Plassering av pick-up / Stift ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av pick-up / Stift ?

Hei !
    Jeg er litt usikker på hvor langt fremme/bak pick-upen bør stå. Jeg har sett endel maler og lignende ved Googling på emnet, men ut fra bildene skjønte jeg ikke helt hvordan det skulle gjøres. Jeg fant ikke noe beregnet på mine spillere heller.

hadde jeg hatt en printer kan det vel hende jeg hadde skjønt hvordan det skulle gjøres når jeg fikk se det "in action", men så langt kom jeg altså ikke.

Fanr en masse på YouTube om vekt og antiskating, noe jeg kunne fra før, men det eneste jeg fant mht plassering av pick-up var en nokså kategorisk fyr som mente nåla skulle være horisontalt paralell med ytterkanten på headshellet.... Er det så enkelt ?

Skulle vært moro å høre hvilke teorier som rører seg på området her på forumet. Skulle noen sitte med en link som gjelder for f.eks Ariston RD40 og Thorens 318 (begge har original arm) er jeg vedkommende evig takknemlig...

mvh:
    Stian

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Når det gjelder "kor" pickupen skal monteres på headshellet så kommer dette an på den "effektive" lenged til armen.... Dette skal vere oppgitt i manualen til armen, eller i manualen til platespilleren.... Det vill ikkje være opptimalt å montere pickupen ytterst på headshellet vist dette er feil i henhold til den effektive lengde.. Det er denne lengden som forteller deg kor på platen nålen skal treffe.....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Takk for svar. Jeg er jo i og for seg klar over det du sier. Jeg har ikke papirer til arm/spiller da alle spillerne mine er kjøpt brukt. Det er derfor jeg etterlyser en guide som er noe mer "allmen" om man kan finne noe slikt...

Mvh:
    Stian

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og en god del protractorer som du kan, om mulig skrive ut. Desse kan være til fin hjelp når du skal sette opp en platespiller!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes mengder av protractorer der ute. De kan printes ut eller kjøpes i diverse utgaver. Selv brukte jeg tidligere Feickert sin, men for å kunne lese korrekt overheng ut av denne er du avhenging av å ha et lett lesbart senterpunkt på armen (f.eks Mørch arm). Dersom armen ikke har det er du tilbake til å benytte to-punktsregelen for å finne rett overheng.
    Wally sin protractor er uten tvil den enkleste og greieste protractoren jeg har hatt.

Men er dette noe du skal gjøre fort og enkelt kan du printe ut fra nett. Vær sikker på at du skriver ut i rett målestokk (kontrollmål).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    "The Stupid Protractors" Hørtes passende ut....

Og det funket greit det... Både Baerwald og Loefgren modellen matcher i begge posisjoner på begge spillerne nå. Jeg sier meg fornøyd med det !

Tusen takk for hjelpen :-D

Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke teoretisk mulig å få begge til å stemme samtidig (med radialarm). Da leser du ikke nøye nok av. Men du har sikkert et greit utgangspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke nåla plasseres i senter, og sidene av pick-upen løpe paralelt med linjene ?

Jeg brukte Baerwald først på begge, så la jeg på loefgren-modellen og fikk samme resultat da. Jeg regnet med at det måtte bety rimelig bra treff...

Har du noen teori om hvor jeg bommer ?

mvh:
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er at cantileveret, eller nålfanen som det kalles på norsk, kan lese rillen vinkelkorrekt i to punktene per side (i beste fall). Hvor langt fra spindelen disse punktene skal ligge finnes det ulike geometrier og teorier for, men du kan umulig få det til å stemme med alle fire punktene samtidig (forutsatt at du har en konvensjonell radialarm).

Mest trolig leser du av nesten korrekt og sier at det er korrekt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •