Gamalt og bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gamalt og bra?

Heisann!

Eg har nett funne nokre plater frå far min som eg har lyst til å spela, i tillegg fant eg ein gamal blaupunkt radio i kjellaren til bestemor og bestefar (frå 40-50-talet) som eg vil ha ein platespelar inntil.

Og eg er på jakt etter ein platespelar som helst skal stå litt i stil til radioen (runde kantar og utføring i tre), i tilleg vil eg jo helst ha fin lyd, men er dette mogleg på såpass gamle spelarar?
    Noko i den duren her: Finn Torget - Platespiller

Er denne brukbar? Vil den slite veldig på platene? Er lyden noko bra?

Fins det eventuelt andre betre alternativ?

Det blir kanskje litt lite å velge i viss ein vil ha runde kantar så det viktegaste er at den er i tre og har brukbar lyd.

Budgettet mitt er ganske knapt og det er først og fremst ein gamal spelar eg er på utkikk etter (40-70-talet...).

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse radioene har kun inngang for keramisk Pick-up og dermed begrenses vel lydkvaliteten en del.Garrard RC-111 eller 112 skulle vel passe dine kriterier ellers.Elac hadde også noen spillere først på 60-tallet med keramisk PU og de var noe bedre i lyden,men disse var i metallkasse.Sveitziske Lenco hadde også noen greie spilere på samme tid,som var i treverk.Den spiller også greit,men Garrard er penest,om enn ikke best på lyd-kanskje...
    du kan jo følge med her!
    Gamle radioer - Øvrig - Øvrige samleobjekter - Samleobj., Antikv. & Kunst
    Prøv å søk på "grammofon" i alle kategorier også!
    Mvh Rune

Newcomer raven8 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ta deg en runde på søppelfyllinger og loppemarkeder i nærheten der kan du finne flotte gamle platespillere for omtrent ingenting i pris. Vet flere som har funnet gode vinyl rigger der bare de får litt oppussing.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en av de Garrardene jeg nevnte.Kanskje dette kunne være noe?
    Mvh Rune
    QXL.no - TANDBERG - GARRARD platespiller

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jau, kanskje eg skal gå for ein Garrard.
    Men eg har hørt at det er nokon som kan slite veldig på platene, er det nokon som veit meir om dette?

PS. Kva vil det eigentleg sei at han har keramisk pick up? Er litt ny i gamet, hehe...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Grunnen til at det heter " keramisk " pu,er ganske enkelt at det er magnetiserte keramiske plater som stabiliserer nålebevegelsen.(Kan skrives MYE mer om dette og de andre typene ,mm og mc)I alle fall er det et svært høyt ut-signal på en keramisk pu,og den trenger ikke hjelp av en Riaa-forsterker,slik som mm og mc gjør.Dette betyr i praksis at du også kan hekte på andre lydkilder på grammofon-uttaket i en gammel radio.Det igjen betyr ikke at det behøver å bli vellykket,men du kan jo prøve deg fram der.
    Nåletrykket på disse gamle platespillerene er hinsides det en platesamler av i dag ville innlate platene sine på.Armene er så tunge at du ikke hører nevneverdig lydforskjell om du plasserer en tjuekroning oppå pick-upen!!På disse gamle Garrardene er det ikke justering av nåletrykk i det hele tatt,og du er prisgitt nåle/plateslitasjen armvekten tilsier.Vel...-det er ikke helt sant,de er fjærbelastet i bakkant,men å skulle justere nåletrykk ved å stramme denne,vil oftest ikke gi særlig godt resultat.
    Konklusjonen må bli at om du har plater du er redd for,eller vet er verd en del,bør du absolutt ikke spille dem på en sånn spiller!!!
    En noe mer moderne keramisk stereo pu,vil enkelte entusiaster hevde kan hamle opp med gode mc-puer.Konkurransen er i midlertid lite reell,fordi det knapt er keramiske stereo-puer å oppdrive.Og der de finnes er de svinedyre.
    Plukk ut noen plater som er godt slitte fra før med tidsriktig musikk,skraping og skikkelig peiskos på-og slapp av i nostalgikroken en stund.Det er sjelebot,og da er det følelsen og musikken som er viktig ,og ikke lydkvaliteten!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aah, no forstod eg litt meir.
    Takkar og bukkar for flotte svar, eg trur eg går for noko litt nyare og betre istaden så får eg heller ha forsterkar og høgtalarar i tillegg til platespelar og radio.
    Eg føler musikken er det viktegaste.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Hei,ville gått for noe litt nyere,jeg har en rimelig spiller,NAD 533,med riaa pp-1 dette er relativt rimelig utstyr som funker,ikke det mest fancy men det spiller ok,goldring elektra pu kunne nok vært oppgradert til noe bedre kanskje..

Driver å vurderer å bytte å kjøpe meg en ny Nottingham eller projeck spiller i disse dager,så da blir kanskje Naden til salgs......:-? Legges i såfall ut på AV torget tipper jeg,håpet å få igjen 2000,-med riaa trinnet for denne.

Tror du må litt over 500,- for å få noe som er litt oppegående,ikke vet jeg,men annet hifi utstyr til 500 har sine begrensninger,vil tro det også gjelder vinylrigger...Problemet med å kjøpe billig for å prøve er jo at oppgraderings spøkelse dukker opp hvis interessen tar av litt..Go lyd på plater gitt,noe eget med vinyl,som ikke likner cd mediet i det hele tatt...saker det!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har eg funne ein flott philips 202 spilar på søppeltippen! Den ser ut til å være i fin stand, det er bare eit problem. Drivreima hadde liksom starta å renne litt. Først trudde eg at han hadde vore utsett for sterk varme, men då eg tok på han var det som å ta ein slags seig masse... Den kunne tørrkast vekk med papir! Eg har aldri sett noko liknande, er det nokon som veit kva dette kan være?

Eg treng med andre ord ei ny drivreim. Inne på stiftservice.com finn eg denne unde Philips: 22-GA-202 + 250-Z, er det den rette?

Tusen takk for all hjelp! :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •