Platespiller i segmentet 5-10k - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 100
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ganske frekk den der, men litt for lyserød egentlig.. Og da tenker jeg mest på kombinasjonseffekten med min mere dyp-røde sofa..

Ferrari burde i min mening satse mer på en noe dypere rødfarge. Blir litt for rosa i dette tilfellet..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der tror jeg nok lyset har mye å si...

Ellers får du alltids Project rpm1 i rød.. Men den er nok ennå litt lysere rød...

Nok en tråd om Project RPM-1 denne gang i rødt

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Systemdeck får du kun brukt, så prisen vil variere sterkt!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vel, som nevnt annensteds her så ville jeg anskaffet en god spiller med en vintage MM pickup som Shure M75 eller M91. Pluss SAS-nål eller retippet NOS-nål. Så er vi oppe i 2000 kr. for pickup med god stift og opptil 8000 kr. igjen til spiller.

Skal det være nytt så synes jeg Project ser interessante ut - og absolutt ikke Rega, ihvertfall ikke de billige. Men de er remdrevne.

Det blir bedre lyd med en god direktedrevet spiller fra 70-tallet - Dual 701 og 721 er best av disse, men også Technics SL-1200, den er i produksjon fortsatt.

Bryderiet med de gamle Dual er at de helst må sendes til service-verksted for overhaling. Kjøp + service i Tyskland anbefales. Fordelen med Dual er at disse spillerne er helautomatiske - man trykker på en starthendel og så finner armen platen -spiller alt, og armen går tilbake - spilleren stopper etterpå.

Og de gamle med mellomhjul spiller enda mer levende - f.eks. Dual 1219 og 1229. Krever også service. En service vil koste minst 2000 kr.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal det være fra dagens produksjon så er det bare Technics SL-1200 som er aktuell.

Og skulle jeg kjøpt en SL-1200 ville jeg tatt den herfra:
    KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com

Pris kr. 3000 - 4000 avhengig av modell i basisutgave - den er helt spilleklar da (men trenger en pickup). Men basis-modellene i USA er kun til 110V nett, så disse kan man heller med fordel kjøpe fra europeisk forhandler, hvis man nøyer seg med den lavere performance disse har. For å benytte en av USA-modellene i Norge/Europa skal man derfor bestille den med ekstern power supply, se nedenfor. Dette er egentlig uansett et must for å få helt topp high-end egenskaper ut av denne spilleren.

Denne amerikanske spesialisten kan så levere en lang rekke fornuftig ekstra-utstyr - jeg ville ha valgt følgende:
    TD-1200 Tonearm Fluid Damper $149.00
    PS-1200 220V Outboard Power Supply $250.00
    Isonoe™ Machined Sorbothane Spring Isolator Feet $200

Dessuten med en rimelig pickup montert - så kan du sjekke at alt fungerer som det skal med en gang. Og uansett viktig med en standard-pickup å sammenligne med når du senere skal montere bedre pickup-elementer.

Hvis du bestiller den utvendige strømforsyningen skal spilleren ha påmontert en DC power socket (DC strøm-kontakt) - dette er standard procedure når du bestiller begge samtidig.

Bedre spiller får du ikke hvis det skal være fra dagens produksjon. Bare glem disse kostbare remdrevne monsterne - de er i utgangspunktet feilkonstruerte og har dårlig driftssikkerhet (får lett ujevn gange) pga svak motor og tynn rem.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ikke påberope meg å ha noen som helst ekspertise på platespillerområdet, men har noen spørsmål til deg Kjell B...

Hvorfor mener du at remdrevede spillere i utgangspunktet er feilkonstruert? Ser argumentasjonen din, men hvorfor skal absolutt helt elektronisk direktedrevet være bedre?

Etter hva jeg har sett, lest og hørt skal remdrevet være det beste?

95% av platespillere i prisklassen over 5k er jo remdrevet...
    Har kun sett remdrevede platespillere med sepparat motor vinne tester og høste lovord i presse osv..
    Alle andre Hifientusiaster jeg har pratet med anbefaler Rega, project, clearaudio, VPI, roksan og andre remdrevede konstruksjoner...
    Og har litt vanskelig for å tvile på noe mange andre sier, når de sier det samme...

Er ikke ute etter å kritisere innlegget ditt her, men er nyskjerrig, og ønsker gjerne litt mer dokumentasjon på det du sier...

Har selv litt erfaring med en Technics spiller som en kamerat har, og det eneste jeg har erfart med den er at man må stille inn nøyaktig hastighet for hver gang man starter den, da denne alltid endrer seg litt. Dessuten er dte helt elendig lyd i spilleren, men det skyldes nok den orginale pickupen som fulgte når spilleren ble kjøpt på elkjøp eller liknedne butikk for ca 10 år siden...
    Har i grunn aldri opplevd spilleren som god, og kameraten min hater den. Relativt sikker på at den finner veien til søppeldynga når han får ny platespiller om noen uker....

Men hvis dette er en god platespiller kanskje han burde selge den isteden for å kaste den?

Sorry hvis dette var litt off topic...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf

1) Hvorfor mener du at remdrevede spillere i utgangspunktet er feilkonstruert? Ser argumentasjonen din, men hvorfor skal absolutt helt elektronisk direktedrevet være bedre?

2) Etter hva jeg har sett, lest og hørt skal remdrevet være det beste?

3) Har selv litt erfaring med en Technics spiller som en kamerat har, og det .....
    Sorry hvis dette var litt off topic...

1) Fordi en tung tallerken skaper friksjon, som også øker med årene, og det sier seg selv at man må ha en sterk motor for å kunne garantere konstant hastighet ved avspilling. De remdrevne går litt ujevnt - det skaper en svak fase-effekt (wow) som gjør at lyden oppleves fyldigere i sterile engelske hifi-anlegg. Det er jo et engelsk fenomen - engelske garasje-produkter fra 80-tallet - som av en eller annen merkelig grunn slo igjennom.

Merk at alle graveringsverk som graverer platene er med direkte-drevne maskiner med sterk motor. Så hvorfor trenger vi så en remdrevet wowende strikkmotor til avspillingen ?

Også studiebåndopptakere til analoge opptak er med direktedrevne bånd-trekk (capstan-motoren).

2) Det du spør om er hvorfor jeg sier noe annet enn det du kan lese om i hifi-pressen. Hifi-bransjen driver med markedsføring - sannhetene er noe annet. Og dette skyldes at jeg i årenes løp siden 1967 har prøvd en rekke platespillere, dyre typer av alle prinsipper, og den engelske trenden falt helt igjennom - lyden oppleves udynamisk og treg.

Du er kansskje ikke klar over følgende: I sterke passasjer på platen oppstår det en sterk bremse-effekt via pickup-nålen - og den remdrevne vil sakke opp litt - siden friksjonen varierer under avspillingen pluss at den lille strikkmotoren ikke riktig orker med. Ikke særlig korrekt, eller hva ?

3) Her forteller du ikke hvilken Technics det dreier seg om, men Elkjøp solgte visst en billigtype helt uten hifi-egenskaper som kanskje kostet 500 kr. eller litt mer. Du får kanskje prøve å finne frem til et modellnummer ? Vi snakker jo om tunge seriøse platespillere her.

LP-plater var stor-industri i gamle dager - med langt høyere industriell kvalitet over spillerne enn de stakkars små sponplatene med acryl-tallerken man ser idag.

Det morsomme er ellers at high-end bransjen idag er fullt klar over ovenstående, og nye modeller etter de gamle prinsippene (ikke remdrift !!!) er på vei - til og med med mellomhjuls-drift, som egentlig er det som lyder best.

Technics SL-1200 er visstnok verden mest populære (og solgte) platespiller i den mer seriøse nisjen - og denne 80-talls gjengen som har drevet inkompetent propaganda i alle år om de engelske remdrevne later som den ikke eksisterer. Med de mods man får i USA kommer den helt opp i toppskiktet.

Selv holder jeg meg til Dual 701 (DD) og Dual 1219 (mellomhjul) - de er flotte og dynamiske. Tørr klar lyd og skikkelig driv i bassen.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å høre at en direkte drevet Technics forsatt holder mål . Selv bruker jeg en SL-Q2, som er en noe enklere versjon av samme spiller (etter det jeg vet).
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja SL-Q2 er vel ikke helt så tung og solid som SL-1200 - på en måte lillebror, etter hva jeg forstår. Sikkert kjempegod den også.

Her får man masse verdi for pengene og en total eksakt gangkonstans - tror det vil oppleves som en åpenbaring for de som har levd med remdrevne tidligere.

Så man kan ta veien fra SL-Q2 til SL-1200 (i flere modeller) og så oppgradere sistnevnte som vist ovenfor. Så er man helt i toppskiktet hva angår high-end plateavspilling. Her er det bare å spesifisere hvilken pris man er villig å betale - man får uansett mye for pengene.

Den som ønsker noe mer tar den gamle Dual 701, gir den full service (automatikk, smøring) og bygger den inn i et stort solidt kabinett.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Har du noen linker til norske forhandlere med priser?
    Så at Counterpointer hadde nevnt Eltek som forhandler av Pro-Ject platespillerene, det er flott. Men Ljudtema (>Ljudtema<) er importør i Norge, og på siden deres kan du sikkert finne flere forhandlere. Greit å forhøre deg om priser hos forskjellige forhandlere

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Skal det være fra dagens produksjon så er det bare Technics SL-1200 som er aktuell.

Og skulle jeg kjøpt en SL-1200 ville jeg tatt den herfra:
    KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com

Pris kr. 3000 - 4000 avhengig av modell i basisutgave - den er helt spilleklar da (men trenger en pickup). Men basis-modellene i USA er kun til 110V nett, så disse kan man heller med fordel kjøpe fra europeisk forhandler, hvis man nøyer seg med den lavere performance disse har. For å benytte en av USA-modellene i Norge/Europa skal man derfor bestille den med ekstern power supply, se nedenfor. Dette er egentlig uansett et must for å få helt topp high-end egenskaper ut av denne spilleren.

Denne amerikanske spesialisten kan så levere en lang rekke fornuftig ekstra-utstyr - jeg ville ha valgt følgende:
    PS-1200 220V Outboard Power Supply $250.00

Dessuten med en rimelig pickup montert - så kan du sjekke at alt fungerer som det skal med en gang. Og uansett viktig med en standard-pickup å sammenligne med når du senere skal montere bedre pickup-elementer.

Hvis du bestiller den utvendige strømforsyningen skal spilleren ha påmontert en DC power socket (DC strøm-kontakt) - dette er standard procedure når du bestiller begge samtidig.

Bedre spiller får du ikke hvis det skal være fra dagens produksjon. Bare glem disse kostbare remdrevne monsterne - de er i utgangspunktet feilkonstruerte og har dårlig driftssikkerhet (får lett ujevn gange) pga svak motor og tynn rem.

OK. Så det følger med standard pickup? Bør jeg bytte ut denne med en gang eller? Mye å hente?

DC power socket : Dette blir altså montert automatisk? Jeg trenger ikke gjøre noe?

Tenkte nå å bestille en slik platespiller med det utstyret du nevner. Har jeg alt jeg trenger da?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du må angi pickupen du vil ha.
    Jeg anbefaler denne:
    KAB/Stanton Discmaster V3 AE Cartridge $179

Denne pickupen er ferdigmontert med integrert skrufeste til armen. Så trengs ikke det medfølgende headshellet.

Så er det bare å bestille. Du kommer til å få Norges beste platespiller (fra moderne produksjon) og til beste pris.
    Det ledige headshellet monterer du så senere en Shure pickup på, og så kan du kvikt bytte mellom pickupene.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trodde i min enfoldighet at SL1200 var verdens mest solgte spiller fordi det er den (nesten) enerådende på DJ fronten. Kan forstå at den har god kvalitet ut fra at den brukes profesjonelt, men hadde ikke trodd at den var high end matriale Slik kan man lære noe nytt hver dag.

@Stapedius; du dropper design biten ser jeg Eller kanskje industridesign er tingen?
    Hvilken Riaa kommer du til å bruke?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel. Synes jo at Technics SL-1200 ser ganske tøff ut. Ikke så myke linjer, men men.. Litt matcho kan det vel også være.. Dersom det stemmer slik det hevdes at denne leverer lyd av en annen klasse så kan jeg fint leve med det utseendemessige.

Hadde tenkt å bestille en Bellari VP130 Tube Phono Preamp. Også etter anbefaling av Kjell B. Så da er det bare å krysse fingrene for at dette blir så bra som jeg får inntrykk av

Bellari'en ser i hvertfall skikkelig stilig ut og med oppgradert titanium-arm er Technics'en ikke så verst frekk..

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Hva med denne? Ser kul ut, og du taper aldri noe penger på den
    Det der er kun drivverk, altså trenger men arm og pickup for å kunne spille skiver. Men spillern er god, sies det.

Bellari går for å være skikkelig god, men det er kun MM.

Jeg hadde kjøpt denne pakken. Da får de en meget god spiller, PSU til motoren og en pickup som passer armen MEGET godt.

Rega P5 med TT-PSU og to pick-up'er selges

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er følgende bestilt:

Technics SL-1210M5GSE , Metalflake Gloss Black, Titanium Finish Tonearm, ±8% 0r ±16% Pitch Control $625.00

PS-1200 220V Outboard Power Supply( Includes Socket Above ) $250.00

KAB/Stanton Discmaster V3 AE Cartridge $179

Bellari VP130 Tube Phono Preamp $250.00

(litt svett i pannen nå, men dette blir nok bra!)

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Makan til kunskaper/erfaring du sitter inne med Kjell B
    men den denne erfaringen du deler med deg tar jag svært
    lett på demokratiskt uttryckt.
    Jag syns du rett og slett utaler deg uforsvarligt infør rådfrågande
    vinyl nybegynner(ikke neg) som spør om råd, disse bastanta utalereserna du
    kommer med er helt hopløse milt sagt, har selv god erfaring/sammen med mange
    andre, med bla Rega, Nottingham analoge, og Vpi sine remdrivna drivverk som totalt motsier din erfaring som trege og odynamiske.
    Ellers velkommen til hfisentalen.no/vinylforum der jag trur dine påstående, kan hålle deg sysselsatt ett godt stykke ut på vår kanten. Litt mere trafikk på det forumet vad gjeller vinyl.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger alt jeg trenger av kabling med? Hvordan kobler man best platespilleren til recieveren? Og hva med kabling mellom Riaa'en osv?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder DJ-imaget Technics ubetvilsomt innehar så må nevnes at jeg fra før innehar et komplett sett med mixerpult, samt Denons DN-2600F CD-spiller. Så her ligger mulighetene til rette for å diske opp med litt DJ'ing mellom pokerslagene

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min mor har en ganske formidabel samling av gamle LP'er som nå lever et stusselig liv på et loft.. Dette tenkte jeg å gjøre noe med!
    Så her ligger mulighetene til rette for å diske opp med litt DJ'ing mellom pokerslagene
    Så mamman din har et utvalg av 12 tommere!!!???

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •