CD-formatet vil dø! - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 140
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    1. At det "kan ses på som" er ikke det samme som "er det samme som". Forskjellene er nettopp at oppsamplingen må ta utgangspunkt i unøyaktige data.
    La oss ikke konsentrere oss om den digitale strømmen (den er uansett utenfor brukerens kontroll), men ren D/A-konvertering:

1. Gitt en DAC som mottar en 44.1kHz strøm av samples (primitiv CD-konverter)
    2. Og en DAC som mottar en Nx44.1 kHz strøm av samples (f.eks DVD-A)
    3. Og en DAC som mottar en 44.1kHz strøm av samples oppsamplet med en faktor N.

På hvilken måte mener du at DAC i tilfelle 3 yter dårligere enn i tilfelle 2? Jeg minner om at DAC ikke har noen musikalsk smak og neppe kan skille gode fra dårlige samples, den prøver bare å konvertere en strøm av verdier til kontinuerlige kurveformer med størst mulig presisjon (i tid og amplitude som du påpeker).

I tilfelle 2 og 3 mottar DAC to strømmer som ser helt lik ut mhp samplerate, men hvor den i tilfelle 3 naturlig nok ikke inneholder informasjon over ca 22kHz.
    Problemet med å ta blindt utgangspunkt i samplingsteoremet er at det nettopp er et idealisert teorem, perfekt i den matematiske verden. Det sier at alt under grensefrekvensen kan gjenskapes perfekt. I det virkelige liv, så er det ingen tvil om at så lenge en sample kan være unøyaktig representert, så representerer dette en unøyaktighet som ingen oversampling kan gjenskape. Flere ekte samples kan imidlertid gjenskape dette (høyere samplingsfrekvens), det samme kan økt nøyaktighet ved å tilby høyere oppløsning ved å innføre flere kvantiseringstrinn (flere bits pers sample).
    Mener du ikke at det er mulig å måle unøyaktigheten? Mener du ikke at dagens 16-bit/44.1 AD og DA teknologi ligger nært opp mot de nevnte teoretiske grenser? Er ikke det en indikator i seg selv på at i nevnte kretser så er ikke nøyaktighet i samplingstidspunkt og samplingsnivå noe stort problem, for i så fall ville dette gi målefeil som med god margin overskygger de teoretiske feilene som kvantisering og punktprøving nøvendigvis medfører?
    3. Det er vel heller ikke de forskjellene jeg synes er så viktige. Det var du som dro inn oversampling som en "hellig gral" i DAC-sammenheng, ikke jeg.
    Det jeg sier er at moderne DAC og ADC er basert på en flytende grense mellom tid og frekvens. En god DAC kan f.eks tenkes å være 5 bit og endel hundre kilohertz. Hvis inngangssignalet er DVD-A så kjører man en egnet SRC og noiseshaping, hvis kilden er CD så kjører man en annen faktor SRC og nosieshaping.

Hvis SRC er godt implementert (dvs at utvikleren har tilstrekkelig ASIC-areal eller hvordan nå enn dette er gjort i praksis) så svikter argumentet ditt for høyrate kilde, siden "selve" D/A-konverteren er en fixed function chip som snurrer og går med ytelse som man kan lese opp i produktblad eller måles om man er paranoid.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en masse skisser på nettet som illustrerer hva som skjer hvis sampleraten er for lav (lavere enn grensefrekvensen for samplingsteoremet).

Her er imidlertid en liten skisse som illustrerer hvordan samples nær nullpunktet gjør jobben vanskelig for en DAC når samplingsfrekvensen er nær grensen gitt av det analoge signalet, men likevel kjapp nok til å ikke få aliasing:
    -samplingclosetonyquist-gif
    (Røde ringer angir samplingspunkter).

Jeg har ikke noe problem med at idealisert sett, så kan man gjenskape denne kurven fra samplingspunktene, så lenge nøyaktigheten er perfekt i hvert sample og man kunne anvende den prinsipielle matematikken med sinc-funksjoner etc. Men samplingsteoremet angir også at signalet må være kontinuerlig. Hva skjer da med høyfrekvente transienter i den virkelige verden?

Men kan noen fortelle meg hvordan en fysisk DAC (normal implementasjon) kan gjenskape kurven, og spesielt korrekt amplitude (markert med grønt) hvis dette er et signal med relativt lavt nivå og dermed potensial for ganske store kvantiseringsavvik i samplingspunktene?
    Hvordan kan oversampling eventuelt forbedre dette?
    Det du sier er egentlig at en ulineær effekt inntrer som gjør at en ADC/DAC-kjede kan gjengi en 0dBFS sinus @ fs/4 med f.eks 96dB SNR, mens en -48dBFS sinus @ fs/4 vil få mindre enn de forventede 48dB SNR?

Vil du bli tilfredsstilt av en måling som viser et konstant støygulv og rett amplitude for en steppet eller trinnløs fadende sinus av slik type?

-k

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå flyter du vel litt ut på viddene, knutinh. Jeg har ingen problemer med å forstå at man kan trikse med oppløsning og samplerate og oppnå gode resultater i en DAC.

Du ber meg se bort fra det som er essensielt i diskusjonen, nemlig begrensningene i mediet, som i denne diskusjonen er CD-platen med 44.1kHz samplerate og 16-bits oppløsning og den digitale strømmen den gir. Det er samplene i dette domenet som legger grunnlaget for lyden man får ut analogt, og det er unøyaktighetene her jeg snakker om, all den stund samplingsteoremets forutsetninger er brutt på omtrent alle punkter (kvantiseringsunøyaktighet, signalkontinuitet, sinc-funksjoner etc).

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Vil du bli tilfredsstilt av en måling som viser et konstant støygulv og rett amplitude for en steppet eller trinnløs fadende sinus av slik type?
    Nei. Jeg ville bli tilfredstilt hvis du laget en lydfil som inneholdt noen få perioder av en 19kHz sinus med CD-sampling ved et nivå omtrent 10dB over støygulvet og den resulterende kurveformen ut fra DACen i det analoge domenet (det er spesielt peakverdiene jeg er interessert i og om de i så fall følger inn-signalet hele veien fra start til slutt).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå flyter du vel litt ut på viddene, knutinh. Jeg har ingen problemer med å forstå at man kan trikse med oppløsning og samplerate og oppnå gode resultater i en DAC.

Du ber meg se bort fra det som er essensielt i diskusjonen, nemlig begrensningene i mediet, som i denne diskusjonen er CD-platen med 44.1kHz samplerate og 16-bits oppløsning og den digitale strømmen den gir. Det er samplene i dette domenet som legger grunnlaget for lyden man får ut analogt, og det er unøyaktighetene her jeg snakker om, all den stund samplingsteoremets forutsetninger er brutt på omtrent alle punkter (kvantiseringsunøyaktighet, signalkontinuitet, sinc-funksjoner etc).
    Aha. Så du er enig i at veldig gode DAC-konvertere er mulig, og at CD-mediet informasjonsteoretisk inneholder tilstrekkelig informasjon*), det du ikke forstår er hvordan man får en CD-strøm til best mulig å utnytte en state of the art DAC?

-k

*)Gitt at vi for diskusjonens skyld konsentrerer oss om DAC-enden, ikke ADC-enden. Hvis man kan lage en nært perfekt DAC så kan man sannsynligvis også lage en nært perfekt ADC.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dypdykk i den tekniske verden er veldig intr. men hvorfor er CD`en dødsdømt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Jeg ville bli tilfredstilt hvis du laget en lydfil som inneholdt noen få perioder av en 19kHz sinus med CD-sampling ved et nivå omtrent 10dB over støygulvet og den resulterende kurveformen ut fra DACen i det analoge domenet (det er spesielt peakverdiene jeg er interessert i og om de i så fall følger inn-signalet hele veien fra start til slutt).
    Gitt at alle menneskeskapte lavpassfilter har en viss utstrekning i impulsresponsen så ville du for det første neppe se en helt konsistent peak-amplitude ved så høy frekvens som 19kHz ved flankene. Dette gjelder imidlertid også full-skala sinuser.

Jeg skal tenke litt igjennom hva du egentlig sier før jeg kaster meg ut i debatten igjen og se hva jeg får til =)

Jitter explained - Part 1.4 [English]

-k

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes en masse skisser på nettet som illustrerer hva som skjer hvis sampleraten er for lav (lavere enn grensefrekvensen for samplingsteoremet).

Her er imidlertid en liten skisse som illustrerer hvordan samples nær nullpunktet gjør jobben vanskelig for en DAC når samplingsfrekvensen er nær grensen gitt av det analoge signalet, men likevel kjapp nok til å ikke få aliasing:
    -samplingclosetonyquist-gif
    (Røde ringer angir samplingspunkter).

Jeg har ikke noe problem med at idealisert sett, så kan man gjenskape denne kurven fra samplingspunktene, så lenge nøyaktigheten er perfekt i hvert sample og man kunne anvende den prinsipielle matematikken med sinc-funksjoner etc. Men samplingsteoremet angir også at signalet må være kontinuerlig. Hva skjer da med høyfrekvente transienter i den virkelige verden?

Men kan noen fortelle meg hvordan en fysisk DAC (normal implementasjon) kan gjenskape kurven, og spesielt korrekt amplitude (markert med grønt) hvis dette er et signal med relativt lavt nivå og dermed potensial for ganske store kvantiseringsavvik i samplingspunktene?
    Hvordan kan oversampling eventuelt forbedre dette?
    Tja! Si det.Nå er ikke jeg hverken matematiker eller lydtekniker,for å si det mildt,men jeg ville være ytterst forsiktig med,på generellt grunnlag ,å hevde at det er mulig å få noe bedre ut enn det som blir puttet inn.Du kan pynte på det ,få det til å "ligge"bedre i øregangene osv.Men om det er det som er clouet i "moderne" lyd,er det enkelt å bruke de samme argumentene mot "ny" lyd,som blir brukt mot vintage lyd.Dvs at den er "pyntet" på.
    Digitalt skal det være mulig å få en identisk kopi også,sies det.Men bedre...det tror jeg ikke,bare pyntet!
    Mvh Rune

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Dypdykk i den tekniske verden er veldig intr. men hvorfor er CD`en dødsdømt?
    Fordi alt dør, før eller senere. Men om CDen ikke fremdeles er i live om ti år eter jeg mitt eget hode.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Aha. Så du er enig i at veldig gode DAC-konvertere er mulig, og at CD-mediet informasjonsteoretisk inneholder tilstrekkelig informasjon*), det du ikke forstår er hvordan man får en CD-strøm til best mulig å utnytte en state of the art DAC?

-k

*)Gitt at vi for diskusjonens skyld konsentrerer oss om DAC-enden, ikke ADC-enden. Hvis man kan lage en nært perfekt DAC så kan man sannsynligvis også lage en nært perfekt ADC.
    Nei, jeg mener det er egenskaper ved CD-mediet som gjør at det i gitte tilfeller har begrensninger i evnen til nøyaktig diskantgjengivelse. Jeg mener blant annet at den lydforbedringen mange mener å oppleve med SACD og DVD-A er et resultat av dette, altså at de har nok samples/båndbredde/oppløsning til at det ikke er noen tvil for DACen om hva det opprinnelige signalet var.

Det er likevel klart at desto mer av det matematiske grunnlaget i samplingsteoremet som er implementert i DACen, desto nærmere en korrekt gjenskapt kurve kan man komme i det analoge domenet. Jeg mener at en maksimalt utnytting av CD-formatet kan gi veldig god lyd. Problemet er at det er krevende, både på produksjonssiden og reproduksjonssiden av mediet. Man kan godt si at CD representerer det absolutte minimum av samplingsfrekvens og samplekvantisering for kvalitetslyd, og det er alltid krevende å utnytte en minimumsløsning for å fylle et behov.

En annen sak er at jeg ikke tror at frekvensresponsen til SACD/DVD-A har noe å si over 20kHz. Vi får ikke hundehørsel selv om platene kan gjengi noe bare hunder (og en del andre dyr) kan høre. Jeg er temmelig sikker på at den opplevde forbedringen ligger i mer nøyaktig representasjon og reproduksjon av det hørbare diskantområdet, sammenlignet med CD.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg har en argumentrekke som kan godtas, selv om den ikke er strikt matematisk.

1. Din hypotese er at DVD-A låter bedre enn CD i området "øvre hørbare frekvenser", f.eks 10-20kHz

2. Hypotesen din bygger på at avviket mellom Nyquists samplingsteorem og praktisk realiserbare kretser øker når vi nærmer oss fs/2

3. Hypotesen din har lite å gjøre med de lineære bi-effektene man får av et praktisk realiserbart lowpass-filter, men ulineære effekter som bare synes for høyfrekvente, lavnivå materiale

Er vi enige så langt? Da vil jeg framføre:
    [analog kilde]->[hirez A/D]->[hirez PCM-strøm]->[hirez D/A]->[analog utgangssignal]
    A. Dersom man i en hirez DVD-A kjede innfører et rent (gjerne ideelt) digitalt lowpassfilter som kutter fra ca 20kHz og opp til fs/2 så har man ikke endret kjedens egenskaper annet enn over 20kHz (som du sier er ikke er av betydning).
    [analog kilde]->[hirez A/D]->[hirez PCM-strøm]->[digitalt lavpassfilter]->[hirez D/A]->[analog utgangssignal]

B. Videre kan en høykvalitets resampling modeleres som et lavpassfilter. Dvs at dersom vi etter alle bokens regler og utelukkende i det digitale domenet utfører en nedsampling til 44.1kHz og så interpolerer opp igjen så har vi ikke mistet noe informasjon (siden signalet var båndbreddebegrenset til 20k uansett)
    [analog kilde]->[hirez A/D]->[hirez PCM-strøm]->[digitalt lavpassfilter]->[SRC]->[lorez PCM-strøm]->[SRC]->[interpolasjonsfilter]->[hirez D/A]->[analog utgangssignal]

C. Dersom vi likevel skal innom 44.1 kHz "langs veien" så kan vi like gjerne lagre signalet som 44.1 på CD, og utføre den nødvendige ned/oppsamplingen tett ved ADC og DAC.

Forståelig?

-k

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    A. Så lenge antallet bits er nok til å representere et sample slik at det teoretiske avviket ekstrapolert fra nær null gir en neglisjerbar endring, så... Mitt forsøk på en forklaring på forskjellene mellom CD og SACD/DVD-A og til og med vinyl er at de gangene man er uheldig med samplene, så blir det vesentlig unøyaktighet i det ekstrapolerte amplitudetivået. Hvis du med hirez mener "mange bits", så er jo det greit, men det er jo ikke det som er CD-standarden. Men jeg er enig i at gitt nok oppløsning (neglisjerbare kvantiseringsavvik/-støy), så er ikke samplingsfrekvens på 44.1kHz nødvendigvis noe problem ved representasjonen. Men man må skille mellom ideelle DACer og realiserbare DACer.

B. Igjen: Hvis representasjonen er 44.1kHz/16bit, så mener jeg at det i noen tilfeller vil være klare avvik mellom signalet før og etter nedsampling/oppsampling. Du forutsetter at samplene er nøyaktige før lavpassfiltreringen, men gitt 16-bits domenet fjerner du mange samples som gjør nøyaktigheten til de gjenværende viktigere. Det skal godt gjøres at interpoleringen ved oppsampling igjen treffer nøyaktig samme verdier for disse samplene
    La meg si det slik: Hvis et av samplene du fjerner er nær en amplitude, og de gjenværende ligger nær null vil ekstrapoleringsfeilen multipliseres opp (Eks. la oss si amplitude på 10 og gjenværende samples på 1 i forhold til nullpunkt. Hvis avviket på gjenværende sample representerer x*kvantetrinn (der 0<x<1), så vil avviket ved ekstrapoleringen ligge på x*10*kvantetrinn. Du mister altså alltid nøyaktighet ved fjerning av samples, så lenge hvert sample er representert ved diskrete verdier.

C. Min teori er basert på at noen samples havner i en worst case-posisjon, der kvantiseringsavvik gjør interpolasjon svært unøyaktig. Om dette skjer grovt anslått 1 av 100 ganger, så er det likevel 150ganger per sekund ved 15kHz. Er dette hørbart? For meg er det en hypotetisk forklaring på forskjeller man hører mellom DVD-A/SACD og CD og muligens også mellom CD og vinyl.

Vi er altså litt uenige i nøyaktigheten til interpolasjonen når frekvensen nærmer seg grensefrekvensen for samplingsteoremet. Jeg har ikke målinger som bekrefter det jeg sier. Jeg sier jo også at CD kan låte meget bra. Men det er noen temmelig konsistente, hørbare kvalitetsforskjeller mellom f.eks. SACD/DVD-A og CD, og jeg mener det kan forklares blant annet på grunnlag av dette. Jeg finner ihvertfall dette mer plausibelt enn at noen plutselig går rundt og hører frekvenser over 20kHz.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg mener det er egenskaper ved CD-mediet som gjør at det i gitte tilfeller har begrensninger i evnen til nøyaktig diskantgjengivelse. Jeg mener blant annet at den lydforbedringen mange mener å oppleve med SACD og DVD-A er et resultat av dette, altså at de har nok samples/båndbredde/oppløsning til at det ikke er noen tvil for DACen om hva det opprinnelige signalet var.

.
    Dette er litt interessant. Jeg har luret litt på hvad der var galt med mitt Stax Signature II system. Der er (selvfølgelig) enorm forskjell på diskanten på forskjellige cd´er, men sammenlagt er diskanten faktisk elendig på flertallet av mine cd´er. Jeg har aldrig lagt merke til dette før med andre anlegg og høyttalere, men med Stax er det helt åbenbart hvor grensen for cd egentlig går.
    En del sverger jo til NOS dacs, bl.a. Audio Note...., har aldrig hørt disse dog.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Benedicte Grepp hos vinylsjappa Ringstrøms Antikvariat forteller de gamle vinylskivene er hot igjen. CD-formatet vil dø, sier hun.

LINK
    Selvfølgelig dør det, hvad skal vi med det ? Det var en fiasko sett fra et hifi synspunkt fra starten av, men i mangel av bedre.....
    Hvis noen har fulgt med på bl.a. amerikanske nettsteder hvor der selges plater, som f.eks. acousticsounds, ja da ser man hvor underlegne cd er...., utrolig at man med cd ikke har klart å få samme levende lyd som man får fra vinyl....
    Nå venter vi på 24/96 nedlastinger, men det håber hifi nørder jo alltid på....

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LP avlest med laser er vel ikke "analogt" lengre er det? Hvilken "oppløsning" har avlesningen med laser?

DrE

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    LP avlest med laser er vel ikke "analogt" lengre er det? Hvilken "oppløsning" har avlesningen med laser?

DrE
    En laser er vel ikke digital?

Active B1aR sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    490
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en gammel tråd jeg synes var spennende.
    Jeg personlig forstår ikke hele styret med at formater må "dø". Jeg har en platespiller, lyden synes ikke jeg er så teknisk god som på CD, men en spesiell lyd jeg liker.

Jeg har en god CD spiller som jeg synes spiller bra. Flaskehalsen hos meg er ikke formatene, men utstyret jeg bruker. Kjøper du en god CD spiller, en god forsterker og et par gode høyttalere og setter på en god CD innspilling som f eks Nils Lofgren's Acoustic Live tviler jeg på at noen kan si at CD er klar for en pensjonisttilværelse

Innen bilde er jeg av en annen formening. DVD er avlegs uansett hvilket utstyr du har. En god HD-DVD eller en Blu Ray spiller gir et bedre bilde enn en DVD spiller til doble prisen.

Så hvorfor all oppstussen om at CD må dø? Folk som påstår at CD må dø kan ikke uttale seg om at formatet ikke er godt nok før de har prøvd det ypperste utstyret som kan spille av CD. Har du behov for bedre lyd enn det kan ikke en SACD spiller til 10 k hjelpe deg, hvertfall min mening. Og jeg har SACD selv.

Linker til en test jeg synes er passende:
    VG Nett - Teknologi

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Brukervennlighet. Det blir som å gå fra en bærbar CD-spiller til en Ipod med potensielt uendelig lagringskapasitet og tilgjengelighet i hele huset.

2. Utmerket holdbarhet. Ingen fare for for riper eller skade på media.

3. Tilgjengelighet. Enkelt å kopiere ut store mengder musikk/album til andre avspillere, mobiltelefoner, bærbare MP3-spillere etc.

4. Sikkerhet. Enkelt å ta backup.

5. Kvalitet. Hevdes å tilby like god eller bedre lyd som flere av dagens bedre high-end drivverk. Og hvorfor skulle det ikke gjøre det?

6. Pris. Man kan velge å kjøpe kun de sangene man ønsker (forhåpentligvis snart i lossless). En singel trenger ikke koste mer enn 8kr.

7. Enkel tilgang. Man kan etter å ha hørt på en sang på radio/TV kjøpe og laste ned korrekt låt i løpet av et minutt.

8. Tyveri og brannsikkert (forutsetter korrekt backup).

9. Fremtidsikkert. Alle fremtidsvisjoner av for eks. smart hus og multiroms-løsninger baserer seg på slik lagring av musikk.

10. Plassbesparende. En ekstern harddisk kan lagre en vegg av CD`er.

11. Logistikk. Uhyre enkelt å søke frem en bestemt sang i et enormt arkiv og spille den av øyeblikkelig.

12. Praktisk. Mulighet for å for eksempel gi karakter på sanger, og kun velge å spille av sanger man har gitt en bestemt karakter. Mulighet for å lage egne spillelister, eller velge å shuffle gjennom for eksempel alt av rock-musikk.

Om noen ikke ser at CD-spilleren er forhistorisk å regne i 2007, er de trangsynt. Jeg skjønner hobbyen, entusiasmen og gleden av og rundt vinyl som analogt avspillings-medium, men CD`er er et digitalt format som har møtt sin overmann.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Om noen ikke ser at CD-spilleren er forhistorisk å regne i 2007, er de trangsynt. Jeg skjønner hobbyen, entusiasmen og gleden av og rundt vinyl som analogt avspillings-medium, men CD`er er et digitalt format som har møtt sin overmann.

Rart at det kjøpes cd-spillere da HåkonN??

Selv er det ikke lenge siden jeg gjorde det, angrer ikke, skulle jeg kjøpt ny kilde i dag, så hadde det blitt en ny cd-spiller, men nå er vel jeg ganske trangsynt da..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Rart at det kjøpes cd-spillere da HåkonN??

Selv er det ikke lenge siden jeg gjorde det, angrer ikke, skulle jeg kjøpt ny kilde i dag, så hadde det blitt en ny cd-spiller, men nå er vel jeg ganske trangsynt da..
    Jeg sa ikke at det var trangsynt å KJØPE CD-spiller, jeg sa det var trangsynt å regne det som noe annet enn forhistorisk. Trangsynt var kanskje et dårlig ordvalg forøvrig, men det er vel hevdet under enhver tvil at Redbook formatet begynner å bli ganske utdatert med dagens rivende utvikling innenfor digitale medier.

Veldig mange kjøper ikke harddiskbaserte løsninger på grunn av fordommer. Noen tror også det blir "mye jobb og styr" rundt en slik løsning (og på noen måter blir det faktisk det), og andre tror det kreves mye kunnskap for å få til en slik løsning. Jeg er vel enig med Pogwaq at CD-spilleren sannsynligvis er fortsatt forholdsvis greit etablert på markedet om 10år, men jeg vil ikke spise hodet mitt om alternative lagringsmedier skulle ha blitt så populære at CD-spilleren kun var blitt for spesielt interiserte.

Jeg sier ikke at ditt valg av å kjøpe CD-spiller var bortkastet, og jeg prøver på ingen måte å latteligjøre de som foretrekker CD-spiller som avspillingsmedieum. Når det er sagt, så er det ganske mange hifi entusiaster som i det siste har lagt seg langflat etter å ha prøvd en Transporter eller en Squeezebox/Sonos-løsning med en skikkelig DAC, og hevder det nærmest har revolusjonert deres musikalske hverdag siden deres 40 000kr drivverk ble kastet ut.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •