Installasjon av platespiller (Debut III)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Installasjon av platespiller (Debut III)

Da kom endelig dagen, hvor platespilleren ankom. Men har knotet med installeringen en god stund nå, og det er en sak jeg ikke får til/skjønner.

Først har jeg satt opp armen, slik at den er plan (justering med motvekt). Deretter skal man, står det i bruksanvisningen, holde motvekten fast, og skru på det lille hjulet bakpå (som angir downforce), slik at 0 er "klokken 12", altså opp. Deretter skal man skru motvekten med klokken, sett forfra, til det tallet man bruker som downforce er klokken 12. Etterpå feste den lille vekten med den lille biten fiskesene.

Høres bra ut, men hvis jeg gjør alt dette, er det altfor stor vekt bakpå armen, den beveger seg opp og mot høyre hele tiden. Har prøvd å stillle inn i motsatt rekkefølge, uten stort hell. ar også prøvd å justere i etterkant. Også uten særlig hell. Hva gjør jeg galt???

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lille loddet i fiskesenen er 99% sikkert antiskatingen, denne legger bare på en sideveis kraft. De lærde diskuterer ofte hvorvidt dette er nødvendig eller ei, mitt råd er at du glemmer denne fiskesenen inntil ting er litt mer under kontroll enn de er nå. Du kan uansett spille plater som bare det uten fiskesenen, spørsmålet er om det spiller enda bedre med eller ei.

Når det gjelder balansering av armen og innstilling av downforce (eller VTF Vertical tracking force som det vanligvis kalles), så låter det som om du gjør mye riktig.

Jeg ramser opp den vanlig fremgangsmåten i håp om at det kan hjelpe deg.

1.) Skru fast pick-up i riktig posisjon og vinkel

2.) Tre på motvekstloddet og finn balanse punktet, da skal armen hvile i lufta (ikke tippe forover eller bakover).

3.) Loddet skal ikke bevege seg, men du skal snu på en "indeks-ring" som du setter til å vise 0 (for null gram downforce).

4.) Vri deretter loddet forsiktig INNOVER (slik at indeks ringen følger presist etter). Du skal vri til ønsket downforce vises. Ønsket downforce finner du i papirene som fulgte pick-upen din (vanligvis 1,5 til 2,8 gram).

Du legger på maks anbefalt vekt i forhold til din pick-up (da sporer den vanligvis best, downforce reduseres gjerne i ettertid for å finne ut hvor du liker lyden best, men det er ingen ting i veien for å kjøre med maks anbefalt downforce).

Når du nå slipper armen forsiktig over platetallerken (med plate på), så vil den legge et press på plata med ca. den kraften du kan lese av bak på loddet.

Jeg skriver ikke INNOVER med store typer fordi jeg er sinna, men dersom du skrur det utover for eksempel fordi man har tredd indeks-ringen på feil vei så vil armen bli baktung og det du beskriver vil skje.

Håper dette hjelper og god helg!

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, skrudde ringen utover. Enten har jeg misforstått manualen, eller de har gjort en tabbe. Nåja, satser på det første. Altså, loddet gikk lenger inn på armen, og det hele funker.

Uansett, det kommer lyd. Fikk et skikkelig glis med Cocaine av Clapton, som da var første sang som ble spilt. FETT å se på armen senge seg, pick-up'en ta tak, og få lyd. Skikkelig stilig.

Men, har et par spørsmål til. Det knitrer forholdsvis mye under avspilling. Vet ikke hva det kommer av, men jeg regner med at det til dels "bare er sånn". Det rare er at det kommer og går. Er ikke konstant, virker ikke som det kommer et sted på platen eller noe. Platen går ikke helt jevnt, fordi filten den ligger på ikke vil rette seg ut. Er en liten bøy uansett, og det gjør jo at platen spinner skjevt.

Ang. VTF: I manualen står det 17,5 gram. Når du skriver 1,5 til 2,8 er det enten meget galt eller en kommafeil. Har stilt den til dette nå, og hengt på den lille fiskesenen igjen. Har ikke prøvd uten, skal ta den av etterpå og prøve uten, se hva jeg merker av forskjell.

Takker hjertelig for svar, deilig å se nyanskaffelsen snurre :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok være 1.75g,en ting er sikkert og det er at du ikke skal ha 17.5g vekt på pickup.Hvis plata er gammel og mye spillt eller skitten kan det knitre en god del.Kjøp deg en god carbon børste for å gjøre ren plata før du spiller den og hold stiften ren.Kjøpte nettopp en LP fra England som knitret som et bjørke bål.Tok og vasket den forsiktig og kjente nesten ikke platen igjen så bra ble det.En Zerostat pistol har jeg også nettopp kjøpt for å lade ut statisk elektrisitet i plater.
    Men det er sant det du sier,det er deilig å se den store plata snurre.
    Glemte nesten,den filten må du få rettet ut ellers vil du få stor belastning på pickup.Går det ikke å dampe det ut
    med et strykjern forsiktig?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkt litt på det, tror ikke strykejern er tingen, Men som du sier kan jeg prøve bare med dampen. Takker for tipset, skal prøve det i morgen. En sånn børste har jeg også kjøpt, har brukt den slik at jeg har skrudd på spilleren, og latt plata snurre (da uten stiften på), og latt børsten stå stille på ett sted til plata har snurret noen ganger. Fikk også med en liten flaske, som jeg skulle bruke på pick-up'en hvis den ble skitten, eller en gang i blant.

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Joda, skrudde ringen utover. Enten har jeg misforstått manualen, eller de har gjort en tabbe. Nåja, satser på det første. Altså, loddet gikk lenger inn på armen, og det hele funker.

Uansett, det kommer lyd. Fikk et skikkelig glis med Cocaine av Clapton, som da var første sang som ble spilt. FETT å se på armen senge seg, pick-up'en ta tak, og få lyd. Skikkelig stilig.

Men, har et par spørsmål til. Det knitrer forholdsvis mye under avspilling. Vet ikke hva det kommer av, men jeg regner med at det til dels "bare er sånn". Det rare er at det kommer og går. Er ikke konstant, virker ikke som det kommer et sted på platen eller noe. Platen går ikke helt jevnt, fordi filten den ligger på ikke vil rette seg ut. Er en liten bøy uansett, og det gjør jo at platen spinner skjevt.

Ang. VTF: I manualen står det 17,5 gram. Når du skriver 1,5 til 2,8 er det enten meget galt eller en kommafeil. Har stilt den til dette nå, og hengt på den lille fiskesenen igjen. Har ikke prøvd uten, skal ta den av etterpå og prøve uten, se hva jeg merker av forskjell.

Takker hjertelig for svar, deilig å se nyanskaffelsen snurre :-D
    Hei ESH,
    Gleder meg at du kom i gang, legg filten i press mellom noe til den har rettet seg ut (hva er egentlig galt med å styke den, krymper filt?). Du kan kanskje bare la den ligge på spilleren med en noen plater oppå?

17,5 gram kan kanskje være armens masse, men det er ikke downforce (VTF). VTF er også spesifisert i pick-up'ens manual og ikke i arm/drivverk manualen.

Knitring kan komme av statisk elektrisitet og skitne plater, rimelige platespillere og pick-up'er er spesiellt gode på å lage knitrelyder, mens "peiskosen" er mer eller mindre eliminert på dyrt utstyr.

For 4-5 år siden når jeg hadde en rimelig project rpm 9 så tok jeg med et par av mine favoritt plater til en vinyl-konge i Drøbak for å vaske de i hans plate-vaske maskin og for å høre på hans platerigg (ca.200 000). I hans platerigg så var all peiskos og sprakelyd eliminert, det fantes ingenting igjen av den og dette var før jeg vasket platene!

Du kan nok få spilleren din mye stillere med en pick-up oppgradering og ved å sette noen grønne planter (anti-statiskt) i nærheten av platespilleren din, en enkel platebørste synes jeg er et must.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Platespilleren er en Project Debut III. Den medfølgende pu'en er en Ortofon OM 5E, det står følgende specs:

Weight: 5 g
    Recommended tracking force: 17,5 mN

I manualen for selve spilleren står det (om innstilling av downforce):

One mark on the scale (motvekten bak på armen) represents 1 mN (=1g, 1 Pond) of downforce.

Får ikke dette helt til å stemme overens med det dere sier her på forumet. Når de skriver at 1 mN = 1 gram er jo dette tvilsomt nok i seg selv, da det er to forskjellige ting, nemlig masse og kraft. De kan aldri være like. Dette i seg selv stiller jo et stort spørsmåltegn ved riktigheten til brukerveiledningen... Tar heller tips fra forumet tror jeg.

Når det gjelder den filten vet jeg ikke helt. Har latt en plate ligge på den i natt, skal til byen i noen timer nå, og når jeg kommer hjem skal jeg se om den har blitt bedre. Har hørt et sted (mamma?) at filt IKKE skal strykes, da fibrene ikke vil tåle den høye temperaturen. Men dette med damp tror jeg skal prøves ut. Hvis ikke er det vel bare å finne en bok i A3 format, og legge filten inni denne til press. Deretter legge på mer vekt på toppen.

Takker forøvrig for all hjelp og alle tips, og digger vinylkategorien.

Sitat Opprinnelig postet av Isokkelesten
    "peiskosen" er mer eller mindre eliminert på dyrt utstyr.
    :-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gammel tråd men jeg tar den opp igjen da jeg knotet litt med dette selv,

Om man ser i manualen som ligger på nett så står det at 1 gram = 0.1mN.

Så konklusjonen er at det må være skrivefeil i papirmanualen som følger med spilleren..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kan være grei å ha i blandt: Convert Force - Unit Converter

ellers er jo 1kg = 10 N (ca) dvs 1g = 0.010N = 10mN ( som m og mm)

Skjønner de klager på skolen i dag - skjerp dere folkens !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Skjønner de klager på skolen i dag - skjerp dere folkens !

Om du har lest igjennom tråden så ser du at det er manualen som følger platespilleren det er noe galt med, ikke oss..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Om du har lest igjennom tråden så ser du at det er manualen som følger platespilleren det er noe galt med, ikke oss..
    Men .... i beskrivelsen til trådstarter står det 17,5 mN (tror ikke det står gram) dvs 1.75 g som stemmer bra og i den manualen du linker til står det at 1mN = 0.1g som også stemmer bra , så det er vel egentlig du som har feil (skrivefeil ?) med mindre de har rettet det den siste uken..... Egentlig synes jeg de kunne holdt seg til gram noe de fleste forstår.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Men .... i beskrivelsen til trådstarter står det 17,5 mN (tror ikke det står gram) dvs 1.75 g som stemmer bra og i den manualen du linker til står det at 1mN = 0.1g som også stemmer bra , så det er vel egentlig du som har feil (skrivefeil ?) med mindre de har rettet det den siste uken..... Egentlig synes jeg de kunne holdt seg til gram noe de fleste forstår.
    Det er i papirmanualen som følger spilleren det står feil.
    den som ligger på nett er riktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Graver opp denne tråden igjen, har et par spørsmål...

Har nå hatt platespilleren i 18 mnd, og den bringer meg intet annet enn glede. Har, tror jeg, stilt den inn riktig, og i mine ører er det godlyd som kommer ut av høyttalerne.

Når det er sagt, har jeg et par spørsmål. Etter at jeg flyttet er ikke lyden slik den var før. "Demonterte" selvsagt spilleren under transport, og satte den opp igjen slik jeg hadde den. Men den spiller annerledes. I den gamle leiligheten sto spilleren på en liten for benk, metallføtter med sponplate (som var styggere enn Hulken, så jeg tok ikke med meg benken på flyttelasset). I dag står spilleren direkte på gulvet ved siden av stereoracket. Spørsmålet blir da hvor mye det har å si hva spilleren står på for gjengivelsen av lyden. Når jeg spiller vinyl går jeg ikke rundt på gulvet, jeg sitter midt i sweetspot, så vibrasjoner fra mine føtter tror jeg er utelukket. Kommer forandringene av vibrasjoner, av andre materialer, eller kan det være annet? Hva kan grunnen være?

For det andre har jeg planer om å gå til innkjøp av en liten krakk eller en liten benk til spilleren. Med rot i foregående spørsmål, hvilket materiale burde jeg gå for? Glass? Tre? Metall? Annet? Ville være meget takknemlig for svar.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke bare annen akustikk i rommet da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stilte inn nåletrykket på ca. 1,75 gram og det virker som det mest fornuftige og riktige. Var veldig enkelt å stille inn så fort man fant balansepunktet.

Jeg kjøpte også en sånn carbon børste og lar den ligge på et par runder før jeg flytter nåle over.

Newcomer SACD sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Debut III

Hei

Jo friere og dødere spilleren står jo bedre. Den (somregel) beste måten å sette opp en platespiller er på vegghylle, eller et dødt rack. Alle trafoer som sitter i forsterkere og cd spillere kan være med å "forurense" lyden fra P.U, så derfor ikke la spilleren stå på hylle over en forterker. Som nevnt tidligere i denne tråden: antiscating (det lille loddet i fiskesnøre), er ikke noe de lærde strides om; det er en nødvendighet og skal i prinsippet være likt innstillt som stifttrykket. På en Ortofon OM nål bør stifttrykket ligge på 1,7-2,0g og antiscating ditto. (Antiscating er motvekten av sentrifugalkraften som nåla blir utsatt for og ved ikke å bruke dette loddet kan en i de fleste tilfeller ende opp med lyd i kun en kanal). På platespillere er det ofte tre stillinger på denne vekten - Min: 1,0-1,5g Mid: 1,5-2,0g og Top: 2,0-2,5g - ergo skal det henge på Mid. Stifttrykket er enkelt å justere som også tidligere nevnt i denne tråden. Armen i ballanse - referansepunktet 0 på topp - dreie medurs til loddet står opp mot 20 (rett før 20 vil gi ca 1,8g) NB! det finnes stifttrykksvekter å få kjøpt for en mer nøyaktig vekt, de enkleste koster ca en femtilapp og er et nyttig verktøy. Platebørste i Carbon bør du alltid bruke før hver gang du spiller en plate, dette for å smale støv som ellers vil samle seg på nåla og til slutt føre til dårlig lyd og i værste fall at nåla hopper. Børsten brukes når spilleren går, sett børsten (med tverren mot deg) til venstre for LP etiketten og trekk sakte mot deg (så du ser hele runden på LP blir børstet).

Lykke til

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De lærde strides vel ganske hardt om hva som er det beste egnede underlag for platespillere, men at glass er uegnet er vel de fleste enige om. Var det ikke en av guruene i Stereophile som mente at et Lack bord fra Ikea var helt glimrende (koster 79kr!!). Man lager jo enkelt en plattform selv av MDF-plater og blygummiplater (fra f.eks Biltema). God og solid løsning som ikke koster skjorta.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •