Vinyl til CD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Vinyl til CD

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinyl til CD

Hei på dere der ute
    Vinyl er mitt foretrukne avspillingsformat når musikk skal fylle stua. Men, det hadde vært greit å få overført endel av samlingen til CD og PC, slik at den også kan brukes i bil og forsåvidt annet bærbart utstyr.
    Noen som kan gi råd om hva som skal til? Ønsker best mulig lydkvalitet, så komprimerte filer vil kun være en nødløsning.

Newcomer larsggu sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platespiller, riaa-trinn (evt. forsterker med phono-inn og tape/rec-ut) og lydkort av god kvalitet med linje-inngang er vel egentlig det du trenger av hardvare. I tillegg trenger du et program til å ta opp lyd til disk. Jeg har brukt Adobe Audition (aka. Cool Edit), men det finnes flere gratisprogrammer som gjør dette også. Audacity er det eneste jeg husker i farten.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I korte trekk er det sånn at gratisprogrammene fungerer slik at de kopierer helt greit,men skal du ha funksjoner som støyfjerning ol.så må du gjerne laste ned betalversonen..Mulig det finnes unntak,men jeg har ennå ikke funnet et gratisprogram med alle funksjoner,og det er vel sikkert meningen--
    Mvh Rune

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    I korte trekk er det sånn at gratisprogrammene fungerer slik at de kopierer helt greit,men skal du ha funksjoner som støyfjerning ol.så må du gjerne laste ned betalversonen..Mulig det finnes unntak,men jeg har ennå ikke funnet et gratisprogram med alle funksjoner,og det er vel sikkert meningen--
    Mvh Rune
    Det er nok både óg. Audacity er iaf. 100% gratis. Audacity: Free Audio Editor and Recorder

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god og informativ tilbakemelding.
    Min PC er en Dell Dimension E21 AMD 64x2-prosessor 4200. Vet ikke hvilket lydkort som står i den. På bestillingsbeskrivelsen fra Dell, er kun oppgitt "Lydkort for integrert lyd med Dolby Digital 7.1-funksjon". Er dette bra nok? Platespilleren er en Technics SL-1300 som er koblet opp mot en Denon AVR-2106 AV-receiver med innebygd RIAA-trinn. (Denne skal forøvrig snart pensjoneres da den ikke spiller særlig bra på mine KEF høyttalere)
    I vedlegget "Gadgets" i Vi Menn denne uka, står det litt om en spennende ny platespiller: Numark TTUSB. Vil denne gjøre en brukbar jobb? Dersom ja, vel den da også kunne erstatte min velbrukte SL-1300?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en bekjent som gikk på den saken med USB-kopling,og han angret seg etter en låt.Han snakket om å skifte PU,men ærlig talt så tror jeg ikke det hjelper stort.Dette er sannsynligvis en svært elendig spiller,påmontert en "kjekt å ha dings".Kopier via en audioforsterker av alminnelig god kvalitet du,så vil ikke signalet forringes unødig allerede ved avspilling i alle fall.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig. Tror det er bedre å bruke Technics'en. Har du tape eller rec out på Denon'en? Du kan sikkert bruke det integrerte lydkortet, men jeg kan anbefale å legge noen hundrelapper i et dedikert kort a'la M-Audio Audiophile 2496, E-MU 0404 eller ESi Juli@.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Numark skulle komme med en bedre modell. Ellers ser jeg at Pro-ject også har en : Henley Designs

Frode

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    larsggu:

kan jeg med Audacity koble til platespilleren til Yamaha RXV-659 og med en PC tilkobling lagre LP sangene til en ekstern harddisk?

Siden brenne dem på CD om jeg ønsker?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    larsggu:

kan jeg med Audacity koble til platespilleren til Yamaha RXV-659 og med en PC tilkobling lagre LP sangene til en ekstern harddisk?

Siden brenne dem på CD om jeg ønsker?
    Det skulle gå fint. Hvis du tar opp med høy oppløsning (24bit 96khz o.l.) vil det være lurt å mellomlagre på lokal disk i tilfelle hastigheten på den eksterne disken ikke er tilstrekkelig.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsggu
    Det skulle gå fint. Hvis du tar opp med høy oppløsning (24bit 96khz o.l.) vil det være lurt å mellomlagre på lokal disk i tilfelle hastigheten på den eksterne disken ikke er tilstrekkelig.
    Dette er helt nytt for meg så noen få spørsmål til:
    Jeg har en IBM Z60t og jeg tror lydkortet heter:
    SoundMax Integrated Digital HD Audio (???)

Når jeg ser nærmere på "sound recording" har jeg disse valgene:

Da trenger jeg vel kanskje ikke å kjøpe nytt lydkort?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har samme lydchip i min laptop men jeg har aldri prøvd å ta opp noe med den. Tror det skal funke greit. Det kan være lurt å ta opp i 48khz istedet for 44.1 siden de aller fleste AC'97-type chip'er resampler alt til 48khz internt, ofte med laber kvalitet. Da kan du resample til 44.1khz i etterkant med god kvalitet med feks. voxengo r8brain eller en resampler i det lydprogrammet du velger å bruke.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et annet lovende gratisprogram for lydredigering her -> Wavosaur free audio editor with VST and ASIO support

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

lp til cd

får ikke høre på lyd når jeg overfører lp til cd men når spiller det på en cdspiller etter at opptaket er fedig er det lyd.Er lit vanskeli å høre når jeg skal stope opptaket når ikke det er noe lyd,må følge med hele tiden.Orker ikke det

Newcomer Komponent sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med lydkvaliteten er der flere forhold å merke seg. Det bør ikke rippes til komprimert mp3 nei, men direkte til Wav eller Flac.

Så er det dette med tilkobling. Der bør det helst gå gjennom forsterker eller phono forsterker og ikke direkte fra platespiller.

Men det nye jeg hørte nå, er at lydkort med minijack-tilkobling er dårlige greier, hvis man skal ha bra lydinnspilling.
    Dette er det visst delte meninger om, men noen "eksperter" mener det bør være RCA phono-inngang på lydkortet hvis det skal bli bra.

Jeg vurderer derfor å få et nytt bedre lydkort. Og lurer på om dette kan være noe:

M-Audio Audiophile 2496

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •