CD-formatet vil dø! - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 140
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Mye som vil dø ut!-Og ingenting varer evig,spesiellt ikke digitale lagringsmedier.La gå at logistikk og etterhvert akseptabel lydkvalitet,er gode greier,men jeg liker ikke det som ligger bak dette.Altså her får bransjen og andre kjempemuligheter til å kontrollere oss,og vår tilgang til musikk.Vi har bare såvidt sett starten på dette ennå.Rettssakene og div formater vil stå i kø i årene som kommer.Platebransjen kom sent i gang,men du kan være sikker på at når de først kommer i siget,vil det ikke være bare gode nyheter de har å komme med,når det gjelder tilgang til musikk.-Og personlig er det en stund til jeg kommer til å gå helt digitalt.Jeg skal være ærlig å si at det kommer av at jeg er vokst opp med analog lyd,og har innfunnet meg med at det er det mine ører helst vil ha,men jeg har da cd selfølgelig!
    Uansett tror jeg nok at i hvertfall ett analogt medium,(og sannsynligvis LP),vil overleve CDen med god margin,så lenge det lever igjen noen av oss som ble født på 50,60,(70) tallet i alle fall.
    Det vil alltid være noen av oss som synes at lyden er best der,men som også vil ha et håndfast"ekte" tilbehør til platen.
    Mvh Rune

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ena utesluter inte det andra, Jag föredrar i och för sig i de
    flesta fall vinylformatet. Min uppsättning ser ut så här:
    1. Vinyl
    2. De cdskivor jag har + de som inte finns på vinyl (eller
    är för dyra. Handen på hjärtat: 100kr på cd eller 300kr på
    vinyl:-? ) ---> DVD som transport + DAC
    3, Musik jag "snubblar över på nätet" (i flacformat) ------>
    Laptop + DAC

Ett tag var jag väldigt negativ till allt annat än vinyl. Men
    erkänner nuops: att det finns väldigt mycket bra digitalt!!

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NoiseThaMan
    Kjøper vell egentlig lite cder. men tror nokk kanskje ikke mp3 som kommer til å ta av til slutt eller, blir vell noe med en enda bedre måte å pakke musikken på etterhvert, vill jeg tro om dette programet kommer til å koste noe gjenstår å se, men tviler på at det er mp3 vi laster ned om noen år..
    Er vel til en viss grad enig med deg. Men ærlig ... skriver du feil fordi du gjør det med vilje? (Vell og nokk er stikkord)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er for mye fordommer mot musikk lagret digitalt. Alle argumentene her har jeg sett tidligere på folk som sverger til CD`er. 3mnd senere tester de en Squeezebox el. lign med ekstern DAC, deres 60k CD-spiller ligger plutselig på bruktbørsen og de bryter ut i gledesrus hvordan deres musikalske hverdag har forandret seg.

Jeg forstår dette med vinyl. De store sorte nostaldiske platene, den noen ganger dynamiske musikken fordi platene slipper unna loudness krigen, den "analoge" lyden, lukten, jobben med å vedlikeholde spilleren og det å klargjøre den for å høre på musikk..... Men at noen sammenligner LP med CD er for meg totalt uforståelig. CD er bare en plastplate som lagrer musikken digitalt, likt lydmessig som en datafil bare på en langt mer tungvinn måte. For meg er ikke CD-platen mer spennende som avspillingsmedium enn for eks. kassetten, VCD og Laserdisc.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å skaffe seg en platespiller da Håkon, så har du det beste fra begge verdener.... ;-)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Bare å skaffe seg en platespiller da Håkon, så har du det beste fra begge verdener.... ;-)
    Tanken har slått meg ja..... mer enn en gang. Men så var det dette med å bli modig nok til å ta det første steget ... :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føles kjent. Gjorde meg de samme betraktninger om å satse på en skikkelig rørforsterker. Vanskelig å gå bort fra det igjen nå kjenner jeg, og sånn er det vel med en skikkelig vinylrigg også.

Jeg kjenner forøvrig en enorm glede med å snurre en vinylplate i ny og ne, og da på min bestefars gamle "nyshinede" Lenco B52. Koser meg med den for alt i verden, litt nostalgi og i tillegg har jeg kun et solid fokus på musikken når den er sjef. Akkurat det er et viktig element oppi det hele, å fristille seg litt fra alt detalj-jaget og utstyrsfokuseringen og kun fokusere på musikken oppi det hele....

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikkopplevelsen bør jo være det viktigste uansett hvilke medium man lytter til.

Jeg fleiper litt å slenger sarkastiske kommentarer til både det ene og det andre, men jeg håper folket forstår at det ikke er vont ment.

Med hensyn til vinyl så er det slik stillt for meg at jeg istedenfor å kose meg med musikken så blir "all den støy" som er der det jeg hører, og musikken blir borte. Irritasjonen er større enn musikkopplevelsen og da har det jo ingen hensikt. Derfor har jeg, etter min mening greid å få til et oppsett med CD som medium greid å finne "vinyl lyd" uten de "ulemper" Lp og platespiller for meg har. Det samme gjelder forøvrig når det gjelder rør vs transistor forsterkere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Musikkopplevelsen bør jo være det viktigste uansett hvilke medium man lytter til.
    Selvfølgelig...

Jeg fleiper litt å slenger sarkastiske kommentarer til både det ene og det andre, men jeg håper folket forstår at det ikke er vont ment.
    En smiley og smilefjes i ny og ne vil jo gjøre det lettere å skjønne når du spøker...

Med hensyn til vinyl så er det slik stillt for meg at jeg istedenfor å kose meg med musikken så blir "all den støy" som er der det jeg hører, og musikken blir borte. Irritasjonen er større enn musikkopplevelsen og da har det jo ingen hensikt. Derfor har jeg, etter min mening greid å få til et oppsett med CD som medium greid å finne "vinyl lyd" uten de "ulemper" Lp og platespiller for meg har. Det samme gjelder forøvrig når det gjelder rør vs transistor forsterkere.
    Når det gjelder støy på platespillere har det med flere faktorer å gjøre. Ikke minst hvor slitt platen er. Men også i hvilken kvalitetskategori platespilleren ligger. Klart jeg hører det knitrer av og til på min gamle og rimelige Lenco B52, men ikke på helt nye plater. Dette kan jo sammenlignes og videreføres til CD-plater, blir de slitt nok vil de også "støye", dvs du vil ikke høre mye musikk gjennom all hakkingen der heller.

Når det gjelder støy fra rørforsterkere vs transistor så er ikke selve teknologien er garanti for at ting skal være støyfritt. Min Rogue Stereo 90 er milevis mer stillegående enn flere transistorkonstruksjoner jeg har testet i eget oppsett uten å nevne navn. Jeg har også hørt rørforsterkere som har duret noe forfærdelig, både støy gjennom høyttaler og ren trafodur.

Så her er nok dessverre ikke transistor heller en "sure thing".... ;-)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En smiley og smilefjes i ny og ne vil jo gjøre det lettere å skjønne når du spøker...

Den er grei. Vet jeg ikke er "flink" til å bruke disse.
    Når det gjelder støy på platespillere har det med flere faktorer å gjøre. Ikke minst hvor slitt platen er. Men også i hvilken kvalitetskategori platespilleren ligger. Klart jeg hører det knitrer av og til på min gamle og rimelige Lenco B52, men ikke på helt nye plater. Dette kan jo sammenlignes og videreføres til CD-plater, blir de slitt nok vil de også "støye", dvs du vil ikke høre mye musikk gjennom all hakkingen der heller.

Når det gjelder støy fra rørforsterkere vs transistor så er ikke selve teknologien er garanti for at ting skal være støyfritt. Min Rogue Stereo 90 er milevis mer stillegående enn flere transistorkonstruksjoner jeg har testet i eget oppsett uten å nevne navn. Jeg har også hørt rørforsterkere som har duret noe forfærdelig, både støy gjennom høyttaler og ren trafodur.

Så her er nok dessverre ikke transistor heller en "sure thing".... ;-)
    Selvfølgelig har det med hvor slitt en LP er med hensyn til støy fra den. Jeg vet ikke hva slaks platespiller /arm og pic-up) du snakker om som skulle kunne eliminere støy fra platen, men nå har ikke jeg brukt dette medie på 25 år, så det er jo mulig det har skjedd noe. Den gang hadde jeg platespiller i "reference klassen" ... sies det.

Med "slitt CD" mener du vel skadet? Ellers blir jo ikke en CD "slitt" uansett hvor mange ganger den spilles. Eller??

Når det gjelder rørforsterkere mente jeg ikke den type støy du er inne på her. Mer "lyd støy", om du skjønner hva jeg mener.

Active Lugburz sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok CD-formatet vil holde en stund til, til tross for konkurranse fra mp3.
    Tilhører de som fortsatt kjøper CDer(og mange av dem), er også veldig glad i vinyl, men handler det sjeldnere. Har ingen akkurat fancy platespiller, noe som må gjøres noe med på sikt.

Newcomer DJ LoCo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Siden jeg er 24 år, så blir vel CD nesten litt nostalgisk for meg
    Tror ikke formatet CD nødvendigvis vil dø, men kanskje det etterhvert blir et entusiastprodukt på lik linje som Vinyl er i dag....? Det er fortsatt noe spesielt ved å kunne holde det man har kjøpt i hånden, ikke bare klikke på et ikon. Det er nå ihvertfall min mening
    du leser tankene mine!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del tror ikke det er så enkelt riktig ennå. Svært mange biler er fortsatt kun utstyrt med CD-spiller i fullintegrert lydanlegg som ikke lar seg bytte ut uten videre. Videre er faktisk CD-formatet uten DRM. Det betyr at man ikke får problematikken med å ha med seg musikken overalt som man har med dagens musikk som er lovlig kjøpt på nettet.

CDen har fortsatt fordeler som nettbaserte filer ikke har. Og for oss som faktisk bryr oss om musikken og lydkvaliteten, så er CDen ukomprimert. Her diskuterer man fortsatt hørbarheten av dyre kabler, mens man ubekymret spiller av tapskomprimerte lydfiler. Galskap, spør du meg.

Og det morsomste argumentet er dette: "Hvis du ripper CD til 256kbps, og til og med ned i 192kbps, så vil man ha store problemer med å høre forskjell". Sant det, men da trenger man jo CDen først... Noen som sa at CDen var død?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at CD-formatet vil dø er som å si at DVD-formatet vil dø pga inntoget av HD-DVD eller BD...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Nå som det utrolige har skjedd,dvs at kassetten er i skuddet igjen,så tror jeg ikke at å dømme NOE dødt har noen som helst nytteverdi.(selv om i alle fall jeg erfarer,med god margin ,at kassetten fint spiller Mp3 ut over sidelinja,og jager etter CDen.Desverre gjelder dette bare kanskje 3 % av kassettspillerene.)Det kan jo også hende at de lanserer en litt stor minnebrikke med cover og plakat i rundt,og vips så har vi jo,forsåvidt noe "håndfast" i følge med musikken også!

Mvh Rune

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Nå som det utrolige har skjedd,dvs at kassetten er i skuddet igjen,så tror jeg ikke at å dømme NOE dødt har noen som helst nytteverdi.(selv om i alle fall jeg erfarer,med god margin ,at kassetten fint spiller Mp3 ut over sidelinja,og jager etter CDen.Desverre gjelder dette bare kanskje 3 % av kassettspillerene.)Det kan jo også hende at de lanserer en litt stor minnebrikke med cover og plakat i rundt,og vips så har vi jo,forsåvidt noe "håndfast" i følge med musikken også!

Mvh Rune
    Skal ikke kimse av kassettspillere, vi gjorde mange "blindtester" mellom cd og høykvalitets metallbånd på 80-tallet. Det var meget sjelden noen klarte å prikke rett hver gang.

Kanskje på tide å børste støvet av den gamle Kenwooden i kjelleren
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn(snip)
    Nå som det utrolige har skjedd,dvs at kassetten er i skuddet igjen,
    Mvh Rune
    :lol: :wink: :roll:

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg for min del tror ikke det er så enkelt riktig ennå. Svært mange biler er fortsatt kun utstyrt med CD-spiller i fullintegrert lydanlegg som ikke lar seg bytte ut uten videre. Videre er faktisk CD-formatet uten DRM. Det betyr at man ikke får problematikken med å ha med seg musikken overalt som man har med dagens musikk som er lovlig kjøpt på nettet.

CDen har fortsatt fordeler som nettbaserte filer ikke har. Og for oss som faktisk bryr oss om musikken og lydkvaliteten, så er CDen ukomprimert. Her diskuterer man fortsatt hørbarheten av dyre kabler, mens man ubekymret spiller av tapskomprimerte lydfiler. Galskap, spør du meg.

Og det morsomste argumentet er dette: "Hvis du ripper CD til 256kbps, og til og med ned i 192kbps, så vil man ha store problemer med å høre forskjell". Sant det, men da trenger man jo CDen først... Noen som sa at CDen var død?
    I hear you ... endelig noen som har forstått.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja..CDen vil nok som alt annet bli utfaset.

Det som er det fine er at når noe faser ut så er det til fordel for noe bedre.
    CDen er bare en "host" for et to kanals lydformat, maks kapasitet er på ca 650 Mbyte. DVD er gir oss opptil 16 Gbyte, HD-DVD og BlueRay opptil 50 Gbyte.

Musikk industrien står nå overfor fantastiske muligheter, der de kan gjenngi musikk med utrolig oppløsning og klang i utallinge kanaler, - så jeg venter i spenning.....

...men etterhvert blir det nok ikke dingsen eller den fysiske formen som betyr noe når alt kan streames online fra en eller annen tilbyder der ute på nettet....

Men selvfølgelig, - platespilleren min får du aldri :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Tja. Så lenge iTunes etc i prinsippet er basert på å "rippe CD-er" så vil jo det si at CD-formatet kan være dødt med unntak av to-tre nettbutikker som ripper dem.

Siden en wav-fil kan låte akkurat like bra som en CD (men også like bra som DVD-A etc) så er jo skrittet til at låtene leveres som *.flac eller lignende til de få som faktisk vil ha (og kan betale) for lossless musikk ganske lite.

Når studioets master (eller tilstrekkelig degraderte versjoner) kan leveres direkte til de som setter pris på kvalitet, og noen av disse igjen distribuerer forskjellige kvaliteter avhengig av betalingsvilje etc så er det vel slutt på tekniske grunner for CD (men mange praktiske, sentimentale og ergonomiske grunner)

-k

Side 6 av 7 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •