Test av RIAA-forsterkere (vintage)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av RIAA-forsterkere (vintage)

Her kommer en test av gode RIAA-forsterkere som egentlig for det meste er en guide over de beste som kan skaffes innen et overkommelig budsjett.

Det viser seg - min erfaring - at de eneste virkelige gode RIAA-forsterkere alle er vintage-modeller, og de finnes i de beste forsterkerne fra tidlig 70-tall. Jeg er ikke overrasket, men har altså testet RIAA-trinn fra flere perioder, før dette resultatet forelå. Bare de mest interessante modellene er med her.

NB! Test utført med signal ut på TAPE Out-kontakter (vintage forsterkerne), så lydkarakterene gjelder utelukkende RIAA-trinnet, ikke resten av forsterkeren.

- Bellari VP129 rør-RIAA med IC buffer-utgang (referanse fra 2005): Meget god i original-utførelse, men helst med kraftigere nett-adapter (AC-trafo). Fantastisk god etter liten (meget enkel) modifikasjon: reguleringstransistor erstattet med seriespole (induktor). Originalt med reguleringstransistor er den litt flatere i mellomtonen, ikke helt så sprudlende som de beste.

- Kenwood KA-7300 (fra 1977) er en typisk god forsterker på slutten av 70-tallet. Nå er elektronikken blitt mer komplisert og med mer bruk av symmetriske forsterkertrinn. Men det hjelper ikke. RIAA-trinnet spiller tynt og sterilt i forhold til de fleste her. Ikke godkjent.

- Pioneer SA-900 (fra 1971) er bare helt fantastisk. Varm, punchy, detaljert , god sammenheng – alt er bra. Lyden en smule polert i det øvre området – det blir litt penere enn i virkeligheten. Men den effekten er under god kontroll – hovedinntrykket er en utrolig dynamikk i hele registeret. RIAA-trinnet er den beste delen av Pioneer SA-900 forsterkeren. Lydmessig lik det modifiserte Bellari rørtrinnet.

- Pioneer SX-727 receiver (fra 1972). God sammenheng og bass, behagelig klang, men mangler dynamikk og detaljer. Samme RIAA-diagram som SA-900, men andre komponenter og annen PSU. Ikke godkjent.

- Pioneer SX-737 receiver (fra 1974). God detaljering, men her begynner allerede den senere sterile Pioneer-lyden å snike seg inn. RIAA-kretsen noe endret i forhold til SA-900, dessuten andre komponenter og PSU. Ikke godkjent.

- Sansui AU-999 (fra 1969) er lydmessig beslektet med Pioneer SA-900 og Bellari – en smule mindre bass-dynamikk, men bedre på detaljering oppover. Flott frisk mellomtone. Alt i alt en meget kompetent RIAA. Jeg kunne godt leve med den.

- De mindre Sansui-modellene fra rundt 1970 har kun 2-trinns RIAA (mens AU-999 og andre store har 3 transistor-trinn). Tynn bass, for lite varme og dynamikk. Ikke godkjent.

- Tandberg TR-1000 receiver (fra 1972) er en vinner. RIAA er realisert med en god gammel og hurtig IC (TBA 231). Den spiller en smule mer nøkternt og avdempet, men med bredt frekvensområde og høy kvalitet over hele området. Tørr flott dypbass.

- Tandberg Huldra 10 receiver (fra 1974) har en diskret RIAA, total 4 trinn inkl. buffer. Spiller mere åpent og friskt enn TR-1000, kan minne om Pioneer SA-900 mht dynamikk, men ikke så pen diskant. Til gjengjeld er diskanten detaljert. Også en topp-modell. Seriemotstander på Tape Out må fjernes før den kan anvendes.

Konklusjon:

Den Bellari-modellen som er nevnt først er regnet som en av de meget få moderne som både er i toppklasse lydmessig og er rimelig i innkjøp. Den regnes i klasse med kjente RIAA-trinn til 10-dobbel pris, 20.000 kr og mer, ifølge Stereophile og TAS

Jeg har den med her som en viktig referanse for moderne high-end.
    Det viser seg at det er lett å finne vintage-modeller som er like god eller bedre. Etter modifikasjon av Bellari'en, ble den i absolutt toppklasse hos meg.

De nevnte gode vintage-modellene sitter alle i forsterkere fra ca. 1970 og like etter. Man kan sikkert ha forskjellige meninger om totalkonseptet for en så gammel forsterker. Men det som er sikkert, er at RIAA-trinnet er gjerne det beste i en slik gammel forsterker, mens resten av forsterkeren kan være gjenstand for mere kritisk omdømme.

Det som også er interessant, er at mens RIAA-trinnene blir mere kompliserte, med mange transistorer og symmetrisk oppbygde, så blir ikke lyden bedre ! Det motsatte skjer: disse preamp-trinnene lyder dårligere i de mere avanserte forsterkerne mot slutten av 70-tallet (Kenwood som eksempel her). Dette er for meg en klinkende klar hovedkonklusjon. God RIAA-lyd, slik den kan høres i den respekterte og aksepterte Bellari-konstruksjonen, finner vi bare ved tidlig 70-tall, IKKE SENERE !

De gode vintage RIAA-forsterkerne her er alle med mere enn 2 transistortrinn og har aktivt RIAA-filter i motkoblingen. Mens Bellari-modellen har første trinn realisert med et ECC 83-rør og har passivt RIAA-filter etter dette. Likevel lyder en Pioneer SA-900 RIAA så å si identisk med Bellari i beste utførelse.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig spennende (som vanlig når du lager slike rapporter/tester..) Hva bruker du som kilde nå? Mulig kildene kan ha en effekt på resultatet, bruker du vintage platespiller nå eller en "moderne" f.eks? (eller har dette ingen betydning?) Har ingen platespiller (pr i dag), så jeg har ikke erfaring med riaa`n på min sa-9500, men en platespiller er nok nært forestående (muligens) .. så det ville jo være synd om alt ble rævva på midten av søttitallet (min forsterker er jo i "grenseland" + et par år ihht dine ideal? )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg bruker idag en Pioneer SA-900 RIAA og Dual 701. Har flere retippede Shure-nåler på lager, og kommer nok til å holde meg til dette systemet. Kan tenkes Bellari'en kommer til å overta som RIAA.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få tak i Bellari VP129? Hva vil det i så fall koste?

For ordens skyld, det er denne det er snakk om?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se denne tråden - med omtale og det hele: http://avforum.no/forum/generelt-aud...orsterker.html

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Denne RIAA'en passer til våre gode gamle Shure-pickuper. Klangen minner om 3-transistor RIAA'en i min Pioneer SA-900, men Pioneer'en (og også Tandberg'ene) har mere solid state-kontroll i bunnoktavene
    En kraftigere AC-adapter her viste seg å tilføre en forbedring i dypbassen - best var gamle vintage-trafoer til eldre rørutstyr: 12V glødespenningsuttak. Slike gamle trafoer har tunge jernkjerner og det gir en ekstra kvalitet i bass-området.
    Vil en slik trafo gi samme kontroll i bunnoktavene som hos pioneeren og tandbergene?
    Fantastisk god etter liten (meget enkel) modifikasjon: reguleringstransistor erstattet med seriespole (induktor). Originalt med reguleringstransistor er den litt flatere i mellomtonen, ikke helt så sprudlende som de beste.
    Er dette noe jeg kan gjøre selv? Har lite kunnskap om elektronikk.

Hvordan identifisere reguleringstransistor?

Hvilken seriespole/induktor anbefales den å erstattes med?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du får tak på en tung stor trafo til VP129 så er du egentlig i mål. Med et godt musikalsk rør i tillegg, f.eks. GE 12AX7 (vanlig short plate, hvit skrift), får du topp-lyd. Modifikasjonen med induktor gjør seg særlig når man anvender de mere "tørre" Philips Miniwatt, Telefunken eller Siemens E83CC 3-mica. En med elektronikk-bakgrunn vil se hvordan det skal gjøres. Induktor 3-10H som tåler 10-30 mA strøm.

GE-rør: Alle årganger spiller fint, de eldre 1950-60 mest fyldig, mere vintage-preget.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg ønsker å bruke kun RIAAen i sa-900 er det tape rec kontaktene jeg bruker da? Må jeg legge til/fjerne evt seriemotstander e.l. eller er det bare tut og kjør?

http://27olds.home.comcast.net/~27ol...ioneeramp2.JPG

Har sett litt på bellearien men ønsker på sikt å teste både sa-900 og huldra 10 som forforsterker via hodetelefonutgang og forstår det slik at RIAAen i sa-900 er på linje med bellarien mht klang, dynamikk og sammenheng.

Bellarien er ellers lett tilgjengelig ser det ut som, i motsetning til sa-900 som jeg bare fant en av.

Har også vurdert Motrons Huldra 10 RIAA i en boks men der var det lang ventetid. Blir uansett litt dumt å kjøpe RIAAen to ganger.

Huldra 10 virker å være vanskelig å komme over. Spesielt med serienr fra 477000 til 484000. Vet du om noen reperatører e.l. som selger slikt offline?

Håper det er greit at jeg besudler din ellers fine oversikt her med mine noe masete innlegg. Visste ikke helt hvor jeg skulle poste.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SA-900 - der er det bare å benytte TAPE REC - de er helt OK.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •