Farvel, digitalisme!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Farvel, digitalisme!

Nå har jeg bestemt meg for noe moro. Bare et par måneder etter at jeg vrengte lommeboka og kjøpte heftig surround-/stereoanlegg for alle pengene, innser jeg tåpeligheten. Hvilken glede gir en CD? Hvilken sound gir surround? Gir optikk god musikk?
    Nei.
    Jeg vil ha vinyl. Jeg vil legge om hele anlegget og fokusere på stereo. Men jeg er blakk. Og å selge alt sammen gir kramper i magen. Derfor ser jeg det i langtidsperspektiv, og tenker at om kanskje et års tid, da selger jeg alt (prosjektor, lerret, høyttalere, forsterkere, alt).
    Det er noe ekstra liv i LP-plater og analog lyd, noe jeg ikke klarer å oppnå med CD. Kanskje er jeg frelst? Hvem vet. Kanskje det bare er en fase. Men med tanke på at det meste av min yndlingsmusikk er fra vinyltida, er det kanskje ikke så dumt. Problemet er at jeg også er veldig glad i film. Det ultimate ville vært å ha en 35mm-fremviser, når man først satser analogt.
    Det er kanskje ikke så stor grunn til å skrive dette anlegget, bortsett fra å få ut min åpenbaring.
    Så om det er noen som er interessert i Helicon-surround på lang sikt, så vurderer jeg å selge det. Men ikke med én gang.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativ Audio :: Forsiden
    Ikke ruiner deg!Kjøp brukt.
    Søk og les i linken ovenfor,så kan du lære mye om grom vinyl uten ruin.
    Mvh Rune

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digitale medier låter bedre enn vinyl, men forskjellen er såpass liten at den er ubetydelig. Det er imidlertid et par andre forskjeller som er mer signifikante:

En rekke utgivelser på vinyl er ikke å få på CD. Det vil si, samme studioinnspillingen, men ikke samme dynamikken fordi det er ikke samme master som er brukt til skjæringen. Typiske 180g vinylplater får egne mastre med mindre dynamisk kompresjon, og dette er ikke helt uvanlig på en del eldre innspillinger. Men så er det også slik at de fleste innspillinger på CD er samme master som vinylutgaven, eller i noen tilfeller bedre, og det er videre relativt sjeldent at folk har gode nok oppsett til å faktisk ha glede av forskjellen.

De ferreste gjør målinger av sin vinylrigg, men tuner heller riggen til anlegget ved hjelp av ørene og de innspillingene man har tilgjengelig. Det man da i stor grad gjør er å legge på en slags manuell romkorreksjon, samt at man sørger for at alnegget balanserer godt. Ved valg av gode komponenter i digital sammenheng (samt å styre unna komponenter som har problemer med jitter osv) kan man komme like langt. Man slipper i tillegg en del støy og praktiske problemer som man finner i vinylens verden.

Men så er det den ultimate varianten: Harddisk og dertil egnet DAC. Da er hele redbook drivverket (og for den saks skyld det mekaniske vinyldrivverket) borte og ytelsene overgår alt annet.

Når det kommer til stykket så er faktisk en vinylspiller et verktøy for å spille av vinylplater, ikke for å få bedre lyd i anlegget.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer
    Jeg skjønner meget godt dine følelser ovenfor vinyl.På disse forum sidene skrives det mye teknisk om utstyr men svært lite om gleden ved å holde på med vinyl plater.Svært mye av den musikken jeg liker kom ut på den tiden det bare var plater og cassetter å kjøpe.Å sette på en stor LP plate som jeg vet er laget i 1972 gir meg mye glede.Å se stiften senke seg og liksom suge til seg musikken er stort.Her ser man hva som foregår!Bruke carbon børste på platene og dulle litt med stiften og holde den ren er bare kos.
    Nå har ikke jeg noe high end anlegg og platespilleren er bare en enkel direkte drevet Technics sl-dd33.Skulle gjerne kjøpt en litt bedre spiller men er skeptisk til å kjøpe brukt og ikke virker det som om det er så mange bra brukte platespiller å få kjøpt via nettet.Og kan ikke selger pakke en platespiller
    på riktig måte kan den bli ødelagt under forsendelsen.
    Får kanskje prøve å oppgradere til litt bedre stift på Technicsen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •