Skjev pickup - Reklamasjonssak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skjev pickup - Reklamasjonssak?

Jeg har nylig byttet pickup på min Pro-Ject 1.2 platespiller. Etter monteringen så jeg at pickupen har en skjevhet. Når man ser på pickupen forfra, så er "stiftholderboksen" vridd en tanke med klokken i forhold til festet til armen.
    I instruksjonene til pickupen kalles dette "vertical azimuth"-vinkelen. Denne skal være 90 grader, slik at pickupen står i rett vinkel på platen sett forfra.
    På min nye pickup, en Grado Prestige Red, står altså stiften litt skjevt ned i rillene. Det er snakk om ca. 1/3 mm i høydeforskjell på høyre og venstre side fremst på pickupen. Akkurat nok til at det er synlig.
    Armen på min Pro-Ject har ingen mulighet til å justere denne vinkelen.

Er det vanlig på andre platespillere å ha denne justeringsmuligheten?

Og kan jeg i så fall reklamere på denne pickupen, siden den er skjevt konstruert fra fabrikken?
    Eller må jeg finne meg i dette, siden min platespiller ikke har denne justeringsmuligheten?

Jeg vet at armen/pickup-festet er riktig, siden min forrige pickup hadde korrekt vinkel.

Jeg vil gjerne høre andres mening, før jeg evt. returnerer pickupen for å få byttet den i en ny.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, etter å ha søkt litt rundt ser jeg at de nyere Pro-Ject-modellene har en justeringsskru for azimuth bak på armen.

Jeg får studere og sjekke dette nærmere i morgen. Forhåpentligvis har min modell også en slik justeringsskru.

Forøvrig har jeg merket den beryktede summelyden fra Grado-pickupen når armen beveges inn mot slutten av en plateside. Den er følsom for AC-støy når den nærmer seg motoren på spilleren, som er plassert på motsatt side av armen.
    Dette er dog bare hørbart ved svært høyt volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som er akseptabelt og ikke er litt vanskelig å si. Det er ikke uvanlig med mindre skjevheter selv på kostbare elementer, derfor azimuthjustering på armen. Er det store skjevheter det er snakk om ville jeg vel forsøkt meg på en reklamasjon.

Vet at .9 armen til ProJect har mulighet for azimuthjustering, hvordan det er med .2 armen er jeg usikker på.

Ellers er det store variasjoner mht justeringsmulighet og nøyaktighet på den fronten. Graham, særlig med Phantom-modellen, har usedvanlig nøyaktig og lettfattelig justering. Andre armer, som konvensjonelle unipivot eller de med avtagbare headshell, har lett tilgjengelig, men mindre nøyaktig (repeterbar) justeringsmulighet. SME mangler det i sin helhet, selv på V-armen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I dag fant jeg denne justeringsskruen på spilleren min. Jeg klarte å justere azimuth-vinkelen riktig, men skruen var så liten og spinkelt laget, og ikke minst dumt plassert, at jeg ødela skruehodet da jeg strammet den igjen.
    Ja ja, sånn kan det gå.
    Men nå er i alle fall pickupen riktig innstilt. Så får jeg teste den en stund og se om den faller i smak.

Takk for svar, forresten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •