hvorfor vinyl? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 53
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Om du er heldig,så heter Tandberg spilleren for TT 5000 og da er den egentlig en Thorens-spiller som Tandberg kjøpte rettigheter til å sette sin logo på.(De laget jo som kjent ikke platespillere selv).Husker ikke i farten hvilken Thorens som er synonym,men den er i alle høve godt brukanes,og vel så det.Ny PU kanskje,og temmelig sikkert ny stift må du vel regne med,om alt det andre er i orden.
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper gjerne en av Technicsene dine usett med en gang.CASH!
    Helst i dag.Ring meg på tlf:91300214

er også alltid online med e-mail:meshugge74@hotmail.com

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nausikaa
    Det er ikke bare yngre mennesker i 20-årene som kan finne på å plutselig falle pladask for vinyl. Også damer i 30-årene.

Selv fikk jeg en lydåpenbaringsopplevelse onsdag i forrige uke.
    Jeg har knapt hørt vinyl siden begynnelsen av 90-tallet, og gikk egentlig rundt og tenkte at det bare var sære folk som var fulle av nostalgiske følelser som kunne høre forskjell av betydning på cd og vinyl, i den forstand at vinyl var "bedre". Ruskelyden fra vinylen husket jeg nemlig godt.
    Slik har jeg gått lenge, full av fordommer, fram til altså forrige uke. Da skulle jeg høre på den nye vinylspilleren til kjæresten min. Han setter på en låt på cd først, deretter den samme låten på vinyl. "Månebedotten" (uttrykk fra Sandnes) er en treffende beskrivelse for reaksjonen min. Det var en åpenbaring av de sjeldne. Jeg innrømmer det nå glatt: Jeg tok feil. Det er forskjell på lyden, og jeg elsker lyden av musikk spilt fra vinylplater.

Nå må jeg også få meg en platespiller. Jeg starter med den gamle til pappa, en Tandberg (aner ikke hva slags modell det er ennå), fram til budsjettet gir rom for en ny.

Hvordan skal dette gå? Nå er jeg til og med her, på dette forumet, og jeg har begynt å abonnere på nyhetsbrev om nye vinylplater i vinylplatebutikker!
    På generell basis foretrekker jeg også lyden av vinyl, så er det sagt, men å sammenligne mediene basert på et snevert låtutvalg er meningsløst. Hvordan vet man at de stammer fra samme master? Jeg har et utall av duplikater på cd og vinyl, det er til tider større forskjell mellom de ulike utgivelsene innenfor formatet enn det er på tvers.

Min erfaring er uansett at det kreves relativt mye innsats for å gå god lyd (på alle parametre) ut av en vinylrigg. Det er mer moro å samle vinyl, men det er neppe økonomisk fordelaktig.

Vinylen leve.

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg ikke hørt vinyl på sikkert 15 år. Husker godt vi hadde platespiller i stua når jeg vokste opp. Min mor var og er svært interessert i musikk, og hun har fremdeles en haug med gode gamle vinyler liggende under tykke støvlag.

Nettopp derfor begynte tanken på å selv skaffe meg en platespiller å pirre meg. Etter at kinoen min ble ferdig tenkte jeg at nå trenger jeg ikke oppgradere eller noe på svært lenge. Der tok jeg feil! Nå er idèen om muligheten til å kunne spille vinyl fullbyrdet. En nokså fin utgave av Technics SL-1200 (M5G) er bestilt fra USA. Bellari VP129 Tube Phono Preamp er bestilt fra Sverige. Dette etter råd fra noen jeg fikk tro på har peiling her på forumet

Har allerede satt i gang med flere innkjøp av vinyl-plater. Velger meg da ut de platene jeg vet jeg liker og som er gjennomført gode. Er jo ikke bare å 'skippe' eller sette opp spillelister i vildens sky med dette formatet. Da vil jeg at plata skal gå.. til den er slutt.

Selv om det er lenge siden jeg hørte lyden av vinyl må jeg si at jeg på en eller annen underfundig måte forventer en 'bedre' lyd (om ikke annet subjektivt sett). Jeg gleder meg også stort til å kunne sitte med store og pene omslag i hendene mens musikken borrer seg inn i hjernen. Har tro på at det blir kos, og vel verdt det.

Litt tankespinn dette, men tror jeg er vinyl-entusiast før jeg engang har fått varene

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg blir det mer som samleobjekt som også laserdisc er i di utgaver med skjeldne bilder, bøker, cover i ekte lær og diverse annet som følger med. Noe man verken får med en cd eller dvd/bluray.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Jeg fikk min første plate som 11-åring i 1982. Fra ca 1984 begynte jeg å kjøpe systematisk. På den tiden kunne man stort sett kjøpe brukte LP-plater for en flat pris på 25,- i bruktbutikker. Da CD-en begynte å overta mer og mer av markedet var det svært mange som solgte platene sine, og for meg var musikken viktigst, og det at jeg kunne kjøpe meg 6 Lp-plater for prisen av 1 CD gjorde valget enkelt for meg.

Jeg Kjøpte min første Cd spiller, en Teac til 990,-, i 1991 og har klart meg godt med den inntil den sa takk for seg i høst. jeg vurdrete den gangen å begynne å bytte ut platesamlinga jeg hadde til CD, men skjønte fort at dette ville bli alt for dyrt, og fortsatte å kjøpe vinyl.

I 92/93 hadde jeg 16 maneders siviltjeneste i Oslo og brukte all fritid til å tråle plateantikvariater og platemesser. Jeg husker jeg hadde utbetalt 1867,- kroner hver 14. dag. Det ble ca 367,- til mat, og 1500,- til plater. Da jeg kom hjem etter 16 maneder var min lokale "platepusher" lagt ned, og jeg begynte å kjøpe opp private samlinger og selge det jeg ikke skulle ha selv. Det holder jeg fortsatt på med, men jeg merker at tilgangen på plater blir mindre samtidig som nye generasjoner tar opp mediet.

Jeg har med andre ord vært vinyl-entusiast i ca 25 år, og det å måtte jakte litt på de riktige objektene har også vært viktig av en eller annen grunn.

På Hi-fi fronten har jeg aldri vært spesielt kresen. I stua har jeg fortsatt anlegget jeg kjøpte som 16-åring. Jeg har slitt ut noen platespillere opp igjennom (stort sett motorene som takker for seg) men er idag i ferd med å bygge meg et rørbasert anlegg med en litt mer målrettet holdning. Jeg har fortsatt "gjerrigknaken" innenfor skjorta, og har i den forbindelse funnet dette forumet. Jeg har brukt endel tid her de siste dagene, og her er endel brukere med sans for vintage-utstyr av god kvalitet. At det hos mange her inne hersker en holdning om at dyrt ikke nødvendigvis er bra, og at billig ikke nødvendigvis er dårlig synes jeg er fantastisk trivelig !:-D

Om vinyl er "best" eller ikke har jeg ingen formening om, men for meg og mange andre er det i alle fall en lidenskap med mange fasetter...

For en begynner tror jeg en rimelig Project-spiller må være mer enn bra nok. Har du flaks finner du en bra 70/80- tallsspiller på garasjesalg eller loppemarked. Min erfaring er imidlertid å sørge for at du får en mest mulig "manuell" spiller, og styrer unna de "tekniske vidundrene" fra 80-årene. Akkurat denne påstanden regner jeg med vi er relativt enige om her inne...:-D

Lykke til med vinyl !

mvh:
    Stian

Intermediate Psychonaut sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Boogie-Stian
    Jeg husker jeg hadde utbetalt 1867,- kroner hver 14. dag. Det ble ca 367,- til mat, og 1500,- til plater.

Liker budskjettet ditt veldig godt

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Jeg tror nok for de fleste at mye av moroa ligger i å "ta og føle". Vi menn (gutter) ser jo med fingrene.

Det som er litt artig nå i vår digitale hverdag er at den fargingen av lyden som en vinylrigg tross alt gir (de som snakker om "bedre lyd" mener egentlig "en lydsignatur som ligger nærmere mine preferanser") kan gjenskapes elektronisk, samtidig som man kan opprettholde musikken i et format som ikke taper seg over tid (og man har ingen stift som blir slitt).

Jeg har selv hatt .. tja fem forskjellige Technics SL-1200/1210 og digger feelingen av å ta på og spille av vinyl. Jeg er stor fan av varm og behagelig lyd fremfor analytisk/korrekt lyd - dermed fungerer vinyl bra.

Det er dog ikke videre praktisk, og nå er jeg lykkelig med digital avspilling fra server, og med hjelp av komponentmatching og nå i det siste digital EQ får jeg en varm og avrundet lydkarakter samtidig som oppløsning og lydkvalitet høyt sannsynlig er bedre enn hva den gode gamle Technicsen ga meg.

Og all diskusjon om lydkvalitet til side - En ekstremt viktig ting med et stereoanlegg for meg er at det oppfordrer til å spille mye musikk, mye forskjellig musikk og at det er så lett tilgjengelig som mulig. På det punktet er digital musikk fra f.eks en Squeezebox totalt uslåelig sammenlignet med en platesamling/cdsamling. Må oppleves for å forstås.

CD vs Vinyl - Der er jeg splittet og usikker
    Vinyl vs Digitalt lagret musikk - Sorry.

Så jeg må vel svare trådstarter med å herme: Hvorfor vinyl? Nei si det. For kosens skyld og for moro skyld? Gjerne. Men ikke lenger for hverken musikkens eller lydens skyld.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Må vel legge til at hvis du skal prøve deg i vinylens verden så er Technics SL1210 et godt utgangspunkt på veien til godlyd, på tross av at de de siste 20 år vel har vært mer kjent som DJ-verktøy enn audiofili

Byggekvaliteten til disse platespillerne er så unik at jeg tror jeg hadde stilt de ut på en hylle i kjellerstua som en honnør til fantastisk ingeniørkunst - hvis leiligheten min hadde vært utstyrt med nevnte kjellerstue da...

Lydkvalitet/oppløsning på en slik spiller med en god stift gjør det vanskelig å skille mellom denne og en god cdspiller på disse områdene - og grunnet direktedrift med quartzkontroll er den fri for støy og hastighetsproblemer. Artikkelen Niels linket til er fin (om enn ikke så vitenskapelig) lesing innen emnet beltedrift vs direktedrift.

EDIT: Ser også at i nevnte artikkel frarådes det å kjøpe brukte spillere da de er mishandlet av DJs. Nå er de såpass billige (relativt sett) nye, at det er forsåvidt et godt råd - men er man på budsjett skal man vite at spillerne tåler UTROLIG mye, og det finnes flere importører i osloområdet som sørger for service og eventuelt bytte av tonearm(neppe nødvendig) for kanskje 1500kr. Når man vet at disse spillerne kan mistes, breakdances på og kjøres over av biler uten å bli ødelagt så er sannsynligvis problemet noe overdrevet også. En justering av tonearmen og en ny stift er sannsynligvis alt som skal til hvis du kjøper en brukt spiller. Er den brukt av en DJ er sannsynligvis pitchkontrollen ute av sync, men denne bruker du uansett ikke når du skal ha spilleren i en hifi-rigg, så det er ikke så nøye
    --
    Thorbjørn

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde 2stk SL 1210 med miksebord og greier når jeg var DJ på slutten av 80 og tidlig 90 tallet. Alt er borte.:evil: Hadde ikke interessen lenger, men deler av plateamlinga mi har jeg fortsatt og interessen begynner å vekkes til live igjen.
    Har ikke kjøpt vinyl på 17-18 år....

Når cd'en inntok dansegulvene så husker jeg spesielt total mangel på dynamikk. Det låt meget pent og sterilt, mens vinylen var mye mer bass,engasjerende og trøkk i lydbildet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tigerberget
    Når cd'en inntok dansegulvene så husker jeg spesielt total mangel på dynamikk. Det låt meget pent og sterilt, mens vinylen var mye mer bass,engasjerende og trøkk i lydbildet.
    Og det er nettopp uttalelser som dette som gir meg stor spenning og enorm utålmodighet for å få høre min nybestilte SL-1200

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilae
    for å begynne med det første så er jeg veldig ny i alt detta, men etter at jeg plutselig fikk meg nytt stereoanlegg, så har jeg brukt x antall timer på å lese her inne på avforum. men etter det jeg leser så har jeg veldig feil inntrykk av vinyl. jeg trodde det var sånn at det ikke fantes nye plater lenger og at eneste måten å bygge opp en samling var å reise på messer og nettauksjoner ol. å kjøpe for en dyr penge. men merker at vinyl virkelig har vekket nysgjerrigheten min, pluss at en kul platespiller er utrolig stilig å se på. tror det hadde passa fint inn i stua mi! så det jeg er på jakt etter er hva er grunnene til at dere er så veldig fan av vinyl? og er det store feller å gå i når man vil inn i denne verden?

håper dere bærer over mine dumme spm. men er som sagt veldig nysgjerrig på detta her!

kjetilae

Flott innledning dette.

Vinyl er populært rett og slett fordi det øyeblikkelig lyder godt, noe et CD-basert anlegg aldri gjør. Så må man tweake og oppgradere det digitale "perfekte" anlegg, og 10 000 kronene flyr ut. Til slutt blir forklaringen at det CD-baserte anlegget er for perfekt - det er for godt - ifølge high-end ekspertene. Jeg kaller et moderne hifi-system "keiserens nye klær".

Ikke bry deg om sure halvgamle gubber med flåsete kommentarer om eldre hifi-teknikker - de har et behov for å forsvare sine holdninger etter som stadig flere musikkvenner snur i helt andre retninger.

Så vinyl, rør og vintage raser fremover blant yngre musikk-entusiaster - veldig gledelig å se denne utviklingen. Mens morsomme (paniske ?) forklaringsmodeller blant de "ansvarlige" er at denne utviklingen bunner i nostalgi og samler-interesser.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takket være deg, Kjell B, har jeg jo bestilt det utstyret jeg nå venter på. Gleder meg stort til selv å teste forskjellene mot digitale kilder.

Sitrer litt i spenning faktisk!

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir jo litt paff av å se enkelte produkter man tilfeldigvis kommer over, sånn som denne:Acoustic Tuning - sjekk prisen!

Snakker vi her nymotens sludder? Eller finnes den i 10 eksemplarer og dermed må koste det samme som et fullgodt hus? (eller er det skriveleif?)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Takket være deg, Kjell B, har jeg jo bestilt det utstyret jeg nå venter på. Gleder meg stort til selv å teste forskjellene mot digitale kilder.

Sitrer litt i spenning faktisk!

Ja bare hyggelig - jeg la virkelig hodet i bløt for at du skulle få de modifikasjonene som virkelig betyr noe. Så vi er flere som venter spent på hva du synes. Tror nesten jeg våger å garantere at du vil bli fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Blir jo litt paff av å se enkelte produkter man tilfeldigvis kommer over, sånn som denne:Acoustic Tuning - sjekk prisen!

Snakker vi her nymotens sludder? Eller finnes den i 10 eksemplarer og dermed må koste det samme som et fullgodt hus? (eller er det skriveleif?)

Problemet for disse stendyre moderne spillerne er jo at underleverandørene som kunne levere bedre og mere avanserte driftssystemer enn remdrift ikke finnes lenger. Og så blir det bare denne stenalder-driften med rem tilbake. Uansett om spilleren koster en million eller 2000 kr. Det er en signifikant begrensning.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.
    Vinyl er populært rett og slett fordi det øyeblikkelig lyder godt, noe et CD-basert anlegg aldri gjør. Så må man tweake og oppgradere det digitale "perfekte" anlegg, og 10 000 kronene flyr ut.
    Det du altså prøver å si er at med vinyl låter det såpass dårlig at en bare kan gi **** i resten, og dermed sparer masse penger.

Ikke vær så redd for digitalt, Kjell. Å tro øret hører noe høyere oppløsning enn det SACD/CD kan oppnå, er som å kjøpe kabler til 50 000kr fordi en tror skin-effekt er hørbart på audio-utstyr.

Det som først og fremst gjør at mye vinyl oppfattes som dynamisk, er rett og slett fordi det er det. Loudness-kværna mye av den kommersielle musikken blir kjørt igjennom tar livet av all dynamikken. Vinyl og mye av SACD slipper utenom denne kværna fordi dette er format som ikke er tiltenkt MP3-spillere og radio.

Til slutt blir forklaringen at det CD-baserte anlegget er for perfekt - det er for godt - ifølge high-end ekspertene. Jeg kaller et moderne hifi-system "keiserens nye klær".
    Tvert om. Det er jo argumentet til de som foretrekker vinyl - den digitalte forbannelsen CD er ikke bra nok.

Vinyl handler vel så mye om det å kose seg med anlegget, at det skal være nostalgisk og at det selvfølgelig er noe eget med å sette de store sorte vinylplatene på avspilleren. En platespiller kan en også tweake/oppgradere i mye større grad enn en CD-spiller, nye stifter, RIAA, arm etc. De er i likhet med rørforsterkere nesten en egen hobby alene, og jeg skjønner svært godt de som er fasinert av vinyl. Har selv vært inne på tanken med vinyl flere ganger, men av praktiske årsaker har musikk lagret på HDD alltid vært så mye mer praktisk for mitt vedkommende. Kanskje en gang i fremtiden?

Men å angripe CD formatet alene som årsak til dårlig lyd, eller å påstå at det er bare å koble på en vinylspiller så låter hvilket som helst anlegg bra - viser bare at en ikke helt vet hva man snakker om.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja bare hyggelig - jeg la virkelig hodet i bløt for at du skulle få de modifikasjonene som virkelig betyr noe. Så vi er flere som venter spent på hva du synes. Tror nesten jeg våger å garantere at du vil bli fornøyd.

Og når du lyttet på utstyret Kjell B rekomdert deg, er du velkommen og høre
    på ett litt mer kostsamt oppsett som samenligning

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger

Men altså med remdrift - mine ører pleier ihvertfall å avsløre det.
    Vi snakker også om driftsssikkerhet - med en svak strikkmotor vil jo et støvkorn i lageret til en 50 kilos tallerken kanskje gjøre at spilleren ikke klarer å starte en gang ?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Totalt for platespilleren og RIAA trinnet havner jeg vel på ca 16 tusen. Det finnes jo langt dyrere løsninger, men vil tro dette burde gi bra lyd (for en nybegynner )

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •