Platespiller i segmentet 5-10k - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 100 av 100
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tror ikke jeg ville anbefale nye kabler nei.
    30% sjanse for at det blir bedre, 70 % sjanse for at du får en sterk markering i et frekvensområde - en klang du ikke vil like.

Uansett må man vite hvilken pickup man eventuelt skulle tweake på denne måten - MM-pickuper trives bedre med originalkabler i de velkjente industrielle platespillerne, mens MC-pickuper, bl.a. pga sin lave impedans kan profitere på andre kabler.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell B
    Den Gamle technics spillern min sl-221 hur er kvaliteten på den?
    Kan den ha kostet sån ca 400-500kr den gangen tru, rundt -77

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nei kan ikke svare på det - for min egen del har jeg alltid siden 1970 beveget meg i det tunge segmentet, dvs. topp-modeller fra bl.a. Lenco, Dual, Denon pluss noen engelske - stort sett så tunge at man kan få vondt i ryggen.

Høy vekt er alfa og omega for god lyd - videre et slags fjærende oppheng for å kvele resonanser. De mindre lette spillerne har aldri interessert meg. Den eneste relativt lette spiller som har imponert meg er Philips GA-212 - motoren fra denne brukes f.ø. i den kjente Linn Sondek idag.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid nått du då kanske liker med min ca 30kg tunge Hyperspace
    og resonans frie spiller,men tyverr riemdrift her:wink:

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm.. vekt? hva veier min kommende SL-1200? med mods?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en standard sl 1200 veier 11kg ser jag

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

11 kg - det er det samme som totalvekten for min Dual 701, hvor selve tallerkenen (anti-magnetisk magnesium + DD-rotor) veier 4,5 kg.

Og med en tilstrekkelig høykompliant pickup vil man kunne få samme performance fra en 11 kg spiller som fra en 30 kilos vinylrigg med relativt stiv moving coil-pickup. Selvsagt er der mange andre faktorer.

Så dette er en av fordelene med de høykompliante pickupene - man kan gå ned en vektklasse og fortsatt ha samme performance.

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Det blir bedre lyd med en god direktedrevet spiller fra 70-tallet - Dual 701 og 721 er best av disse, men også Technics SL-1200, den er i produksjon fortsatt.
    Hei Kjell B.

Jeg har med interesse lest innleggene dine i et par-tre år nå - du fikk meg bl.a til å kjøpe meg en Music Angel KT88 ;-) - og jeg mener at jeg leste at du hadde litt erfaring med Denon DD platespillere også. Og nå har det seg altså sånn at jeg har avstandsforelsket meg i en Denon DP-37F, må det innrømmes.

Helautomatisk japse DD med MM-pickup og gode greier - alt de audiofile skyr som pesten... :-D

Men den tiltaler altså MEG. Veldig. Og siden det er jeg som skal betale, så...

Men: poenget er at jeg trenger RÅD, før jeg kaster meg uti bassenget med klærne på. Som f.eks om DENNE spilleren er noe å samle på, eller den bare ender opp som enda en nedpakket sak i eske på loftet. Mens jeg drømmer om en Luxman med luftpumpe istedet?

Jada, jeg har en nedpakket Rega Planar 2 også. Solgte den forrige, angret umiddelbart og kjøpte derfor en til. Som jeg pakket opp og så på. Men aldri har hørt på siden jeg har manglet RIAA i tiden etter jeg kjøpte den. De gærne har det godt :-D Men NÅ har jeg kjøpt meg en Thorens RIAA, så nå er jeg snart klar.

For en enkel og ukomplisert og fryktelig pen Denon DP-37F, var planen.

Eller burde jeg ikke være dette likevel...?

Undrer BKaz

en rimelig uerfaren kommende vinyl-med-rør-entusiast.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pickup: Hold deg langt unna de anbefalte Denon DL110 og 160 - de er uvanlig trege og udynamiske, omtrent som om musikerne sitter fast i sirup.

Sett på en NOS Shure M75 eller M91 med japansk super SAS-nål og du er i mål. Denne har lett arm, og bare glem tester i engelske hifi-blader og hos tilhengerne deres internasjonalt - de dømmer ned alle spillere med lett arm fordi de testes a) med dårlige MM-typer (AT95) eller b) stive MC-PU'er, som er rene katastrofen i lette armer.

En av grunnene (eller strategiene) til at godt utstyr ofte kommer på bunn-nivå i såkalt high-end presse.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har erfaring med thorens td 190.?

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har lett arm, og bare glem tester i engelske hifi-blader og hos tilhengerne deres internasjonalt - de dømmer ned alle spillere med lett arm fordi de testes a) med dårlige MM-typer (AT95) eller b) stive MC-PU'er, som er rene katastrofen i lette armer.
    Takker for svar. Nå skal jeg ikke mase hull i hodet på deg, men siden jeg nå har bestemt meg for å selge Regaen for å anskaffe noe ...eh...penere, (selv om den er strøken som få) så lider jeg valgets kvaler om dagen...

Måtte forresten sette den opp etter forrige innlegg - fant frem en del mimreplater fra åttitallet og satte i gang :-D Lydsignalet gjennom Thorens-riaa'en var forresten overraskende lavt, slik at jeg må gjøre et eller annet her. F.eks montere inn en riaa i Meridian 502 forforsterkeren min, eller helst skaffe meg en riaa med rør

Men så til saken: Du nevnte Denons lette arm, følgelig måtte jeg sjekke litt rundt japanske spillere fra denne tiden og kom da over Denons tyngre arm også. Sammen med en haug tilsvarende japanske skjønnheter fra sent sytti- og tidlig åttitall.

Kenwood, Denon, Sansui, JVC, Luxman, ja til og med Toshiba produserte viss monumentale skjønheter med WAF-faktor et eller annet sted ute i stratosfæren på denne tiden...

Jeg glemte nesten spørsmålet midt i all mimringen rundt disse aldelses praktfulle japanske smykkene - dess mer jeg leter, til flere skjønnheter finner jeg, ser det ut som :-D Men HVILKE av disse mener du er å anbefale rent lydmessig?

Sytti/åttitalls Luxman gir hint om gammel storhet, JVC var vel på høyden da kvalitetsmessig, men ble redusert til billig plastikk utover på åttitallet, Pioneer, Sansui og Kenwood-navnene klang også mye bedre på den tiden enn de gjør i dag og Denon har jeg jo allerede nevnt - dette blir selvsagt ALT for mye for en stakkars amatør...:shock:

Når jeg nå for første gang ser ut til å skulle investere i noe vintage japansk konfekt-audio med et utseende sammenlignbart med det visuelle inntrykket fra førerplassen i en klassisk Jaguar eller en Aston Martin, så ønsker jeg jo helst ikke å trå feil, må vite. Armen bør tackle NOS Shure M75 eller M91, forstår jeg. Men er dette begrenset til lette armer, eller kan de tyngre, mer robust utseende japse-armene også ta disse? Og er Denon the last word in vintage DD beauty, eller kan f.eks JVC og Pioneer m.fl gjøre en bedre jobb?

Sånn for å fatte seg i relativ korthet...

mvh BKaz

Newcomer BKaz sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops, bildene forsvant visst. Ble nok for mange...

Det får holde med ett til, da...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan bruke NOS Shure på alle japanere hvis du spiller med den moderne SAS-nålen; den er en smule stivere opphengt og takler t.o.m. en Rega-arm.

Tro alle de store kjente spillerne gjorde en fin jobb, men vil holde en knapp på Denon fordi den er så velegnet til Shure.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

thorens td 190

er det en god eller håpløs platespiller?

Newcomer zablo sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok

Medlem siden
    May 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal det være fra dagens produksjon så er det bare Technics SL-1200 som er aktuell.

Og skulle jeg kjøpt en SL-1200 ville jeg tatt den herfra:
    KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com

Pris kr. 3000 - 4000 avhengig av modell i basisutgave - den er helt spilleklar da (men trenger en pickup). Men basis-modellene i USA er kun til 110V nett, så disse kan man heller med fordel kjøpe fra europeisk forhandler, hvis man nøyer seg med den lavere performance disse har. For å benytte en av USA-modellene i Norge/Europa skal man derfor bestille den med ekstern power supply, se nedenfor. Dette er egentlig uansett et must for å få helt topp high-end egenskaper ut av denne spilleren.

Denne amerikanske spesialisten kan så levere en lang rekke fornuftig ekstra-utstyr - jeg ville ha valgt følgende:
    TD-1200 Tonearm Fluid Damper $149.00
    PS-1200 220V Outboard Power Supply $250.00
    Isonoe™ Machined Sorbothane Spring Isolator Feet $200

Dessuten med en rimelig pickup montert - så kan du sjekke at alt fungerer som det skal med en gang. Og uansett viktig med en standard-pickup å sammenligne med når du senere skal montere bedre pickup-elementer.

Hvis du bestiller den utvendige strømforsyningen skal spilleren ha påmontert en DC power socket (DC strøm-kontakt) - dette er standard procedure når du bestiller begge samtidig.

Bedre spiller får du ikke hvis det skal være fra dagens produksjon. Bare glem disse kostbare remdrevne monsterne - de er i utgangspunktet feilkonstruerte og har dårlig driftssikkerhet (får lett ujevn gange) pga svak motor og tynn rem.

Hei Kjell!

Tenkte nå å bestille en slik platespiller med det utstyret du nevner. Har jeg alt jeg trenger da? [/QUOTE]
    Hei Kjell! Virker som at du har et ganske upåvirket syn når det gjelder HIFI. Har fått inntrykk av at du virkelig LYTTER før du bedømmer produkter, og at du er en person som kan skille mellom produkter i blindtester. Derfor spør jeg deg! Har nå gått til innkjøp av en Electrocompaniet ECI-5, og vil veldig gjerne kjøpe en god platespiller. Holder på å bestille fra KAB, med ekstrautstyret du anbefaler, og er ikke i tvil om at dette er et godt kjøp. Jeg bare lurer på om du har hørt en ECI-5 med f.eks et par PIEGA Premium 3 høyttalere, og med en modda Technics? Og angående kabler, f.eks. signalkabler. Er det noen som helst vits i legge noe penger i dette? Eller er en kabel en kabel?

Andreas

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjell er desverre ikke her på forum lenger...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Vel. Synes jo at Technics SL-1200 ser ganske tøff ut. Ikke så myke linjer, men men.. Litt matcho kan det vel også være.. Dersom det stemmer slik det hevdes at denne leverer lyd av en annen klasse så kan jeg fint leve med det utseendemessige.

Hadde tenkt å bestille en Bellari VP130 Tube Phono Preamp. Også etter anbefaling av Kjell B. Så da er det bare å krysse fingrene for at dette blir så bra som jeg får inntrykk av

Bellari'en ser i hvertfall skikkelig stilig ut og med oppgradert titanium-arm er Technics'en ikke så verst frekk..
    Ble du fornøyd med den nye platespilleren du kjøpte i USA etter Kjell B. sine anbefalinger?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg ville vurdert en Thorens TD 295 MKIII. Koster rundt 7,500. Synes også den har en veldig fin finish. Her er lenke:

Velkommen til Mono AS

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •