Har funnet frem tre Vintage-spillere...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har funnet frem tre Vintage-spillere...

Hei !
    Jeg har de siste to ukene satt opp et stereoanlegg på "gutterommet" på loftet. Music Angel KT88 er satt opp med to platespillere. en Ariston Audio RD40 DC med Ortophon MC15 gjennom Electrocompaniet ECP-1, og en Thorens TD 318 med Shure M75 MG gjennom Nad PP-1.

Jeg har imidlertid funnet frem tre andre spillere jeg har stående, og tenkte å lodde stemningen på disse her inne. Dette er spillere jeg har tatt med meg gjennom årene når jeg har kjøpt opp platesamlinger.

Spillerene er henholdsvis :
    - Dual 1225 m/ DMS 200 Pick-up (har også en Dual CDS 660 PU liggende..)
    - Lenco L84 (mangler reim og Pick-up)
    - Pioneer PL-15R (pick-up er ikke merket.

Hvordan vurderes disse spillerne/Pickup-ene ?

Dual- og Pioneer-spillerene har en ekstra arm med kost/hjul for støvoppsamling. Vurderes dette som en hensiktsmessig løsning, eller er det bare "gimmick" ?

ElectroCompaniet Riaa-en har jeg hatt siden 1994. Den Spiller svært dynamisk, i alle fall i forhold til Nad PP-1 som er det eneste andre trinnet jeg har prøvd. Det er imidlertid svært følsomt og plukker opp støy fra varmekilder i huset. F.eks Komfyr, varmtvannsbereder etc. Jeg tok kontakt med ElectroCompaniet da jeg kjøpte den, og de sa at de hadde hatt tilsvarende problemer med den i Tyskland, der de solgte den med en annen strømforsyning. Jeg sendte inn den originale, og fikk tilbake tilsvarende den de solgte til Tyskland. Det hjalp endel der jeg bodde da, men jeg har fått igjen problemene andre steder jeg har bodd. Her jeg bor nå er det stort sett bare kokeplatene på komfyren som gir utslag.

Er det noen som kjenner til dette som fenomen ? Kan en alternativ strømforsyning gjøre noe eller er det andre "Triks" ?

Jeg tenkte jeg skulle prøve et nytt riaa-trinn som erstatning for PP-1 utpå vårparten engang, og en SAS-nål til Shure-pick-upen for å se om det faktisk kan konkurere med Moving Coil. I øyeblikket er det imidlertid ingen tvil om at Moving Coil-oppsetter mitt låter best, til tross for at MC15 er en rimelig Pick-Up.

Jeg håper denne tråden kan bli et greit utgangspunkt for litt "synsing" om gammelt kvalitetsutstyr som fortsatt duger. men det bør også være rom for nyere ting hvor kvalitet overstiger forventningene man hadde i forhold til pris.

mvh:
    Stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ariston RD-40

Hallo Stian!

Gøy å se at det er andre som også har denne spilleren.
    Kjøpte den selv, for aldeles lenge siden i Skottland..... og er og har alltid vært kjempefornøyd med den. Hadde den samtidig med en Technics SL 1610 Mk II - som jeg solgte.

Ingen tvil om hva som spillte best (RD-40), men da selvfølgelig mot en kraftig penalty i Technics sin suverene robusthet og fortreffelige funksjonalitet.

Har hatt den bortpakka etter at det ble unger i huset, da den ikke akkurat er av den barnevennlige sorten. Hadde den fremme her før jul, og hadde noen mimrekvelder. - Fantastisk!

Tak den med ned i kjelleren, og kopierte inn en av de gamle klassikerne, "The Nightfly" med Donald Fagen. på data'n.

Det var ikke lenge jeg var i paradis. En av ungene klarte dra borti tonearmen, og ta knekken på stiften (Denon 103):cry:

Har imidlertid bestilt meg en ny pickup (Ortofon OM 10 super), så får vel gang i den igjen. Denne gang skal den opp i stereobenken i stua, og koblet mot ny receiver (SC-LX71) som ankommer en av dagene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rd-40

Hei !
    Jeg kjøpte min i Kristiansand ca 1994. Han som hadde den sa at han og en kamerat hadde kjøpt hver sin i Skottland noen år tidligere. En du kjenner ?

Har du "skruen" på toppen til din ? Jeg fikk aldri med min, men guttungen til samboeren min har lovet å dreie en på skolen i løpet av våren. Er litt spent på om det vil ha noen merkbar effekt eller ikke.

Jeg tror nok at jeg med tiden vil prøve et ria-trinn enten fra Bellari eller Yaqin, samt en Shure-PU med SAS-nål. Kjell B. skryter av disse, og så langt har jeg ridd et par av hans "kjepphester" uten å angre på det...

Electrocompaniets ECP-1 som jeg benytter nå låter som tidligere nevnt bra, men plukker opp vel mye bakgrunnsstøy.

Har du noen opplysninger mht plassering/justering av posisjon på Pick-up på Ariston-spilleren. Frem til nå har jeg brukt øret og prøvd meg frem, men det kunne vært moro å prøve en mer "vitenskapelig" fremgangsmåte.

mvh:
    Stian

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •