Problemer med spraking!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Problemer med spraking!

Hei!

Er innehaver av en Planar 3 med Grado pick-up og NAD riaa. I det siste har jeg problemer med at når stiften er halveis inne på plata, så opplever jeg endel "spraking" i diskantområdet.
    Stiften er 10 år gammel og har blitt brukt ganske mye.
    Kan det være at stiften er slitt?

Hjelp mottas med takk!

Mvh

Sigbjørn Langerud

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sigbear
    Hei!

Er innehaver av en Planar 3 med Grado pick-up og NAD riaa. I det siste har jeg problemer med at når stiften er halveis inne på plata, så opplever jeg endel "spraking" i diskantområdet.
    Stiften er 10 år gammel og har blitt brukt ganske mye.
    Kan det være at stiften er slitt?

Hjelp mottas med takk!

Mvh

Sigbjørn Langerud

10 år, det er jo en del, men eg tror ikkje det er det som er problemet.
    Høres heller ut som om den sporer feil, altså at nålen ikkje sporer riktig på platen. Korleis har du sett den opp, med skikkelig verktøy (protractor)?

EDIT; har problemet oppstått nylig??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

2009 var et bra år for psychonauts! Konserten på Folken var den beste jeg har vært på, det var spilleglede og laaaange sanger. Gull! Fikk litt sørstatsrock følelse a la Allman Brothers live, innimellom.

Stiften er satt opp fra butikken (hi-fi klubben), har aldri sjekket det men den har altså fungert greit hele tiden. Med unntak av de siste to mnd.
    Nå tok jeg det resterende oppsettet på nytt, med nåletrykk og det der, men jeg bruker de innstillingene som er anbefalt fra Rega.
    Har ingen nåletrykksmåler men er dette et must å ha?

SL

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjelder det "alle" LPene eller er det en eller flere spesielle.

Kan vel høres ut som at LP'n er utspilt. LPer blir jo det etter noen ganger bruk, og det minner meg om hvorfor min platespiller står på loftet og at jeg kun hører på CD og MP3 :-)

Dersom dette skjer med nye LPer ganske raskt vil jeg anbefalle å bytte stift. Husker at min Dual med Ortofon stift anbefalte å bytte/sjekke stift hver 1000 time.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjelder forsåvidt alle LP-platene. Satte på en helt ny plate igår, og den låt ikke noe bedre den heller.
    Så det kan vel gå mot å skifte ut stift eller hele pick up`en, hadde jo vært morsomt å prøve noe annet.
    Det kan jo bli ei stri.................

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=dagkr]Gjelder det "alle" LPene eller er det en eller flere spesielle.

Kan vel høres ut som at LP'n er utspilt. LPer blir jo det etter noen ganger bruk, og det minner meg om hvorfor min platespiller står på loftet og at jeg kun hører på CD og MP3 :-)
    QUOTE]

Da har man rett og slett satt opp spilleren feil eller bruker for dårlig utstyr, om den sliter ut platene etter noen gangers bruk.

Til trådstarter, mener du sibilanter som i dårlig sporing når du snakker om spraking eller mener du knitring/koking som i dårlige rør?

Sjekk at selve stiften ser ok ut, at alle tilkoblinger er hele/ikke brudd noe sted og at alt armen beveger seg fritt og ledig i hele arbeidsområdet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha googlet "sibilanter", så vil jeg si at det er det det dreier seg om

Virker heller ikke som om det er noe fysisk galt med arm eller stift. Ikke som jeg kan se ihvertfall.

SL

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sibilanter finnes i større eller mindre grad i virkeligheten, men de representerer ofte en utfordring i forhold til opptak og avspilling.

På vinyl kan sibilanter, dersom de ikke ligger i opptaket komme av slitt plate, dårlig justert pickup/arm/spiller (les dårlig sporing), utslitt pickup, feil belasting av pickup (neppe tilfellle i og med at du kjører MM som du trolig belaster 47k?).

Sjekke innstillingene, men alderen tatt i betraktning kan tyde på at du bør bytte pickup. Selv er jeg allergisk mot dårlig sibilantgjengivelse på vinyl.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knappen på Nad riaa'n står på MM ja.

Og platespilleren står på stedet hvil for øyeblikket, i påvente av ny pick up. Orker ikke høre på hvislende ssssss'er

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken pickup tenker du gå for i neste omgang?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter vel en Grado Black på nå. Tenkte å holde meg til samme merke men gå opp til en dyrere modell. Hadde vært gøy å gå helt bananas med pick up og ny riaa, men jeg tror en får holde et litt stramt budsjett

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spilleren fortjener en brukbar pickup, absolutt. Men om systemet skal være velbalansert er det liten vits i "å gå bananas" mht pickup og riaa. Da er det bedre å investere i kronasjen i ny spiller og arm.

Å finne en grei partner til Planar 3 skulle være enkelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Da var feilen funnet og utbedret. Det var nålen som var gåen. Har montert på en Ortofon 2M Red nå, og den spiller helt fint. Mulig jeg synes Grado'n var litt bedre, men jeg får gi den nye litt tid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •