Er det slik?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Er det slik?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er det slik?

Har endelig funnet frem til den gode vinyl lyden som jeg hadde for 20 år siden :-D synes dynamikken i vinyl er noen hakk bedre enn cd, er det slik? eller er det kun nostalgien min som føler dette? kjøpte en ny billig stift "ortofon" venter spent på litt bedre stift som Maxwell annbefalte hehe. Andre med samme oppfattning?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Nyere" musikk (som typisk ofte ikke blir utgitt på vinyl) er ofte utsatt for dynamikk-kompresjon i produksjonen. Er det dette du er offer for? Hvilke artister og plater er det snakk om?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å si i farten:-D det å kjøpe ny stift til en gammel spiller var det samme som å skifte frontrute på en gammel bil, med tanke på steinsprut, slitt av viskere osv:-D , alt ble MYYYYE klarere alt ble klarere hehe

( ps er trafikklærer hehe )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    "Nyere" musikk (som typisk ofte ikke blir utgitt på vinyl) er ofte utsatt for dynamikk-kompresjon i produksjonen. Er det dette du er offer for? Hvilke artister og plater er det snakk om?
    Spiller det gammle jeg har, Dire Straits, Mezzoforte, Pinnk Floyd osv, føler at dybde/musikkinstrumenter er mer "ærlige"

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vesentlig å sammenligne tilsvarende mastringer, hvis ikke blir sammenligningen nærmest meningsløs. Ellers klarer man vel aldri å sammenligne mediene uten samtidig å høre signaturen av avspillingsutstyret?

Mitt inntrykk er at det finnes gode platespiller så vel som gode cd-spillere, men på generelt grunnlag foretrekker jeg en god platespiller korrekt oppsatt.

Hvilken Ortofon har du fått?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minner meg om "gamle dager". Knitring, støv etc, men likevel en "tyngre" lydsignatur. Det jeg mener er at du på en måte kunne høre at det låt analogt. Men med de dårlige pickup'ene som var vanlige i min ungdom (og som vi hadde råd til), så låt det meste likt. Fikk tilgang til en av de aller første cd-spillerne på markedet. Oooohh så spennende! Men under vår første overbegeistring så lå det nok egentlig en følelse av at LP faktisk låt bedre..

Nå har jeg fantastiske opplevelser med cd-mediet. Med en meget bra cd-spiller. Det kan jo skyldes at forsterkeriet og høyttalerne har blitt bedre, eller at jeg ikke har hørt vinyl avspilt på en skikkelig bra rigg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    Har endelig funnet frem til den gode vinyl lyden som jeg hadde for 20 år siden :-D synes dynamikken i vinyl er noen hakk bedre enn cd, er det slik? eller er det kun nostalgien min som føler dette? kjøpte en ny billig stift "ortofon" venter spent på litt bedre stift som Maxwell annbefalte hehe. Andre med samme oppfattning?

Ja dynamikken oppleves bedre pga bedre elektronikk ved innspilling pluss fravær av CD-spiller. Å skylde på at problemer ved dagens innspillinger skyldes mye bruk av kompresjon holder ikke, da LP-platene i høyeste grad ble komprimerte for å klare avspilling på en vanlig god platespiller.

Da må man heller spørre om hvorfor kompresjon i gamle dager (analogt) lyder så mye bedre enn kompresjon idag (analogt eller digitalt). Mitt svar er at analog-teknikk (på sitt beste) var så utrolig mye bedre den gang.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •