gjøre med knitring som kommer av tjære som kommer ut av vinylen (i noen tilfeller)
    Og i dag finnes det platespllere til nesten en halv million kroner...:-)
    For de som vil oppleve Nirvana
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må vi få ordnet Trondis23.
    Vi skal ikke ha noe av at folk gir opp vinyl! 8)
    Jeg gir ikke opp vinyl. Jeg har nettopp fikset en gammel Thorens platespiller som har ligget ubrukt i skapet i 30 år (jeg har brukt en annen og dårligere spiller i mellomtida.) Jeg har jo en del gull på vinyl som jeg har samlet siden 1970 og fram til vinylen forsvant på tidlig 90-tall. Men det er definitivt slutt på vasking, og den nye karbonfiberbørsten ("verdens beste") blir nok også liggende. Den gamle fløyelsbørsten er sikkert bra nok - jeg vet ihvertfall at den er skånsom. Jeg kommer sannsynligvis til å skifte stiften - jeg aner ikke hvilken tilstand den er i. Spilleren fikk jeg av en kompis. Han var ikke spesielt interessert i musikk og spilte bare Vømmøl. Det kan jo ha herpet stiften. Men jeg tror den var lite brukt også.

Jeg har vasket bare ei plate, og den er nå nærmest ødelagt på den ene sida. Det er mulig at det var en spesielt dårlig pressing - den ble kjøpt i Ungarn. Og Øst-Europeisk vinyl var ikke kjent for å være av ypperste klasse. Jeg har brukt karbonfiberbørsten på et par andre, inkludert en som hadde førsteklasses pressing, men de fikk også merkbart mere knitter etterpå.

Platestøy er mest plagsomt på klassisk musikk, som jeg har en del av. Jeg får heller prioritere å spille bråkemusikken min på vinyl.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir ikke opp vinyl. Jeg har nettopp fikset en gammel Thorens platespiller som har ligget ubrukt i skapet i 30 år (jeg har brukt en annen og dårligere spiller i mellomtida.) Jeg har jo en del gull på vinyl som jeg har samlet siden 1970 og fram til vinylen forsvant på tidlig 90-tall. Men det er definitivt slutt på vasking, og den nye karbonfiberbørsten ("verdens beste") blir nok også liggende. Den gamle fløyelsbørsten er sikkert bra nok - jeg vet ihvertfall at den er skånsom. Jeg kommer sannsynligvis til å skifte stiften - jeg aner ikke hvilken tilstand den er i. Spilleren fikk jeg av en kompis. Han var ikke spesielt interessert i musikk og spilte bare Vømmøl. Det kan jo ha herpet stiften. Men jeg tror den var lite brukt også.

Jeg har vasket bare ei plate, og den er nå nærmest ødelagt på den ene sida. Det er mulig at det var en spesielt dårlig pressing - den ble kjøpt i Ungarn. Og Øst-Europeisk vinyl var ikke kjent for å være av ypperste klasse. Jeg har brukt karbonfiberbørsten på et par andre, inkludert en som hadde førsteklasses pressing, men de fikk også merkbart mere knitter etterpå.

Platestøy er mest plagsomt på klassisk musikk, som jeg har en del av. Jeg får heller prioritere å spille bråkemusikken min på vinyl.
    Godt å høre at du ikke har gitt opp. Håper du en gang finner ut av det og kan nyte platespillingen fullstendig! Det er nok noe i det du sier om klassisk og vinyl. Det kan være sjarmerende på vinyl, men lydmessig gjør den seg ofte best på CD (eller digitale HD-formater). Jazz derimot er helt fantastisk på vinyl synes jeg. Lydmessig er det disse som utmerker seg for min del (har et par Miles Davis og en John Coltrane).

Intermediate classic46 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,885
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Godt å høre at du ikke har gitt opp. Håper du en gang finner ut av det og kan nyte platespillingen fullstendig! Det er nok noe i det du sier om klassisk og vinyl. Det kan være sjarmerende på vinyl, men lydmessig gjør den seg ofte best på CD (eller digitale HD-formater). Jazz derimot er helt fantastisk på vinyl synes jeg. Lydmessig er det disse som utmerker seg for min del (har et par Miles Davis og en John Coltrane).
    YouTube - ‪My Method Of Cleaning Vinyl Records‬‎

Sånn som dette kan det gjøres...men husk det er nede i rillene det skjer...og hvis tjæredråper har begynt å komme ut av veggene nede i rillene, så er det lite man kan gjøre....men det kommer an på så mye, fabrikering, oppbevaring og temperatur.....en gang på slutten av 70 begynnelsen av 80 kom det et produkt som skulle legge en mikroskopisk hinne på binylen, slik at stifte gikk glattere gjennom rillene og derved ikke varmet opp og lagde slitasje nede i de vanskeligste passasjene,,,,prøvde det på et par plater og det så ut til å virke....men tanken på gjøre det bare på mine yndlingsplater var nok tilå droppe det....på slutten av min vinylperiode på 80 tallet så fikke jeg tak i japanske pressinger og de var alltid bra mastret og med fantastiske pressinger gjort på tyngre vinyl enn vanlig...
    Men til slutt havnet alt hos Ringstrøm,.......
    Til slutt: Amerkanske mastringer er alltid det beste....på vinyl og CD....
    Har du en favoritt CD/LP laget i Europa, bestill den fra USA og hør forskjellen...
    PS: som dere ser av bildet har jeg hatt en del fartsår i bransjen....
    TV: LG 55 UH 850VAEN=4K/Ultra HD Edge LED med 200 hz, 3D WiFi og Smart TV samt støtte for både HDR 10 og Dolby Vision.
    Elektronikk: Yamaha RX-A 860, Panasonic DMP-UB 700, Pioneer DVD med SACD og DVD Audio avspilling.
    VIASAT HD PVR Pace TDS 865 NV+ SAMSUNG GX-V1680 SJ 4K, CANAL DIGITAL ADB HD PVR, til svensk TV og nyeste HD Smart box til norsk TV.
    DAB radio: Tiny Audio M7 med optisk utgang. Høyttalere: Canton CD 160 7.1 Og oppdaterte HDMI kabler...ikke noe Clas eller Biltema her i huset...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er ingen vei utenom en platerenser a la VPI eller Nitty Gritty sine, det er et "must". Eller, du kan se her for alternativ :Vinyl vask etter USC-metoden
    Glem alt om børster, vann osv, det fungerer ikke bra, få deg en platevasker.

Kjøper du en brukt platespiller hvor du ikke kjender historien til pickuppen MÅ du kjøpe ny, ellers risikerer du å ødelegge dine plater.
    Noen pickups er mer vennlige mot rillestøy enn andre så sjekk litt omkring. Anbefaler en high output mc type om du bare har vanlig mm riaa. Denon DL110 er et bra eksempel.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Jeg har forsøkt mange ulike metoder for å bli kvitt knitter og støy på LPene mine. Jeg har forsøkt platebørster med og uten kullfiber, ulike platerenser inkludert den du ga oppskriften på over (med avionisert vann, dvs. batterivann), våtspilling, Zalo-vask, og ulike kombinasjoner av dette, f.eks. først kullfiber og/eller fløyelsbørster, deretter vask og skylling med renset vann, evt. mer børsting. Det jeg ikke har prøvd er antistat-pistol, støvsuger, dampmaskin eller vaskemaskin. Felles for alt jeg har prøvd er at støyen øker, den mangedobles faktisk.
    Jeg har prøvd skyllemetoden, men resultatet er like dårlig. Deretter prøvde jeg vask med Zalo, skyll, vask med rensemiddelet, skyll, og skyll igjen. Like dårlig.
    Jeg har vasket bare ei plate, og den er nå nærmest ødelagt på den ene sida.
    Tuller du med meg? Ikke rart det bråker da. Jeg kan love deg at om du vasker en hvilkensomhelst plate med zalo, og ikke bruker noe for å avspenne overflaten etterpå, ja da vil det selvfølgelig bli mye støy.

Altså: Problemet med den platen du har vasket og vasket og vasket er ikke at det har satt seg noe mystisk skitt nede i rillene, men at platen nå er så ren at det blir mye mer friksjon mellom plate og stift - og dermed mye mer knitring - enn før du begynte å vaske den. Skyll den godt med Sun skyllemiddel oppløst i vann og så kun med vann, eller bruk en annen metode som avpenner overflaten og reduserer friksjonen. Se mine poster # 11, # 19, # 20 og # 31 over.

Jeg kommer sannsynligvis til å skifte stiften - jeg aner ikke hvilken tilstand den er i.
    God ide.

Lykke til!

Newcomer Komponent sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke at noen får verre plater av Zalo-vask. Har vasket plater med zalo en rekke ganger, og bare skyllet med vann etterpå. Og har stort sett vært veldig fornøyd med resultatet.
    Men nå er nok ikke jeg av dem som er mest nøye da..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •