Vinyl VS cd..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29

Tråd: Vinyl VS cd..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinyl VS cd..

Har gått til anskaffelse av en rega P2 med rega elys2 pickup og rega RIAA.
    Spilleren er lett modifisert med glasstallerken lik p3. Videre har eg tatt av støvdekselet og plassert spilleren på en auralex gramma plattform med pulsarpoints i mellom.

Syns lyden er helt grei, men blir til tider plaget med litt skarpe s-lyder og stemmer har en tendens til å hørest litt vrengte ut på enkelte innspillinger. Men utover det er det bare kos med vinyl. På virkelig gode inspillinger hørest det virkelig bra ut, men dårlige innspillinger hørest tilsvarende crap ut..

Satt og hørte på Metallicas S&M album, et album eg synest er blant de bedre, da eg fikk det for meg og a/b teste mellom vinyl og cd utgaven.

Satte på samme låt på cd og vinyl, for så å måle forskjell i lydtrykk mellom de, slik at eg kunne kompensere med volumkontollen for å få likt lydtrykk til a/b testingen. La referansevolumet på 93db

Først ut var vinyl, satte på "hero of the day" - fin lyd, ingen skarpe s-er og et stort bredt lydbilde.

Så var det cd utgaven som skulle hørest.. Litt skarpere lyd, krispere om du vil, og fraveræt av knitring bidrog i mine ører til en mer naturtro gjengivelse. Men det som virkelig slo meg var hvor mye mer dynamisk det hørtes ut.

En kjapp sammenlikning mellom de to formatene med db-måleren fastslo at vinyl utgaven av "hero for a day" varierte mellom 81 og 93db dvs 12db forskjell mellom høyeste og laveste nivå - ganske mye i forhold til dagens pop utgivelser som ofte ikke har mer enn 4db mellom høyeste og laveste nivå..

Men så satte eg på cd utgaven, og der viste det seg at nivået varierte fra 74db til 93db - dvs 19db mellom høyeste og laveste nivå! Ikke rart det hørtes mer dynamisk ut!

Så spør eg; Er det spilleren min som suger, eller er det med at vinyl er så mye mer dynamisk og ekte bare en stor livsløgn?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Med forbehold om at resten er i orden,så er det Elys Puen som suger.Det er,unnskyld utrykket,en møkka-Pu!Overpriset som den til gangs er.Det er et under at den selger.Skyldes vel at norske Rega-forhandlere faktisk anbefaler dette fanteriet til denne,vanligvis,ok spilleren.
    Forsøk en bedre Pu,så vil du nok bli fornøyd
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriøst?
    Når det sant skal siest minner lyden mye om kompisen min sin project debut, med ortofon om5 -koster vel 300,- eller deromkring den pickupen..

Hvilken vil du anbefale til meg da? Hører mest på rock'n roll, og eg HATER når stemmen til Axl Rose hørest ut som den kommer ut av en overbelasta rør-forsterker!

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, du kan kjøpe en lite brukt Ortofon OM 30 Super PU av meg for 600,-

MM og knallgod.

Hva slags Riaa har du?

Hos meg spilte en Thorend TD318 med denne pu og en billig Project riia like godt, eller bedre enn Naim CD-spillern.

Regaen jeg har nå er milevis bedre.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt tips:

Squeezebox eller Transporter og all musikk rippet til lossless formatet .flac

Billig og svinaktig bra. Spesielt analoglyden på Transporter holder et seriøst nivå.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan få kjøpe min Clearaudio Beta S mm PU, må vel være en av de bedre mm pu`ene der ute. Nypris 3,2K

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en forespørsel til Håvar Snapa som driver Planet Snapa. Han kaller seg "Isokkelesten" her inne. Han driver spesielt med vinyl og rør, og kan sikkert gi noen gode forslag.
    Jeg skal innom han til uka og låne med en Dynavector 20xH for test. Gleder meg til å høre hva en kvalitets pu kan gjøre mot min nåværende OM30.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle tilbud og forslag, men eg vurderer å skifte ut hele spilleren, føler p2 en er litt i simpleste laget. Kanskje eg får byttet spilleren inn i et ASR riaa trinn.. Hørte Clearaudio sin solution spiller på hificenter messe i stavanger i fjor, den var j... bra. Skal få låne med meg hjem emotion spilleren til clearaudio om et par uker, håper det er litt av samme ulla!

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har forstått kan en kvalitets pu gjøre mer med lyden enn både ny arm og ny RIAA
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig liker jeg ikke lyden i OM Puene fra Ortofon,men X-serien derimot-synes jeg er uovertruffen.High output MC-Puer,dvs de kan brukes på MM innganger.Jeg har den billigste, X1-MCP og den er utrolig god i forhold til pris.
    Har etterhvert hørt flere i den serien,og de kan trygt anbefales,men de er også noe dyrerel.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er galt med OM serien?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg vet ikke om det er noe direkte galt med OM-serien,men jeg har aldri fått dem til å fungere på mine spillere.Synes lyden er noe inneklemt,og jeg sitter og føler at ikke alt kommer frem.Nå benytter jeg,stort sett vintage-platespillere av forskjellige merker.Nå bruker jeg hovedsaklig Dual 701 og Dual 1219.Tidligere brukte jeg Rega Planar 3.OM- serien fungerte ikke på disse,etter mine ører,i alle fall.Men det er klart;alle har jo forskjellig lydpreferanse og forskjellig utstyr og forskjellige ører.
    Mvh Rune

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Send en forespørsel til Håvar Snapa som driver Planet Snapa. Han kaller seg "Isokkelesten" her inne. Han driver spesielt med vinyl og rør, og kan sikkert gi noen gode forslag.
    Jeg skal innom han til uka og låne med en Dynavector 20xH for test. Gleder meg til å høre hva en kvalitets pu kan gjøre mot min nåværende OM30.
    Har selv en Dynavector DV10X5 PU som er veldig bra. Sjekk Planeten. Får god service ògså.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Så vidt jeg har forstått kan en kvalitets pu gjøre mer med lyden enn både ny arm og ny RIAA

Da har du meiforstått.

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte idag Rage against machine selvbetittlade album på vinyl,detta fick virkelig
    frem det berømde hakkeslippet.og det er trots alt på en Rega p2 + projekt phonobox Se, øvrigt Chapter precis+1027be.Ett stort og dypt lydbide med punch/dynamik. Har også denne plata på cd men på langt nær samme driv og nærhetsfølelse.Ikke tvil om vad som skal oppgraderes neste gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Kjøpte idag Rage against machine selvbetittlade album på vinyl,detta fick virkelig
    frem det berømde hakkeslippet.og det er trots alt på en Rega p2 + projekt phonobox Se, øvrigt Chapter precis+1027be.Ett stort og dypt lydbide med punch/dynamik. Har også denne plata på cd men på langt nær samme driv og nærhetsfølelse.Ikke tvil om vad som skal oppgraderes neste gang.

Den plata er jo dritbra, skal få den i hus og se om det ikke bare er metallica plata som er litt tam.. Skulle høre litt musikk før eg satte i gang med hjemmekinobygging i dag, satte på Pink Floyd -the wall (vinyl), ble til at eg hørte gjennom hele plata.. Har ikke fått sammenliknet med cd, men det var i hvert fall skikkelig bra lyd, og lyttetretthet var ikke et tema i det hele tatt :-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sammenligna P-Floyd Dark side vinyl/cd vinylen spiller med ett større og dypere lydbilde og mere flyt i musiken.I spår 4 Time, når trummerne kommer in så høres det omtrent ut som han sitter og spiller, høyt o langt bak på scenen.
    Cd har ett mere direkte lydbilde med kraft o detaljer.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten faktor kan jo være at en vinylentusiast ikke bare er ute etter innholdet på platene, men også elsker formatet vinyl i mye større grad enn de som fortrekker digitale plater som cd og dvd. Å sette på en vinylplate kan jo være et lite prosjekt i seg selv, og forventninger og påfølgende lytteopplevelse blir naturligvis også deretter. Eierglede spiller inn der som i alt annet, og det er vel få som er mer stolt av platene sine enn vinylfolket Når det er sagt, har jeg hatt flere gode lytteopplevelser med vinyl hos andre. Jeg er bare for lat (og for tiden fattig) til å satse på det i eget oppsett

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med deg Marantz,men siden jeg har en relativt stor vinyl samling från ungdommen og nå haft anledningen prøve med bedre platespiller+riaa så er det
    definitivt en opplevelse

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl er en religion. Jeg tror ikke på høyere makter... Men jeg respekterer at andre gjør!

Så jeg skjønner at noen kommer i "vinyltranse" :-D
    dvs f.eks
    - varme opp effektforsterkerne og rør-trinn
    - mimre om gamledager mens utstyret blir varmt
    - fylle vinglasset akkurat passe
    - dandere lp-coveret (null fingermerker på noe som helst her altså!)
    - riste løs høyrehånda
    - gi stiften kontakt med plata med ypperste presisjon (hjernekirurgisk!)
    - sipp litt vin
    - nyt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •