Platespiller i segmentet 5-10k - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 100
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Da er følgende bestilt:

Technics SL-1210M5GSE , Metalflake Gloss Black, Titanium Finish Tonearm, ±8% 0r ±16% Pitch Control $625.00

TD-1200 Tonearm Fluid Damper $149.00

PS-1200 220V Outboard Power Supply( Includes Socket Above ) $250.00

Isonoe™ Machined Sorbothane Spring Isolator Feet $200

KAB/Stanton Discmaster V3 AE Cartridge $179

Bellari VP130 Tube Phono Preamp $250.00

(litt svett i pannen nå, men dette blir nok bra!)
    Gratulerer med avgjørelsen.
    Rask hoderegning gir ca 15K, så det bør vel helst bli bra 8)

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Så mamman din har et utvalg av 12 tommere!!!???
    Skulle gjerne returnert en skingrende latter, men vet ikke helt hva du tenker på her..?

Music_Man
    Guest
    Technics SL-1200 ser jo rimelig fet ut da.. Og med skikkelig tilleggsutsyr så blir nok dette krem!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    1) Fordi en tung tallerken skaper friksjon, som også øker med årene, og det sier seg selv at man må ha en sterk motor for å kunne garantere konstant hastighet ved avspilling. De remdrevne går litt ujevnt - det skaper en svak fase-effekt (wow) som gjør at lyden oppleves fyldigere i sterile engelske hifi-anlegg. Det er jo et engelsk fenomen - engelske garasje-produkter fra 80-tallet - som av en eller annen merkelig grunn slo igjennom.

Merk at alle graveringsverk som graverer platene er med direkte-drevne maskiner med sterk motor. Så hvorfor trenger vi så en remdrevet wowende strikkmotor til avspillingen ?

Også studiebåndopptakere til analoge opptak er med direktedrevne bånd-trekk (capstan-motoren).

2) Det du spør om er hvorfor jeg sier noe annet enn det du kan lese om i hifi-pressen. Hifi-bransjen driver med markedsføring - sannhetene er noe annet. Og dette skyldes at jeg i årenes løp siden 1967 har prøvd en rekke platespillere, dyre typer av alle prinsipper, og den engelske trenden falt helt igjennom - lyden oppleves udynamisk og treg.

Du er kansskje ikke klar over følgende: I sterke passasjer på platen oppstår det en sterk bremse-effekt via pickup-nålen - og den remdrevne vil sakke opp litt - siden friksjonen varierer under avspillingen pluss at den lille strikkmotoren ikke riktig orker med. Ikke særlig korrekt, eller hva ?

3) Her forteller du ikke hvilken Technics det dreier seg om, men Elkjøp solgte visst en billigtype helt uten hifi-egenskaper som kanskje kostet 500 kr. eller litt mer. Du får kanskje prøve å finne frem til et modellnummer ? Vi snakker jo om tunge seriøse platespillere her.

LP-plater var stor-industri i gamle dager - med langt høyere industriell kvalitet over spillerne enn de stakkars små sponplatene med acryl-tallerken man ser idag.

Det morsomme er ellers at high-end bransjen idag er fullt klar over ovenstående, og nye modeller etter de gamle prinsippene (ikke remdrift !!!) er på vei - til og med med mellomhjuls-drift, som egentlig er det som lyder best.

Technics SL-1200 er visstnok verden mest populære (og solgte) platespiller i den mer seriøse nisjen - og denne 80-talls gjengen som har drevet inkompetent propaganda i alle år om de engelske remdrevne later som den ikke eksisterer. Med de mods man får i USA kommer den helt opp i toppskiktet.

Selv holder jeg meg til Dual 701 (DD) og Dual 1219 (mellomhjul) - de er flotte og dynamiske. Tørr klar lyd og skikkelig driv i bassen.

Takk for seriøst svar.
    Stiller meg litt skeptisk til noen av påstandene dine, da jeg selv har troen på at de fleste produsenter ønsker å utvikle et best mulig produkt, både fordi de ønsker et godt rykte og selvfølgelig å selge mest.
    Så hvis teknologien med direkte drift er såpass mye bedre enn remdrift ville vel de fleste platespiller produsenter droppet remdrift for lenge siden?
    Hvertfall de i high end segmentet?
    Tror for all del ikke at direkte drevet skal stort dårligere, men heller ikke stort bedre.
    Det at nåle trykket skulle bremset platen noe særlig er jo også litt skeptisk til. Nåletrykket er jo ikke stort mer enn et par gram, noe som vil skape ytterst lite bremseeffekt.
    Men det skulle uansett vært morro å teste et remdrevet drivverk mot et direkte drevet drivverk, hvis man hadde muligheten til å bruke samme arm og pickup på begge. Bare for å få høre om det virkelig var noen stor forskjell.
    Jeg skal ikke avvise noenting, da jeg ikke har hørt denne technics spilleren du anbefaler.
    Tror ikke at svake motorer er noe stort problem på remdrevede platespillere, da mange av de litt dyrere spilleren orker å trekke relativt mye før de bremser. Men når ser poenget ditt når det gjelder at reima kan slure. Spørsmålet jeg stiller meg er om ikke dette er noe som kun vil ha en teoretisk betydning. Og ikke ha noe å si i praksis...?
    Men som sagt, skulle vært artig å hørt begge teknologier side om side, men alle andre faktorer for lyd identiske.

Technics spilleren til kameraten jeg snakket om, er noe billig grier kjøpt på elkjøp for mange år siden. Og den er totalt strippet for hifi egenskaper.
    Modellnr aner jeg ikke, men den ser billig ut, låter billig, og var billig...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf

1) Takk for seriøst svar.
    Stiller meg litt skeptisk til noen av påstandene dine, da jeg selv har troen på at de fleste produsenter ønsker å utvikle et best mulig produkt, både fordi de ønsker et godt rykte og selvfølgelig å selge mest.

2)Technics spilleren til kameraten jeg snakket om, er noe billig grier kjøpt på elkjøp for mange år siden. Og den er totalt strippet for hifi egenskaper.
    Modellnr aner jeg ikke, men den ser billig ut, låter billig, og var billig...

1) Det er OK å være skeptisk. Men man skal være forsiktig med å godta moderne markedsføring. Hvis du betrakter en moderne platespiller så kan den sammenlignes med Lego-klosser i barnehagen i forhold til de mekaniske mesterverkene i tidligere tider. Siden markedet er såpass lite (men heldigvis stigende) har ingen seriøse produsenter tatt opp igjen produksjonen av gode spillere, så det blir de engelske garasje-produsentene og noen småfabrikker i øst-Europa som produserer etter enkle billige prinsipper.

2) Men da hadde vel den ikke noe i denne tråden å gjøre ....

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer

Jeg trodde i min enfoldighet at SL1200 var verdens mest solgte spiller fordi det er den (nesten) enerådende på DJ fronten. Kan forstå at den har god kvalitet ut fra at den brukes profesjonelt, men hadde ikke trodd at den var high end matriale Slik kan man lære noe nytt hver dag.

Det er vel ikke så mange DJ'ere der ute i verden at dette avgjør saken.
    SL-1200 er en meget populær spiller i de private hjem - bortsett fra i de lokale områder der engelsk hifi-propaganda har slått igjennom.

Har forstått på amerikanske hifi-fora (som jeg stoler på) at KABUSA-firmaet leverer virkelig high-end kvalitet i sine modifikasjoner av Technics-spilleren. Hadde jeg ikke hatt de fine gamle Dual'ene (med Shure og super-nål), ville jeg selvsagt kjøpt denne selv - var på nippet en gang.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Da er følgende bestilt:

Technics SL-1210M5GSE , Metalflake Gloss Black, Titanium Finish Tonearm, ±8% 0r ±16% Pitch Control $625.00

(litt svett i pannen nå, men dette blir nok bra!)

Ja gratulerer fra meg også. Dette blir et topp-system, og du vil som pioner her være med å drive frem en ny bevegelse i Norge for bedre vinyl-lyd med et helt annet oppsett enn disse "engelske 80-talls folkene" har prediket i alle år.

Nå får vi nok en Technics-bølge her i landet, og det er på tide.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej,

Utan att ge mig in i debatten, så hänvisar jag till
    en intressant artikel om:

- "The SL-1200 Army"
    - Omoddad SL-1200
    - KAB moddad SL-1200

AudioEnz - The Vinyl Anachronist: The Good Stuff

Ett utdrag:

So I was able to listen to a stock 1200 a few weeks ago, and again it didn't do much for me. But the 1200 Army persisted, telling me first that I needed to hear a 1200 that had been modded by KAB, and then that I needed to hear one with a different arm, like a Rega RB300 or an old SME. Then I was told that a decent cartridge really brought out the true potential of the Technics. I was contacted by another audio reviewer, Danny Kaey, who graciously invited me to his home to hear a Technics SL-1210Mk5SE (a slightly more refined version of the 1200) with an Ortofon Kontrapunkt B cartridge, which cost at last twice as much as the 'table.

And yes, it sounded pretty good. I thought the soundstage lacked depth, and that the low bass was a little bloated, but for the most part it sounded very competitive in its price range. This was a turntable I could actually recommend to people.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karla
    Hej,

And yes, it sounded pretty good. I thought the soundstage lacked depth, and that the low bass was a little bloated, but for the most part it sounded very competitive in its price range. This was a turntable I could actually recommend to people. [/I]

Ja lyden blir mer tørr og klar med en direct-drive spiller, fordi den ikke gir wow og fase-effekter slik som high-end remdrevne spillere. Så kan man matche den til den riktige elektronikken selvsagt.

Ellers ville jeg holde meg langt unna tester via disse tidsskriftene som promoterer engelsk garasje-hifi. Prøv selv istedet - resultatet vil bli helt annerledes.

Dette med at Rega-armen er bedre er også bare tøys og tull - Rega er designet til stive lavkompliante MC-pickuper - vi anbefaler andre saker til Technics.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har tänkt ett tag på att skaffa en brukt SL-1200
    som andraspelare. Som det är nu så vågar jag inte låta
    kompisar som druckit en och annan pilsner komma i närheten
    av min skivspelare

Men då ska jag köpa en hemmabrukt i fint skick och modifiera
    den själv efter konstens alla regler. Det finns fakta och erfarenhet
    i överflöd från folk som har stor erfarenhet av detta.

Armen är det första som hamnar i soptunnan.8)

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=stapedius]Da er følgende bestilt:

Gratulerer med et bra valg, Her har du en solid og meget bra spiller, Tror du gjorde klokt i og skippe reimdrift spiller.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    För att visa att jag är seriös med Sl-1200 så har Ni
    här ett test skriven av en kille som verkligen
    gillar den:

Technics SL-1200 MkII turntable - [English]

Jag vill fortsätta med MC-pickuper, så därför ryker armen. Det
    finns även en förklaring till detta i artikeln jag länkar till ovan.

ps. Basisten i bandet behövde en ny vinylspelare. Jag
    försökte övertala honom att ta en SL-1200. Men sen insåg
    jag att det var egoistiskt av mig. Det var ju egentligen jag
    som ville få nåt att mekka med:twisted:

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med at Rega-armen er bedre er også bare tøys og tull - Rega er designet til stive lavkompliante MC-pickuper - vi anbefaler andre saker til Technics.

[/QUOTE]
    Hvor i hela friden har du fått det i från, Regas armar har en eff mass på ca 11.5 gram på sine armer,medium compliance er det som passer best i disse armerne.SL 1200 arm 12g eff mass
    Men du får gjerne vise til andre opplysninger som du tydligen har

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt korrekt, Technics-armen har samme eff. masse som Rega.

Men tingene er mer kompliserte enn som så. Rega gir gode resultater med MC'ere, det er jo velkjent. Technics pleier man kjøre med MM-pickuper - den lyder best da. Selv om eff. masse altså er den samme. Dette også da Technics-armen er bedre rent mekanisk (til MM'ere) enn Rega pga mye lavere arm-friksjon. Dette gjør at den tåler å kjøre med høykompliante pickups, hvilket Rega ikke gjør.

Så sett gjerne noe høykompliante pickups på Technics-spilleren, så blir bassen meget god - og med viskositets-dempet arm som her (ekstra-utstyr) går jo det helt fint.

Vi snakker om praktiske empiriske erfaringer her - man kan ikke ta en ting ut av sammenhengen men må se på den totale konstruksjonen.

Typisk for engelsk hifi-presse er å sette MC-pickups på spillere som ikke er designet for disse - eventuelt Dual's low mass armer - og så slakte konseptet. Personlig liker jeg ikke MC'ere - en retippet vintage MM eller elektret pickup lyder langt bedre og mer realistisk.

Og ja, jeg har selv vært eier av dyre engelske remdrevne platespillere, har hatt både Rega-arm og Helius-arm, er glad jeg ble kvitt disse.

Har også vært eier av flere dyre japanske DD-spillere i tillegg til Dual 701, men ikke akkurat Technics SL-1200, og det beklager jeg idag.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    För att visa att jag är seriös med Sl-1200 så har Ni
    här ett test skriven av en kille som verkligen
    gillar den:

Technics SL-1200 MkII turntable - [English]

Jag vill fortsätta med MC-pickuper, så därför ryker armen. Det
    finns även en förklaring till detta i artikeln jag länkar till ovan.

ps. Basisten i bandet behövde en ny vinylspelare. Jag
    försökte övertala honom att ta en SL-1200. Men sen insåg
    jag att det var egoistiskt av mig. Det var ju egentligen jag
    som ville få nåt att mekka med:twisted:

Takk for en fin test her.

Husk endelig at Technics-spilleren ble designet til gode MM-pickups, og den spilleren som stapedius kjøper her er jo i en betyderlig høyere klasse pga ekstra-utstyret, inkl. viskositetsdempet arm, som gjør at alle MM pickups kan anvendes, pluss de fantastisk gode Micro-Acoustics (M-A) elektret-typer.

Og stay away fra moderne MM'ere, det er vintage som gjelder. Sett en moderne fine line nude diamond på en gammel Shure eller M-A, og så er MC'erne plutselig ikke så interessante lenger.

En slags test her også:
    Technics SL-1200 MK2 - Vinyl Heaven 1 - The Very Best Hi Fi Turntable - Record Player - Deck - Review SL-1200 & SL-1210 MKII

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før meg så er de best spillende puer uten tvil MC element, att du ikke liker
    MC er greit, Regas eget sortiment av pu består mest av MM element.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jag blev riktigt sugen på att pimpa en SL-1200 nu.

Men missförstå mig inte, Sven Roger och andra. Jag är grymt
    nöjd med min vinylrigg idag. Den stannar. Men nästa år
    blir det inga tunga uppgraderingar. Jag ska bara bygga på
    skivsamlingen.

Så en SL-1200 att pimpa upp så mkt det går vore ett inte alltför
    dyrt sidospår av hobbyn:-D

S.Roger: Ska vi ta ett pimp my Technics death race nästa år?
    Vi sätter en maxsumma på säg 7500kr. Och så möts vi hemma hos
    dig i höst och kör en shootout..... Spelar ingen roll som vinner.
    Vi firar med hifisaft hur som helst. Hahaha.....

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

skivsamlingen.

"Pimp my Technics" - FANTASTISK!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Før meg så de best spillende puer uten tvil MC element, att du ikke liker
    MC er greit, Regas eget sortiment av pu består mest av MM element.

Hvis jeg skulle velge mellom MODERNE MM pickups og MC'ere, så ville jeg selvsagt velge MC - mye bedre nåleslipninger tilgjenglige på disse - og de engelsk-inspirerte MM'ere er akkurat laget så dårlig (mht diamant-nål) at man lett skal kunne høre hvordan de dyre MC'erne spiller bedre.

Hvis vi omgår den engelske manipulerende hifi-bransjen og velger noen gode vintage-modeller (MM), så finnes det idag flere gode firmaer som gjør re-tipping på disse, og det med dyre super-slipninger (nude diamond). Da blir det en helt annen verden av vellyd og man får utnyttet den sterke siden ved MM (og elektret): dynamikk og sammenheng i gjengivelsen. Etter selv å ha sammenlignet de forskjellige variantene holder jeg meg til de anbefalte ovenfor - de er relativt høykompliante og vil spille perfekt på en Technics med viskose-dempning såvel som på de tunge gamle Dual fra 1970 med low-mass arm.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skivsamlingen.

Ha Ha nej jag har noen andre oppgraderinger på gang som kommer føre
    ett sådant projekt, ev chapter og meridian oppgradering kommer føre.
    Eier allerede en Technics platespiller, fra 76/77 tenker jag, konfirmations spiller
    som fortsatt er i mint cond

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •