Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?

Vinylen har fått en ny renesanse her hjemme, og jeg kan snart ikke huske sist jeg spillte en cd i lytterommet mitt. CD er liksom ikke helt i samme liga lenger (Har den noensinne vært det?)

Saken er at jeg spiller med et par gode armer nå, en relativt tung, men gjennomført Microseiki MA505 MKIII, samt en Mørch UP4 med diverse armrør.

Puer som jeg har tilegnet meg om dagen er Grado Reference The Reference, Grado Statement, Van Den Hul Empire MC1000, samt Van Den Hul MC Two (som er på vei i posten).

Jeg kunne tenkt meg å teste ut hvordan det spiller i en brukbar tangential arm, men dette har jeg overhodet ingen peil på.
    Er det noen der ute som har erfaringer å dele med seg?
    Hva bør jeg se etter på bruktmarkedet (si ramme 5-6K evt. bytte en av de eksisterende armene?!)
    Hvordan fungere dette, og er det enda mer avansert å sette opp en en standard arm?

I det store og hele........... HJELP!!!!

Newcomer Donald sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan spøre Audiofil-Arve, tror han vet en del om tangential armer. Jeg vet ingenting..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo veldig bra ut, er det noen spess. fordeler med
    bruk av denne teknologien? For meg virker det som den kan bli
    veldig stift (tenker på opphenget), er det noe bra da?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lector
    Det ser jo veldig bra ut, er det noen spess. fordeler med
    bruk av denne teknologien? For meg virker det som den kan bli
    veldig stift (tenker på opphenget), er det noe bra da?
    Med denne teknologien blir det mye bedre sporing.
    PU, trenger ikke å vinkles da den spiller i samme retning hele tiden.
    Når det gjelder stivheten i opphenget så er vel ikke denne armen å anbefale på flytende opphengte spillere.
    På min tunge Opera Consonance Reference LP1.0b derimot er alt helt massivt ;-)
    Den avbildete armen er i tillegg drevet med luft, noe som gjør at den ikke er i kontakt med resten av arm/drivverk overhodet under spilling!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har heller ingen stor erfaring med dette,bortsett fra et oppgitt prosjekt fra flere år siden.Den viste seg å være bortimot umulig å justere for en legmann,og spesialist på merket måtte trekkes inn i saken.Samme opp igjen når ny PU skulle på.For ikke å snakke om når plata og armen ikke holdt samme fart lenger,F......a pirk og prakk å justere.Ble sintere og sintere før jeg endelig kasta hele dritten.-Og lyden.Vel-husker nesten ikke annet enn prakket jeg!!
    Det finnes helt sikkert mye bedre spillere på markedet enn den jeg hadde,men det forekommer meg at div justeringer ikke er stort enklere på de dyrere utgavene heller.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke bort i fra at det kan gå mot bestilling av en slik sak ;-)
    Litt bilder av godsakene mens vi venter og tenker!!

Jammen er den avbildet på en Sota også ;-)

Jeg må inrømme at dette ser virkelig bra ut!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ja....
    Da har gut_man og jeg bestillt oss hver vår arm, så det er det vel egentlig bare å sette seg ned å vente på en pakke fra USA. Armen lages jo på bestiling så et par ukers produksjon er nok påregnes, men pakken sendes med UPS, og de pleier å være betryggende!
    Kanskje vi må sette opp en "to do" liste
    Originalpumpen er vel den som er mest aktuell.
    Et par ekstra sett med signalkabel (Kanskje vdH "The second" kan være veien?)
    Ser for meg dette som et spennende prosjekt, men det krever litt mer en bare å installere en arm.

Har finlest testene på stereophile om armene, Airtangent, og Kuzma Air Line. Dette var virkelig spennende lesning
    Det er lett og se hvor Mr. Lin og MG-1 har hentet sin inspirasjon i fra.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var dagen kommet
    gut_man var på posten i dag. Med seg hjem hadde han den etterlengtede Tangentialarmen MG1, og Alita luftpumpe.
    Når jeg kom hjem til ham i dag hadde han allerede flerret eske, og glemt at vi jo måtte ha bilder
    Hjemme os ham fikk vi grovmotert den ene armen før jeg måtte gå, men han hadde jo ikke digitalkameara tilgjengelig, så flere bilder kommer etterhvert.

Jeg tok med meg godsakene mine hjem, og startet med litt dokumentasjon
    Førsteinntrykket er meget bra. Utrolig godt pakket finner vi alle delene nedfellt i tett omsluttet skumgummi.
    Byggekvaliteten virker utrolig god.
    Jeg får desverre ikke montert noe før i morgen, så bilder av montert arm greier jeg ikke å komme med i dag
    Forøvrig har jeg allerede funnet ut at jeg mangler et verktøy.
    Umbrakonøkkel min. 110mm lang, og med nøkkelstørrelse 4mm.
    Håper jeg får låne av gut-man i morgen

Vel, vel........ Nok snakk........

Her er noen bilder av godsakene

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven å feite saker dette her var da...spiller det rått??

Har du montert den armen på Opera spillern som er avbildet i annen tråd med doble armer??

gått opp et hakk her i dag,og bestillt meg en Mitchell Gyrodeck SE,med

SME series M 2 arm fra Oslo hificenter,regner med å få den om 14 dager...Håper dette spiller betraktelig bedre enn en std rega2.....................?

HAR NOEN ET PU TIPS I DEN ØKONOMISKE KLASSEN?Blir en mm en stund,til jeg får råd til en skikkelig rør mc riia...og en Benz Glider kanskje??:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor rått dette spiller vet jeg ikke enda!
    Har hatt en "sabbatsdag" med kona (no hifi)
    Skal få den opp å spille ila morgendagen tenker jeg!
    Den skal monteres på operaspilleren. Jeg skal fremdeles ha to armer (har plass til 3), men har ikke bestemt meg hvilken som skal stå igjen enda.

Når det kommer til tips på PU, så er det utrolig viktig å finne match mtp både musikksmak, og ikke minst compliance, slik at det spiller optimalt.
    Jeg vil gi deg et godt råd!!! Se etter noe på bruktbørsen.
    PUene selges billig! Selvfølgelilg en kjangse for "bomkjøp", men jeg har aldri opplevd det.
    Menerjeg så noe på hifisentralen for ikke lenge siden ;-)

Lykke til:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er armen min oppe og spiller
    Jeg kan helt klart bekrefte at oppsettet av denne armen var "peanøtter"
    Mine armbord er ogå litt mer fleksible enn gut_man`s da jeg klarer å line opp armen helt etter boka.

Hvis jeg skal beskrive lytteinntrykkene så langt kan jeg komme med fraser som Lettflytende, og meget luftig. Utrolig stram og DYYYP bass, og punchy mellombass. Veldig nyansert oppover i registeret, og en utklinging av gitarstrenger og cymbaler som er helt utrolig.
    En annen ting som slår meg er hvor stort og 3D lydbildet blir. Lyden strekker seg langt bakover fra høytlerne.
    Jeg er ikke annet en særdeles fornøyd, og sier som gut_man at denne armen er et regelrett kupp.

Bilder er jo en selvfølge

Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?-foran-jpg

Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?-close-jpg

Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?-extra-close-jpg

Tangential arm - Hva, hvor og hvordan?-bak-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dritllekkert!! Nå yilhører jeg jo "den tilkomne gruppe"men ingen tivl at av forum er smittsomt he he...

Naden spiller jo musikk,men gleder emg ufattelig til å spille med den nye gyroen,med SMV armen...tenkte først Rega rb-300 men syntes den var litt trøtt ,så er det jo ikke langt fra nåværende rb-250...

fallen A,hva vet du om armen jeg har bestillt(fabrikkanten)....den heter SME serie M2...Lekker sak etter min smak,du kan sed en på Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30

under "merker" og link til SME..Håper jeg har gjort et godt valg..

Da er det vel konkludert med at jeg våkna opp fra cd tiden,og over på noe som er myyye grommere,ikke minst eiergleden ved skivene,det blir jo som en egen hobby,å traske i bruktbutikker..Nå er jeg heldig som bor like ved Oslo,der det er en del vinylbutikker..:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Ixos!

Kjenner ikke denne spesifikke armen, men SME er jo kjent for å levere mye snadder.
    Har en SME IV arm som jeg har lånt og testet litt, og den er jo rene mesterstykket
    M2 er etter hva jeg har skjønt en medium tung arm, men den masse på rett under 10g.
    Den er dermed ganske fleksibel mtp valg av PU.
    En Grado kanskje?!
    Hvordan den vil spille sammen med den nye riggen vet jeg ikke, men jeg har hørt at Orbe spiller serdeles vellykket sammen med SME V, så dersom jeg skal synse litt, så tror jeg at matchen kan blir riktig så bra!!

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å se at vinyl og perfeksjonering av dette mediet fortsatt lever!
    Husker jeg styrte fælt med tangentialarmer i begynnelsen av 80 tallet, men så kom CD, og etter at første cd-spiller ble innkjøpt i -84, så jeg meg aldri tilbake
    For meg så har vinyl samme sjarm som rør, men noe jeg har vært igjennom og ferdig med. Det går mest på at jeg er bedagelig anlagt, og ikke noen kritikk til de som fortsatt gidder.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folks,søvnproblemer om natten bare ved tanke på ventetiden,nevnte om nyinnvesteringen til en kompis, og han bare himlet med øynene og sa"er du helt idiot eller"

Snufs er det trøst å få folkens??

Nå skal jeg være Ærlig nok til å si at valget på SME M2 armen er gjort på w grunnlag

1)Syntes Rega rb 300 ble for trøtt(har 250 nå,og jeg skulle kjøpe noe nytt og bedre)

2)Ikke råd til noe dyrere,og denne levers av forhandler der hvor drivverket er bestillt.

Fallen A:Grado ja...kanskje det...Hadde lurt litt på Benz men ikke bestemt meg enda da...Har du noen betegnelser på grado i den rimelige skalaen..MM eller hi outp.mc

Det kommer ny Rørriia for mm/mc senere,og bedre dyrere mc når kontoen får vært en tur på julebord...he he.

Så må jeg si,at dette er den absolutt fineste hobbyen jeg noengang har hatt...

operaen er driiitfin,både med dobbelt armsett som før,og med den nye tøffe armen...
    Og hva med cd folket,når kan de meske seg med slikt gromt utstyr...he he(når de tar til fornuft kanskje??)mvh Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket navnet på pu jeg vurderer...Benz ACE high output mc...(har riia for mm i forsterkern(copland rørforsterker.)

Tar meg ikke råd til fler bokser nå he he

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •