Aha-opplevelse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Aha-opplevelse

Fikk lånt meg en platespiller og noen lp-er i dag. En Phillips 202 med Shure pickup av ett eller annet slag... Ikke noe high-end greier men den fungerer godt.

Koblet den opp mot den innebygde RIAA forsterkeren i receiveren min.
    Satte på Welcome to the Jungle med Guns 'n Roses på både platespilleren og som mp3-fil i ganske god kvalitet (VBR ca 250 Kbps) fra Helios-spilleren min og justerte volumet på den så den matchet platespilleren for litt sammenlikning.

Nå ser jeg etter en platespiller for å si det sånn... Fy flate for en forskjell! Jeg mangler ord for å beskrive Så mye mere levende! Fyldigere...

Hev meg på Ebay rett etterpå for å skaffe meg Master of Puppets på vinyl

Newcomer janstokk sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stiligt

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å si noe negativt i forhold til platespiller, men når du sammenliknet med mp3 er det jo ikke rart det er stor forskjell. En sammenlikning mot cd hadde kanskje vært litt mer reelt?

Newcomer itsinthethx sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den aha-opplevelsen er det nok mange som har opplevd - inkludert meg. Om du ser bort i fra knitringen som gjevnlig forekommer, noe jeg dessuten mener setter ett litt fint preg på musikklyttingen, merker man en helt annen varme i musikken ved bruk av lp-spiller. Selvfølgelig individuellt, da. (i forhold til cd )

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ikke for å si noe negativt i forhold til platespiller, men når du sammenliknet med mp3 er det jo ikke rart det er stor forskjell. En sammenlikning mot cd hadde kanskje vært litt mer reelt?
    Har tidligere testet med CD mot mp3 og når det er godt over 192 Kbps klarer ihvertfall ikke jeg å høre noe forskjell

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gamle Shure PUer og nåler skal du ikke kimse av,selv om inteligensiaen nok vil avskrive dem med det samme.Om du har en slik fra (helst)70 tallet,så er det lureste du kan gjøre å forsøke å skaffe en ny stift.Finner du ikke en NOS-nål(original),så har japanske Jico fullgode pirater(gjerne SAS nåler).Ligg unna nye Mexiko-produserte Original-Shurenåler.Finner du gamle ubrukte USA-produserte nåler,så løp og kjøp!Disse gamle sakene kan få noen og en hver til å løfte ettertrykkelig på øyenbrynene.
    Her er en artikkel på Audiophile ang dette.Tar også for seg Dualspillere fra 70 tallet,men desverre så ble denne testen foretatt med en av de rimeligere spillerene fra Dual på 70 tallet.Referansen hans er LP 12,så der kommer den nok til kort,men dette bør likevel være nok til å få enkelte til å vente litt med å kaste sin gamle spiller-kanskje....-Og som sagt en 1228 er ikke i nærheten av 1219 ,1229 ,701 ,721.
    audiophile.no
    Og her er en som går direkte på Shure fra samme forfatter.Artikkeltittelen er "Steinalder Pick-Uper"
    audiophile.no

Mvh Rune

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nok mange som vil få samme aha opplevelse når de hører en god vinylrigg.

Egentlig utrolig at man har klart å ta så store skritt tilbake i gjengivelse av musikk.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Det nok mange som vil få samme aha opplevelse når de hører en god vinylrigg.
    Det verste er jo at denne vinylriggen ikke er noe å skryte av heller da... Tør ikke tenke meg hva en skikkelig platespiller klarer å formidle Får begynne med babysteg å se hva jeg kan finne av ny pickup til lånespilleren min først

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke akkurat mindre gira på å få meg en vinylrigg igjen nå

Er kjekt med sånne aha-opplevelser ja. Har nettopp hatt en selv etter at jeg "moddet" høytalerne mine .

Håper du får mange gode lyttestunder med vinylrigg

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Det verste er jo at denne vinylriggen ikke er noe å skryte av heller da... Tør ikke tenke meg hva en skikkelig platespiller klarer å formidle Får begynne med babysteg å se hva jeg kan finne av ny pickup til lånespilleren min først

Det er nesten ubegrenset hva man kan få ut av LP'ene, oppgraderinger gir virkelig mye glede for pengene. Når du ikke trodde det var mulig å komme nærmere virkeligheten, gjør en liten endring eller oppgradere litt og belønningen er allikevel enorm!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å få igang mitt opplegg også..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang oppgraderinger,så må jeg si at den aller,aller største aha-opplevelsen fikk jeg når jeg fikk høre forskjellen på noen av mine LPer som fikk en skikkelig omgang i en proffesjonell platevasker!Den forskjellen var bare rå!Desverre er det dyrt med en ordentlig vasker,og ingen,gjentar,INGENting du kan gjøre uten , vil greie å oppnå samme resultat.-Selv om noe hjelper betraktelig.
    Jeg har forsøkt alle knep i boka + noen til,men ikke noe slår dette.
    En skikkelig vasker koster 5-6-7 tusen,og egentlig tror jeg nok at mange som likevel bruker mange penger på lyd ville oppnådd mer med en vasker ,enn med ny PU.
    Mvh Rune

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg, har en platevasker på vei...... :-D

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Ang oppgraderinger,så må jeg si at den aller,aller største aha-opplevelsen fikk jeg når jeg fikk høre forskjellen på noen av mine LPer som fikk en skikkelig omgang i en proffesjonell platevasker!Den forskjellen var bare rå!Desverre er det dyrt med en ordentlig vasker,og ingen,gjentar,INGENting du kan gjøre uten , vil greie å oppnå samme resultat.-Selv om noe hjelper betraktelig.
    Jeg har forsøkt alle knep i boka + noen til,men ikke noe slår dette.
    En skikkelig vasker koster 5-6-7 tusen,og egentlig tror jeg nok at mange som likevel bruker mange penger på lyd ville oppnådd mer med en vasker ,enn med ny PU.
    Mvh Rune
    Jeg har en god vasker og en pick-up i verdensklasse, vaskeren er kjekk å ha, men den kommer ikke i nærheten av utbytte med en fantastisk PU. For mitt vedkommende var det morsomst å koble opp PU'en. Jeg synes ofte folk bruker for mye tid på stæsj og for lite på det som virkelig teller.

Men når det er sagt så innrømmer jeg gladelig at platevasking har mye for seg, det er langt fra bortkastet.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vasker man plater når man ikke har platevasker?
    Syns vinyl er litt skummelt enda, så vidt jeg tør å ta i platene når jeg skal ha dem i spillern

Og hvordan holder man de rene? Spilte en plate som har vært oppbevart i cover som så tilsynelatende ren ut. For lett over med swiffer dustern min (har ikke skaffet meg sånn kost enda) for å få bort synlig støv men endte allikevel opp med en stor dott under nåla etter å ha spilt gjennom den ene siden...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en platebørste i en vanlig stereobutikk.

Det låt litt skummelt med Swiffer. Jeg vil tro at swiffer har bivirkninger hvor plata blir mer statisk og derfor forårsaker statiske "poppe" lyder.

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Jeg har en god vasker og en pick-up i verdensklasse, vaskeren er kjekk å ha, men den kommer ikke i nærheten av utbytte med en fantastisk PU. For mitt vedkommende var det morsomst å koble opp PU'en. Jeg synes ofte folk bruker for mye tid på stæsj og for lite på det som virkelig teller.

Men når det er sagt så innrømmer jeg gladelig at platevasking har mye for seg, det er langt fra bortkastet.
    Jeg mener platevasker nesten er et must hvis du handler brukt. Jeg handler mye både på QXL og eBay.

Hvilken PU bruker du på spilleren din? Bruker selv en Lyra Argo og er veldig fornøyd!
    Har en Ortofon MC30 Super og en Supreme, pluss en Linn Asaka i "reserve"

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

En PU i verdensklasse,(prisen er vel der også da...)var egentlig ikke det jeg tenkte på..,når jeg skrev at en vasker i mange tilfelle er den beste storinvesteringen.Det var i grunn mer myntet på oss som klarer oss så lenge vinylriggen banker CDen sønder og sammen innenfor normale prisleier.'
    Gromlyd uten ruin-kunne like godt vært slagordet mitt.
    Tror faktisk at bestefar med sin Garrard fra 72 ville hørt klar forbedring om platene hans hadde fått en vasker til å tatt jobben på LPene hans.
    (Personlig har jeg ingen bestefar med Garrard-da...,har ikke engang en bestefar)
    Mvh Rune

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det snakkes om sammenligning med MP3 her kontra sammenligning med CD.

Jeg kommer muliggens til å bli drept for denne uttalelsen, men det er faktisk ikke mange som kan bevise med sikkerhet at de kan høre forskjell på CD (wave) og MP3. Et eller annet magasin, en internettside el. gjorde en undersøkelse på akkurat dette.. Det ble testet med noen andre formater også... Testen ble utført med blindetest, og 6-7 stereofriker... De var alle like påståelige før start om hvor enormt stor forskjell det var på disse formatene, og hvor mye tvilerene skulle få høre det..

Etter testen derimot fikk pipen en annen lyd. Resultatene viste nemlig at ingen av forsøkspersonene med sikkerhet kunne skille CD og MP3.. Faktisk var det så likt som 50-50, 55-45 eller noe.

Jeg bare nevner det

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0