Ekstrem knitring på noen plater

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ekstrem knitring på noen plater

Jeg tok for en stund siden frem min fars gamle platespiller og interessen har vokst seg såpass stor at den noe gamle platesamlingen har fått selskap av endel nye. Hører selvfølgelig litt knitring på de fleste platene, men dette hører jo på en måte til. På noen få plater derimot er denne knitringen til tider høyere enn musikken. Platene ser faktisk nesten støvfrie ut og merker ikke noe til statisk elektrisitet heller. Plater som er langt mer støvete knitrer ingenting i forhold til disse. Noen som kan gi meg en forklaring på dette?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanksje de har blitt avspilt med en dårlig pickup ?
    Flere årsaker er mulige, noen vinyl skiver er av elendig kvalitet. Vinylen der er brukt er av dårlig kvalitet, og etter et par avspillinger vil man høre støy som man lurer på hvor kommer fra.
    Andre plater, som f.eks. Mobile Fidelity sine holder sig fantastisk over mange år og avspillinger.
    Det kan være vanskeligt å vite når man kjøber en plate hvorvidt vinylen er bra eller ikke.....
    Ellers, hvis platene ikke er rene når de avspilles kan støvkorn sette sig fast i rillene ved avspilling, og disse kan ikke fjernes ved vanlig børsting, her må en platerenser til.
    Ellers, støy fra plater er ikke "noe der hører sig til" . En god platespiller med en god pickup skal være tilnermet støyfri.
    Er du ikke sikker på standen på pickuppen må du kjøbe en ny. Spiller du plater med en slitt pickup ødelegger du platene for alltid....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Pickupen jeg har nå er en gammel Ortofon OMB10. Pickupen skal være satt på omtrent samtidig som CDen gjorde sitt inntog, og derfor ikke vært brukt så mye. Allikevel har den jo stått og samlet støv på et loft i over 10 år så kanskje den er moden for utskiftning?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •