Platespiller i segmentet 5-10k - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 100
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Takk for en fin test her.

Husk endelig at Technics-spilleren ble designet til gode MM-pickups, og den spilleren som stapedius kjøper her er jo i en betyderlig høyere klasse pga ekstra-utstyret, inkl. viskositetsdempet arm, som gjør at alle MM pickups kan anvendes, pluss de fantastisk gode Micro-Acoustics (M-A) elektret-typer.

Og stay away fra moderne MM'ere, det er vintage som gjelder. Sett en moderne fine line nude diamond på en gammel Shure eller M-A, og så er MC'erne plutselig ikke så interessante lenger.

Ingen moderne MM som er brukbare ? Sitter en Benz Gold MC i armen nå - fungere, men kunne tenke meg noe med bedre dynamic i min SL-Q2.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da kjøper du en Shure M75, M91 (eller hvis du vil ha litt lysere klang) M95 pickup på bruktmarkedet - de er lette å finne - var verdens mest solgte pickuper på 70-tallet.

Deretter bestiller du en moderne SAS-nål (stift) til den fra JICO i Japan - den kommer på ca. 1000 kr. Perfekt til Technics. Se ellers Shure-guiden.

Disse pickupene har bass-dynamikk, langt over det MC'erne makter.

Vil du absolutt ha en moderne pickup, så kunne du prøve Audio Technica AT120E og AT125LC, men hold deg for all del unna de billigere modellene AT95, AT110 og den veldig sterile AT440 - de er ikke brukbare. En mer avansert modell er AT150MLX - den har boron nålearm.

Og selvsagt kan det vise seg at KABUSA's egen pickup, KAB/Stanton Discmaster V3 faktisk viser seg å være riktig god. Den har ihvertfall fått mange kommentarer på at den er behagelig og musikalsk. Den er ekte "nude diamond".

En fjerde mulighet er å anskaffe den nye Shure M97xE - deretter bytte stiften til en vintage NOS N95ED eller en SAS N95E (Japan). Selv ville jeg nok valgt denne av de nye.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger

Eier allerede en Technics platespiller, fra 76/77 tenker jag, konfirmations spiller
    som fortsatt er i mint cond

Jaså, konfirmasjonsspiller bare ......

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha Ha nej jag har noen andre oppgraderinger på gang som kommer føre
    ett sådant projekt, ev chapter og meridian oppgradering kommer føre.
    Eier allerede en Technics platespiller, fra 76/77 tenker jag, konfirmations spiller
    som fortsatt er i mint cond
    Hehe, jag får köra racet själv. Jag har en arbetskamrat som har två
    stycken SL-1200MkII. Han är pedant och har aldrig brukat dom som
    DJ. Jag ska försöka lura av honom en, eller åtminstone låna en för
    lite test.

En MM-pickup som kan vara intressant är Goldring 1042GX. Men
    jag skulle kunna tänka mig att Dynavector 10x5 skulle rocka bra
    också. Eller en Denon 103R eller........ hehe

Handen på hjärtat är jag en vanlig audiofil som aldrig aldrig aldrig
    skulle byta bort riggen jag har nu mot nåt enklare. Men jag kan
    bli så till mig i brallorna när jag tex ser en gammal Thorens eller
    Dual och så vidare.:-D Jag förstår dom som samlar gamla skivspelare!!

Men i och med vinylreviwalen så är priserna allt för styva nu.

Jag har läst så mkt om just SL-1200, bland annat på Hifi World som
    hyllar den (modifierad). Så det ska bli kul att testa!!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal det bli en interessant test så må du anvende en pickup med samme diamant-slipning og tip mass som den du anvender i din standard-rigg.

Dårligere nål betyr dårligere lyd (oppløsning) og så blir resultatet at din egen rigg er best.

Og siden Technics ble utviklet til MM-pickuper - Technics laget selv noen dyre gode modeller - så er det best å finne noen slike.

Alternativt må du sette den billigere pickupen på din hoved-rigg og sammenligne performance.

Ellers blir det test etter engelsk modell .....

Jeg har f.ø. sammenlignet min Dual 701 med en moderne engelsk spiller for 15 år siden - i prisklassen 20.000 kr. den gang - og Dual'en vant på alle hifi-parametere med pickup tilpasset den og med moderne diamant-slipning.
    Noen bekjente tok en Dual 701 og sammenlignet med en Nottingham Spacedeck, og eieren av den dyre spilleren fikk visse forklaringsproblemer etterpå. Igjen var det en spesialtipasset pickup på Dual'en - den må ha riktig høykompliante pickuper - slike pickups er jo f.ø. de riktige ifølge eksperten van den Hul.

Jeg morer meg alltid når jeg leser i hifi-pressen om disse dyre mammut-verkene med liten strikk-motor. God underholdning.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vad av moderne rem drivverk har du testat?
    Som jag sa tidligare så syns jeg att dette temat burde
    du absolutt ta opp på hifisentralen/vinylform der interesset for
    analog avspilling, er betydeligt større en her. Ganske sikker på att
    dette ville bli en populær tråd.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lugn Kjell B. Jag ska prova först med min Dynavector XX-2.
    Och i och med att jag är väldigt bekant med hur den låter
    så kan jag ha det som startpunkt för vilken Pickuper jag
    ska testa.

Grejen är att jag har en vinylrigg som skulle få de flesta
    att springa ut skrikande i skogen där jag bor. Hela kedjan
    från LP till mina öron är obönhörligt neutralt. Och jag spelar
    min musik högt:twisted: . Ingen mysfaktor alls.

Så du kan lita på att det jag kommer att höra är Technics
    och inget annat som skitar till ljudet:wink:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vad av moderne rem drivverk har du testat?
    Som jag sa tidligare så syns jeg att dette temat burde
    du absolutt ta opp på hifisentralen/vinylform der interesset for
    analog avspilling, er betydeligt større en her. Ganske sikker på att
    dette ville bli en populær tråd.
    Synes tråden er ganskje populær allerede. På Hifi sentralen er det vel gammelt nytt.....
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja jeg tror vi får ta en generell diskusjon om prinsipper for vinylavspilling annet sted - jeg kjenner igjen argumentene - mye av det samme som da jeg var aktiv på Hifisentralen for 5-6 år siden. Jeg oppfatter dessverre Hifisentralen som et sted som ikke passer undertegnede.

Så kanskje vi her får diskutere platespillere i prisklasse rundt 10.000 kr. komplett og gi noen gode råd om alternativer og tweaks - og så etterhvert rapportere hvordan Technics SL-1200 står seg kontra andre spillere i samme prisklasse og selvfølgelig også mot anerkjente mye dyrere high-end vinyl-rigger som eierne er stolte av.

Et problem: Technics SL-1200 er ikke så fysisk tung som en del andre high-end spillere. Det betyr at den ikke vil være så stabil mot pickup-nålens vibrasjoner som mye tyngre maskiner. Derfor tror jeg man må teste den med relativt høykompliante pickups - disse produserer mye mindre mekanisk energi enn stive moving coils og vil derfor teoretisk gi samme performance på en SL-1200 som de stivere MC'erne på en mye tyngre spiller. Og derfor er det lurt å anskaffe en SL-1200 med viskose-dempet arm, slik som stapedius her, så kan den trolig om ønsket ta de mest høykompliante uten problemer.

Jeg er tilhenger av høykompliante pickups nettopp fordi man får high-end muligheter uten å ha en platespiller som veier 30 kg eller noe sånt. Og ifølge van den Hul er dette korrekt filosofi - han sier selv at han må produsere pickups med lavere compliance pga markedssituasjonen, men mener utviklingen har gått i feil retning.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Synes tråden er ganskje populær allerede. På Hifi sentralen er det vel gammelt nytt.....
    Jada noe av det mest interessante som dette vinyl forumet opplevd,men allt for få innspill fra andre med erfaringer av vinylmediet. Og vad er det som er gammelt
    nytt på sentralen ingeniørn?
    Selv har jeg tilbydt vinyl demo her på forumet, men interessen er ikke tilstede
    men bare kom så ska jeg dema vinyl rigg med tynn drivriem

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Word Svenske Roger!

En tunn gummisnodd här oxå! Det har skett en utveckling
    på 25 år!!

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høykompliante pickups ... ? Hva er det? Er det en slik du har anbefalt meg og som jeg nå har i bestilling?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    høykompliante pickups ... ? Hva er det? Er det en slik du har anbefalt meg og som jeg nå har i bestilling?

Du kan bare slappe av -alt er under kontroll.
    Høykompliant vil si at nålen er mykt opphengt - den gir lite motstand mot platerillene, bør teoretisk gi lavere plateslitasje og gir mindre resonanser i pickup-armen. For å fungere optimalt bør en høykompliant pickup sitte i en relativt lett arm, helst lettere enn den i SL-1200. Men med din bestilling av viskose-dempning i armen løses dette problemet, og SL-1200 vil nå spille helt flott også med de høykompliante. Resultatet blir bl.a. en fenomenal bass.

Ja din KAB Discmaster pickup er av den mer høykompliante typen og er spesialutviklet til SL-1200, da helst SL-1200 med viskosedempet arm.
    Og de Shure jeg anbefaler er høykompliante med originale stifter (nåler) - de blir litt lavere kompliante med de japanske SAS-nålene og passer derfor enda bedre til SL-1200, som jo ikke er så glad i de aller mest høykompliante pickupene.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du kan helt sikkert slappe av gjeller din bes, der har Kjell B rett att høy
    kompliance matcher som regel lett vikt armer/ vice verse. som ett utgangs
    punkt, men dettte var nog ikke det du burde tenke på som første gangs kjøper
    av platespiller, finnes mye mer og forvirre resultaterne med som bla vta/vtf mm

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da slapper jeg helt av, Sven_Roger

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til, og velkommen til den svarte siden, vinyl skaper entusiasm,
    inget zappande her!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til, og velkommen til den svarte siden, vinyl skaper entusiasm,
    inget zappande her!
    Entusiasme er et nøkkelord i det gode liv

Blir vel ingen zapping nei, ser ikke for meg å kunne koble denne via IR til min Pronto..hehe

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne returnert en skingrende latter, men vet ikke helt hva du tenker på her..?
    Morsomheten jeg forsøkte på var at du skrev at du skulle være dj. I første post så angir du at du skal bruke din mors platesamling. I dj sammenheng er det mest vanlig å bruke 12 tommer singler da disse er best egnet for dj jobbing.
    Ser at den ble like lang som om Ivar Dyrhaug skulle gjort et forsøk på en morsomhet (dvs "too far fetched") ops:

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Morsomheten jeg forsøkte på var at du skrev at du skulle være dj. I første post så angir du at du skal bruke din mors platesamling. I dj sammenheng er det mest vanlig å bruke 12 tommer singler da disse er best egnet for dj jobbing.
    Ser at den ble like lang som om Ivar Dyrhaug skulle gjort et forsøk på en morsomhet (dvs "too far fetched") ops:
    Hehe.. er nok for uinvidd i platespiller-sammenheng til å i det hele tatt se sammenhengene i en del av innleggene her. Men man lærer stadig

Forresten, hva er disse greiene her? Fikk anbefalt en slik av han som selger meg SL-1200 (kabusa.com):

J. Tonearm Rewire $169.00. Cardas to KAB PC-1200 RCA Phono Plate[2 RCA Females plus ground post]
    K. Tonearm Rewire $169.00. Cardas to KAB/Cardas 5 pin DIN Phono Plate[This Requires right angle DIN connector]

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ny armkabel. Altså de tynne ledningene som går fra pickupen og som ender i RCA eller DIN plugg(er).

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •