hvorfor vinyl?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 53
    Active kjetilae sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Red face hvorfor vinyl?

for å begynne med det første så er jeg veldig ny i alt detta, men etter at jeg plutselig fikk meg nytt stereoanlegg, så har jeg brukt x antall timer på å lese her inne på avforum. men etter det jeg leser så har jeg veldig feil inntrykk av vinyl. jeg trodde det var sånn at det ikke fantes nye plater lenger og at eneste måten å bygge opp en samling var å reise på messer og nettauksjoner ol. å kjøpe for en dyr penge. men merker at vinyl virkelig har vekket nysgjerrigheten min, pluss at en kul platespiller er utrolig stilig å se på. tror det hadde passa fint inn i stua mi! så det jeg er på jakt etter er hva er grunnene til at dere er så veldig fan av vinyl? og er det store feller å gå i når man vil inn i denne verden?

håper dere bærer over mine dumme spm. men er som sagt veldig nysgjerrig på detta her!

kjetilae

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dommedag har vært avsagt flere ganger for vinyl, og den består. Nye albums utgives også på vinyl, se www.acousticsounds.com f.eks.
    For entusiasten er vinyl et puslespil, du må ha et drivverk, arm, pickup, riaa, og gjerne en haug med tilbehør. Alle deler må avpasses hinanden for maksimalt resultat.
    Amatøren kjøper en ferdig spiller, men for begge gjelder at vinyl er god lyd, og god kos og terapi. Det er ikke bare å flippe en fjernkontroll.
    Her er en spiller der har overlevd tidens tann :
    Technics SL-1200 MK2 - Vinyl Heaven 1 - The Very Best Hi Fi Turntable - Record Player - Deck - Review SL-1200 & SL-1210 MKII

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det som får meg til å fatte oppmerksomhet for detta er at man sjelden hører om folk som er cd-entusiaster, hvis man kan kalle dem det. men stadig hører man om vinylentusiaster. det må jo være en sterk grunn. har aldri fått muligheten til å høre på en god vinylrigg før, men skal gjøre det! ser hifi klubben i moss skal ha temakveld med vinyl 24.04. men synes det blei noe langt å dra. det her er absolutt en ting jeg skal ofre endel oppmerksomhet i framtida.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, de hardkokte cd entusiaster holder kanskje ikke til her, der er andre fora der passer bedre.
    Cd er jo også en verden av forskjellige muligheter hvis du vil. Noen sverger til 24 dacs per kanal, andre til Audio Note.
    Med tiden vil cd forsvinne, du kunne fått gode odds om du hadde veddet for 20 år siden på at de ville forsvinne før vinyl! Men, vi venter og ser....
    Er du ikke til noe av dette kan du jo laste ned høyoppløselige filer fra nettet og streame de trådløst til din dac.....

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er ikke så veldig bevandret i denna verden. men er av den sorten at jeg ikke er spesielt glad i å høre musikk fra pc. når det er musikk jeg liker, vil jeg ha det på cd. eller i fremtiden kanskje lp. men leste at rega p1 eller p2 er en fin plass å begynne, men hva slags riaa forsterker og pu og arm burde man kikke etter?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er generelt ikke glad i Rega sine billige spillere, men "alle" anbefaler de ja.
    Grunden er at de er, ja, billige. Billig plast, mdf osv., spilleren kan ikke koste mange kroner å produsere. Armen, RB300 er en legende selvom RB250 kan være bedre. Origin Live selger moddede Rega armer. RB250´en de har er super.
    Du kan finde en Micro Seiki på E-Bay til billig penge, med en ny rem har du spiller i 60 år til, selvom den er fra 1980.
    Systemdek er bra, Audio Note selger også disse under eget navn.
    Nå om dager handler det mest om design, helst klar akryl, som Basis og Clearaudio lager......
    Muligheterne er mange, men ja, en Rega P2 eller P3 er fin for deg likevel.
    Riaa fås i mange prisklasser, men ikke spar penger her, find deg en god en brukt.
    Med hensyn til musikk på pc. Om du spiller en cd fra en cd spiller og fører det digitale signal inn i en dac, eller du overfører en Lossless fil trådløst fra pc inn i den samme dac, hva skulle forskjellen da blive ? Det er samme musikk, samme bits. Forskjellen er bare at via en server, eller pc, via en streamer, da kan du kontrollere hele din cd samling via fjernkontroll.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor velger noen vinyl? Jeg tror at dette er de viktigste grunnene, ikke i noen spesiell rekkefølge:
    1. Fordi enkelte album er tilgjengelig (brukt eller ny) på både vinyl og CD, og noen synes at fyren som gjorde mastering gjorde en bedre jobb på vinyl.
    2. Fordi enkelte album er tilgjengelig (brukt eller ny) på bare vinyl.
    3. Fordi det er uendelig med "tweakemuligheter" på avspillingsutstyret, og enkelte mener at det å endre frekvensresponsen mekanisk er mer høyverdig enn å gjøre det elektronisk.
    4. Fordi noen tror at vinyl er en mer nøytral/bedre signalkilde enn f.eks CD
    5. Fordi store, forseggjorte cover oppfattes som mer "kos"
    6. Fordi plateknitring oppfattes som mer "kos"
    7. Fordi vinyl var formatet som "gjaldt" når man var ung/hadde sin første forelskelse/oppdaget sine første band.

-k

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvorfor velger noen vinyl? Jeg tror at dette er de viktigste grunnene, ikke i noen spesiell rekkefølge:
    1. Fordi enkelte album er tilgjengelig (brukt eller ny) på både vinyl og CD, og noen synes at fyren som gjorde mastering gjorde en bedre jobb på vinyl.
    2. Fordi enkelte album er tilgjengelig (brukt eller ny) på bare vinyl.
    3. Fordi det er uendelig med "tweakemuligheter" på avspillingsutstyret, og enkelte mener at det å endre frekvensresponsen mekanisk er mer høyverdig enn å gjøre det elektronisk.
    4. Fordi noen tror at vinyl er en mer nøytral/bedre signalkilde enn f.eks CD
    5. Fordi store, forseggjorte cover oppfattes som mer "kos"
    6. Fordi plateknitring oppfattes som mer "kos"
    7. Fordi vinyl var formatet som "gjaldt" når man var ung/hadde sin første forelskelse/oppdaget sine første band.

-k
    Har man gurustatus, følger det vel litt ansvar med knutinh? Dette var flåsete og lite informativt. Hva er poenget med å fremstille andre med andre erfaringer og preferanser som halisunerte nostalgikere? Som ivrig vinylbruker, må jeg desverre skuffe de som måtte se opp til dine synserier om andres preferanser. Vinyl låter i mine ører kort og godt bedre enn cd. Jeg bruker begge kilder daglig, og har lagt mye penger i begge avspillere! Vinylmediet gir meg en lyd som er mer troverdig og organisk. I mitt anlegg er vinylriggen bedre på alle parameter! Og det handler ikke om nostalgi eller halusinasjoner. Mer om preferanser! At andre har andre preferanser og erfaringer er helt greit! Det er rett som Niels skriver lenger oppe, at vinyl krever jobbing og kunnskap for å gi full uttelling. Mange får seg imidlertid en skikkelig aha opplevelse med forholdsvis rimelige ferdigkomponerte rigger som Project og Rega. Jeg har dratt vinylinteressen langt, og jeg har tatt bevisste valg ut i fra mine preferanser.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Har man gurustatus, følger det vel litt ansvar med knutinh?
    Jeg har hverken ønsket eller hevdet at jeg har noen gurustatus. Jeg er en forummedlem på lik linje med alle andre.
    Dette var flåsete og lite informativt.
    Det var synd at innlegget ikke hadde noen nytte for deg.
    Hva er poenget med å fremstille andre med andre erfaringer og preferanser som halisunerte nostalgikere?
    Hvor gjør jeg det?? Hva er poenget med å framstille seg som et offer dersom noen skriver noe man er uenig i?

-k

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvor gjør jeg det?? Hva er poenget med å framstille seg som et offer dersom noen skriver noe man er uenig i?

-k
    For å prøve å gi beskjed om at det faktisk går an å diskutere ting i en høflig tone på en respektfull måte! Offer, meg??? Dit er du ikke i stand til å få meg knutinh! Båssetting, nedlatende undertoner og arroganse er skjeldent velkomne bidrag i en debatt, i hvert fall ikke konstruktivt. Noe du etterhvert burde skjønne, for dette skjer ganske ofte når du entrer debatter. Kanskje etter hensikten? Uenighet er fint, og gir muligheter for konstruktive debatter, så lenge man debatterer med respekt og høflighet! Gidder ikke bidra til videre forsuring av tråden, så jeg lar det bli med dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gut_man
    Gidder ikke bidra til videre forsuring av tråden, så jeg lar det bli med dette.
    Fint, da kan vi kanskje gå tilbake til å diskutere det trådstarter faktisk spør om?

Sitat Opprinnelig postet av kjetilae
    jeg trodde det var sånn at det ikke fantes nye plater lenger og at eneste måten å bygge opp en samling var å reise på messer og nettauksjoner ol. å kjøpe for en dyr penge.
    Nå er det vel enkelte nyutgivelser som _kun_ gis ut på vinyl?

Det finnes fremdeles mye interessant på loppemarked og sånt, men jeg tror kanskje at interessen for vinyl er så godt kjent at det er vanskelig å gjøre de helt store kuppene.
    pluss at en kul platespiller er utrolig stilig å se på. tror det hadde passa fint inn i stua mi!
    Jeg er enig. Det er mere "scwung" over en pen platespiller enn de fleste CD-spillere.
    så det jeg er på jakt etter er hva er grunnene til at dere er så veldig fan av vinyl? og er det store feller å gå i når man vil inn i denne verden?
    Den største fellen er vel den samme fellen som all hifi (og de fleste mannehobbyer) : man ender opp med å bruke utrolig mye tid og penger på det.

-k

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var synd at innlegget ikke hadde noen nytte for deg.
    Tror neppe den innlegget har noen nytte for noen andre enn deg selv. Det er rett ut skrevet i en nedlatende og "besserwiser" tone, noe jeg tror de aller fleste leser det som. Mye mulig det var ment for å være morsom, men det slo heller ikke ann.... Det blir rett ut bare tull!

Edit: ser du har svart i en langt hyggligere tone mens jeg svarte - konstruktiv og hyggelig svar. Uansett synes jeg det første innlegget var håpløst.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den største fellen er vel den samme fellen som all hifi (og de fleste mannehobbyer) : man ender opp med å bruke utrolig mye tid og penger på det.

-k
    ja, ser den. har akkurat lagt modellbil på hylla, tok litt for mye av. selv om det høres ut som leker, så er det faktisk ganske ramme alvor når gutta begynner. og der som i denna verden er det altfor mange godbiter å velge i. men rega er vel kanskje en god plass å begynne, og skulle det falle seg at en faller for vinyl så er ikke jeg den som pleier å tråkke på bremsen beklageligvis.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Folkens, det er viktig at vi forholder diskusjonene saklige her inne. Her har opptil flere henvist til personlige egenskaper, og det har lite for seg... Vinyl er et følsomt tema for mange, og litt nostalgi må en la formatet ha anledning til å påberope seg. Samtidig må det være greit å mene at vinyl er utdatert, tråden omhandler jo faktisk nettopp poenget med vinyl.

Uansett, så lenge vi peiler inn tråden til saklige diskusjoner basert på fakta og lytteinntrykk og forsøker å unnlate å benytte termer som peker i personlig beskrivende retning går nok dette veldig så fint!

Hvis jeg skal bidra med noe i denne tråden må det være at lyden fra vinyl ofte kjennes nærmere "kilden" på en del utgivelser, spesielt selvsagt de av litt eldre årgang. Det kan ha med selve formatet å gjøre, men selvsagt også med det faktum at konvertering til digitalt format var dårligere i starten, overføringer som på en rekke album fremdeles henger igjen.

Det må også være lov å ha et visst nostalgisk syn på vinyl som format etter mitt syn. Både designmessig og lydmessig gir vinylen for mange et hyggelig gjensyn med ungdommens helter og inntrykk, og det er jo verdt noe det også...

Samtidig oppfordrer jeg jo til at denne tråden ikke blir en anti-vinyl-tråd, det er liksom ikke noe stort poeng, da det jo er selvsagt at en i en undersøkelse ville fått flere negative enn positive tilbakemeldinger på formatet som sådan. Poenget må jo være at de som liker vinyl må ha anledning til det, men samtidig akseptere en viss form for saklig kritikk av formatet!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Samtidig oppfordrer jeg jo til at denne tråden ikke blir en anti-vinyl-tråd, det er liksom ikke noe stort poeng,
    Hverken anti- pro- eller fanboy-isme er spesielt interessant nei. Meninger og argumenter er interessant, også (spesielt?) når de går på tvers av det en selv tror.
    da det jo er selvsagt at en i en undersøkelse ville fått flere negative enn positive tilbakemeldinger på formatet som sådan.
    Er du sikker på det? Jeg er ikke helt sikker.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hvis jeg skal bidra med noe i denne tråden må det være at lyden fra vinyl ofte kjennes nærmere "kilden" på en del utgivelser, spesielt selvsagt de av litt eldre årgang. Det kan ha med selve formatet å gjøre, men selvsagt også med det faktum at konvertering til digitalt format var dårligere i starten, overføringer som på en rekke album fremdeles henger igjen.
    Jeg er enig i at det finnes endel gode innspillinger på vinyl. For oss (?) som ikke har tilgang på masteren så er det umulig å vurdere om forskjeller relativt CD skyldes master eller teknologien. Jeg vil hevde at det uansett har mest interesse for oss som er teknisk interessert.

Dersom det (hypotetisk) er slik at 10% eller 90% av LP-er låter "subjektivt bedre for meg" enn CD, så kan jo det være grunn nok til å benytte formatet, uansett om det skyldes at loudness war var mindre utbredt før, at smaken min setter pris på litt plateknitter, eller at vinyl er mer transparent enn CD?

-k

Newcomer nilsjnesse sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor vinyl?

Jeg tror ikke at vinyl låter bedre, men jeg tror det kan låte bra, og så er det jo sjarmerende.

I disse tider -- når den enkleste, beste og mest praktiske måten å lytte til musikk er å spille mp3/flac/e.l. fra PC'en -- blir de fysiske eksemplarene mer noe man kjøper for spesielt utvalgte plater. Jeg har prøvd å kjøpe de platene jeg liker best på CD, men merker at CD'ene blir bare stående uåpnet. Spiller bare fra harddisk uansett. De fysiske eksemplarene blir mer en samlergreie, og som det er jo CD ganske kjedelig -- vinyl er mye mer spennende og tiltrekkende som "samlerobjekt"/noe fint å dille med. Kanskje det faktisk er et tiltak som er Gøy, å sette på en LP, fremfor de personlighetsløse CD'ene.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en enkelt platespiller - Project Debut III til kr 2 495. Har ganske mange plater (både lp og singler) fra da jeg var ung (og noen fra da fatter'n var ung) som er hyggelig å dra frem. Vinyl gir meg nærhet til musikken og min barndom/ungdom. Rødvin, Simon & Garfunkel Live in Central Park på behagelig volum ut av høytalerene en sen fredags kveld om vinteren mens det knittrer i peisen - da koser jeg meg virkelig i sofaen sammen med samboeren.

For meg gir vinyl en varm, god følelse med nærhet til musikken - noe feks ikke mp3 filer gir meg. Det er for sterilt, nøytralt og uten "følelser" - duger fint til fest og i bilen da man helst ønsker å unngå riper på cd samlinga. Cd plater er vel det mediumet som brukes til daglig hjemme, noe jeg synes er en god løsning å bruke når man skal ha musikk i stua.

Ny-utgivelser på vinyl har jeg faktisk ikke kjøpt siden 80-tallet. Kanskje det blir noen i nær fremtid?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Hvorfor vinyl?

De fysiske eksemplarene blir mer en samlergreie, og som det er jo CD ganske kjedelig -- vinyl er mye mer spennende og tiltrekkende som "samlerobjekt"/noe fint å dille med. Kanskje det faktisk er et tiltak som er Gøy, å sette på en LP, fremfor de personlighetsløse CD'ene.
    det er litt her jeg er å, men er som sagt ikke så erfaren fra dette, iogmed at dette er noe som stammer fra før min tid og egentlig bare såvidt litt av min barndomstid. det var derfor jeg spurte spm. hvorfor vinyl, for ville finne ut om det er andre store grunner til at folk synes vinyl er tingen. MEN var absolutt ikke ute etter å lage en krangel her, er egentlig ikke ute etter bakdelene med vinyl, er bare interessert i fordelene. hehe. synes jeg har fått mye bra tilbakemeldinger her, og jeg kommer til å gi vinyl en stor sjans, må bare få meg en spiller nå. har tilgang til endel plater. og stereo kommer i posten om noen dager.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min bror som er 9 år yngre enn meg (i starten av 20 åra) syntes vinyl var "kult" - han fikk min utgåtte Aiwa platespiller som jeg kjøpte til kr 500 for 6 1/2 år siden på Elnor (kjøpte den for å bare ha noe å spille på inntil videre). Har virket som om han syntes det var gøy med vinyl. Var vel noe snakk om en ny spiller der i gården. Han kjøpte seg noen plater på en tur i London, hvor det visst nok krydde av Lp'er. Forøvrig er han sykt opptatt av stereo - i motsettning til storebror synes kringlyd er vel så kult.

Ikke mye nyttig i det innlegget, men det viser at selv yngre mennesker kan finne på å sette pris på vinyl. Blir man sikkelig hekta, kan det nok fort dra på seg ganske heftige kostnader Heldigvis har jeg motgift - samboer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare yngre mennesker i 20-årene som kan finne på å plutselig falle pladask for vinyl. Også damer i 30-årene.

Selv fikk jeg en lydåpenbaringsopplevelse onsdag i forrige uke.
    Jeg har knapt hørt vinyl siden begynnelsen av 90-tallet, og gikk egentlig rundt og tenkte at det bare var sære folk som var fulle av nostalgiske følelser som kunne høre forskjell av betydning på cd og vinyl, i den forstand at vinyl var "bedre". Ruskelyden fra vinylen husket jeg nemlig godt.
    Slik har jeg gått lenge, full av fordommer, fram til altså forrige uke. Da skulle jeg høre på den nye vinylspilleren til kjæresten min. Han setter på en låt på cd først, deretter den samme låten på vinyl. "Månebedotten" (uttrykk fra Sandnes) er en treffende beskrivelse for reaksjonen min. Det var en åpenbaring av de sjeldne. Jeg innrømmer det nå glatt: Jeg tok feil. Det er forskjell på lyden, og jeg elsker lyden av musikk spilt fra vinylplater.

Nå må jeg også få meg en platespiller. Jeg starter med den gamle til pappa, en Tandberg (aner ikke hva slags modell det er ennå), fram til budsjettet gir rom for en ny.

Hvordan skal dette gå? Nå er jeg til og med her, på dette forumet, og jeg har begynt å abonnere på nyhetsbrev om nye vinylplater i vinylplatebutikker!

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •