Test av Bellari VP129 Tube Phono Preamp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av Bellari VP129 Tube Phono Preamp

Jeg har for en tid siden anskaffet en Bellari rør-RIAA, dette av flere grunner - en var å sammenligne en moderne og respektert rør-konstruksjon med noe av det beste av vintage RIAA'er som finnes, nemlig RIAA'ene i min Pioneer SA-900 og i Tandberg Huldra 10 og TR-1000.

Pris 250 dollar hos Needledoctor i USA:
    Bellari VP129 Tube Phono Preamp: The Bellari VP129 is designed to amplify an RIAA equalized phono signal
    Husk å be om modell for europeisk nettspenning 230-240V AC. Det gjelder den separate nett-adapteren som følger med.

Kretsskjema fås fra produsenten: oolai@optonline.net.
    Det er også vedlagt her som pdf-fil nederst.

Se også info på:
    .:: music hall audio ::.
    Rolls Corporation - Real Sound

Jeg har i et par år hatt fornøyelsen av å spille på den med min Dual 701 platespiller med M 91 fine line pickup.

Resultat: Veldig dynamisk og fyldig klang, det er første gang jeg opplever slik "vintage"-sound fra et moderne produkt. Samtidig er den ikke mørk og ullen, slik som 80-tallets RIAA-forsterkere med rør (for å skape en "utholdelig klang" fra moderne MC-pickuper). Så det er en kvikkhet og umiddelbarhet som får en til å tenke det beste fra klassisk solid state, men samtidig rørenes klang-fylde (jaha, her er det bare et rør, en ECC 83 dobbeltriode).

Denne RIAA'en passer til våre gode gamle Shure-pickuper. Klangen minner om 3-transistor RIAA'en i min Pioneer SA-900, men Pioneer'en (og også Tandberg'ene) har mere solid state-kontroll i bunnoktavene (nå snakker vi om den isolerte RIAA-delen). Mellomtone og diskant hos Pioneer er temmelig lik denne moderne rør-RIAA'en. Tandberg'ene (som rene RIAA-trinn) er også godt med her, de er noe varmere og ikke så klare (i diskanten) som Pioneer og Bellari.

Men hvordan kan det være mulig at et moderne produkt lyder som et godt 70-talls produkt ?

For å finne svar på dette skrudde jeg av toppen, og det indre kan sees på bildet mitt lengst til høyre. Min erfaring er at kvaliteten på motstandene er det aller viktigste for god lyd. De motstander vi finner her, er en type jeg trodde var gått ut av produksjon. Det er de typiske japanske karbonfilm-motstander fra midtre og sene 70-tall - de har en lys gråbrun grunnfarge, og kroppen er smalere på midten. Se bildet.

Disse motstandene er tydeligvis gode nok i en RIAA-forsterker med rør - jeg bruker f.ø. selv et mindre antall av dem i mine egne DIY-konstruksjoner sammen med hovedsakelig eldre karbon-typer (som er enda bedre på CD-lyd).

Selve røret arbeider på inngangen fra pickupen, og sender så det forsterkede signalet ut i et passivt meget høyohmig RIAA-filter. Deretter overtar moderne IC'er av en type som også brukes i studio-utstyr idag, nemlig 4580. Disse IC'ene gir både forsterkning og lavohmige buffer-utganger.

Ellers finner vi en del MKT-kondensatorer (de blå, minner om Philips), samt noen andre gule som muligens er MKC (eller MKT). De gule står i RIAA-filteret.

Denne RIAA-forsterkeren har potensiale i seg til å nå helt til topps.
    Mye kan gjøres ut av strømforsyningen. Det følger med en liten 12V AC-adapter (og som via multiple diodekoblinger gir opptransformert rør-spenning internt - en MPSA 43 transistor gir 125V stabilisert spenning ut).

En kraftigere AC-adapter her viste seg å tilføre en forbedring i dypbassen - best var gamle vintage-trafoer til eldre rørutstyr: 12V glødespenningsuttak.
    Slike gamle trafoer har tunge jernkjerner og det gir en ekstra kvalitet i bass-området. Det ble også forsøkt å erstatte reguleringstransistoren med en serie-induktor, som da utgjøre et klassisk CLC-filter - det ga også en positiv effekt. Bedre kan det nok ikke bli.

Men Bellari'en er god som den er umodifisert også.

Sannelig går verden fremover igjen - det var som å kikke ned i et 70-tallsprodukt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Etter selv å ha lyttet til vidunderet måtte jeg søke info om tester på nettet, m.m.

Fant f.eks. følgende kommentar:

The Bellari VP129 phono preamp received the highest recommendation in Stereophile April 2006! This one-tube wonder manufactured by Rolls Corporation in the USA was placed in the same performance category as some of the highly-regarded and expensive phonostages: Audio-Research PH-5 ($1995), Ayre P-5xe ($2350), EAR 834P ($1295), Eastern Electric MiniMax ($1499), Krell KPE Reference ($2750), Whest Audio PS2.0 + MsU.20 ($2595) and more...

Tester i Stereophile og TAS:
    http://www.lpgear.com/Bellari_VP129.pdf
    http://www.lpgear.com/TASBellari.pdf

Morsomt ! Det verste for hifi-pressen nå er jo å forklare hva slags utvikling vi har hatt innen high-end de senere årene. Min Pioneer RIAA anno 1972 er jo enda bedre !

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-D
    Sitat Opprinnelig postet av Kjell B.

Husk å be om modell for europeisk nettspenning 230-240V AC. Det gjelder den separate nett-adapteren som følger med.

Mye kan gjøres ut av strømforsyningen. Det følger med en liten 12V AC-adapter (og som via multiple diodekoblinger gir opptransformert rør-spenning internt - en MPSA 43 transistor gir 125V stabilisert spenning ut).

En kraftigere AC-adapter her viste seg å tilføre en forbedring i dypbassen - best var gamle vintage-trafoer til eldre rørutstyr: 12V glødespenningsuttak.
    Slike gamle trafoer har tunge jernkjerner og det gir en ekstra kvalitet i bass-området. Det ble også forsøkt å erstatte reguleringstransistoren med en serie-induktor, som da utgjøre et klassisk CLC-filter - det ga også en positiv effekt. Bedre kan det nok ikke bli.

Men Bellari'en er god som den er umodifisert også.

Sannelig går verden fremover igjen - det var som å kikke ned i et 70-tallsprodukt.

Hej Kjell!
    Efter opfordring fra denne tråd og tråden om music angel, vil jeg bestille en sådan bellari!:-D
    Nu har jeg fundet en forhandler, men han kan ikke sende en AC-adaptor med som passer til vores stik.
    Kan du anbefale en fra denne side evt. eller andre steder. AC/DCC Adapter, alt i AC/DC Adaptere
    Du skriver den gerne må være lidt kraftigere for at forbedre bassen?
    Er det 500 eller 1000 mA, eller er det nok med 300 mA?
    Kan den evt. brænde den af eller er der andre ulemper?

På forhånd mange tak!
    Utrolig spændende med det her rørlyd!

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den adapter som følger med er på 12V AC 600 mA. Så alt over 1000 mA vil kunne være en forbedring. Det skal altså være AC (vekselstrøm) ut, ikke DC.

De adaptere du viser her er rene DC-adaptere - de leverer ikke AC. De kan ikke brukes her !
    Kanskje vil det fungere om du åpner adapteren og fjerner likeretter/kondensator, så det blir en ren transformator. Det du trenger er en AC/AC-adapter.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm, jeg har desværre ikke teknisk ekspertise nok til at lave forandringer i den klasse.. Så jeg er nok nødt til at købe en specifikt til formålet!

Der er ingen risiko ved at have 1000-1500 mA?

Kan du evt. linke til en specifik ac-adaptor? :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er bare å søke på Adapter 12V AC, så finner du tusenvis.

F.eks. denne:
    Clas Ohlson Internettbutikk - Alt for en enklere hverdag
    Den er på 1000 mA.

Eller kanskje disse fra Elfa ? ELFA -- Distributør av elektronikk i Nord-Europa
    56-384-32 Typ 8810 1600 mA Skyddstransformator Mascot
    56-298-29 Typ PFS20S 1700 mA Skyddstransformator Tufvassons

Adapteren vil kunne ha en betyderlig effekt på lydkvaliteten - det er bare å prøve. Bruk gjerne en fysisk tung type (mye jern i trafoen). 2000 - 3000 mA (2 - 3 A) er helt fint, så kommer Bellari'en helt opp i topp high-end kvalitet.

Siden det er AC, er det ikke noe pluss og minus. Du kan koble de to lederne vilkårlig i kontakten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har nettopp kjøpt en Bellari fra junaiten. Hvor (helt konkret) finner jeg de fysisk tunge AC-adapterne/trafoene på 2 - 3000 mA (2 - 3 A), som du nevner, Kjell? Kom gjerne med produsent og produktnummer, om du har, jeg finner de ikke.
    Har allerede bestilt den ene av de du nevner fra Elfa, men det kunne vært artig å hatt en toppmodell også.

Ole G

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg tenker der på brukt utstyr som kan anskaffes fra rørhandlere eller på eBay. Gamle store rørradioer inneholder alle kraftige nett-trafoer med 2-3A glødestrøm eller mer.
    Selv har jeg en gammel lab-strømforsyning fra 1960 med alle spenninger inkl. 3A glødestrøm.

Dette gir bedre lyd enn med moderne trafoer.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott, takk!

mvh Ole G

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bellari VP129 er nå avløst av VP130 med en del endringer, bl.a. DC separat strømforsyning istedenfor AC-adapteren.

Den nye får gode bruker-tester i Danmark og andre steder:

HIFI4ALL.DK Forum: Bellari RIAA (tidligere gruppe indkøb..)
    Bellari VP130 Replaces VP-129 VP129 Tube Phono Preamp FREE Ground Shipping - Rolls RFX Bellari Pro Audio

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hej Kjell.

Jeg har netop købt en Bellari VP129 som jeg nu går og venter utålmodigt på.

Ville denne trafo være et trin op ad stigen i forhold til den originale som følger med?

3000mA AC/AC AC/DC Power Adapter Adaptor 9V-12V-18V-24V

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Til AC bør den være fin nok - spesielt hvis vekten er høy, dvs. mye jern i trafoen. Vet du hva den veier ?

Til DC og VP130 er den kanskje ikke egnet, da jeg tror VP130 anvender seg av en tradisjonell PSU, ikke switching, til de lave spenninger, og så en meget lille switching supply internt til de små 0,5 milli-ampere til rørets høyspenning. Den variant tror jeg gir best lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ved desværre ikke hvor meget den vejer. Og hvis den ikke er særlig tung, vil det så sige at de 3000mA ikke har så meget at sige? Det ville måske være en bedre idé at få en eller anden hifi reperatør til at lave en tung trafo til mig i stedet for, hvis jeg kan finde nogen som er i stand til at lave en ud fra gamle tunge vintage dele?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lige et andet spørgsmål Kjell.

Jeg har godt fået at vide at det er en RIAA med et ikke alt for højt output, men har du prøvet at teste 5751 rør i den i stedet for 12AX7? Er det ok at gøre det? Grunden til at jeg spørger er at jeg har læst nogen udtale sig om at 5751 rør næsten generelt er et bedrelydende rør end 12AX7, men de har jo desværre noget lavere gain. Jeg har så godt som ingen erfaring med 12AX7/5751 rør.

Mvh. Jan

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke forsøkt, men mht RIAA-funksjonen spiller det ingen rolle om du benytter det ene eller det andre av de to. Dette da RIAA-filteret er passivt.

Så det er bare å prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lyder fint. Så har jeg et par 5751 rør som skal prøves når min Bellari dukker op.

Jeg kan poste mine erfaringer med diverse rør her efterhånden som jeg får testet dem igennem.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seansmiller
    Jeg ved desværre ikke hvor meget den vejer. Og hvis den ikke er særlig tung, vil det så sige at de 3000mA ikke har så meget at sige? Det ville måske være en bedre idé at få en eller anden hifi reperatør til at lave en tung trafo til mig i stedet for, hvis jeg kan finde nogen som er i stand til at lave en ud fra gamle tunge vintage dele?

Du kan jo alltids prøve en av disse fra Elfa, Sverige:

56-384-32 Typ 8810 1600 mA Skyddstransformator Mascot
    56-298-29 Typ PFS20S 1700 mA Skyddstransformator Tufvassons

Til sistnevnte må kabel ut bestilles separat, f.eks. denne:
    56-282-92 Kablage med DC-propp

Jeg har ikke testet i detalj, men de lyder bedre enn den medfølgende adapter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bellari 129/130 vs Yaqin MS12B

Kjell B

Som nykommer til AV forum vil jeg først takke for dine klare og gode innlegg.

Vinyl og rørlyden er blitt vekket igjen etter 25 års ørkenvandring?!
    Jeg har en nedstøvet Technics 120 m SME og både MM Shure V15 III og MC AudioTechnica OC9. Phase LInear 4000/400 fra 1975 og JBL4315.
    Bellari har fått mye god omtale, men den vil utelukke MC om jeg ikke bruker den gamle Ortofon step up /jernkjernetrafo.
    Hvordan låter Yaqin MS12B med 2x12AU7 og 2x12AT7 rør? Er den i klasse med MA XDSE III som har fått god omtale, eller skal jeg gå for Bellari med MC jernkjerne trafo? Prismessig kommer de omtrent likt ut.
    Beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    2,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har faktisk nettopp gjort akkurat den testen, da en bekjent har denne Yaqin'en.

Må si at det tok ikke lange tiden før forskjellene var identifisert.

Hvis man som meg setter god transientgjengivelse i høysetet så ligger Yaqin MS-12B langt etter Pioneer SA-900 RIAA og Bellari VP-129 (som er den Bellari jeg kjenner).

Yaqinen ble utstyr med Siemens E83CC og Siemens 5814A i de 2x2 posisjoner, rør som er perfekte i en RIAA pga gode transient-egenskaper.

Lyden fra Yaqin var preget av en viss etterklang som kan maskere detaljer, men klangen lå litt for høyt (frekvensmessig) til å representere egentlig varme, heller en viss sonoritet og en anelse metallisk biklang. Som ikke er uvanlig i moderne rør high-end. For meg blir dette etter kort tid lytte-tretthet. Men lyden var ikke spiss eller klinisk kald. Bare langt unna det perfekte.

Det anvendte utstyr var den tunge Dual 701 DD platespiller med pickuper Shure V15 II Improved og Micro-Acoustics MA 382 (beryllium-nålearm). Pioneer SA-900 som pre, Music Angel KT88 power og JBL L300 høyttalere med kompressorhorn i mellomtone og diskant. Generelt gir dette anlegget en både detaljert og avslappet gjengivelse.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Bellari VP130. Den kom med en US strømforsyning. jeg har koblet US-pluggen til en slik:

er dette korrekt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •