Mitt vinyl oppsett trenger ideer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt vinyl oppsett trenger ideer.

Hei hei!

Er relativt ny her inne, og har også nettopp fått vekket lyttegleden takket være min kjæres velsignede venner. De ga henne nemlig en DENON DP-29F til bursdag for halvannet år tilbake. Vi fikk akkurat også en liten eske med 40-50 plater fra min onkel og det gjorde at karusellen ble satt opp.

Etter å merke hvor lekkert det låt med plater på godt anlegg (og ikke det slitne Panasonic LP/Kassett/Radio-decket jeg arvet av min mor som 12-åring) satte jeg meg straks litt in i vinylverdenen og etter litt lesing og lytting gikk jeg likegodt til anskaffelse av et brukt maskineri.

Fikk en ganske gammel REGA Planar 3 m/RB300 og det gamle miniloddet til motvekt. En eller annen Grado pickup satt på og den skal visst være nokså ny. (Likner på en Prestige G eller noe sånn). Måtte betale 2.600,- for dette.
    -RIAA-trinnet mitt er en 2t brukt Pro-Ject Phonobox II USB og jeg har også en splitter ny Ortofon 2M Blue som sammen med RIAA ble kjøpt på Big Dipper.

Nå anbefaler Ortofon en Load Capacitance på 150-300pF v/47KOhm og denne vesle RIAA forsterkeren er nominert til 120pF ved 47Kohm. Vil dette være ugunstig, slik at jeg heller bør bytte inn til Phonobox IIse eller Tubebox IIse som kan stilles langt over og under dette?

Lurer også på om det er stor forskjell på Grado moving iron og Denon DL110 moving coil?
    -Bør jeg kanskje stille Gradoen inn som MC istedenfor MM på RIAA?

Mange spørsmål fra en ny og irrgrønn entusiast...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg kjenner riaa-trinn eller det andre du har vil jeg likvel råde deg til å oppgradere riaatrinn når du kommer så langt. Jeg har ingen tro på at dette riaa-trinnet kan konkurrere med rene, tradisjonelle riaa-trinn.

Jeg har et par bekjente som bruker Planar 3 med helt habile pickuper og riaa-trinn, så hvis samarbeidspartnerne er gode spiller Regaen helt ok den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar og tips.

Jeg tro til med noen ekstra tusenlapper og kjøte Pro Ject Tubebox SE II, og en Ortofon 2M Blue. (Har også en rimelig DV 10x5 i sikte, men lurer på om en Denon MC er like god. De nevner jo mye større frekvensvidde og bruker tilsynelatende bedre nålearm/cantilever og diamant... Når man også får de rimelige DL110 og DL160 så er det jo noe jeg i allefall synes jeg bør vurdere.

Noen synspunkter i forumet: Dynavector 10x5 og zero dust gel for 3000,- eller Denon DL110/DL160 og rega sin nye 24v motoroppgradering for samme sum? (Kanskje vente litt og kjøpeOL sin DC motor heller.)

Hmmm, det mangler ikke på utgiftsposter.

Annen fin Moving Coil for rega p3 med rb300 arm og ålreit rør riaa som ikke koster mer enn 2500?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siden du har fått lyst å gjøre diverse oppgraderinger, kan jeg spørre, synes du det utstyret du har nå spiller bedre/mer musikalsk enn den svært billige Denon-spilleren det hele startet med ? Er det noe spesielt du savner i lyden ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •