Pickup

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Pickup

Newcomer Authon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pickup

hva bør man se etter når man har byttet pickup? tenkte på kordan vinkel skal pickuppen være? skal den peke rett fram som armen eller på skrå?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi oi, det er ikke så lett....du MÅ ha en Protractor, en skabelon der legges på platetallerkenen og som 100 % viser hvor nålespissen skal ramme, samt vinkling av hus, azimuth, VTA og overheng osv osv.

Dernest må du være sikker på stifttrykket er korrekt innenfor fabrikantens data og at antiskating er justert korrekt.
    Alt annet er en sikker vei til veldig dårlig lyd, samt ødelagte plater.

Har du overhodet ikke peiling, det tyder på det dersom du vil ha pickuppen rett frem som armen, da leser du noen sider om dette først. Hvordan så pickuppen ut du tok av da?
    Skal siges, er det pickup med T4P fatning, eller Ortofon OM serie f.eks. er det jo bare å dra ut forparten av pickuppen, med stiften i, og dytte den nye inn igjen.
    Her er litt info, men søk på Turntable setup eller Cartridge setup.
    Phono CARTRIDGE Mounting, TONEARM Alignment TOOL, TURNTABLE Set-Up, VTA, LTA, Adjustment of BIAS Compensation.
    Galen Carol Audio Turntable Setup

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må ikke ha en protraktor da.hadde en ortofon om-5 før..nå har jeg ortofon bronze.En argon tt-1 spiller.den gamle pickuppen var montert på samme måte jeg monterte den nye..altså at pickuppen peker samme veg som armen..armen er helt rett fra a-b.

nåltrykket er på 1.5 g som det står i boka..

målte også overhenget,,la pickuppen på spindelen og måle fra spindelen til nåla...der er avstanden ca.1.6 cm..skal vel være fra 1.5-1.8 cm..
    Nå er pickuppen så langt fram på armen den kan være...kan ikke ha den lengre tilbake pga da blir overhenge under 1.5 cm..så vil tru det er så bra det kan bli uten å ha brukt protractor.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har nå skrevet ut tre stk protractor...Men lurer på vilken jeg skal bruke.

Stevenson protractor,Baerwald- og Loefgren-protractor.

på forklaringen på stevenson protracor så står det at raga bruker denne.
    Min argon tt-1 er en rega,så mest riktig å bruke denne da?
    Kan jo ikke begynne å flytte armhuset osv,,da den er jo stilt inn rett fra før da jeg kjøpe spillern..Må bare finjustere pickuppen noen mm.

er dere enige?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på stevenson protractorn så er det to sorte hull..er det der spindeln skal nedi?begge to? eller kun den ene?

ser det er to stk ruter også...må justere slik at nåla er i senter på begge disse da?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha protractor når du skifter pickup type, Ortofon OM5 og Bronze er jo 2 forskjellige typer. Hadde du satt en Ortofon OM 40 spiss på dit OM hus hadde du ikke trengt protractor, egentlig, selvom jeg alltid ville dobbel sjekke.
    Du må lese manualen til protractoren du har printet ut. På Stevensons ser jeg bare ét sort hul, det er til spindlen jo. Kanskje du har printet ut 2 protractorer....
    Ellers, bruk Baerwald sin....
    Regas originale protractor er veldig veldig simpel, og dårlig, men, ok, den kan brukes til nød.
    Alt er stilt inn korrekt for den pickup du hadde, går vi ut fra, men man starter normalt helt fra scartch når man skifter pickup. Med protractoren på tallerkenen skal som regel en linje gå rett til armlejets senterpunkt, og dette krever litt øvelse å få korrekt. Da settes protractoren fast med tape, og tallerkenen likeså, og man sjekker igjen at ikke noe har flyttet på seg.
    Er pickuppen montert, med skruene så de akkurat sitter så løst at pickuppen kan flyttes med fingrene settes stifttrykket til anbefalt verdi. dette justeres inn igjen senere.
    Armen holdes løst med 2 fingre, antiskating settes til 0, og nåletrykk indikatoren flyttes til 0. Kontravekten justeres ut så armen vil sveve helt vannrett i luften. Husk å holde 2 fingre til siden for armen så du ikke risikerer noen skade på pickuppen.
    Da kan du enten justere stifttrykket til anbefalt verdi, ELLER justere kontravekten inn så anbefalt stifttrykk nås.
    Nå justerer du pickuppen inn etter protractoren litt etter litt slik spissen kan senkes der den skal ifølge protractoren. Juster kun med armen i dens holder!
    Da justerer du den også slik at pickup husets sider er paralelle med protractorens linjer.
    Du trenger jo ikke "måle" overheng, det er jo derfor du skal bruke en protractor, der er justeringen jo innebygget.....
    Til slutt kan du sjekke VTA ved å legge et lite speil på tallerkenen, sette pickuppen ned på dette, og da forsiktigt bruke et forstørrelsesglass og en liten lampe får å se om selve stiften står helt rett oppned.
    Sett fra siden skal pickuppen gjerne være vannrett, eller være litegrann nede i bakenden. Er den ikke det må du justere med noen små papirbiter under pickuphusets forkant.
    Når alt er 100 % spenner du skruerne på pickuppen, sjekker stifttrykket igjen, og setter antiskating til samme verdi som stifttrykket.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    En liten rettelse bare VTA er justering av vertical tracking angel, som innebær
    att få armrøret vertikalt med tallerken VTA justeres i armbasen antingen upp/ned
    en negativ vta er nog att føredra som regel litt mer bas negativ= like med att armrøret henger litt bakover 1mm
    Positiv vta ger som regel litt lysere/pågende lyd
    Rega spillere må justeres med skiver under armbasen,vid bruk av Rega pu trengs
    ikke vta justeres.
    Azimuth kan derimot justeres med speil som du beskriver,men bruker du Stevenson protractor har du mulighet før just der.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har justert det meste nå..men lurer på om min argon tt-1...den har vel en rega arm tru jeg...skal den ha vannrett vinkel på armen? eller er det bedre med ca.1mm høyere fram en bak...dvs negativ vinkel

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Korrekt, då har du en negativ vta med pu høyere enn armbasen
    Om du søker på (hifisentralen.no) efter Rudi`s pick up liste, finner du
    mye info om pu`er. Fant ej lenken

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt fint som du justert det nå da, ellers må du legge ringer under basen på armen.
    Her er Rudi sin pickup kategorisering : AlternativAudio • Se emne - Pickup kategorisering/handleregister.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant listen,,men det står ikke noe skrevet om anbefallinger om VTA på ulike pickupper...Står forklart litt om Vta da..På rega armer..som jeg har,,,er det ikke trinnløs justering av vta står det..og da andbefales det mest mulig vannrett..min er vel så og si vannrett..kansje bittelitt negativ...noen enkle metoder å måle høyden på bakarmen kontra fram armen? med tanke på VTA.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan selvfølgelig være veldig pirkete, men, jeg ville ikke være det. Så lite margin som du prater om betyr absolutt ingenting.
    Å måle blir kanskje litt vanskeligt, du kan jo måle med noe mens tallekenen står stille, mål ved ytterrillen og hvor armen møter huset, forsiktigt.
    VTA er litt vrient, og individuelt, jeg eksperimenterte litt med det men hørte ikke den store forskjell.
    Vil du absolutt ha den helt parallel med tallerkenen når du spiller kan du jo kjøpe et sett med ringer til din arm, se litt på nettet etter disse. Nu husker jeg ikke hvilke størrelser der finnes.
    Hmm, sjekket litt, ringen er her MUSICDIRECT - REGA - 10MM SPACER FOR RB-250 - 300 - 600 TONEARMS
    Ellers har de en vta justeringssak her : STONEAUDIO UK | hi-fi, home cinema, multi-room, design and installation se under tonearme. Pass opp du får den rette, er den en RB-250 du har ?
    Rega Arm Threaded VTA Adjuster
    Men ellers, Roy Gandy fra rega mener vta ikke er noe problem :
    Rega VTA Fact Sheet by Roy Gandy

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble så jeg gåt for vanrett.har spacere under armhuset..2 stk på hver fot.
    Pga etter jeg kjøpte glasstalerken og platter matter så ble talerkenen mye høyere...og da ble pickuppen altfor høy framkant..Men la spacere på og da er armen vannrett..har ikke hørt noe forskjell egentlig på no og da det var bittelitt høyere framkant,,men hørte forskjell før spacerne kom på..

da var det jo ca.1 cm høyere framkant.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •