Platespillerinngang: NEI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Platespillerinngang: NEI

Hei.
    Aldri hatt en platespiller, men har etterhvert bestemt meg for at dette er noe jeg skal ha. På forsterkeren min står det imidlertid at jeg ikke har "platespillerinngang". Hva er det som er så spesielt med disse platespillerne som gjør at de ikke kan kobles på en normal inngang? Må jeg har ny forsterker, eller kan jeg løse dette på en annen måte?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lar seg løse!
    Skaff deg en (god) RIAA-forsterker, som du dermed kan koble til en hvilkensomhelst inngang på forsterkeren.
    De koster gjerne litt, men er vel verdt prisen! I alle fall for de som digger vinyl...
    Signalet fra en pickup er uansett for lavt til at de kan benyttes som kilde i "vanlige" innganger, derfor en RIAA-forsterker. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at en del platespillere har innebygget RIAA-forsterker. Da kan jeg altså koble den opp til min forsterker uansett? Fantastisk! Svei opp halve lønna mi på kabler++ nå, så da blir det enda en måned med rastløs venting på mer penger til lyd

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innebygd RIAA-forsterker = vanlig linjeinngang! :-D
    Vær allikevel klar over at de ikke alltid kan tilby "top of the line".;-)

Btw: "Halve lønna" på kabler? Hmmmm.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei da blir det jo som alltid et spørsmål om hvor mye cash man er interessert å legge i det. Hvor mye må man evnt. legge i en separat RIAA-forsterker? Da kunne jeg jo egentlig lagt til den prisen på det jeg har tenkt å legge i en platespiller uten integrert, og kjøpe er dyrere med integrert? Er du med? Må igjen presisere at jeg kan ingenting om platespillere, og tåler å høre akkurat hvor feil jeg tar.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stefaren min bruker en nad pp2 riaa forsterker, tror det er pp2 den heter. er iafall kjempefornøyd med den. bruker den i en kombo med denon stereoforsterker og en duall platespiller.

men siden du er ute etter "high end" som jeg tror du er, ettersom du har brukt halve lønna på kabler så finner man riaa trinn fra mange produsenter.

jeg kan ialfall anbefale nad sitt riaa trinn om man ikke skal ha det dyreste.

mvh
    stian

Newcomer Authon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må stille et spørsmål jeg og angående riaa forsterker...har en Argon tt1 spiller og denon forsterker...synes dette låter bra jeg da..liker lyden..men blir det enda bedre lyd viss jeg kjøper en riia forsterker utenom? og kobles denne mellom spiller og forsterker?

til slutt...er det noen instillinger på en riaa forsterker?
    håper noen der ute kan svare på dette

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du allerede har lyd fra platespilleren, har du enten en phonoinngang på Denonen, beregnet for platespiller, eller så har du allerede en riaa i platespilleren.
    Har du allerede lyd, skal du ikke benytte et riaa-trinn mellom platespiller og forsterker!

Newcomer Authon sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok,,men har fått tips viss jeg vil oppgradere platespillern min så kunne jeg kjøpt et nytt Riaa trinn pga det som er innebygd i forsterkern ikke er av beste sort ble jeg fortalt..er det riktig?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan meget godt hende.
    Jeg kjenner ikke til Denonforsterkeren du har, og dermed kan jeg ikke si noe om akkurat den.
    Om du går for en separat riaa, så husk i alle fall på at du ikke benytter phonoinngangen, men heller en av de andre linjeinngangene. F.eks "tape in" eller tilsvarende.

Newcomer Vorlon sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Rega Planar 2 som jeg kopler til en Holfi Vitalus RIAA boks. Load og Gain kan stilles inn med DIP switcher på RIAA`en, og lyden er av svært god kvalitet. Tror prisen var ca. 2500.-

Har stort sett brukt Aux inngangen på forsterker. Tape inngangen skulle være noenlunde det samme. For tiden går signalet rett inn på lydkortet (Terratec Phase88 med ekstern 24bits A/D) for overføring til CD.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overnevnte Nad Riaa.trinn er vel det billigste det er tilrådelig å anbefale.De klarer faktisk å formidle det aller meste for noen hundrelapper.De har noe lavt ut-nivå og helt topp er de selvfølgelig ikke,men et typisk best buy.Ha i mente at det da heller ikke er særlig mye vits i å legge allverdens i platespilleren.Det bør være et visst samsvar mellom Riaa trinn og spiller.Spørs på dine krav..?
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Siden du er ekspert så kanskje du kan svare meg må på ett spørsmål !
    Som mange andre så har også jeg skaffet meg et hjemmekino anlegg , men etter en stund så melder suget seg etter å spille lp plater . Jeg kjøpte en billig RIAA forsterker , men den har ikke gitt meg noe særlig mersmak på å spille lp'er . Jeg har parkert en gammel og god Tandberg 3012 A , så nå kommer spørmålet kan jeg bruke den som RIAA forsterker til hjemmekino forsterkeren en Pioneer VSX 1015 ? Håper på svar . Mvh Bård

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •