rense stift

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: rense stift

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rense stift

hei.
    har en stift behov for å renses ?.
    jeg har platespilleren i signaturen med dne orginale rød stiften.
    ser det er litt støv under stiften på plastikken liksom. må av og til blåse av en liten "støv dott" fra stiften også. hvordan kan den renses?
    kansje jeg bør vaske platene mine også.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vanlig å ha en liten børste å "dra av" ulldotten som samler seg på pick-up'en med.

Av og til fester noe grums seg ekstra godt på pick-up'en (sees gjerne med forstørrelsesglass, høres gjerne som støy i en kanal) og da kan det være fint å ha litt spesial utstyr til å få gjort rent med. Mange pick-up fabrikanter anbefaler ikke rensevæsker fordi alkohol kan løsne diamanten eller tørke ut foringer lenger opp i "pick-up motoren".

Ellers synes jeg du skal vurdere å bytte pick-up'en din, platespilleren din kan så mye mer enn den klarer med en slik Pick-up!

Mvh

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor rene plater er, og hvor mye støv som den statiske elektrisiteten man ofte får i disse systemene vel en av probelemet med "hybel kaniner" i picup ved avspilling. Jordig av plate spilleren og anlegget, spille med med støvdekselet på antistatisk matte og andre statisk elektrisitets og andre svevestøvs reduserende tiltak kan vel også resusere dette problemet noe.

Ren og tørr trykkluft er vel en grei måte å rense nålen på picupen på, og jeg mistenker av og til at når nåla slites eller er av dårlig kvalitet, så blir anleggsflatene mot rillene større enn det optimale, og man lettere lader opp plata så den tiltrekker seg støv, og nåla tar mer seg mer av eventuelle forurensingene fra vinyl sporet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, Jeg hadde aldri våget meg på trykkluft mot Pick-up'en, har du forsøkt dette selv eller kjenner du til at noen bruker dette på en pick-up?

Personlig har jeg aldri hørt om det, men jeg har jo ikke hørt om alt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    Hmm, Jeg hadde aldri våget meg på trykkluft mot Pick-up'en, har du forsøkt dette selv eller kjenner du til at noen bruker dette på en pick-up?

Personlig har jeg aldri hørt om det, men jeg har jo ikke hørt om alt.
    Har selv god erfaring med trykkluft til renblåsing også av picup nåler, på sammen måte som støvfjerning andre følsomme konstruksjoner så som cmos brikker og mattskiver i digitale speilrefels kameraer, optiske deler i LCD projektorer osv . Men som med annet fintfølende utstyr, gjelder alt med måte og man børr selfølgelig være forsiktig, bruke renest mulig luft 2-3 bar (ikke 10-12), ikke blåse mot "farsrettningen" av picup nålen med for høyt og intenst trykk på en fritt hengende nål osv. Ikke lurt å ha anlegget inkobblet så eventuelle bevegelser blir forsterket noe tusen ganger og flytter høytaler elementer.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vær forsiktig med hva du bruker på PUen. Trykkluft er ikke å anbefale, da dette kan inneholde "fett", og vil kunne skade PU.
    Luft på boks kan nok benyttes til å få unna støv som samler seg i PU huset.
    Selve Nålearm/diamanten kan renses ved bruk av f.eks. Onzow Zerodust Pick-up renser. Dette er en myk pute som PU kan senkes ned i et par ganger, og suger til seg urenhetene. Denne Kan med fordel brukes så ofte du "gidder". Jeg bruker den selv, og kan si at den er meget effektiv, og ikke mins skånsom mot PU.
    Denne forhadles bla. av Planetsnapa.

Lykke til! ;-)

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onzow Zerodust Pick-up renser anbefales. Har selvsagt en selv.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestandig brukt en tynn synål til å pirke av nåla med.Bruker du ,i tillegg,forstørrelsesglass og godt lys,blir den ren.For all del-du må være forsiktig!!Til daglig puss er de vanlige små børstene,som er beregnet til dette, gode nok.
    Har aldri brukt rensemiddel,og tror,som nevnt ovenfor, heller ikke at det er lurt.
    Mvh Rune

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ulfsn
    Har bestandig brukt en tynn synål til å pirke av nåla med.Bruker du ,i tillegg,forstørrelsesglass og godt lys,blir den ren.For all del-du må være forsiktig!!Til daglig puss er de vanlige små børstene,som er beregnet til dette, gode nok.
    Har aldri brukt rensemiddel,og tror,som nevnt ovenfor, heller ikke at det er lurt.
    Mvh Rune
    STEIKE :shock:
    Tror jeg hadde dødd av skrekk om noen nærmet seg med en nål for å "rense" min PU ;-)

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok andre som har har blitt drept langsomt hvis de har nærmet seg min PU med synål! Synål

Intermediate
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

He he! Ærlig talt.Hva er hardest-diamant eller jern?Forresten skal du ikke borti nåla-Dette går helt utmerket om du passer på å se godt.
    Mvh Rune

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo nåla som må renses da den faktisk brukes i fysisk kontakt med rillene på plata. Eller hvordan var dette nå igjen:-?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for mange god svar...tror ikke jeg bytter puen før den er "utslitt". men det kan bli aktuelt.
    hvilken pu og pris bør jeg se etter?.
    får å ha noe skikkelig å høre etter kommer jeg til å anskaffe meg en slik "platespiller forerker" eller hva det nå het. bruker "phono" inngang nå på tecnichsen nå. det finnes nokk bedre.

er spent på hvordan goldringen min hadde spilt i lag med min tandberg sølvsuper 12 og rette høytaleren. dette skal prøves.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Det er nok andre som har har blitt drept langsomt hvis de har nærmet seg min PU med synål! Synål
    Åhh, hadde blitt helt i harnisk selv.

Da jeg kjøpte min spiller, fikk jeg med en liten flaske (aner ikke hva som er inni) på kjøpet, som jeg skulle bruke til å rense nålen. Har googlet navnet, men finner null og nada, kan poste det her i morgen, nå er jeg for trett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •