hvorfor vinyl? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 53 av 53
    Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Det som først og fremst gjør at mye vinyl oppfattes som dynamisk, er rett og slett fordi det er det. Loudness-kværna mye av den kommersielle musikken blir kjørt igjennom tar livet av all dynamikken. Vinyl og mye av SACD slipper utenom denne kværna fordi dette er format som ikke er tiltenkt MP3-spillere og radio.
    Gjelder dette nye utgivelser også? Jeg tenker for eksempel på Metallicas nye CD som hakkes til biter av kritikerne (og med grunne også etter mine ører). Vi vet jo at det finnes bedre versjoner på Guitar Hero, så hva med vinylen? Blir vinylene nå til dags ikke utsatt for komprimeringen?

(i så fall nok en grunn til å bruke platespiller!!!)

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkvaliteten på vinylutgaven er like dårlig som Cd'en desverre, samme kildemateriale overført til ulike medier.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om nye komprimerte utgivelser låter like dårlig på vinyl som cd kan avhenge sterkt fra utgivelse til utgivelse. Noen ganger er det vesentlig bedre på vinylutgaven og andre ganger er det som nevnt like ille. Derfor er det å sammeligne mediene særdeles vanskelig. Jeg har gjort det med Springsteens Born to Run som jeg har på tre vinylutivelser (standard repressing, MasterSound Half-Speed, Classic Records) og tre utgivelser på cd (standard cd, Mastersound 20år og 30 års jubeleumsutgaven). Lydkvaliteten mellom standard vinyl og Classic er større enn mellom cd og noen av dem.
    Men, jeg har gjort tilsvarende tester på plater mastret og utgitt av samme selskap, Art Pepper meets the Rythm Section, Mastret av Kevin Gray utgitt på Analogue Production. Her var vinylen overlegen.

Ellers synes jeg Kjell B er vel kategorisk. Støv i lager har jeg aldri hatt problemer med på noen spiller. Og at det ikke er mulig å få godlyd ut av cd-mediet på moderne anlegg er jeg sterkt uenig i. Jeg har en Dual som jeg bruker i loftsanlegget så jeg er ikke helt fjern for dens kvaliteter (den er latterlig god i forhold til pris), men den kommer nok ikke ned i hovedanlegget.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Totalt for platespilleren og RIAA trinnet havner jeg vel på ca 16 tusen. Det finnes jo langt dyrere løsninger, men vil tro dette burde gi bra lyd (for en nybegynner )
    Det vil den absolut gjøre, men se til att få den ordentligt satt opp, ta gjerne
    hjelp av noen om du er usikker på hur det skall gjøres. Det hjelper lite om spilleren koster 100k eller 10k viss den ikke riktigt justert, lykke til.

Kjell B. Dine teorier/fordommer til remdrift og mc pu har du forklart mej mange
    ganger før:|

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en thorens platespiller.syns det er jævla nostalgisk å spille med den.god knitrende lyd.har bare gamle hardrock og deep purple plater.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Rega P5 og en RIAA Lejonklou, dette er ikke så gammelt. Var med på overgangen vinyl til cd. Har samlet cd'er i de senere årene, men må si det sånn. Ved kjøp av cd i butikk 149 (ny) er den like mye verdt som en mp3 fil i brukt tilstand ( 5- 10 kr rock og roll Oslo). En vinylplate har i de fleste tilfeller en motsatt utvikling, da disse gis ut i små opplag. Plater fra 2001 går for store summer, da det var et lavår i forhold til produksjon av vinyl. Lyden på cd og vinyl er veldig subjektiv. Jeg heller til å si at vinyl produsert fram til midten på 90 tallet har bedre lyd, da det var mye rart som ble gjort med cd'ene, et grellt eksempel er U2 The Joshua Three (1987 var det vel) som lyder svært dårlig på cd. I tillegg er cd bra til fest, da vinyl kan lett få skraper. Moa ser fordeler med begge formatene

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Det vil den absolut gjøre, men se til att få den ordentligt satt opp, ta gjerne
    hjelp av noen om du er usikker på hur det skall gjøres. Det hjelper lite om spilleren koster 100k eller 10k viss den ikke riktigt justert, lykke til.
    Jeg tror nok du har mer kunnskap enn meg selv når det gjelder oppsett av platespilleren. Men kan du fortelle meg litt mer om hva 'oppsett' betyr? Hva bør man tenke på i så måte?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirel
    Har en Rega P5 og en RIAA Lejonklou, dette er ikke så gammelt. Var med på overgangen vinyl til cd. Har samlet cd'er i de senere årene, men må si det sånn. Ved kjøp av cd i butikk 149 (ny) er den like mye verdt som en mp3 fil i brukt tilstand ( 5- 10 kr rock og roll Oslo). En vinylplate har i de fleste tilfeller en motsatt utvikling, da disse gis ut i små opplag. Plater fra 2001 går for store summer, da det var et lavår i forhold til produksjon av vinyl. Lyden på cd og vinyl er veldig subjektiv. Jeg heller til å si at vinyl produsert fram til midten på 90 tallet har bedre lyd, da det var mye rart som ble gjort med cd'ene, et grellt eksempel er U2 The Joshua Three (1987 var det vel) som lyder svært dårlig på cd. I tillegg er cd bra til fest, da vinyl kan lett få skraper. Moa ser fordeler med begge formatene
    Det du sier kan nok være helt riktig for alt jeg vet. Men med tanke på komprineringen som foregår i dag skulle man kanskje tro at de nyeste utgivelsene er dårligere dynamisk sett på CD kontra vinyl? Men jeg vet neimen ikke om de komprimerer råmaterialet før de trykker det på både CD og vinyl.. Er vel lite vinyl som spilles på radio, så da kunne man kanskje tenke seg at vinylen inneholdt en annen lyd (ukomprimert)? Ikke vet jeg...

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder komprimering, er det en veldig interessant tråd på Hifisentralen hvor brukere har lagt opp skjermbilder av waveformer fra forskjellige sanger og kilder.

The loudness war continues...

Kompresjon - Waveformer (sammenligninger)

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tuxflux
    Når det gjelder komprimering, er det en veldig interessant tråd på Hifisentralen hvor brukere har lagt opp skjermbilder av waveformer fra forskjellige sanger og kilder.

The loudness war continues...

Kompresjon - Waveformer (sammenligninger)
    Spennende, den skal jeg sjekke straks!

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Jeg tror nok du har mer kunnskap enn meg selv når det gjelder oppsett av platespilleren. Men kan du fortelle meg litt mer om hva 'oppsett' betyr? Hva bør man tenke på i så måte?
    Hei
    Her har du en lenk til Svalander under "Tips og Fakta" kan du lese mye om
    oppsett av plate-spiller, her finns det mest grunnleggende som kan gi deg
    førståelse om temat, lykke til og var tålmodig.
    Svalander Audio AB

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Jeg kjøpte en LP-spiller type Argon på hifiklubben for 2.500.-Denne var da komplett til å spille plater rett ut av esken.Jeg kjøpte denne pga at den var billig,så at hvis lp interessen ikke skulle vise seg så var det ikke så mye penger i dass. Men selv om denne spilleren er billig og har svært mange svakheter så ble det stadig spilt ei plate i ny og ned,selv om cd spilleren sto ved sidenav.Dette har dermed gjort at jeg nå har tenkt til å satse mer på dette,og har fått en del priser på dette.Jeg vil nå legge en 15-16.000.- i komplett rigg.Cd-spiller er det mest brukte mediet her,men tror vinyl spilling vil ta seg enda mere opp nå ny rigg er på plass. Lydkvalitet på Lp er utrolig bra på de mere seriøse riggene jeg har vært heldig å kunne lytte til. Og innspillingene er som på alle andre medier litt opp og ned. Det jeg vil frem til med dette innlegget er at en bør legge innkjøpsprisen på lp spiller på et realistisk nivå når en tar jomfru turen i LP-verden. Ihvertfall når en er litt skeptisk som jeg VAR
    Hilsen Jonas

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cd och Vinyl kompletterar varandra bra. Jag började
    med en väldigt enkel rigg, men fastnade ändå för
    "soundet". Men hela tiden under uppgraderingenskedjan
    tyckte jag att en bra cdskiva slog vinylen på välljud.

Men nu när vinylriggen i nypris är 7 gånger mer än min
    cdsystem, så har jag några vinylskivor som klår cd på
    alla parametrar.

Min personliga slutsats är att vinylen kräver absurda
    investeringar för att klå en relativt modest cdspelare/DAC.
    Om jag inte hade köpt spelaren brukt, hade jag aldrig haft råd.:roll:

En sak jag oxå älskar med vinyl är orsak och verkan. Du kan
    förändra ljudet genom att byta pickup, inställningar i Riaa,
    höja eller sänka armen mm...

Vad kan du göra med en cdspelare???? Sälja och köpa ny.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •