Gammel Michell Gyrotec går for seint...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gammel Michell Gyrotec går for seint...

Hei !
    Fikk en Michell Gyrotec fra slutten av 80-årene inn døra i går kveld. Jeg har satt den opp med den originale Rega-armen og en AudioTechnica AT30E nå i ettermiddag.

Vel og bra, men jeg skjønte ganske fort at alt ikke var helt 100%. Motoren går for sakte, og så vidt jeg kan finne ut er det ikke noen mulighet for å justere opp noe heller. En låt med gunntone E går jevnt og trutt i D, altså en hel tone for dypt....

Det er den gamle AC-motoren som står i spilleren. Strømforsyningen er opprinnelig for engelske uttak, men kontaktene er koblet bort, og strømforsyningen er modifisert med en kort lednong med et "normalt" støpsel.

Hva/hvor mye skal denne strømforsyningen levere ? Kan jeg evt måle meg frem til evt. avvik, og gjøre noen modifikasjoner inni denne ?

Eller vil det kunne hjelpe å la den snurre et døgn eller to ?

Jeg forstår etter å ha googlet litt at mange oppgraderer til DC-motor. Hadde håpet å slippe denne utgiften med det aller første, så hvis noen har noen tips eller trøstens ord som kan redde den originale motoren setter jeg stor pris på det.

mvh:
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det olje i lageret, og har dette rett viskositet? Jeg vet det ble byttet lager på Michell en gang i tiden men husker ikke i farten når. Dette nye lageret har i hvert fall en pumpemekanisme som gjør at oljen sirkulerer.

Sjekk at motoren er laget for 50hz som her til lands, ikke 60hz.

Sjekk at det ikke sitter hår eller rusk på motorakslingen. Jeg hadde en Orbe en gang i tiden hvor jeg hadde fått et hår rundt akslingen som gjorde at motoren gikk for sakte og at sikringen i powersupplyet gikk til stadighet. Lett som det å fikse når det først ble oppdaget. Dette var DC-utgaven.

Slurer strikken? Er det fullgod kontakt mellom strikk-motor-tallerken?

Det er nok mulig å justere motorhastigheten, men jeg gjetter på at problemet ligger et annet sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Det aller meste ser ut til å være i orden spindelen er oljet, og går lett. Reimer osv er også som de skal. Så vidt jeg kan se er det ikke noe i veien med moteringen av motoren heller. Det ser fysisk sett helt OK ut.

Jeg finner ikke noen justeringsmulighet for farten, så jeg regner med det er et eller annet med hva strømforsyningen leverer...

Jeg har skrevet en mail til Michell, og det skal bli spennende å høre hva de mener.

Jeg håper det ordner seg rimelig kjappt... Jeg hadde store forventninger til kvelden :???:

mvh:
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket motoren og akslingen?

Ellers tipper jeg det er som du sier, det ligger i justering av hastighet, eller så er det en forskjell på frekvensen. Jeg vet at GB byttet fra 60 til 50hz, men det er mulig at det ble gjort for svært lenge siden.
    Jeg har ikke nok teknisk innsikt til å vite om det vil påvirke en AC-motor, men det skulle ikke forundre meg. Men ta det jeg sier her med en klype salt, jeg har ikke peiling.

Håper du finner ut av det. Hvilken arm skal du bruke på spilleren forresten?
    Du kan jo benytte mellomtiden til å justere spilleren skikkelig. Bruk god tid på justering av fjærene, det gir lydmessig gevinst. Ellers bør du vurdere underlag. Min erfaring med Michell tilsier underlag av tre.

Gratulerer med ny spiller forresten.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Fant dette på Vinylengine :

" GYRODEC&ORBE AC MOTOR FAILURE MODES

Applies to pre-2000 GyroDec, Gyro SE, and Orbe (SE)

Runs too slow or doesn't run at all (Gyro only):

Older standard power supplies have a capacitor that is less than totally reliable. This capacitor can cause above defects. Michell claim that the new toroidal power supplies (since January 1999) are better in this respect. "

Det kan se ut som om kondensatoren allerede er byttet. loddingene er i alle fall av nyere dato... Den som står i er en 22uF/100v.

Jeg måler henholdsvis 24,6 og 24,7 volt mellom jord og hvert "uttak". I følge beskrivelsen skal den levere 19-24 volt. Jeg skulle jo tro at for sterk strøm skulle gi høyere fart. I alle fall vil det være slik på en vanlig DC "børstemotor". Kan det være andeledes med AC ???

Skulle uansett likt å vite hva den kondensatoren har som oppgave, og hvilke følger høyere eller lavere verdier gir i paksis.

Stian

Newcomer Musashi sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en AC-motor er det frekvensen som bestemmer turtallet. Så sant spenningen er høy nok (og selvsagt ikke FOR høy), påvirker den ikke turtallet. Dette er vel grunnen til at man brukte AC-motor, siden nettfrekvensen er veldig stabil.

Går motoren for sakte, er det enten fordi frekvensen er for lav i forhold til hva motoren er beregnet for, eller fordi det er noe som bremser motoren.

Jeg skjønner ikke i farten hvordan en dårlig kondensator kan få motoren til å gå sakte med jevn fart. Dersom den gikk ujevnt, hadde det vært enklere å forstå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Jeg tok med meg motoren og strømforsyningen til en bekjent som har arbeidet med å vikle slike motorer. Han tok en en sjekk, og fant den 100% som den skulle.

Spilleren er opprinnelig kjøpt i England, og der har de på et eller annet tidspunkt byttet fra 60hz til 50 hz. Ifølge et svar jeg fikk på mitt spørsmål på Vinylengine ble det benyttet 50hz-motorer uansett frekvens på disse, men med en anelse tykkere drivhjul for 50 hz.

Hvis denne spilleren er kjøpt i England mens de fortsatt brukte 60hz har den jo sansynligvis et tynnere drivhjul enn den burde.

Ifølge min bekjente "ekspert" skulle det bare være å få laget et noe større drivhjul for å korrigere farten. Slik sett stemmer jo teoriene over ens. Spørsmålet nå er når de gikk over fra 60 til 50 hz i England...

Uansett ser det ut til å være den enkleste løsningen å eksperimentere seg frem til passende tykkelse, og dreie opp et nytt hjul...

Hvis det er noen ytterliger tanker om disse "teoriene" setter jeg pris på å høre hva dere mener :-D

mvh:
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer med ganske godt med det jeg skrev i et tidligere svar.

Jeg var i kontakt med Michell angående spacere for armboard. Min erfaring er at de svarer på e-post. Kanskje du kan få original del derifra. Dette må være et velkjent fenomen for dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei !
    Prøvde med litt krympestrømpe rundt drivhjul, men det ble for tykt, og spilleren gikk for fort.

Neste runde lyktes imidlertid. Fire runder med gjengeteip gjør at strobe-skiven jeg la på dreier i skilpaddefart mot klokka. Ørlitegrann for fort altså, men du kan spille en stemt gitar ved siden uten at det blir falskt, så det er nøyaktig nok for mine ører.

Fem dagers "tweaking" for å komme frem til en så enkel løsning...8)

Nå spiller den i alle fall som den skal !

Takk for alle gode råd !

mvh:
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott at det ordnet seg Stian.

Men send en e-post til Michell, slike smådeler er de etter mitt skjønn ikke dyre på. Jeg kjøpt for eksempel tre sett med spacere til armboard for null og niks. Nå er det selvsagt noe som er gratis å produsere, men dog.

Moro å høre at du kom i mål likevel. Hvilken arm bruker du på Gyroen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Jeg var nok litt tidlig ute med å annonsere suksessen, for det hender den varierer litt, men stort sett går den bra...

Kan hende reimene ikke er helt patent, selv om de fremstår som bra... eller at gjenteteipen evt. er noe glatt... Jeg får uansett prøve å få fatt i riktig del. Eller eventuelt bytte til en DC-motor etterhvert. Det er ikke så dyrt det heller, egentlig.

Armen jeg bruker er den originale Rega-armen. Litt usikker på om det er en 250 eller 300, men jeg har ikke sjekket forskjellene nøye enda heller.

mvh:
    Stian

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •