CD-formatet vil dø! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 140
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Jeg er 20 år og student, og INGEN i min omgangskrets kjøper CDer ,går i nedlasting hele veien. De klør seg i hodet når jeg kommer hjem med CDer og attpåtil har brukt penger på det, når alt finnes gratis et sted på nettet. Akkurat det med eierglede og kvalitetsfølelse er tydeligvis ikke tilstedeværende for enkelte.
    Jeg er 24 år og student, og ALLE i min omgangskrets kjøper CDer, men de fleste laster ned mye også. De eneste som klør seg i hodet over mine CD-kjøp er min stesøsters oransjehudete og blondblekede venninner, som uansett bare hører på kommers hiphop og listepop. Etter min erfaring er de fleste virkelig musikkinteresserte ganske villige til å ofre et par hundrelapper for å få sakene på CD.

Ellers tror jeg Skrotnisse traff spikeren på hodet.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Formatet CD døde for flere år siden da platebransjen vendte det ryggen og begynte med delvis CD-kompatible plater med avspillingssperre. Idag er det nesten umulig å finne noen som utgir noe på formatet CD.

De som ikke tror meg kan prøve å finne en plate med denne logoen i en musikkforretning:
    Høh? Med et par unntak (et par A Perfect Circle-album, og ett med Sigur Ros) er samtlige plater jeg har kjøpt de siste årene pyntet med den logoen. Porcupine Tree, Opeth, Devin Townsend, The Tangent, Vangelis og Arcturus er kanskje ikke så store sammenlignet med Britney og Kanye West, men jeg ville våge å tippe at det alle meste fremdeles kommer på god gammel CD.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq (snip)
    Etter min erfaring er de fleste virkelig musikkinteresserte ganske villige til å ofre et par hundrelapper for å få sakene på CD.

Ellers tror jeg Skrotnisse traff spikeren på hodet.
    Enig med deg. En ting er i alle fall sikkert, og det er at det DIGITALE format har kommet for å bli. Hva som kommer til å skje med LP formatet vet vi vel ikke, men for meg syntes det merkelig at DDA nødvendigvis skal være bedre enn DDD. En ting man i alle fall slipper ved å lytte til CD formatet er sus og knitring fra den nødvendige kontakt fra nålen i rillene på en LP.

Det som er problemet med CD lyd i dag er mangelen og viljen til å lage gode innspillinger. De fleste er laget for å høres godt ut på radio og mp3. Men det er vel en annen diskusjon.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så er begrensningene ved CD,selve formatet.16 bit er 16 bit,om spilleren koster 1000.- eller om den koster 100 000 kr.Naturligvis vil gjengivelsen være avhengig av kvaliteten på avspiller likevel.Men det vil uansett være hvordan den infoen som finnes på CDen blir fordelt som lyd som vil gjenspeile resultatet.Det kan sammenlignes med et for lite kommunebudskjett som skal fordeles.Graden av hvor fornøyde kundene skal bli er avhengig av hvordan du fordeler det "lille" du har å rutte med.16 bit er det og 16 bit blir det uansett hvor mye ekstra DACer ,oversamplinger som blir brukt.
    Jeg vet det ikke er riktig å betegne det slik,men til sammenligning kan du jo godt si at en LP inneholder 100 bit,noe avhengig av hvor god innspillingen er.
    Da vil det være enkelt å tenke seg hvor mye lettere(nå ja..) og billigere det er å få god lyd ut av en platespiller enn av en CD-spiller.Poenget er vel kanskje mer at på LP formatet har du nok å ta av,og begrensningen ligger ikke i formatet.Så da er det mer opp til deg hvor mye du vil legge i det.
    Uansett så blir dette meningsløst for det store flertall,som er godt fornøyd med rippet Mp3 lyd.Forstå det den som kan.Likevel vil det nok bestandig være en liten skare entusiaster som vil foretrekke den analoge lyden,så det spørs om etterspørselen vil være stor nok til at artistene vil fortsette å gi ut materiale på vinyl.
    Forøvrig var det visst solgt mer vinyl i fjord enn på lange tider,og ettterspørselen på div platemesser har gått helt i taket på brukt,så vi får bare følge med!
    Mvh Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er problemet med CD-lyd i dag er mangelen og viljen til å lage gode innspillinger. De fleste er laget for å høres godt ut på radio og mp3. Men det er vel en annen diskusjon.

100% enig

Jeg har både cd og sacd. På virkelig gode innspillinger som jeg har i begge formatene, er det svært vanskelig å høre forskjell. Hadde standarden på cd-formatet holdt seg i nærheten av mine bestlydene, kunne jeg levd lykkelig med det.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så här kommer framtiden att se ut för mig:

Squeezebox eller nåt liknande och streama musiken från
    datorn (med musik jag "råkat hitta" på nätet).
    och sen en:
    bra viynlspelare för entisuastlyssningen. Dels gamla lp från
    mina unga år, dels nya plattor jag vill ha (som jag tidigare köpt
    på cd).

Intenet är det bästa som hänt för mitt musikintresse. Man kan
    ladda ner obskyra grupper och sånt man läst om eller hört på
    nån bra radiokanal. Är det nåt man gillar så köper man det. Har
    aldrig köpt mer skivor än nu, trots jag laddar ner.

Cdspelar uppgraderingarna är slut för min del! Skivindustrin får
    skylla sig själva när dom komprimerar och förstör cdpressningarna.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karla
    Så här kommer framtiden att se ut för mig:

Squeezebox eller nåt liknande och streama musiken från
    datorn (med musik jag "råkat hitta" på nätet).
    och sen en:
    bra viynlspelare för entisuastlyssningen. Dels gamla lp från
    mina unga år, dels nya plattor jag vill ha (som jag tidigare köpt
    på cd).

Intenet är det bästa som hänt för mitt musikintresse. Man kan
    ladda ner obskyra grupper och sånt man läst om eller hört på
    nån bra radiokanal. Är det nåt man gillar så köper man det. Har
    aldrig köpt mer skivor än nu, trots jag laddar ner.

Cdspelar uppgraderingarna är slut för min del! Skivindustrin får
    skylla sig själva när dom komprimerar och förstör cdpressningarna.
    Så det du ønsker for fremtiden er radio lyd, mp3 eller annet komprimert format? LP formatet vil ikke komme tilbake slik det var. Dette p.g.a. komersielle interesser i all annen elektronikk.

Hvis det er trenden blant folk flest, så ser fremtiden dårlig ut for hi-fi interesserte. Da trenger vi bare en "black box" med innebygde høyttalere.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kompisen kör en Squeezebox och jag blev rätt
    imponerad hur det lät med loosless (eller hur
    det nu stavas).

Trenden kommer att gå mot musik i dataformat med mkt
    bättre ljudkvalitet än mp3, helt klart. Såg en artikel
    där tex Peter Gabriel engagerar sig starkt i den utvecklingen.
    Varför ska vi nöja oss med komprimerat skräp bara för
    att det går via internet??

Att vinylformatet aldrig kommer att bli vad det en gång var
    håller jag med om. Men det finns en enorm musikskatt ute
    i begagnatbackarna och det släpps mer och mer nya
    plattor på vinyl.

Nä, no more cd´s innanför my dörrs.:-?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fildelerne kan dømme CD nord og ned så mye de vil. Problemet er at dersom det ikke selges CDer lenger, hvor skal fildelerne få musikken sin fra da?

Hvis tanken er "andre nedlastede filer", så betyr jo det at plateselskapene må gi det ut som nedlastbare filer i utgangspunktet. Klart det er en mulighet som allerede finnes, men jeg tviler på at Plateselskapene gidder å gi ut filer hvis resultatet er at det selges en håndfull filer, mens resten av spredningen skjer i piratmarkedet.

Det mange overser er at MP3 til tross for sin utbredelse faktisk har mye av sin distribusjon som gratis fildeling. Det kan ikke Plateselskapene leve av. Jeg tror at CDen vil dø, men ikke fordi MP3 er så utbredt. Jeg tror CDen vil erstattes av noe som er mye vanskeligere å kopiere enn det CDen er. Utfordringen er å få erstattet alle CD-spillerne som står rundt i de 1000 hjem i form av CD-spillere, DVD-spillere, bilstereo, bærbare stereospillere etc. Det er noe som går sakte, for selv flunkende nye biler kommer i dag med CD-spiller som standard, og de vil være i bruk i minst 10 år til...

Newcomer nightcrowler sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke LP plata kommer tilbake. Det vel ikke så veldig mange ny utgivelser på LP.
    Tror nok også cd plata kommer til og få samme historir som LP plata.

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, blir glimrende det her.
    LP spiller i bilen og greier
    Se for deg deg selv forsiktig mate en LP inn i en slot-in LP spiller midt i dashbordet

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torgeir
    Joda, blir glimrende det her.
    LP spiller i bilen og greier
    Se for deg deg selv forsiktig mate en LP inn i en slot-in LP spiller midt i dashbordet
    :lol: :lol: :lol:

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fildelningen är en paradox helt klart. Till syvende och
    sist måste artisterna kunna få betalt för sin musik.

Men vad jag tror branchen tenderar till är nya distributions-
    former över internet. Hur mycket av vad en cd kostar idag
    tror Ni egentligen går till själva artisten, när skivbolag och
    distributörer , skivhandlare mm tagit sin del av kakan??

Det här tillsammans med att så många cd låter drit då man radio-
    anpassat mastrarna blir cdn´s fall. Men att den skulle dö ut??
    Knappast.

Jag skulle gott kunna köpa musik över internet, men då måste det hålla
    audiofil kvalitet. Och det kommer att finnas såsmåningom, det är jag
    övertygad om....

Men LP vs CD. Än har jag inte hört en direkt jämförelse där cd´n
    vinner loppet. hehe:-D

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Karla
    (snip)
    Men LP vs CD. Än har jag inte hört en direkt jämförelse där cd´n
    vinner loppet. hehe:-D
    Skal vi ta en blindtest?::-D

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jblfan
    Skal vi ta en blindtest?::-D
    Det fungerer dessverre ikke. ETT lite knitter fra et støvkorn, og LP-platen har avslørt seg... Jeg har riktignok hørt meget god, nesten helt støyfri avspilling av vinyl, men ikke helt uten et lite knepp i ny og ne. Dette gjør ingenting for musikkopplevelsen, men avslører altså vinylplaten meget enkelt.

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det skulle vi kunna göra. Men det blir långt att
    åka:-D

Men allvarligt talat, det jag uttrycker är otroligt subjektivt.
    Jag kommer nog i dom flesta fall att kunna pricka in vinylskivan blint
    (även utan knitter).
    Men låter det bättre??? Där kommer den personliga smaken in. Jag
    tycker det, medans andra tycker precis tvärtom.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Som sagt så er begrensningene ved CD,selve formatet.16 bit er 16 bit,om spilleren koster 1000.- eller om den koster 100 000 kr.Naturligvis vil gjengivelsen være avhengig av kvaliteten på avspiller likevel.Men det vil uansett være hvordan den infoen som finnes på CDen blir fordelt som lyd som vil gjenspeile resultatet.Det kan sammenlignes med et for lite kommunebudskjett som skal fordeles.Graden av hvor fornøyde kundene skal bli er avhengig av hvordan du fordeler det "lille" du har å rutte med.16 bit er det og 16 bit blir det uansett hvor mye ekstra DACer ,oversamplinger som blir brukt.
    Jeg vet det ikke er riktig å betegne det slik,men til sammenligning kan du jo godt si at en LP inneholder 100 bit,noe avhengig av hvor god innspillingen er.
    Dette er feilaktig. Bare fordi en enhet kan generere en kontinerlig verdi ut så betyr det ikke at denne inneholder reell informasjon. LP har begrenset dynamisk område, og en hel rekke unøyaktigheter som CD er fri for (kanal-overhøring, ujevn frekvensrespons, knitring, etc).

Tenk deg følgende situasjon: Jeg har valget mellom å ta et bilde med god optikk og 2 megapixel, eller veldig dårlig optikk og film. Filmen vil ikke ha diskrete punkter, men likevel vil den være uskarp og være ganske forskjellig fra scenen jeg ønsket å avbilde.

Husk ellers at LP blir mastret/skåret med en ganske spesiell prosess, så en helt rettferdig sammenligning mellom LP og CD er i praksis vanskelig, på samme måte som CD vs SACD. Du kan like gjerne ha basert konklusjonen om at vinyl er bedre enn CD på underliggende parametre som:
    • Du foretrekker lydbildet på 70-tallet framfor dagens, og brukte LP-er er typisk gamle
    • De som velger å presse vinyl i dag er typisk mer opptatt av lyden enn alle andre
    • For å greie å presse dynamikk inn på begrensede riller så må miksen prosesseres på en måte som passer din smak bra

-k

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nightcrowler
    Tror nok ikke LP plata kommer tilbake. Det vel ikke så veldig mange ny utgivelser på LP.
    Tror nok også cd plata kommer til og få samme historir som LP plata.
    Når forsvant LP-platene?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg orker å ta hele CD vs LP diskusjonen nok en gang, men etter min mening har CD med kun 2-4 samplingspunkter i frekvensområdet 10-20kHz et problem. Grunnen er at disse punktene krever MEGET NØYAKTIG DA-konvertering for å alltid klare å gjengi amplituden til diskanten presist. Jeg kjenner godt til Nyqvist-teoremet som sier at det klarer seg så lenge man har mer enn 2 samples per periode, men da kreves det samtidig at hver sample er meget nøyaktig representert. Her kommer 16-bits oppløsningen inn og introduserer små feil.
    Resultatet er at CD-formatet krever mye for nøyaktig gjenskaping av diskanten. Her mener jeg en godt presset og avlest LP-plate kan yte bedre.

Etter min mening er det også disse komplikasjonene ved CD (nøyaktig gjengivelse av diskant) som gjør at SACD og DVD-Audio med sine høyere samplingsfrekvenser kommer bedre ut. Det er ikke i det supersoniske området SACD og DVD-audio har sin fordel, men i diskanten der DA-konverterne får mye mer informasjon å jobbe med, og dermed kan gjengi diskantens utslag mer presist.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det fungerer dessverre ikke. ETT lite knitter fra et støvkorn, og LP-platen har avslørt seg... Jeg har riktignok hørt meget god, nesten helt støyfri avspilling av vinyl, men ikke helt uten et lite knepp i ny og ne. Dette gjør ingenting for musikkopplevelsen, men avslører altså vinylplaten meget enkelt.
    Her er jeg uenig med deg, (at det ikke har noe med musikkopplevelsen å gjøre) og dette (knitre, sus osv) var nok den viktigste grunn til at jeg forlot LP'n i sin tid.

I ettertid har det jo kommet (har jeg lest) spillere som leser vinyl med laser. Disse har jeg aldri hørt selv, men om jeg hadde visst det hadde jeg nok blitt sittene på LP samlingen til jeg hadde for å teste dette.

I dag er det bare akademisk interesse, da jeg ikke har LP'r lenger.

Etter mitt syn er CD overlegen LP. MEN det gjelder kun dersom det er lagt vekt på å gjøre det beste man kan under innspilling og produksjon, og det er ikke ofte å finne. Derfor blir det ikke mange nye CD'r i samlingen pr. år hos meg.

Dette begynner muigens å bli "off Topic" i denne tråden.

Side 2 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •