Har en Planar 3, har du anbefalinger til forsterker og høyttalere (5000,- i budsjett)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Har en Planar 3, har du anbefalinger til forsterker og høyttalere (5000,- i budsjett)

Jeg sitter med en Rega Planar 3, men skulle gjerne hatt noen tips om hva som kan passe til den når det gjelder høyttalere og forsterker. Planlegger å legge ca 5 000,- tilsammen i høyttaler, forsterker og kabler (så får jeg heller oppjustere på sikt, når budsjettet tillater det)

Tenker hovedsakelig å bruke anlegget til vinyl (rock og jazz), så første prioritet er å få god lyd fra platespilleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd er jo smak og behag, men min spontane anbefaling på høyttalere vil være Klipsch Synergy B3. Disse koster 2995,- nye og er utrolige til prisen!
    Andre gode er Audio Pro Black Pearl/Black Diamond og Patos Lyric serien, samt Klipsch RF-serien men disse må du ut på bruktmarkedet for å komme innenfor budsjettet.
    Forsterker ville jeg funnet på bruktmarkedet - mitt tips er en eldre,massiv Marantz eller Rotel. Hvis du er skikkelig heldig, kan du komme over en Opera Consonance A-100 til en rimelig penge, disse er helt fantastiske men vanskelig å finne brukt- men de finnes der ute..!
    Hvis du ikke bryr deg om å ha litt eldre utstyr, kan en Tandberg Huldra 10/TR 220 anbefales - disse har en fantastisk forforsterkerdel - platespillerinngangen holder fremdeles et meget høyt nivå..!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg kikket litt rundt, og det er jo mye spennende å velge i (selvom jeg kanskje må strekke budsjettet litt).

Har fått tilbud om en Consonance A 100 II super til 4000,- (fra forhandler, har vært åpnet, men er ubrukt). Det virker ikke så dumt, men rammen på 5000,- sprekker litt. Det frister litt å kanskje kombinere med B&W DM686.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den forsterkeren er verd 4000,- spør du meg.
    B&W gjør mye bra med høyttalerene sine, men de er veldig "britiske" synes jeg.
    Smak og behag som sagt, men jeg foretrekker litt åpen og levende, dynamisk lydbilde, og ikke et grått, litt innestengt lydbilde, som kjennetenger den "behagelige" britiske lyden
    På forsterkersiden kan du jo også kikke litt på denne tråden hvis du er seriøst interessert i best mulig lyd: http://avforum.no/forum/receivere-fo...orsterker.html
    - rørforsterkere er jo de med aller best lyd, spes sammen med hornbaserte høyttalere àla Klipsch

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært inne å sett på disse, ja, og det ser ut som fristelsen blir for stor. Kommer nok til å gå for denne. Så ut som en fin inngangsport til rørforsterkere.

Når det gjelder høyttalere ser Klipsch fristende ut, men det må nok eventeult bli noen av de minste gulvstående tenker jeg, så får jeg heller utvide på sikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MA KT88 er rett og slett en fantastisk forsterker, godt valg..!
    Håper du også går for Klipsch, det er en utrolig bra match med disse forsterkerene, har en bekjent som har KT88 + Klipsch RF 52 og det er en knall-kombinasjon

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch | FINN torget

kan disse være noe for deg mon tro.. sitter selv og sikler litt på disse, men kommer nok ikke til å kjøpe de, da jeg ikke har plass. Tipper de spiller helt konge sammen med en MA

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok Klipsch, ja. Har sett litt på B-3 eller RB-51. Har sett at de har lik pris, men litt forskjellige tekniske data, men det kan se ut som det er B-3 jeg ender på. Tror noe gulvstående blir litt overkill i forhold til stuestørrelse i dennne omgang. Det får heller bli noe større der på sikt (både når det gjelder stue og høyttalere...)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant: http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=39471&cat=12
    disse kan du sikkert få til en rimelig penge!

Også verd å sjekke ut:
    Diverse Hifi selges! Opphørssalg hos Fryd Hi-Fi

de har blant annet et par F1 til 2995,- (F1 = B3 som gulvhøyttaler)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er forsterkeren og høyttalere i hus. Music Angel XDSE-KT88 ble levert på døra to uker etter bestilling, god service og gratis frakt

På høyttalerfronten endte jeg opp med Klipsch RB-51, passe små for stua mi nå, så får jeg heller justere opp senere. Dette kombinert med en Rega Planar 3 som jeg hadde fra før virker veldig bra. Det låter veldig bra, og det blir spennende å høre hvordan det ender opp når alt har fått spilt seg inn.

Takk for gode innspill underveis. (selvom det endte opp med at budsjettet måtte justeres opp litt, men det høres ikke ut som jeg kommer til angre på de ekstra kronene)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skulle bli et kjempeanlegg, i musikalsk forstand
    Du får skrive litt om erfaringene etter hvert, Klipsch er "kjent" for at de har meget lang innspillingstid, bare for å ha nevnt det. Blir bare bedre etter som tiden går

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •