CD-formatet vil dø!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 140
    Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

CD-formatet vil dø!

Benedicte Grepp hos vinylsjappa Ringstrøms Antikvariat forteller de gamle vinylskivene er hot igjen. CD-formatet vil dø, sier hun.

LINK

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme sa dem om Vinyl også.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vinylen døde ikke, pluss at CD`er har fått konk av mp3 bl.a.

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Men vinylen døde ikke, pluss at CD`er har fått konk av mp3 bl.a.
    Benedicte Grepp har virkelig peiling på dette må jeg si.
    Omsetter jo for 3mill i året
    Hun tror jo vinyl skal kjøre over CD formatet..

- Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hvordan disse mp3-greiene fungerer. Jeg har faktisk ikke lagt godviljen til for å mestre det formatet, sier vinylpusher Benedicte Grepp
    CD er et format som nok vil dø, tror jeg, sier styremedlem og ansatt Benedicte Grepp hos Ringstrøms antikvariat

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinyl er fortsatt litt for oss sære og nostalgiske. Og selv om det har hatt en fin oppsving i det siste blir det neppe mainstream igjen. Så for mannen i gata er nok vinylen død, i hvert fall om man skal sammenligne med cd.

Om cd'en lider samme skjebne til fordel for mp3 gjenstår å se.

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Let there go enough time, and all we know will dissapear or change into something new. The question is not "if", but "when"".
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er 20 år og student, og INGEN i min omgangskrets kjøper CDer ,går i nedlasting hele veien. De klør seg i hodet når jeg kommer hjem med CDer og attpåtil har brukt penger på det, når alt finnes gratis et sted på nettet. Akkurat det med eierglede og kvalitetsfølelse er tydeligvis ikke tilstedeværende for enkelte.

Saken er jo den, at hvis ingen kjøper CDer, bare laster ned, så er det jo klart hva som skjer. Kjenner svært få på rundt 20 som faktisk kjøper CDer, heldigvis kjenner jeg også svært få på 40-50 som laster ned musikk ulovlig (eller lovlig for den saks skyld, lenge leve CDen). Men at vinyl kommer til å overta igjen, har jeg heller ingen særlig tro på. CDen har fått for bra fotfeste til det tror jeg.

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

vinyl dør...sakte men sikkert

Sitat Opprinnelig postet av Skrotnisse
    "Let there go enough time, and all we know will dissapear or change into something new. The question is not "if", but "when"".

Må si meg enig der

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Formatet CD døde for flere år siden da platebransjen vendte det ryggen og begynte med delvis CD-kompatible plater med avspillingssperre. Idag er det nesten umulig å finne noen som utgir noe på formatet CD.

De som ikke tror meg kan prøve å finne en plate med denne logoen i en musikkforretning:

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke CD nødvendigvis, vil dø,på mange år enda..
    Det er vel et visst hold i å hevde at CD,i likhet med vinyl,vil stabilisere seg på et gitt nivå med årene.
    Nå er det faktisk ganske mange i verden som bryr seg om god lyd også,og ikke bare om Mp3 og brikkelagring av musikk.Disse blir også eldre,og man skal ikke se helt bort i fra at følelsen ved å sitte foran et godt stereoanlegg,med godt avspillingsutstyr,tar over for I-poden.
    Opplevelsen av å eie,som en over nevnte,er noe helt eget.
    Et LP-cover,CD-cover-gjør nesten halve opplevelsen.
    LP-salget er,for øvrig,på opptur over hele verden,men det er vel lite sannsynlig at det vil bli gamle dimensjoner over det.Samtidig er CD på full fart nedover.Den dagen de møtes,tror jeg sannelig det vil bli enda mer populært med platespiller igjen.Ingenting(enda?)slår analog lyd,og uansett finnes det ikke rimeligere måte å oppnå lydnirvana på.
    En god,rimelig platespiller til ca 5000 spiller lett ringer rundt det aller,aller meste av CD-spillere.Begrensningene ligger i CD-formatet,men en LP har,i teorien ingen begrensninger.
    Mvh Rune

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Vinyl er fortsatt litt for oss sære og nostalgiske
    Siden jeg er 24 år, så blir vel CD nesten litt nostalgisk for meg
    Tror ikke formatet CD nødvendigvis vil dø, men kanskje det etterhvert blir et entusiastprodukt på lik linje som Vinyl er i dag....? Det er fortsatt noe spesielt ved å kunne holde det man har kjøpt i hånden, ikke bare klikke på et ikon. Det er nå ihvertfall min mening

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cd formatet kommer til å dø, men ikke før om mangen 10år. Tror alt av formater holder seg på matta så lenge det er god lydkvalitet og det lager fin pynt i stuen. Med en fin samling av 50+ cd,dvd eller hva det skal vere. Synst eg det ser ganske tøft ut og fancy.

Eg elsker lyden av CD og kommer i trance når eg sitter på sweetspot og setter på ca 100db med de gode platene....

Mp3 har eg masse av, men hører aldrig mp3 på anlegget i stuen, det blir som å kjøre en El-bil i formel 1 løp !

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg kjørt formel1, men jeg har da noen LP`er som jeg kan sammenligne CD`er med. Savner ikke CD`ene hvis de forsvinner for å si det sånn.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.... Har ikke kjørt formel 1 eg heller, men poeng er vel det som teller

LP har super lyd de. Men mp3 synst eg er dårlig lyd i. Føler selv det mangler noe når det er rippa på 365kb eller ka det er.... Liker best cd lyd på mitt annlegg da eg ikke har tid/penger til vinyl spiller. Også er det vanskeli å få tak i sånn Hip hop eg liker på vinyl.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Benedicte Grepp hos vinylsjappa Ringstrøms Antikvariat forteller de gamle vinylskivene er hot igjen. CD-formatet vil dø, sier hun.

LINK
    Jeg også tror vinyl overlever CD formatet.. CD formatet kan erstattes av hva som helst, Fil(Internett), Blueray/HDDVD, etc... men Vinyl er unikt, og ingen som elsker vinyl vil bytte det med noe annet.. så JEG tror at om 20 år får man fortsatt kjøpt LP, men man finner ikke noe CD (bortsett fra veldig billige samlinger på finn.no), og ser ingen grunn får å lete etter det heller

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff.. pstraums, får håpe du tar feil... Elsker cd jeg..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg elsker musikken jeg gir egentlig beng i formatet den ligger på (og alle cd`ene mine ligger på hdd`en min uansett (iallefall de ~80% av dem som fortjener det), så hengslene i de to svære skapene med cd`er (godt gjemt inne på soverommet til 1 år gamle Kevin) blir ikke veldig slitt for å si det mildt, og godt mulig min cd samling er en av dem som er til salgs BILLIG på finn.no om tjue år .. (hmm.. er vel kanskje ikke LOV det, mm jeg sletter filene fra hd`en min??)

æsj.....

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg driter i hva utgivelsen kommer på, bare det er mulig å rippe det i perfekt kvalitet til .flac filer

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL (unnskyld uttrykket!)

"- Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hvordan disse mp3-greiene fungerer. Jeg har faktisk ikke lagt godviljen til for å mestre det formatet, sier vinylpusher Benedicte Grepp hos Ringstrøms antikvariat til NA24."

Og her bevises det hvor mye vekt vi skal legge på hennes uttalelser angående noen som helst trender i musikkmarkedet..

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle formatene jeg har hørt om har veldig positive egenskaper og veldig negative egenskaper. Hvor er det perfekte formatet for distribusjon av lyd? Er det egentlig mulig?

Side 1 av 7 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •