Kjøp av RIAA og lydkvalitet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av RIAA og lydkvalitet

Morn.

Som en relativt fersk vinyl kar i hi fi verdenen så var den noe jeg lurte på.

Jeg har en platespiller jeg kjøpte når jeg var 16 og bodde i Italia av typen BST PR-96. Det er en beltedrevet DJ platespiller, som jeg kostet er par lapper der nede den gangen. Den har etter hva jeg kan se en Audio Tecnica pickup.

Vedlegg 45031

Vedlegg 45032

Vedlegg 45033

Spilleren fungerer meget bra i seg selv og har alltid hatt OK lyd i min mening. Men kravstorheten har jo økt med årene, og annet utstyr har blitt bedre.

Jeg har en Cambridge 640A v.2 som driver et par Dynavoice M65. Jeg hører for det meste på punk, ska, rock, alternativ rock, metal, indie. Når det ikke går i instrumentbaserte rytmer går det i trance (alt i fra Armin van Buuren til Infected Mushroom og Astral Projection), Drum 'n Bass og annen elektronika.

Cambridgen har ikke innebygd RIAA, og det har platespilleren heller ikke. Jeg har ikke kjøpt RIAA tidligere pga andre ting må prioriteres først. Jeg har nå bestemt meg for å ta en tur på klubben på mandag og kjøpe 640 RIAA til Cambridge. Den matcher mitt oppsett og har fått god kritikk. Jeg er opptatt av god lyd, men på mitt utstyr er jeg ikke opptatt av perfeksjon så det skal hovedsaklig høres bra ut i MINE ører. Jeg er veldig fornøyd med Camdbrigde / Dynavoice komboen.

Når jeg satt å leste på forum i kveld, kom jeg på at min gamle forsterker (en Yamaha AX-370) har en phono inngang. Denne står til vanlig på soverommet og driver et par Dynavoice F-6'er. Jeg gikk inn og hentet den, koblet til platespilleren og koblet videre til Cambridge via Tape Out uttaket.

Jeg kjøpte nylig denne skiva Good Riddance :: Remain In Memory - The Final Show - Records: Fat Wreck Chords. Ett av mine favorittband, og har gledet meg til å høre det på vinyl. Og ja, det hørtes bra ut. Meget bra.

Men... lyden virket grøtete. Akkurat som om høytallerene hadde sokker på seg og at dybden ikke var der. Man kan vel sammenligne det med en 128 Kbit MP3 på anlegget, hvor det virker som det er en del mangler.

Nå står det jo med en Max Mekker løsning, og mitt spørsmål er da (til dere som har erfaring på dette området): Vil jeg merke en merkant økning i lydkvalitet med ny RIAA, selv om min platespiller er av det litt billigere slaget?

Takker for svar!

Mvh Tux

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen ekspert, men jeg bytta fra B-TECH RIAA til Cambridge 640 og det vart stor forskjell. (har også byttet pickup og stift, men det var rett før jeg kjøpte Cambridge RIAA)

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ny riaa gjør nok en bedre jobb en slik du har det no iallefall.

Men det spørs jo også korleis spilleren din er sett opp. Vist den sporer feil osv osv så kan dette "grøte" til lyden ganske så mye. Vist du har muligheten så anbefaler eg deg å få noen "vinyl folk" til å se på den, eller du kanskje kan låne deg en protractor......

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter gårsdagens lytteseanse gjorde jeg noen justeringer i forhold til tonearm balanse samt anti skating. Så på et par Youtube videoer som fikk meg i riktig retning. Jeg tror det hjalp en del faktisk. Nå brukte jeg ikke samme skiva som jeg hørte på i går, men har planer om det utover dagen.

Men et spørsmål: I forhold til vekt og hvor "hardt" nålen bør nålen ligge på platen? Lett som en fjær og AKKURAT så at nåla har full kontakt, eller litt hardere enn akkurat så nåla ikke hopper hver gang noen trår litt hardt i gulvet.

Pshych: Dessverre så kjenner jeg ingen "vinyl" folk i nærheten

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefalt stiftetrykk bør stå i manualen for pickupen. Dette er normalt oppgitt med et visst slingringsmonn og deretter er det bare å lytte seg frem til hva som låter best.

Ellers er riaa-trinnet og dets match med pickupen en forutsetning for god lyd.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux

Men et spørsmål: I forhold til vekt og hvor "hardt" nålen bør nålen ligge på platen? Lett som en fjær og AKKURAT så at nåla har full kontakt, eller litt hardere enn akkurat så nåla ikke hopper hver gang noen trår litt hardt i gulvet.

Vist den så vidt ligger ned på platen (nesten ikkje trykk) så vill den fort kunne ligge å "sveve". hoppe opp og ned.. Det er iallefall ikkje bra.. Men det bør heller ikkje ha for høyt trykk. Har du ikkje noe info ang nåltrykket på pickupen?? Vill kanskje tro at du også har en vekt på armen som viser antal gram trykk...??????

EDIT; såg på det første bilde ditt. Ser at loddet bakpå armen viser trykket. Det bør gjøre er å stille inn armen slik at den er i vater. Då blir dette 0 "punktet" på loddet. Når du har gjort det, så skrur du loddet lenger fram på armen til det viser antall gram som pickupen liker seg best med. Dette bør stå i manualen vist du har den... Du finner det sikkert på nettet også...

Håper du forstod kva eg mente

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såg på det første bilde ditt. Ser at loddet bakpå armen viser trykket. Det bør gjøre er å stille inn armen slik at den er i vater. Då blir dette 0 "punktet" på loddet. Når du har gjort det, så skrur du loddet lenger fram på armen til det viser antall gram som pickupen liker seg best med. Dette bør stå i manualen vist du har den... Du finner det sikkert på nettet også...

Håper du forstod kva eg mente

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Har lest om det i dag. Men å finne info på nettet angående platespiller og pikcup har ikke vært lett.

Jeg satt armen i vater og justerte vekten slik at nåla ligger stabilt på platen. Har ikke manuel eller vekt på pickupen så blir det blir litt "på feelingen". Hadde jeg hatt en meget presis digitalvekt kunne jeg bare ha veid pickupen. Det jeg merket forskjell på var når jeg satt på en trance plate. Når jeg hadde for mye motvekt slik at nålen ikke satt hardt nok på platen opplevde jeg en skraping/forvrenging i bassen. Så fort jeg la på litt mer vekt (0.3-0-5g) ble lyden definert og fin. Synes det er meget bra lyd nå, og merkant bedre enn i går.

Etter å ha endret på anti skate og tonearm levling i dag, ser jeg hvor riv ruskende galt det var satt opp når jeg spillte i går. Jeg testet også skiva som jeg hørte på i går, og synes lyden var klarere enn tidligere. Er en live plate, og musikktypen gjør at det er litt vanskelig å høre nøyanser pga en allerede røff master. Men jeg syntes det gjorde seg når jeg prøvde med studio plater.

Skal bli moro å få ta i en skikkelig RIAA til uka. Tenker jeg kommer til å bytte pickup i løpet av ikke så lang tid også. Basert på musikksmaken jeg nevnte i første post, er det noen som kan komme med en anbefalning her? I segmentet mellom 0-1000 kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme tanke som deg, jaktet på et godt riaa trinn og var villig til bruke endel kr på dette pga ville ha bra lyd fra lp platene mine, fant en brukt Rotel rc 1070 her på Avforum, enden på visa ble at nå kjører jeg analogt på alt her vinylen har ikke hatt slik dynamikk siden teårene he he, mitt råd må derfor bli: finn deg heller en brukt/ny preamp med phono ingang, du kommer ikke til å angre... lykke til anyway...........

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valgets kvaler er Tilbehør - Platespiller tilbehør | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 640P RIAA Forforsterker

Allerede bestemt Og har stor tro på at dette blir veldig bra for min beskjedne smak!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare tilføye at H/K avr 7500 som jeg har hatt glede av i mange år ble gitt til min kjære sønn så nå er det analogt stereo som gjelder, toppers

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valgets kvaler er Tilbehør - Platespiller tilbehør | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 640P RIAA Forforsterker

Allerede bestemt Og har stor tro på at dette blir veldig bra for min beskjedne smak!

Cambridgen har eg hatt i oppsettet sjølv. Bare ett par dager mens eg venta på noe anna, men den gjør en ganske så bra jobb.

Har også fått mykje, veldig mykje bra tilbakemeldinger frå de erfarne vinyl "fanatikerene" på HFS Her får du vanvittig mykje RIAA for pengene! og det er jo posetiv

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sørg for at du har nogenlunde rett stiftetrykk på pickupen. Er dette feil kan du ødelegge både plater og pickup.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fosse5
    Sørg for at du har nogenlunde rett stiftetrykk på pickupen. Er dette feil kan du ødelegge både plater og pickup.
    Jeg er ganske sikker på at jeg har det nå Takk for tipset uansett!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi update på hvordan du føler lyden forbedret seg med den Cambridge-RIAAn..
    Jeg er selv på jakt etter platespiller, og frykter at jeg må invistere i RIAA.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stadten
    Gi update på hvordan du føler lyden forbedret seg med den Cambridge-RIAAn..
    Jeg er selv på jakt etter platespiller, og frykter at jeg må invistere i RIAA.
    Will do! Lommeboka er litt tynn om dagen i hvertfall inntil neste lønning, og har forferdelig lyst til å kjøpe ny pickup samtidig og ta hele skiten på avbetaling :P

Men tror nok hodet holder bakkekontakt inntil videre; med mindre jeg kommer hjem og det høres helt for jævlig ut :P Skal jeg investere i noe nytt i tillegg til RIAA blir det nok en helt ny spiller. RPM1 eller brukt Technics SL1200MK2.

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som eventuelt ventet på tilbakemelding når jeg kjøpte RIAA i dag, har jeg bestemt å utsette det til mars måned og kjøper noen plater i stedet inntil videre

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er no en som selger en Cambridge RIAA, i tilfelle du skulle ombestemme deg.... Cambridge Audio 640P MM/MC RIAA

Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering her:

Har kjøpt denne brukt:

http://www.mamut.net/dynabel/phonoboxse.pdf

Etter å ha lest omtale i Fidelity og andre steder så ble det denne istedet for Cambridge. Kommer med en liten omtale når jeg får den i hus

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering her:

Har kjøpt denne brukt:

http://www.mamut.net/dynabel/phonoboxse.pdf

Etter å ha lest omtale i Fidelity og andre steder så ble det denne istedet for Cambridge. Kommer med en liten omtale når jeg får den i hus
    Gratulerer med RIAA då. Så får du komme med lytteinntrykk ettervert...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •