Vinylrigg 4000-7000,-Totalt,i Box!Kjempefornøyd!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Vinylrigg 4000-7000,-Totalt,i Box!Kjempefornøyd!!

Vet at dette ikke er mye penger når det kommer til Platespillere m/utstyr men det er det jeg har til rådighet så slik blir det.

har sett meg ut noen kandidater.

Platespillere:
    Pro-Ject Audio Systems

TonArt • Rega P1

TonArt • Rega P2

Riaa-trinn:
    Cambridge Audio

Pro-Ject Audio Systems

Kom gjerne med andre tips.brukt som nytt

Pick-up vet jeg ikke med og heller ikke kabler.

Kabler lurer jeg litt på da jeg har sett kabler som var laget spesiellt for mm(moving magnet) pick-up`er og for mc(moving coil) pick-up`er.

Link til den siden der de selger slike kabler:
    Nätkabel från Audio Agile och Furutech

Dette var nytt for meg i allefall.Noen som vet noe om denne type kabel?Disse må brukes på spillere som har rca-plugger i spilleren så man selv kan velge signalkabel derfra.Om det er fastmontert kabel kan man selv lodde på de andre men da må man jo bestemme seg for mm eller mc før det gjøres,for så å forbli påtvungen patriot for enten mc eller mm,hehe høres litt dumt ut.Men jeg lurer.Har de noe effekt?

Pick-uper har jeg ingen greie på men er ute etter en som gir mye for pengene da grynsekken ikke akkurat holder på å sprekke.Kan jo til og med hende jeg ender opp med en spiller som har påmontert PU fra fabrikk så kan jeg jo bruke den til jeg finner en bedre.

Dette er jo en start.Skal bli gøy å snurre vinyl igjen.kjenner jeg får et smil om munnen ved tanken på detMange gode plater som venter på å få tørket støvet av seg.

Tips i vei!

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pro-ject RPM1 kommer jo med pick-up ferdig montert og den fikk jo strålende omtale i siste Fidelity. Garantert et superkjøp, tenker jeg! Av RIAA'er har du masse å velge mellom: NAD PP2, Pro-ject Phono Box, VIncent RIAA og Cambridge sin RIAA koster rundt tusenlappen. Legg på en tusing eller to til og du kan se på Pro-Ject Tube Box, Graham Slee eller noe fra bruktmarkedet.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kabler angår så er det viktigste at de godt skjermet, ellers vil de slippe gjennom masse støy. De aller fleste kabler er skjermet, men det finnes unntak (Nordost Flatline bla.) så sjekk dette før du kjøper.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rega p2 er godt valg, spiller bra sammen med mange riia feks creek audio, pickup kommer litt ann på hva du liker, ortofon er detaliert og bra oppløsning, mens feks goldring litt mer rockn roll. kabel kan mye brukes spørs bare hva slags lydsignatur du er ute etter, bruker selv tara labs air som funker fint.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HeiTakk for tips.Har funnet en god del på de siste dagene og egentlig kommet i mål i første omgang i hvertfall.

Jeg valgte å starte med en Project RPM1 jeg.Får jo veldig mye,og mye bra for pengene også ser det ut til.Kan ikke bli helt feil i allefall.

Riaa tror jeg blir en Cambridge 640 i første omgang.Denne har ikke fått annet enn skryt ser jeg.Værdt et forsøk

Pickupen som følger med spilleren er en Ortofon Alpha som løs koster rundt 650,-.Den får duge til jeg kjøper en Dynavector 10x5 som visstnok skulle være kjempebra til prisen(rundt 3000,-).

Kabler tror jeg blir Van den hul The Name.Virket som en meget god kabel til prisen.

Da er jeg vel ved første havn i allefall.Skal bli spennende å prøve vinyl igjen.Det er noe eget ved det som gir en god følelse ved å spille musikk

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis.

Da er det bare å begynne å kjøpe/spille skiver.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk.Spilleren kommer senest om to uker.kan lett bli utålmodig av slikt

Har en del vinyl Fra før så det var derfor jeg ville ordne meg en billig rigg.
    Cat stevens,Bad Company,Beatles,CCR,Deep Purple,Joni Mitchel,Led Zepelin,Free,ZZ Top,JJ Cale,Heart og Motorhead for og nevne noen .Så detta blir gøy

Men dette vet jeg har en tendens til å balle på seg,hehe.Blir nok flere Lp-kjøp nå tenker jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en RPM1 koblet til en ClearAudio NanoPhono RIAA. VDH the Name mellom RIAA og forsterker (Cambridge 640A v2).

Pick-upen som fulgte med min er en Ortofon OM3e, som kommer til å bli byttet ut med noe bedre i løpet av kort tid.

Jeg har også vurdert Dynavector 10x5, men i følge CartridgeDB.com er den ikke optimal til en såpass lett arm. Armen på RPM1 heter Pro-Ject 8.6s, og har en masse på bare 8,5 gram.

Passende pick-uper i prisklassen 200-400US$ er i følge CartridgeDB.com blant andre:
    Benz Micro MC Silver eller Gold
    ClearAudio Aurum Alpha
    Grado Reference Platinum
    Ortofon 2M Bronze
    Ortofon MC Salsa
    Goldring 1012 GX
    Sumiko Blue Point II

Selv heller jeg mest mot en Ortofon 2M Bronze som koster ca 2000 hos HiFi-klubben.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.Hmm..Da er vel kanskje ikke 10x5 en så god match nei.
    Får komme tilbake på det når ny pick-up er aktuellt.Viktig med god match med arm og pick-up.Kan fort bli livløst om armen er for lett.

Hva synes du om VDH kabelen?Hva bruker du mellom Riaa og platespiller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hører minimal forskjell på lyden av signalkabler, og valgte VDH på grunn av spesifikasjonen og prisen.

Mellom platespiller og RIAA bruker jeg foreløpig den kabelen som fulgte med spilleren. Jeg regner med at det svake signalet fra pickupen er mer følsomt for feil kabelvalg, og vet ikke helt hva jeg skal velge dersom jeg skal bytte den ut.

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavector 10X5 muligens er litt for mye for en sånn spiller, selv om den skulle passet armen. Den er kjempebra, men sannsynligvis litt "overkill" på RPM 1. Jeg har Dynavector 10X4 (forgjengeren til 10X5) på min Pro-ject 6.9 og kan skrive under på at det er en glimrende pick-up, mye bedre enn f.eks Goldring 1012 (som også er en god pickup).

Vær imidlertid oppmerksom på at 10x5 er lavere i høyden enn mange andre pick-up og at tweaking derfor kan bli nødvendig.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viser seg at de var tomme på hovedlageret til Soundgarden så jeg må nok vente minst en uke til på Platespilleren

Gleder meg som en liten unge til jeg får den i allefall

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første vinylrigg Komplett!

Kan ikke annet enn å si meg kjempefornøyd med det jeg endte opp med.Det være seg prisen jeg endte opp på og komponentene som valget falt på.
    Slik ble oppsettet:

Platespiller:
    Project RPM1 Genie2 kostet 2200,-.Denne spilleren leverer noe så til de grader MHT prisen.Skikkelig musikalsk spiller med et flott utseende på toppen av det hele.Låt veldig bra rett ut av esken.At det i tillegg var med en Pickup som koster 650,- i løs vekt og en Kabel ment til bruk fra platespiller til Riaa(ja den har RCA plugger til og med!)som også holdt mye bedre kvalitet enn den vanlige lakrisen som pleier følge med,er ikke noe mindre enn utrolig.Project leverer så til de grader til denne prisen.Har jo selvsagt mye å si for sluttresultatet at man legger litt i komponentene man bruker sammen med spillerer så der gikk jeg på bruktmarkedet for å få litt mer for pengene.Men spilleren alene får fra meg som fra Fidelity en 6`er! om det var terningkast jeg skulle gi.

(Den jeg kjøpte er nå levert med bedre Pickup av typen Ortofon Alpha.Ikke OM3 som vist på bildet.)

Riaa:
    Kom over et Pent brukt Pro-Ject tube Box Riaa-trinn til 2000,- som var moddet med NOS-rør.Slo til da jeg hadde lest litt om kvalitetene i det og at det virket som det passet min smak etter beskrivelsen av det.Tok en sjanse,Men Fidelity som også hadde gjort testen jeg leste har jeg lært å stole på.Alle kjøp jeg har foretatt etter deres anbefalninger har vist seg og være ganske "spot on" hver gang.Stjerne i margen til dem(eller stor R om du vil).

Det viste seg å være et knallkjøp.Tyst som natta og Meget bra fra topp till bunn er alt jeg kan si.Passet i Kombo med resten av anlegget,og til all musikk jeg satte på.Kunne ikke blitt mer fornøyd!

(Den er moddet med GE NOS 6072 rør.)

Kabel fra Riaa til Forsterker:
    For noen uker tilbake da jeg var på jakt etter signalkabel til CD-spilleren,Kom jeg over to sett Black Magic A1 MKII.En på 0,8 og en på 1,0 meter som jeg ga 2100,- for.Bruker 1-metringnen her.Den kostet 1200,- brukt med Eichmann Bulletplugg(som begge settene hadde).

Disse kablene slipper gjennom alt på en særdeles naturlig måte som jeg ikke har hørt lignende til fra noen annen kabel jeg har hørt tidligere.den farger ikke lyden og det er flott.Men den har en klar styrke i bunnen.Det liker jeg veldig godt.føler heller ikke at noe som helst mangler eller overdrives.Med andre ord et kupp i mine ører!

(Jeg har den i midten.)

Jeg endte til slutt på 5400,- for komplett vinylrigg.Spiller det musikk?Noe så til de grader!Jeg gleder meg som en liten unge hver gang jeg skal sette på en plate.For en nærhet man får til musikken!Så livlig og homogen.Og Lydbilde er bredt og dypt.Rett og slett herlig!Kan ikke si annet enn Hurra for vinylen!

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Du sier at Ortofon Alpha koster 650,-
    Hvor selger de den? Jeg finne ingen annen informasjon om den unntatt i forbindelse med hva som følger med RPM-1.

Har ikke en gang funnet den på Ortofon sine sider..

Vet du også hvor man kan kjøpe f.eks. reim til RPM-1?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •