Skal kjøpe platespiller, men!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe platespiller, men!

Heisann vinyl folk:-D

Skal kjøpe meg platespiller, men har desverre stramt budsjett på rundt 1000-1200Kr.

Forsterkeren som den skal kobles til er Sony STR DE675 og HT som lyden skal strømme ut av er, Dynavoice F-6. Dette er da den første platespilleren jeg kommer til å kjøpe.

For å komme til poenget

Hvilken anbefaler dere? Og hvor skal jeg kjøpe den?

Skulle innom Resonans i dag, men de hadde stengt.

Håper på mangen gode tips og råd fra dere:-D

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 1000-1200kr,- så er det kansje lurt å kjøpe brukt.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at flere og flere har lyst å prøve ut vinylens verden

Desverre så får du ikkje så mykje platespiller til 1200kr, då må du iallefall leite på bruktmarkedet.... I tilleg så tviler eg (vet ikkje) på at forsterkeren din har Phono ingang, og du må dermed ha en RIAA i tillegg til spilleren...
    Du får innebygde riaa forsterkere i noen av dei rimeligste spillerene, desse fungerer heilt greit....

Til dømes den billigste spilleren til hifiklubben, som ikkje er noke sånt voldsomme greier koster over 1300.
    Stereo - Platespiller | Hi-Fi Klubben

Ligger litt på bruktmarkedet, en Thorens til dømes.
    Thorens TD166 MK2
    Men her må du kjøpe ny pickup, vist du skal ha en ny pickup så koster desse fort ett par lapper. iallefall vist du skal ha noke veti...

Då hadde eg heller økt budskjettet, og valgt denne; Denon DP-300f
    Denne koster ca 2800 ny... Den har også innebygd riaa forsterker, så den er bare til å plugge rett i forsterker...

Eg vill råde deg til å leite på bruktmarkedet etter rimelige spillere, og kanskje øke budskjettet ditt med noen lapper....

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony STR DE675 har vel ikke riaa/platespillerinngang, så du trenger en ekstern riaa i tillegg til platespilleren. Tror du får problemer med å finne dette til maks 1000 -1200. Regner med at du må ut med over det dobbelte.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss, kjapp respons :-D

Ja har tenkt på brukt, men har heldigvis veldig godt tid på meg. Så det blir ei god stund til.

Tror Sony'en har phono, på fjernkontrollen står det AUX og med liten skrift phono. Så jeg antar at den har det da. Men skal søke litt på nettet etter manualen, da den ligger på loftet i Haugesund mens jeg sitter på Jæren.

Satt også å så på denne Stereo - Platespiller | Hi-Fi Klubben: DENON DP-29F Platespiller

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du heldig kan du få tak på en gammel Dual til prisen. Men da trenger du nok mer enn litt flaks om du skal få med pickup og riaa til prisen. Bruk litt mer tid, eller litt mer penger før du bestemmer deg, det er ikke noe moro å kjøpe noe du angrer på neste uke. Men brukt er nok nøkkelordet her.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    her er en manual for forsterkeren. etter det eg kan forstå så har den ikkje RIAA....

http://www.docs.sony.com/release/STRDE675.PDF

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grei til å begynner med. Har selv Denon DP300F som jeg er fornøyd med. Så om du begynner med den gjør du nok ett godt valg der.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har vist rett når det gjelder forsterkeren. Men jeg tittet på den platespilleren som HI-FI Klubben, og der står det: (tatt fra HI-FI klubbens sine sider), Med spilleren følger det en pick-up av typen MM. På grunn av den innebygde forsterkerdelen skal DP29F kobles til samme type inngang som en vanlig radio, CD- eller kassettspiller.

Jeg skjønner ikke helt (litt pga Dysleksien), betyr det at jeg kan bruke den plaespilleren der på min forsterker? Trenger bare å koble den på en ledige inngang?

Takker for svar, råd og tips :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fosse5
    Er du heldig kan du få tak på en gammel Dual til prisen. Men da trenger du nok mer enn litt flaks om du skal få med pickup og riaa til prisen. Bruk litt mer tid, eller litt mer penger før du bestemmer deg, det er ikke noe moro å kjøpe noe du angrer på neste uke. Men brukt er nok nøkkelordet her.

Skulle gjerne ha brukt mer penger, men er fattige student, så 1000-1200Kr er desverre masse penger for meg nå. Men jeg skjønner veldigt godt hva du vil frem til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt (litt pga Dysleksien), betyr det at jeg kan bruke den plaespilleren der på min forsterker? Trenger bare å koble den på en ledige inngang?

Det er riktig, den spilleren kan du bare plugge inn i en ledig inngang.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oksågikkikkedet

Det er riktig, den spilleren kan du bare plugge inn i en ledig inngang.
    Åhh, takker for svar:-D Du gjore meg veldig happy nå Jeg begynnte å se litt svart på ting på ting når jeg fant ut at forsterkeren min ikke hadde phono. Litt idiotisk av meg å ikke skjekke mer opp på den forsterkeren enn det jeg hadde gjort.

Intermediate Michael1 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    830
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, bare plugge inn i ledig delen på forsterkeren. Den går nok på den forsterkeren du har siden platespilleren har innebygd RIAA.

Så løp å kjøp

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å følge litt med på loppemarked og bruktsjapper? Jeg har en Dual som jeg bruker i et vintageanlegg. Den Dualen sammen med en Shure-pickup fikk jeg kjøpt billig brukt. Den ser så utrolig mye bedre ut, og jeg er overbevist om at den spiller bedre også, enn det skrammelet (unnskyld) du finner hos Hifiklubben.

Men ha i det minste litt tolmodighet til å følge med på bruktbørsen. Men som nevnt, ta deg en titt på et loppmarked eller lignende.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Michael1
    Jepp, bare plugge inn i ledig delen på forsterkeren. Den går nok på den forsterkeren du har siden platespilleren har innebygd RIAA.

Så løp å kjøp

Skal gjøre det:-D Må bare vente litt:wink: Blir kjøpt så fort jeg har klart å skaffe nok penger. Det er hardt å være student vet dere Men etter hint fra familie og kjæreste så skal jeg få noen kontanter til å kjøpe meg en billig platespiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for tips, råd og linker til platespiller som finnes på brukt børsen:-D

Men som dere sikkert har fått med dere, så må jeg vente litt. Men er utroligt sugen på platespiller nå som det er så mangen som kommer med tips, råd og anbefalinger:-D

Men er det noen som har hørt lyden av platespiller på Dynavocie F-6? Lurer veldig hvordan lyden fra platespiller er på de HT'ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut bruktbørsen på hifisentralen. Hva med denne?
    Lenco B52 mk.3 platespiller.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset fosse5, men må vente litt

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg får komme med litt råd her jeg også.

Du kan virkelig gjøre kupp hvis du finner en gammel, men fungerende platespiller med mellomhjul - slike var topp-spillerne fra 50-tallet og langt utover 70-årene, og mange mener selv idag at bedre kan det ikke gjøres sånn rent lydmessig. De er tunge og solide. På den tiden fant man remdrift kun i billig-modellene.

Så fine gamle Lenco (som ovenfor) og Dual-modellene i området 1214-1219 og de senere 1224 - 1229 (høyest tall best) er det du skulle se etter - har du flaks kan du finne en brukt for nesten ingenting. Å kjøpe fra en hifi-ekspert blir gjerne dyrt, anbefales ikke når prisen er en vesentlig faktor. Men bruktkjøp fra en kjenner kunne være en bedre garanti for at apparatet fungerer. Pickup gjerne en Shure M75 eller en annen fra den tiden - de er overraskende gode, og ubrukte stifter kan fås i alle prisklasser, se bl.a. Shure-guiden og eBay.

Som RIAA-trinn kan du finne en gammel stereo-radio fra ca. 1970-75, f.eks. Tandberg TR-200 eller en gammel Pioneer, Sansui, m.m. Igjen kan du være heldig å finne en nesten gratis. Du kobler platespilleren til rett inngang, og tar ut signalet på kontakter merket TAPE Out eller TAPE Rec - her er det meningen en opptaker (recorder) skal kobles til for opptak på bånd - eller for den del kan en moderne PC kobles her.
    Signalet du tar ut, kobler du så til din moderne forsterker/receiver (en vanlig analog inngang).

Gamle apparater kan kreve litt service, stort sett holder det med rensespray (elektronikk-rens) på brytere og kontroller innvendig i apparatet - eventuelt i platespilleren hvis noe skulle "sitte fast" der i mekanikken. De fleste steder går man over med en oljeholdig spray eller universalspray etterpå. Men absolutt ikke olje på deler av drivsystemer der høy friksjon er viktig, f.eks. der et gummihjul skal drive en tallerken.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •