Tips til kjøp (LP-spiller)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til kjøp (LP-spiller)

Nok er nok, sa jeg med meg selv. Jeg spiller jo aldri CD-plater lengre, jeg spiller jo kun mp3 på pc'n, med crappy "loudspeakers" som jeg fikk med den. Dette går ikke lengre. Jeg har jo et fint anlegg stående, som jeg pleide å lytte til med største glede, men nå har jeg sluttet å lytte til CD'er på det. CD'ene blir rippet inn på pc'n hvor jeg har de liggende og spille på random, men hva er det slags idiotisk lytteopplevelse. Dette går ikke lengre, jeg tar lyttingen tilbake!!

Løsningen, for min del vil være å skaffe meg en LP-spiller. Jeg har en LP-spiller (Denon -ett-eller-annet-sølvgrå), som mildt sagt kun spiller LP-plater, og det er alt. Elendig lyd. Jeg prøvde å kjøpe en spiller i en prisklasse over, men på den var det ingen for-forsterker og når jeg plugget den inn i PHONOen på forsterkeren min (Denon PMA-680R) så var det så vidt jeg hørte lyd. Tragiske greier.

Tanken min var å skaffe meg ny forsterker som er skreddersydd til en eller annen LP-spiller, og beholde høytalerne (DALI107). Samtidig ønsker jeg å knytte PC opp til forsterkeren, forhåpentligvis med HDMI, om det er mulig.

Alt er egentlig relativt, med tanke på pris. Men er vel ingen vits i å kjøpe Formel1 når man har Opel motor (høytalerne).

Alle tips og råd er av interesse.

På forhånd takk.

Newcomer SamBell sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1 eller III

Sjekk tråden om RPM1 og Debut III.
    Det virker som om dette kan være grei spillere for deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denon PMA-680R og DALI 107

Hvilken LP-spiller / RIAA vil dere anbefale?
    Andre tips?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dama hadde en Nad spiller (samme som denne tror jeg Stereo - Platespiller | Hi-Fi Klubben: ARGON TT-1 Platespiller), oppgraderte denne med en Ortofon 2M Blue pickup (Tilbehør - Platespiller tilbehør | Hi-Fi Klubben: ORTOFON 2M Blue Pickup) og en Cambridge 640P RIAA (Tilbehør - Platespiller tilbehør | Hi-Fi Klubben: CAMBRIDGE 640P RIAA Forforsterker). Er tilkoblet en Primare I21 Intergret forsterker. Veldig fornøyd med lyden etter oppgraderingen, så nå kjøper jeg en god del vinyl selv

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg kommer til å gå for en Project RPM5.
    Hva tror dere?
    Andre tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ProJect har greie spillere. Ser at RPM5 er utstyrt med karbonarmen, den kjenner jeg ikke til, så jeg kan dessverre ikke gi noen anbefaling der.

Min første spiller var en ProJect og jeg var godt fornøyd med den. Dette kan sikkert være en fin innteden i vinylverdenen. Ellers er Rega sine spillere trygge kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser på en annen tråd her inne at en har prøvd seg på RPM5, og hvor lyden virket grøtete.
    Samme opplevde jeg når jeg kjøpte platespiller fra HiFi-klubben, har skrevet litt om det i trådstarten.
    Av det jeg har lest enkelte plasser så har jeg en følelse av at phono-inngangen i forsterkeren min er for svak,
    og at jeg er avhengig av en RIAA-forsterker.

Tror det skal finnes en link til specsn for forsterkeren jeg bruker,
    men jeg har ikke peiling på sånne tall. Noen andre?

Har dere noen anbefalinger til RIAA? Og kabler fra RIAA til forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis RPM5 låter direkte dårlig er det mest sannsynlig noe feil med innstill eller matching. Jeg har hatt ProJectspiller en gang selv, og så dårlig låter de ikke.

Det er ikke vanskelig å få en habil platespiller til å låte dårlig. Selv en god platespiller er enkel å få til å låte dårlig.

Newcomer overland sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    RPM 5 er en god spiller.grunnen til at låt "grøtete" hos meg var fordi jeg hadde stilt meg helt vekk...
    Mvh
    Overland

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tviler ikke på det. Har lest mange plasser at den er god. Og prisen er jo ca 6000, som i mine øyne er mange penger.

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kva med denne brukte Pro-Ject Debut III'en då??

Platespiller Pro-Ject Debut III ned autostopp

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niks..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr niks i denne sammenhengen? Du liker ikke spilleren eller du fikk ikke tak på spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir nok ikke å by på den.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv Technics SL-1200 fra KAB electronics i USA. Dette er etter sigende en skikkelig god spiller med noe av det mest stabile driv-verket (mtp stabil fart) som kan oppdrives i dag. Sikkert mange meninger, men belte-drevne LP-spillere sies å ha et noe mer ustabil avspillingstempo (om man hører dette er vel en annen sak, ikke er jeg ekspert heller). Men det var altså grunnen til at mitt valg falt på denne.

Utseendemessig kan man sikkert hevde at Rega og Project ser penere ut. Technics-spilleren ser litt 'DJ' ut, men jeg liker personlig egentlig dette designet veldig godt. Litt back to the roots, i mangel av en annen forklaring.

SL-1200 får du her: KAB Electro Acoustics http://www.kabusa.com og den starter på 475 usd. Krever nok litt tilleggsutstyr, men slettest ikke gal pris. Man kan velge og vrake av løsninger, da denne blir bygget etter egne ønsker.

Da den blir sendt fra USA tilkommer også litt avgifter naturligvis.

Selv gikk jeg for RIAA i form av Bellari VP 129, som koster ca 2.500,- og kan f.eks. bestilles fra Sverige.

Se følgende tråd:

http://www.avforum.no/forum/generelt...orsterker.html

Lykke til uansett hva du velger. Mye kos med vinyl (tror jeg)

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    soundplanet har noe på salg no; Vinyl-flyttesalg hos Sound Planet!

Du får foreksempel pro ject rpm 5 til 4295.....

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stadten
    Nok er nok, sa jeg med meg selv. Jeg spiller jo aldri CD-plater lengre, jeg spiller jo kun mp3 på pc'n, med crappy "loudspeakers" som jeg fikk med den. Dette går ikke lengre. Jeg har jo et fint anlegg stående, som jeg pleide å lytte til med største glede, men nå har jeg sluttet å lytte til CD'er på det. CD'ene blir rippet inn på pc'n hvor jeg har de liggende og spille på random, men hva er det slags idiotisk lytteopplevelse. Dette går ikke lengre, jeg tar lyttingen tilbake!!

Løsningen, for min del vil være å skaffe meg en LP-spiller. Jeg har en LP-spiller (Denon -ett-eller-annet-sølvgrå), som mildt sagt kun spiller LP-plater, og det er alt. Elendig lyd. Jeg prøvde å kjøpe en spiller i en prisklasse over, men på den var det ingen for-forsterker og når jeg plugget den inn i PHONOen på forsterkeren min (Denon PMA-680R) så var det så vidt jeg hørte lyd. Tragiske greier.

Tanken min var å skaffe meg ny forsterker som er skreddersydd til en eller annen LP-spiller, og beholde høytalerne (DALI107). Samtidig ønsker jeg å knytte PC opp til forsterkeren, forhåpentligvis med HDMI, om det er mulig.

Alt er egentlig relativt, med tanke på pris. Men er vel ingen vits i å kjøpe Formel1 når man har Opel motor (høytalerne).

Alle tips og råd er av interesse.

På forhånd takk.
    Et lite triks er jo seff å bruke PC som en kilde og høre musikk derifra (superpraktisk spør du meg, har gjort det i flere år nå og har satt CD spillern min på boden). Skaffe deg et godt lydkort eller evt. bruke digitalutganger og en DAC.

Om ikke du skal ha Surround er det ikke noe poeng å koble datan til forsterkeren med HDMI da man får mye mer lyd for penga ved å velge andre muligheter i ren stereo.

Du kunne prøvd å skaffe noe brukt Arcam el. De har gode RIAA trinn og låter fabelaktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg satt opp Pro-ject RPM5. Flotte saker!
    Et lite aber; og spørsmål. Det er litt støy (litt sus) når spilleren står i standby, altså når jeg ikke ikke spiller plate. Det er kanskje vanlig?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min RPM 5 er i postgang.. får ikke fingra i den før til torsdag.. da skal jeg hjem.
    Få noen bilder ut i tråden da...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med støy (sus eller 50hz), og hvor høyt volum har du når du gjennomfører dette? Hva er utgangsnivået på pickup?

Det kan være vel verdt å jobbe litt med plassering av riaa og kabler mellom arm og riaa. Selv har jeg opplevd at både aktive og passive step-uper har respondert kraftig på plassering for nært opp til diverse strømforsyninger.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •