Problemer med automatikk på Dual 1225

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med automatikk på Dual 1225

Jeg har nylig fått fatt i en Dual 1225. Den ser ut til å være i fin stand og spiller ganske så bra. Men det ser ut til at det er noe galt med automatikken, eventuelt med innstillingen av den.

Her er problemet:

Stadig vekk når jeg vil spille en plate og vrir om startbryteren bruker spilleren alt fra 5 - 15 minutter på å sette igang. Når den først spiller fungerer den fint, med det unntaket at den spiller platen om igjen i steden for å slå seg av når den er ferdig med en plateside. Denne forsinkelsen i automatikken er som dere sikkert kan forestille dere en stor plage. Jeg har lagt merke til at start/stopp- knappen har en tendens til å henge seg opp på startposisjonen istedenfor å gå tilbake til utgangsposisjonen når platen begynner å spille. Det kan virke som om det er dette som forårsaker repeatproblemet. Når dette skjer må spilleren startes og stoppes ved å bevege på armen noen ganger for å få bryteren tilbake til utgangsposisjonen.

Nå skal det sies at jeg er ganske grønn på dette med vinyl, og med mine begrensede kunnskaper er det ikke så mye jeg har prøvd for å bli kvitt problemet. Men jeg har startet spilleren noen ganger med armen fastlåst i sikringen (leste et sted at dette skulle nullstille automatikken). Og jeg har prøvd å skru litt på diverse skrusaker rundt omkring. Problemet er jo bare det at jeg ikke helt vet hva jeg holder på med.

Noen som har noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

De gamle Dual'ene er fantastisk gode spillere og bør foretrekkes fremfor billige Rega, etc.

Automatikken varer evig, bortsett fra en liten grå plastknopp innvendig - den som griper tak i armen og tar den med seg - den kan være slitt og må skiftes.

Ellers er det bare å justere og eventuelt prøve med litt rensespray/smørespray hvis spilleren har stått ubrukt lenge. Størknet fett kan gjøre at automatikken ikke går løpet ut.

Reservedeler fås fortsatt (Dual Service, Tyskland) og service manual kan med fordel anskaffes. Man må regne med å klare jobben selv - det er minst like enkelt som å justere litt på en gammel bil. Kjøper man en av de dyre modellene - 1219, 1229 og 701, lønner det seg å sende den til Dual-reparatør i utlandet - sendes uten tallerken - da den tunge tallerkenen pleier å skade spilleren ved transport.

Automatikkens forskjellige deler er totalt frakoblet ved avspilling - så den påvirker ikke lydkvaliteten.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •