CD-formatet vil dø! - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7
Viser resultater 121 til 140 av 140
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Og det morsomste argumentet er dette: "Hvis du ripper CD til 256kbps, og til og med ned i 192kbps, så vil man ha store problemer med å høre forskjell". Sant det, men da trenger man jo CDen først... Noen som sa at CDen var død?
    256kbit kan allerede kjøpes over nett. Du får akkurat de sangene du skal ha i løpet av noen få minutter etter at du hørte de på radioen første gangen, og de er billig. Det er bare et tidspørsmål før noen andre store aktører følger etter allofmp3 og tilbyr lossless kvalitet for de som vil ha orginalen.

Dog du har et godt poeng med det at CD er så godt plantet hos forbrukere, blant annet i alle bilspillere. Tviler på at formatet blir borte med det første, men det er en spennende utvikling vi ser. Det snakkes om internett i biler, superbredbånd til mobilen etc etc.... Om 10 år tror jeg det kan være artig å se tilbake på denne diskusjonen.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    256kbit kan allerede kjøpes over nett. Du får akkurat de sangene du skal ha i løpet av noen få minutter etter at du hørte de på radioen første gangen, og de er billig. Det er bare et tidspørsmål før noen andre store aktører følger etter allofmp3 og tilbyr lossless kvalitet for de som vil ha orginalen.

Dog du har et godt poeng med det at CD er så godt plantet hos forbrukere, blant annet i alle bilspillere. Tviler på at formatet blir borte med det første, men det er en spennende utvikling vi ser. Det snakkes om internett i biler, superbredbånd til mobilen etc etc.... Om 10 år tror jeg det kan være artig å se tilbake på denne diskusjonen.
    Kanskje det kommer en usb-penn adapter til å stappe i cd-luka?

Husker jo godt cd til kassett adapteren som ble puttet i kasettspilleren i bilen
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du verde meg... så mye spekulasjoner. Jeg legger meg "flat", og konstaterer at det er STOR forskell på CD og nedlastet musikk. Tror (TROR) vel at det blir slik i fremtiden også.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Og du verde meg... så mye spekulasjoner. Jeg legger meg "flat", og konstaterer at det er STOR forskell på CD og nedlastet musikk. Tror (TROR) vel at det blir slik i fremtiden også.
    Det største problemet med nedlastet musikk er at den passerer gjennom dårlige nettverkskabler som stjeler dynamikk. Et amerikansk firma utvikler i disse dager High-End nettverkskabler basert på en patentert teknologi de har valgt å kalle Screened Ultra Computerised Kyroheated Enterprise Resistant Cable (S.U.C.K.E.R. - Cable). Disse kommer i ferdige lengder, og skal settes mellom router/modem og PC, slik at musikken som nedlastes ikke mister sin F-factor. F-Factor er en kombinasjon av høy hastighet, god dynamikk, lavt støygulv, bra transientrespons og høy oppløsning. Siden disse nye nettverkskablene har en hastighet på opptil 95% av lyset, vil de la nedlastingen gå sømløst, unsett om musikken er kjøpt eller lastet ned ulovlig. Siden den utvendig kappen er beskyttet med en diamant behandlet platinakappe, vil den effektivt beskytte mot andre bits og bytes på villveie gjennom rommet. Kabelen blir relativt dyr, men firmaet hevder dette blir en lav inngangsbillett til lydnirvana sammenlignet med CD-spillere til 100-200k.

Mannen bak denne banebrytende teknologien heter Johnny McDoe, og var en av de fremste kabelekspertene i NASA, der han jobbet i 20 år før han tok med seg alle sine patenter inn i hifi-bransjen da han så at folk stadig lastet ned mer og mer musikk uten gode kabler.

Kun prototyper er ute, men noen av beta-testerne sier følgende: "My music is now at a new level. I never tought in my life that downloaded music would sound so natural. All my CD`s are on Ebay, and I am finally satisfied with mye equipment. Thanks McDoe, for changing my life"-

Firmaet kommer også til å lansere velydende rambrikker og harddisker i løpet av 2010, slik at man kan lagre og spille av musikken i High-End kvalitet.

Vi kan bare glede oss....

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Kanskje det kommer en usb-penn adapter til å stappe i cd-luka?

Husker jo godt cd til kassett adapteren som ble puttet i kasettspilleren i bilen
    Det finnes alt spillere med avtagbart frontdeksel med innebygd minne og usb-tilkobling. Bare ta med fronten hjem, fyll den med musikk og sett den i bilen igjen...

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..
    Den var god! :-D

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, HåkonN.

Ja, jeg er enig i at utviklingen sannsynligvis vil fase ut CD etterhvert, også i bil, og kanskje blir det humoristisk å lese denne diskusjonen om 10 år. Men akkurat nå er CD-formatet svært levende. Nye biler i dag kommer fortsatt med CD-spiller. Og de bilene vil gå på veiene i 10 år til. Og det er så lenge det fortsatt er et marked for CD-plater. Lenger inn i fremtiden enn det våger jeg ikke forsøke å se...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det finnes alt spillere med avtagbart frontdeksel med innebygd minne og usb-tilkobling. Bare ta med fronten hjem, fyll den med musikk og sett den i bilen igjen...
    Hehe, jeg har det selv.

Tanken var å kunne bruke musikk på minnekort i bil-cd-spillerere som kun har mulighet til cd-plate.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    ...CDen er bare en "host" for et to kanals lydformat, maks kapasitet er på ca 650 Mbyte. DVD er gir oss opptil 16 Gbyte, HD-DVD og BlueRay opptil 50 Gbyte...
    Her var det masse småfeil...
    1) CD-er kan i dag være på maksimalt 90 minutter (800MB). Imidlertid er det ikke alle spillere som kan gjenkjenne så store datamengder. 700 MB er dog det normale, hvilket tilsvarer omlag 74 minutter.
    2) En dobbelstsidig DVD gir oss maksimalt 2 x 4,7GB, eller i realiteten 8152MB.
    3) BlueRay heter Blu-ray Disc. Men ja; den kan inneholde opptil 50GB.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    1) CD-er kan i dag være på maksimalt 90 minutter (800MB). Imidlertid er det ikke alle spillere som kan gjenkjenne så store datamengder. 700 MB er dog det normale, hvilket tilsvarer omlag 74 minutter.
    Selv om merkenavnet er Blu-ray så er det en blåfiolett laser og egentlig er det utviklerne (Matsushita, Pioneer, Philips, Thomson, LG Electronics, Hitachi, Sharp, Samsung og Sony) som ikke kan stave; navnet kommer altså av laserens farge og følgelig skulle systemet hete Blue-ray. Men i denne tidsalderen er jo alt tillatt

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eeh, en dobbeltsidig DVD (dual-layer) har vel egentlig rundt 16GB plass?

DVD - Wikipedia, the free encyclopedia

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Eeh, en dobbeltsidig DVD (dual-layer) har vel egentlig rundt 16GB plass?

DVD - Wikipedia, the free encyclopedia
    Ja, dual layer og dual sided er 2 forskjellige ting. Jeg tror nok Roko mente Dual layer (dobbelt lag), som også er desidert mest utbredt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dual layer og dual sided er 2 forskjellige ting. Jeg tror nok Roko mente Dual layer (dobbelt lag), som også er desidert mest utbredt.
    Ok my bad

Jeg trodde Roko rettet på Beomaster, som skrev at en DVD kunne ha plass til maksimalt 16GB.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er korrekt oppfattet.
    Det er lenge siden jeg så en dobbeltsidig DVD. For meg døde disse etter at jeg sluttet å importere sone 1-filmer... ;-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nå fortsatt en del TV-serier o.l som kommer som dobbeltsidige plater. Dobbeltsidig med dual layer blir vel 18,8 GB, noe som i utgangspunktet ikke er langt ifra HD-DVD. Er utgivelsen en dobbeltdisk i tillegg snakker vi 37,6 GB DVD-film

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget mulig, men GB er åpenbart ikke alt.

Når man ser hvilket crappy resultat en DVD på sine vel 8GB og dårlige oppløsning gir oss, sammenliknet med eksempelvis en film i HD-format (1080p) og levert som Matroska-fil (MKV) på 8GB - da kan en jo lure på hvorfor vi fortsatt sitter/sliter med det opprinnelige DVD-formatet... :???:

Dårlig komprimering og mange GB.

Det samme gjelder TV-serier.

Derfor går det nå laaaaangt mellom hver DVD jeg handler inn, dette til tross for at jeg har en svært habil DVD-spiller.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget mulig, men GB er åpenbart ikke alt.

Når man ser hvilket crappy resultat en DVD på sine vel 8GB og dårlige oppløsning gir oss, sammenliknet med eksempelvis en film i HD-format (1080p) og levert som Matroska-fil (MKV) på 8GB - da kan en jo lure på hvorfor vi fortsatt sitter/sliter med det opprinnelige DVD-formatet... :???:

Dårlig komprimering og mange GB.

Det samme gjelder TV-serier.

Derfor går det nå laaaaangt mellom hver DVD jeg handler inn, dette til tross for at jeg har en svært habil DVD-spiller.
    Litt OT, men når det gjelder tv-serier - er det alt som vil kunne utnytte HD oppløsning? Synes det er en del som ikke en gang utnytter dvd-formatet til maks.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At mange selskaper velger å ikke benytte DVD-ens plass fullt ut, men heller komprimere ihjel filmen - det er meg fortsatt en stor gåte.

En serie-episode i HD (720p) tar gjerne 1,1 til 1,43 GB. Da er bildet skarpt og lekkert. En hel film i 720p er gjerne på 4,45 GB og enda lekrere. Fortsatt snakker vi om størrelsen til en normal brenne-DVD (ett-lags)!

Altså fatter jeg ikke hvorfor man ikke for lengst har gått over til bedre komprimeringsteknikker også for salgs-DVD-er.

At HD-DVD og BD nå er kommet er vel og greit - et kvantesprang, kan man si. Imidlertid er det ikke fryktelig stor kvalitetsforskjell mellom en full BD på omlag 40GB og en MKV-fil i samme format på omlag 8GB.

Men nok om dette - tråden handlet vel egentlig om CD...?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At mange selskaper velger å ikke benytte DVD-ens plass fullt ut, men heller komprimere ihjel filmen - det er meg fortsatt en stor gåte.

En serie-episode i HD (720p) tar gjerne 1,1 til 1,43 GB. Da er bildet skarpt og lekkert. En hel film i 720p er gjerne på 4,45 GB og enda lekrere. Fortsatt snakker vi om størrelsen til en normal brenne-DVD (ett-lags)!

Altså fatter jeg ikke hvorfor man ikke for lengst har gått over til bedre komprimeringsteknikker også for salgs-DVD-er.

At HD-DVD og BD nå er kommet er vel og greit - et kvantesprang, kan man si. Imidlertid er det ikke fryktelig stor kvalitetsforskjell mellom en full BD på omlag 40GB og en MKV-fil i samme format på omlag 8GB.

Men nok om dette - tråden handlet vel egentlig om CD...?
    Jeg tenkte mest på om kildematerialet er bedre enn 576i?

Men som sagt tilbake til topic

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat - sånn sett ja... My bad ;-)

Joda, det er en galopperende utvikling innen TV-serier. Nær sagt ALT av kvalitative serier som lages nå (i alle fall i statene) lages i HD.

Og det er i alle fall jeg svææært glad for.

Side 7 av 7 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •