CD-formatet vil dø! - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 140
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    1. Brukervennlighet. Det blir som å gå fra en bærbar CD-spiller til en Ipod med potensielt uendelig lagringskapasitet og tilgjengelighet i hele huset.

2. Utmerket holdbarhet. Ingen fare for for riper eller skade på media.

3. Tilgjengelighet. Enkelt å kopiere ut store mengder musikk/album til andre avspillere, mobiltelefoner, bærbare MP3-spillere etc.

4. Sikkerhet. Enkelt å ta backup.

5. Kvalitet. Hevdes å tilby like god eller bedre lyd som flere av dagens bedre high-end drivverk. Og hvorfor skulle det ikke gjøre det?

6. Pris. Man kan velge å kjøpe kun de sangene man ønsker (forhåpentligvis snart i lossless). En singel trenger ikke koste mer enn 8kr.

7. Enkel tilgang. Man kan etter å ha hørt på en sang på radio/TV kjøpe og laste ned korrekt låt i løpet av et minutt.

8. Tyveri og brannsikkert (forutsetter korrekt backup).

9. Fremtidsikkert. Alle fremtidsvisjoner av for eks. smart hus og multiroms-løsninger baserer seg på slik lagring av musikk.

10. Plassbesparende. En ekstern harddisk kan lagre en vegg av CD`er.

11. Logistikk. Uhyre enkelt å søke frem en bestemt sang i et enormt arkiv og spille den av øyeblikkelig.

12. Praktisk. Mulighet for å for eksempel gi karakter på sanger, og kun velge å spille av sanger man har gitt en bestemt karakter. Mulighet for å lage egne spillelister, eller velge å shuffle gjennom for eksempel alt av rock-musikk.

Om noen ikke ser at CD-spilleren er forhistorisk å regne i 2007, er de trangsynt. Jeg skjønner hobbyen, entusiasmen og gleden av og rundt vinyl som analogt avspillings-medium, men CD`er er et digitalt format som har møtt sin overmann.
    1. Brukervennligheten på harddiskbasert musikk er grei når man vet hva man vil ha, men jeg synes fortsatt det er en egen følelse av å lete etter den glemte perlen i CD-samlingen. Blir litt som å bla i en papirbasert bok kontra å lese en bok på PC-skjermen.

2. Holdbarhet: Harddisker har vel faktisk ikke noen påvist lenger varighet enn en CD-plate? Så lenge man behandler CD-platene pent, så er ikke dette noe problem.

3. Tilgjengelighet. Når man har dårlig tid og bare skal raske med seg noe musikk til kjøreturen i bilen er det lite som slår kjappheten og tilgjengeligheten til CD-hylla.

4. Backup er da ikke noe problem med CD-plater heller? Og selv om jeg sannsynligvis kommer til å gå Harddiskbasert i løpet av det kommende året, så synes jeg CD-originalen i seg selv er en meget god backup!

5. Det blir jo ikke noe bedre enn originalsporet på CD-platen uansett.

6. Dette er jo en smakssak. Jeg for min del liker komplette album. Det gjør at man oppdager andre låter enn dem som spilles på radio og MTV og dermed andre sider ved artistene. Og 8-10kr per spor er jo ganske dyrt, synes nå jeg. En CD-plate består ofte av 12-14 spor, og da får man som sagt det håndfaste mediet på kjøpet, ofte tekster, detaljer rundt innspillingen, miksen etc. Jeg liker å sitte med coveret tilgjengelig når jeg lytter til musikk. Det gir en ekstra dimensjon til opplevelsen.

7. Ja, for dem som er slaver av VG-lista og A- og B-listene utvalgt av enkeltpersoner i radioredaksjonene, så er dette med kjøp av enkeltlåter kjekt og greit. For meg er dette bare en ulempe. Jeg foretrekker å oppleve mer enn det som spilles på radio når jeg først skal kjøpe musikken min.

8. Dette er jo en utopi hvis du ikke har backupen i en annen bygning. Og som sagt: Man kan lage backup av CD-plater også.

9. Dette er jo ikke noe problem. Skal du først ta backup, så er det jo like greit å arkivere original-CDen og ha den som backup. Med Cd som utgangspunkt kan du jo også alltid velge hvilken kvalitet du ønsker på den musikken som ligger på harddisken.

10. Fair nok. Her tar nok CD mye mer plass. Men en velfylt CD-hylle kan også være ganske lekker. For folk på besøk er skattejakt i CD-hyllene ofte enklere enn å navigere et serverbasert system de ikke kjenner.

11 og 12. Jepp. Dette er en stor fordel med serverbasert musikk, og hovedgrunnen til at jeg nok vil sette i gang en jobb med å rippe CD-samlingen til Harddisk. Lossless, selvsagt.

CD-platen er bare et lagringsmedium. Fordelen er at den oftest kommer med et kjekt cover med tilleggsinformasjon, og ikke minst at den har ukomprimerte lydspor. Den dagen ukomprimert eller lossless-komprimerte spor er tilgjengelige til en hyggelig pris i nettbutikkene så vil jeg ta det i bruk. Ellers foretrekker jeg originalen og å ha full kontroll over kvaliteten når jeg kopierer til Harddisk.

Den største ulempen med å kjøpe enkeltspor fra nettet slik jeg ser det er at de sjelden tilbys i lossless-format, og oftere og oftere har de DRM-begrensninger som gjør at kopiering ikke alltid er like enkelt. Og når det griper om seg faller en del av argumentene for tilgjengelighet og enkel tilgang bort.
    Nå skal det jo sies at enkelte CD-plater også har vært befengt med slikt, og det er synd for artistene, men jeg har bevisst styrt unna selskaper som er kjent for trøblete kopisperrer (f.eks. EMI og Sony). De få platene jeg har fra disse selskapene har likevel latt seg kopiere til harddisk, så SÅ umulige er ikke disse sperrene heller.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    1. Brukervennligheten på harddiskbasert musikk er grei når man vet hva man vil ha, men jeg synes fortsatt det er en egen følelse av å lete etter den glemte perlen i CD-samlingen. Blir litt som å bla i en papirbasert bok kontra å lese en bok på PC-skjermen.
    Greit argument, men ofte opplever man å finne perler man ikke viste man hadde en gang når man lytter fra en harddisk da det plutselig blir uhyre enkelt å skifte sang/album.

2. Holdbarhet: Harddisker har vel faktisk ikke noen påvist lenger varighet enn en CD-plate? Så lenge man behandler CD-platene pent, så er ikke dette noe problem.
    Så lenge man behandler den pent ja.

3. Tilgjengelighet. Når man har dårlig tid og bare skal raske med seg noe musikk til kjøreturen i bilen er det lite som slår kjappheten og tilgjengeligheten til CD-hylla.
    Jo det er det, om man allerede har hele CD-samlingen lagret på harddisk i bilen.

4. Backup er da ikke noe problem med CD-plater heller? Og selv om jeg sannsynligvis kommer til å gå Harddiskbasert i løpet av det kommende året, så synes jeg CD-originalen i seg selv er en meget god backup!
    CD`en er en god backup, men skal du sikre deg mot innbrudd og brann må alle CD`ene lagres en annen plass enn i huset.

5. Det blir jo ikke noe bedre enn originalsporet på CD-platen uansett.
    Nei, men det blir ikke noe dårligere heller. Altså ingen grunn til å bruke masse penger på eksotiske drivverk/cd-spillere.

6. Dette er jo en smakssak. Jeg for min del liker komplette album. Det gjør at man oppdager andre låter enn dem som spilles på radio og MTV og dermed andre sider ved artistene. Og 8-10kr per spor er jo ganske dyrt, synes nå jeg. En CD-plate består ofte av 12-14 spor, og da får man som sagt det håndfaste mediet på kjøpet, ofte tekster, detaljer rundt innspillingen, miksen etc. Jeg liker å sitte med coveret tilgjengelig når jeg lytter til musikk. Det gir en ekstra dimensjon til opplevelsen.
    Skjønner hva du mener. Selv har jeg over 2000 komplette album (1000 i lossless), med albumcover (jpg), perfekt tag og veldig mange har faktisk en review av albumet lagret i hver eneste sang (tag). På mitt Sonos system kommer også albumcoveret opp på fjernkontrollen, men det blir selvfølgelig ikke det samme som å bla i et CD-hefte med masse bilder. Selv tenker jeg ikke på det lenger, da jeg er helt blendet av alle de andre fordelene. Men jeg skjønner at noen ser viktigheten i det.

7. Ja, for dem som er slaver av VG-lista og A- og B-listene utvalgt av enkeltpersoner i radioredaksjonene, så er dette med kjøp av enkeltlåter kjekt og greit. For meg er dette bare en ulempe. Jeg foretrekker å oppleve mer enn det som spilles på radio når jeg først skal kjøpe musikken min.
    Radio MÅ ikke være Radio 1 med gjentagende listepop, men det kan også være nettradioer som spiller akkurat slik musikk man ønsker. Poenget mitt var at man kan lett finne musikken på kort tid.

8. Dette er jo en utopi hvis du ikke har backupen i en annen bygning. Og som sagt: Man kan lage backup av CD-plater også.
    Korrekt backup kan for eksempel være å ha en ekstern harddisk (ca. 1000kr for 500gb) plassert i en bankboks, hos en slektning eller en venn. Min far skal få lov til å oppbevare en slik disk for meg.... på den er også alle mine private bilder, samt kopier av alle mine kvitteringer.

9. Dette er jo ikke noe problem. Skal du først ta backup, så er det jo like greit å arkivere original-CDen og ha den som backup. Med Cd som utgangspunkt kan du jo også alltid velge hvilken kvalitet du ønsker på den musikken som ligger på harddisken.
    Poenget mitt var at man kunne like gjerne begynne med det først som sist, så får man i tillegg ta glede av alt det positive et slikt system fører med seg. Ellers har du selvfølgelig helt rett.

10. Fair nok. Her tar nok CD mye mer plass. Men en velfylt CD-hylle kan også være ganske lekker. For folk på besøk er skattejakt i CD-hyllene ofte enklere enn å navigere et serverbasert system de ikke kjenner.
    Ja og Nei. For eks. Sonos er like/mer brukervennelig enn Ipod, og mine gjester elsker å bla igjennom fjernkontrollen på jakt etter musikken de liker. Jeg kan sitte med en kamerat i timesvis og bare prate musikk og lytte gjennom forskjellige "glemte" album, det uten at noen av oss reiser seg fra sofaen og bruker til på å finne korrekt sang/album. (latskapen lenge leve).

CD-platen er bare et lagringsmedium. Fordelen er at den oftest kommer med et kjekt cover med tilleggsinformasjon, og ikke minst at den har ukomprimerte lydspor. Den dagen ukomprimert eller lossless-komprimerte spor er tilgjengelige til en hyggelig pris i nettbutikkene så vil jeg ta det i bruk. Ellers foretrekker jeg originalen og å ha full kontroll over kvaliteten når jeg kopierer til Harddisk.
    Enig. Håper selv på butikker som tar lossless seriøst til en fornuftig penge.

Den største ulempen med å kjøpe enkeltspor fra nettet slik jeg ser det er at de sjelden tilbys i lossless-format, og oftere og oftere har de DRM-begrensninger som gjør at kopiering ikke alltid er like enkelt. Og når det griper om seg faller en del av argumentene for tilgjengelighet og enkel tilgang bort.
    Nå skal det jo sies at enkelte CD-plater også har vært befengt med slikt, og det er synd for artistene, men jeg har bevisst styrt unna selskaper som er kjent for trøblete kopisperrer (f.eks. EMI og Sony). De få platene jeg har fra disse selskapene har likevel latt seg kopiere til harddisk, så SÅ umulige er ikke disse sperrene heller.
    Apple har skjønt at de ikke kan konkurrere med piratene ved å selge musikk med DRM, og lanserer en ny tjeneste. Jeg håper andre følger etter. Slik det er i dag fremstår det som langt mer fristende å laste musikken ned i lossless og uten DRM, fremfor å betale for lossy med DRM. Det vil ikke løse piratkopieringen, men om de samtidig klarer å presse prisene litt, tror jeg de kan begrense den en del.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, piratkopiering synes jeg prinsipielt er helt forkastelig uansett. Liker jeg musikk, så betaler jeg for den, så sant den er tilgjengelig (har ved enkelte anledninger kopiert CD-utgivelser som ikke er å få uten ekstrem dynamikkastrering lenger på grunn av remastring for loudness war).

Jeg synes at artisten har rett til å få betalt for musikken.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig i at man bør benytte den form for "sikkerhetskopiering" man selv er best tjent med, det være seg harddiskbasert backup eller andre former for lagring.

Tilgjengelighet og sikkerhet ovenfor det arbeid man legger ned er viktig. Selvsagt også at man har tilgang på originalplatene, dersom noe skulle gå galt - hvilket det jo ganske ofte gjør... :-?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, piratkopiering synes jeg prinsipielt er helt forkastelig uansett. Liker jeg musikk, så betaler jeg for den, så sant den er tilgjengelig (har ved enkelte anledninger kopiert CD-utgivelser som ikke er å få uten ekstrem dynamikkastrering lenger på grunn av mastring for loudness war).

Jeg synes at artisten har rett til å få betalt for musikken.
    Helt enig med deg roffe. Den eneste form for kopiering jeg gjør er for å ha en kopi i bilen, da jeg ikke vil ødelegge originalen ved å ha den der. Dessuten låter ikke kopien like bra som originalen på hjemme anlegget. I alle fall ikke mine kopier. (Har ikke hørt andre kopier som gjør det heller).

Sikkert et dumt spørsmål, men hva er "lossless"?

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit argument, men ofte opplever man å finne perler man ikke viste man hadde en gang når man lytter fra en harddisk da det plutselig blir uhyre enkelt å skifte sang/album.
    Har du ikke kontroll mann?

Så lenge man behandler den pent ja.
    Da må du skjerpe behandlingen av CD`ene dine. De tåler mye, men det er grenser.

Jo det er det, om man allerede har hele CD-samlingen lagret på harddisk i bilen.
    Jeg har ikke harddisk i bilen:cry:

CD`en er en god backup, men skal du sikre deg mot innbrudd og brann må alle CD`ene lagres en annen plass enn i huset.
    Tenker man så negativt kan man ikke bo innendørs.

Nei, men det blir ikke noe dårligere heller. Altså ingen grunn til å bruke masse penger på eksotiske drivverk/cd-spillere.
    Eksotiske drivverk? Hva er det? Made in Jungleland?

Skjønner hva du mener. Selv har jeg over 2000 komplette album (1000 i lossless), med albumcover (jpg), perfekt tag og veldig mange har faktisk en review av albumet lagret i hver eneste sang (tag). På mitt Sonos system kommer også albumcoveret opp på fjernkontrollen, men det blir selvfølgelig ikke det samme som å bla i et CD-hefte med masse bilder. Selv tenker jeg ikke på det lenger, da jeg er helt blendet av alle de andre fordelene. Men jeg skjønner at noen ser viktigheten i det.
    Husker dere LP`er? Lukta til og med feit musikk av de i tillegg til skikkelige cover.

Radio MÅ ikke være Radio 1 med gjentagende listepop, men det kan også være nettradioer som spiller akkurat slik musikk man ønsker. Poenget mitt var at man kan lett finne musikken på kort tid.
    Jepp.

Korrekt backup kan for eksempel være å ha en ekstern harddisk (ca. 1000kr for 500gb) plassert i en bankboks, hos en slektning eller en venn. Min far skal få lov til å oppbevare en slik disk for meg.... på den er også alle mine private bilder, samt kopier av alle mine kvitteringer.
    Du må da ikke oppbevare backup i et hus! Kan jo brenne samtidig som hos deg også...

Poenget mitt var at man kunne like gjerne begynne med det først som sist, så får man i tillegg ta glede av alt det positive et slikt system fører med seg. Ellers har du selvfølgelig helt rett.
    Alt skal prøves. Liker man det ikke, så kast shiten!

Ja og Nei. For eks. Sonos er like/mer brukervennelig enn Ipod, og mine gjester elsker å bla igjennom fjernkontrollen på jakt etter musikken de liker. Jeg kan sitte med en kamerat i timesvis og bare prate musikk og lytte gjennom forskjellige "glemte" album, det uten at noen av oss reiser seg fra sofaen og bruker til på å finne korrekt sang/album. (latskapen lenge leve).
    Latskapen lenge leve. Sett alt på random play og bli overrasket.
    "Trodde ikke jeg hadde den dritplata?" Ellers nevner jeg at vi har spådd LP-platens død siden bildet av den første CD-spilleren kom. Nå er det stadig flere som handler vinyl. Kan dette skje med CD-generasjonen også? At de får et nostalgisk blikk på CD-platen og rett og slett nyter den godstolen og snakker til barna sine om "de gamle gode tider"? Snakkes om 50 år:-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Sikkert et dumt spørsmål, men hva er "lossless"?
    Det er vel ikke noe dumt spørsmål. "Lossless" = "tapsfri".

I forbindelse med komprimering av digitale musikkfiler er Lossless-komprimering (f.eks. FLAC) komprimering som gjør at man kan dekomprimere og få tilbake originalfilen/originalsignalet.
    Tapskomprimering (f.eks MP3, Ogg Vorbis, WMA) komprimerer slik at man aldri kan komme tilbake til den originale, ukomprimerte filen.

Når man spiller av en lossless-komprimert fil på riktig måte, så skal det altså være eksakt likt som den originale filen/CD-plata det ble komprimert fra.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke noe dumt spørsmål. "Lossless" = "tapsfri".

I forbindelse med komprimering av digitale musikkfiler er Lossless-komprimering (f.eks. FLAC) komprimering som gjør at man kan dekomprimere og få tilbake originalfilen/originalsignalet.
    Tapskomprimering (f.eks MP3, Ogg Vorbis, WMA) komprimerer slik at man aldri kan komme tilbake til den originale, ukomprimerte filen.

Når man spiller av en lossless-komprimert fil på riktig måte, så skal det altså være eksakt likt som den originale filen/CD-plata det ble komprimert fra.
    Ok, men en original CD er vel ukomprimert?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men en original CD er vel ukomprimert?
    Det stemmer. En CD og en wav-fil er ukomprimert.

En FLAC-fil eller Apple lossless er komprimert, men siden kompresjonen er tapsfri så kan man ved avspilling gjenskape CD-en feilfritt.

mp3 er lossy komprimert og ved avspilling så greier man ikke å gjenskape det eksakte signalet som lå på CDen.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både CD-platene og vinyl vil dø ut sakte men sikkert, også anleggene slik vi kjenner dem i dag med turer til en platebutikk og forskjellige medier. I fremtiden tror jeg det er nettet som vil regjere, bort med mangfoldige bokser (folk vil bare ha en), bort med platebutikker, videoutleie etc... Musikk og film vil man handle på nettet, og det er en boks prinsippet som kommer til å gjelde - folk vil ikke ha mange bokser og mye tull (snakker ikke om hi-fi folket men den store massen som påvirker utviklingen)...

Er noen år igjen, men det vil komme mer og mer tror jeg!!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen hjelpe meg med Audacity ?
    Gjør jeg noe galt med Audacity, har prøvd å importere sange til Audacity for å se denne kurve om headroom, men alle jeg laster over går gjennom taket, kan da ikke stemme at alle gjør det....

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det stemmer. En CD og en wav-fil er ukomprimert.

En FLAC-fil eller Apple lossless er komprimert, men siden kompresjonen er tapsfri så kan man ved avspilling gjenskape CD-en feilfritt.

mp3 er lossy komprimert og ved avspilling så greier man ikke å gjenskape det eksakte signalet som lå på CDen.

-k
    Da lurer jeg på hvorfor man snakker om dette i det hele tatt. Hvorfor ikke bruke wav filer? Når jeg en sjelden gang tar en kopi for å bruke i bilen tar jeg en direkte kopi fra original CD, og da er vel kopien også ukomprimert. Hvorfor da bruke "lossless" eller andre ting så lenge det er mulig å bruke wav? Wav burde da være best etter det jeg kan forstå.

Neste spørsmål fra meg er: hvorfor låter ikke en brent kopi (wav til wav) like bra som originalen? Vet at originalen er "trykket", ikke brent. Forsjellen må jo da ligge der?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi komprimerte filer tar mindre plass. Til det andre spørsmålet...låter de ikke klin likt da? Jeg hører iallefall ikke forskjell.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Fordi komprimerte filer tar mindre plass. Til det andre spørsmålet...låter de ikke klin likt da? Jeg hører iallefall ikke forskjell.
    Tar mindre plass? En CD er vel en cd. Om du snakker nedlasting og HD plass ... vel, da er vi i 2 forskjellige verdener.

Låter likt? Nei langt ifra, men dette vet jeg er en diskusjon som har og er oppe, og den ønsker jeg ikke å være med på. De som ikke hører forsjell burde være lykkelige. Værre for oss som faktisk må betale for å få det vi ønsker. Men, det er faktisk det vi alle burde gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da lurer jeg på hvorfor man snakker om dette i det hele tatt. Hvorfor ikke bruke wav filer? Når jeg en sjelden gang tar en kopi for å bruke i bilen tar jeg en direkte kopi fra original CD, og da er vel kopien også ukomprimert. Hvorfor da bruke "lossless" eller andre ting så lenge det er mulig å bruke wav? Wav burde da være best etter det jeg kan forstå.

Neste spørsmål fra meg er: hvorfor låter ikke en brent kopi (wav til wav) like bra som originalen? Vet at originalen er "trykket", ikke brent. Forsjellen må jo da ligge der?
    Denne guiden forklarer litt om ukomprimert, lossless og lossy formater:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...re-guiden.html

Hvis lydkvalitet var den _eneste_ parameteren så er jeg enig med deg, ukomprimerte formater hele veien. Nå viser det seg at til mange formål så finnes det også andre avveininger, som batterilevetid, pris, vekt, brukervennlighet, etc.

Som et eksempel så har jeg laget hele CD-samlinga mi på PC-en på stua. Jeg kan bla i album, søke etter artist/låt/album/produksjonsår. Jeg kan enkelt overføre låter til en bærbar musikk-spiller. Ved å bruke tapsfri kompresjon i stedetfor wav sparer jeg halve diskplassen, får samme lydkvalitet og organisering av musikken blir enklere.

Til ditt andre spørsmål så har jeg gjennomført en test:
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...d-praksis.html

-k

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    knutinh: Dette var veldig mye. (trådene) Måtte vel fulgt med fra begynnelsen for å få med alt.

Skjerer glatt mellom og bare konstaterer av vi ikke er av samme oppfattning.

Men, jeg inviterer deg herved å komme å sammenligne en original med brent og finne ut om vi hører forsjell her hos meg. Ta med original/brent så skal jeg ha det samme klart. OK??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av made4u
    Både CD-platene og vinyl vil dø ut sakte men sikkert, også anleggene slik vi kjenner dem i dag med turer til en platebutikk og forskjellige medier. I fremtiden tror jeg det er nettet som vil regjere, bort med mangfoldige bokser (folk vil bare ha en), bort med platebutikker, videoutleie etc... Musikk og film vil man handle på nettet, og det er en boks prinsippet som kommer til å gjelde - folk vil ikke ha mange bokser og mye tull (snakker ikke om hi-fi folket men den store massen som påvirker utviklingen)...

Er noen år igjen, men det vil komme mer og mer tror jeg!!
    ...eller så kommer vi dit at DRM blir så avansert at man må ha spesielle nøkler for å spille av og/eller kopiere filen, gjerne flere forskjellige teknologier, slik at det blir vanskelig å flytte musikk mellom egne avspillingsenheter. Og så oppdager man det man allerede har oppdaget på film, nemlig at folk ikke gidder å bruke 25-50% ekstra tid på reklamepauser i filmer, at de foretrekker å kunne ta en film i hånden med ut i bilen, på hytta eller til en kamerat og spille den av der ... etc, etc. Jeg tror at kampen mot piratkopiering er det største problemet. Hvordan får man folk til å betale for noe som har samme kvalitet, men er vanskeligere å bruke (på grunn av DRM) enn det man laster ned gratis fra fildelingsnettverk? Jeg for min del tror ikke de håndfaste formatene (CD, DVD, BD, HD-DVD etc) vil dø med det første. Det å kunne holde et konkret produkt i hånden, kunne pakke det inn og gi som gave etc. kan ikke slås av nettbasert nedlasting.

Og noen av oss liker faktisk å snakke med engasjert betjening også. Vanskelig å gjenskape slikt fullt ut på nettet.

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller så kommer vi dit at DRM blir så avansert at man må ha spesielle nøkler for å spille av og/eller kopiere filen, gjerne flere forskjellige teknologier, slik at det blir vanskelig å flytte musikk mellom egne avspillingsenheter. Og så oppdager man det man allerede har oppdaget på film, nemlig at folk ikke gidder å bruke 25-50% ekstra tid på reklamepauser i filmer, at de foretrekker å kunne ta en film i hånden med ut i bilen, på hytta eller til en kamerat og spille den av der ... etc, etc. Jeg tror at kampen mot piratkopiering er det største problemet. Hvordan får man folk til å betale for noe som har samme kvalitet, men er vanskeligere å bruke (på grunn av DRM) enn det man laster ned gratis fra fildelingsnettverk? Jeg for min del tror ikke de håndfaste formatene (CD, DVD, BD, HD-DVD etc) vil dø med det første. Det å kunne holde et konkret produkt i hånden, kunne pakke det inn og gi som gave etc. kan ikke slås av nettbasert nedlasting.

Og noen av oss liker faktisk å snakke med engasjert betjening også. Vanskelig å gjenskape slikt fullt ut på nettet.
    Helt enig. Kanskje ikke like praktisk med en CD som en mp3 du laster ned. Men så har vi vel ikke en hobby fordi den er praktisk?
    Jeg bestiller mye på nettet, spesielt fra play.com. Men å gå i platebutikken jeg vanligvis handler i og snakke med betjeningen som virkelig har peiling og er hyggelige karer slår nettet lett:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper vell egentlig lite cder. men tror nokk kanskje ikke mp3 som kommer til å ta av til slutt eller, blir vell noe med en enda bedre måte å pakke musikken på etterhvert, vill jeg tro om dette programet kommer til å koste noe gjenstår å se, men tviler på at det er mp3 vi laster ned om noen år..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes allerede mengder av formater som er ment som erstattere for MP3. Apple, Microsoft og Sony har sine formater, og av litt mer åpen vare har man ogg vorbis. Sånn jeg ser det er det hovedsakelig to grunner til at MP3 overlever:

- Det er utbredt, og har et kjent merkenavn. Alle vet hva MP3 er, færre vet hva ogg er.
    - Ingen vil støtte konkurrentens format, så Apple, MS og Sony støtter i liten grad hverandres formater på sine MP3-spillere, noe som gjør at man må bruke MP3 om man vil kunne spille musikken av overalt.

Side 5 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •