'Rehabilitering' av støvete og gamle LP'er

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

'Rehabilitering' av støvete og gamle LP'er

Noen tips til hva man kan gjøre med gamle og slitne plater?

Enkelt og greit.

Anyone?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en plate er slitt er det lite du kan gjøre med det. Men, det er stor forskjell på hva de ulike pickupene klarer å dra ut av vinylen. Selv har jeg kjøpt store mengder brukt vinyl opp igjennom årene og er lite plaget med at plater er slitt. Knitring er forøvrig så godt som fraværende, og her er det stor forskjell på pickuper, noen plukker opp mye støy, andre mindre.

Når det gjelder skitne plater derimot, så kan disse vaskes. Selv vasker jeg alle plater før de spilles, også nye. Det er ulike metoder for dette, selv bruker jeg en vakumbasert rensemaskin fra VPI.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se denne tråden frå HFS, dette er gode greier!!! Har tenkt å skaffe meg en slik en sjølv....

Vinyl vask etter USC-metoden

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fosse5
    Hvis en plate er slitt er det lite du kan gjøre med det. Men, det er stor forskjell på hva de ulike pickupene klarer å dra ut av vinylen. Selv har jeg kjøpt store mengder brukt vinyl opp igjennom årene og er lite plaget med at plater er slitt. Knitring er forøvrig så godt som fraværende, og her er det stor forskjell på pickuper, noen plukker opp mye støy, andre mindre.

Når det gjelder skitne plater derimot, så kan disse vaskes. Selv vasker jeg alle plater før de spilles, også nye. Det er ulike metoder for dette, selv bruker jeg en vakumbasert rensemaskin fra VPI.
    Noen link til et slikt produkt?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Psychonaut
    Se denne tråden frå HFS, dette er gode greier!!! Har tenkt å skaffe meg en slik en sjølv....

Vinyl vask etter USC-metoden
    Har du noen direkte link til et egnet produkt som dette?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du ikke bare bruke en myk malerpensel og mildt salovann i oppvask benken, skylle godt og tørke tørt med lofri klut ? Før og etter får de en omgang med platebørste. Disse platevaskerne gjør vel stort sett noe av det samme, bare at det koster en haug med penger.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platevaskere koster ikke så mye i den store sammenhengen, du får helt kurrante produkter for ca 5000. Dette er jo et spørsmål om hvor mange plater man har, hvor ofte man skal rense etc. Poenget med de er at de har vakumsug, at det går hurtig og at du får sugd dritten ut av rillene. Når man tørker blir det lett liggende igjen, eller det baker seg ned.

Helt korrekt finnes de alternative løsninger som meget mulig fungerer minst like godt (UCS), men disse er i hvert fall mer tidkrevende.

VPI16.5 benytter jeg selv og den er jeg fornøyd med. Fåes hos Lyric, Audioart og på nett. Men Clearaudio og andre har tilsvarende produkter.

Tenk bare på hvordan dette skåner pickupen. Slippe å la en dyr nål pløye dritt.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Har du noen direkte link til et egnet produkt som dette?

Dette er DIY... Selve vaskeren får du på ebay for eksempel, men du må kjøpe motor osv utenom... Det er forskjellige linker til leverandører i tråden.
    Så "oppskriften" på vaskeren finn du i tråden. Dette er en ganske så rimelig vasker, koster ikkje mer en ca 3000 (tror eg) å lage den, og den gir deg det beste resultatet du kan få vill eg påstå. Du kan også vaske mange plater samtidig, imotsetning til de en får kjøpt i butikk som bare tar en og en plate....

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Kan du ikke bare bruke en myk malerpensel og mildt salovann i oppvask benken, skylle godt og tørke tørt med lofri klut ? Før og etter får de en omgang med platebørste. Disse platevaskerne gjør vel stort sett noe av det samme, bare at det koster en haug med penger.
    Tror jeg kommer til å gå for en enkel løsning ja. Har nå plukket opp ca 150 plater fra loftet til min far, hvor min farmor's og min mor's plater lå godt gjemt (og sikkert har ligget der i mellom 20-40 år..)

Mye støv og skitt med andre ord.

Er salovann det beste? Tips til femgangsmåte jeg kan bruke med vanlige husholdningsartikler?

Gleder meg til å spille av titler som "Öijwinds med Lars "Snaggen" Söderström" osv... hehe

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •