Vinyl hjelp.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Vinyl hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vinyl hjelp.

Hei.
    Jeg har tenkt og innvistere i en vinyl rigg, men jeg har ikke peiling på hvordan man skal få en god rigg. Slik jeg ser det er det 5 ukjente i en rigg, hvordan få alle disse til og klaffe.

1. Drivverk
    2. Arm
    3. stift
    4. Riaa
    5. Kabler (Dette er eneste punkt jeg er sikker, Black magic)

Når jeg kikker rundt på nettet oppdager jeg at det jeg ser på er utsende så jeg vil ha en fin rigg (Michell gyro, bluenote bellavista, trans rotor etc.)
    Men hva bør vektlegges for lydkvaliteten, Hvor bør pengene plasseres?
    Er det greieste og få forhandler til og sette sammen en pakke eller bør man, håndplukke komponentene selv?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lector
    Hei.
    Jeg har tenkt og innvistere i en vinyl rigg, men jeg har ikke peiling på hvordan man skal få en god rigg. Slik jeg ser det er det 5 ukjente i en rigg, hvordan få alle disse til og klaffe.

1. Drivverk
    2. Arm
    3. stift
    4. Riaa
    5. Kabler (Dette er eneste punkt jeg er sikker, Black magic)

Når jeg kikker rundt på nettet oppdager jeg at det jeg ser på er utsende så jeg vil ha en fin rigg (Michell gyro, bluenote bellavista, trans rotor etc.)
    Men hva bør vektlegges for lydkvaliteten, Hvor bør pengene plasseres?
    Er det greieste og få forhandler til og sette sammen en pakke eller bør man, håndplukke komponentene selv?
    Det er riktig!
    Skal men ha en vellydende vinylrigg så er det mye som skal stemme.
    Du nevner flere gode drivverk, og jeg regner da med at det er i denne prisklassen du ser etter!? 15-20000,- for et drivverk kan gi den mye bra.
    Når det gjelder valg av drivverk er det viktig at du tenker gjennom konsekvensene av type drivverk.
    Jeg var gjennom de samme vurderingene selv for ikke så lenge siden da jeg oppgraderte.
    Jeg valgte et fast, tungt, og stabilt drivverk. Dette er enkelt å vedlikeholde, spiller meget stabilt, og er enkelt å skaffe reservedeler til.
    Mange sverger til flytende opphengte spillere ala. Oracle, Michell Gyro, Linn etc. men for meg så var det for mange faktorer, og justeringsmuligheter til å drive en mann gal.

Jeg tenkte at et fast drivverk er enkelt å sette opp, og enkelt å drive for en som ikke er for erfaren. Samtidig som det spiller meget bra.
    Så er det armen. Hvilken pickup skal du bruke? Dette har en klar sammenheng, da du må velge arm med lett/tungt armrør alt etter hvilken complianse puen har. (Jeg vil anbefale deg å lese igjennom van den hul sine sider som jeg linker til i tråden om oppsett av platespiller)
    Det hjelper ikke med en pu til 40000,- så lenge armen ikke matcher!
    Jeg spiller nå med en arm fra Mørch. Disse armene har utskiftbare armrør, og gjør at de er meget fleksible mtp. forskjellige puer.

Når det kommer til arm er det også viktig å tenke på vekten av denne dersom man velger et flytende opphengt drivverk.

I et analogt oppsett er det veldig mange faktorer å tenke på, og for en nybegynner er det en skikkelig jungel.
    Jeg antar at jeg har forvirret deg grundig nå, og mitt råd til deg vil være å ta kontakt med forhandler av den aktuelle vinylriggen du kunne tenke deg.
    Paul hos PM audio forhandler jo både Bluenote, Transrotor, og Acustic Signature, og har peiling på hva han snakker om ;-)

Han kan antakelig sy sammen en pakke sompasser deg midt i blinken!

Ellers så er det ingen ting som er bedre enn å lese på nettet om dette, og når det kommer til hva du skal velge er det enklere for oss på forumet å gi deg råd når du kommer med noen konkrete kombinasjoner!

Lykke til!

Newcomer Isokkelesten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt råd vil være:

1.) Bestem deg for et budsjett, vanligvis 7k til 200k.

2.) Legg i første omgang mest mulig i drivverk og arm, drivverk og arm er i alle praktiske sammehenger evigvarende.

3.) Pick-up'en er ekstremt viktig for sluttresultatet, men er ikke evigvarende og vil ikke kunne vise stort av hva den er god for uten en skikkelig arm og et godt drivverk.

4.) RIAA er viktig, men dersom du går for en high-output MC så kan du få fantastisk lyd fra et rimelig RIAA, low-output MC krever mye av RIAA og du må ha et dyrt RIAA. Du kan også bruke MM pick-up'er med billige RIAA'er (siden disse har høy-output), men personlig foretrekker jeg vanligvis lyden av MC pick-up'er.

5.) Selv om resultatet ikke blir high-end uten skikkelige kabler, så tror jeg at jeg ville tatt dette til slutt.

Finn gjerne en forhandler og drøfte det hele med, eller spør på fora slik som her. Dersom du spør om kombinasjoner med drivverk/arm og evt. pick-up så kan sikkert noen hjelpe deg. Det er litt i startgropa med vinyl her på forum'et ennå, så folk flest har stort sett billig utstyr som bare skraper i overflaten av hva som er mulig å få til.

Noen har veldig heldig kombinasjoner som gir ekstraordinær valuta for pengene, men som allikevel ikke er noe å hvile øynene på.

Lykke til!

Mvh

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er et vibrasjonsfritt stativ viktig. Iallefall på lettere spillere som Rega/Linn og lignende. Og spillere uten flytende oppheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg blir så mye klokere, basis kunskapene mine er alt for dårlige.
    Den riktige veien er nok Paul på Pm-audio, har vært inne til han og hørt på rigger han har satt opp og det er utfra det denne besettelsen etter platespiller har dukket opp. Hadde vel håpt og slippe litt billig fra det ved kjøp av en brukt rigg, men når man ikke forstår de tekniske dataene og hva som vil passe med det resterende anlegget blir dette også litt vanskelig.
    Når man begynner og regne over det man vil ha av den nye riggen blir det lett veldig dyr.:?

Intermediate FallenA sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,634
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går an å handle brukt også.
    Finner man en "seriøs" rigg, og komuniserer med den man skal handle fra, skal en ikke se bort i fra å få gode råd på veien.
    Finnes mye godt på bruktmarkedet dersom man vil legge litt i det ;-)
    Først av alt sett deg et budsjett, og hold deg til det.
    Følg med på bruktmarkedet, og dersom du finner noe kan du lese deg til mye kunskap om produktet, spørre selger, og stille spørsmål på forumet om konkrete spørsmål.
    En person som tidligere har lagt 30, 40, og 50 tusen i en rigg, og selger til rundt halv pris (eks.) har etter all sansynlighet selv satt sammen denne "pakken" etter mye prøving og feiling!

LYKKE TIL!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avid

Hva kan jeg forvente av dette tilbudet?

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driverket/plinten och armen tycker jag man tryggt kan köpa begagnat
    i paket. Men puppan och Riaa; där kommer dom personliga preferencerna
    in i bilden. Det tråkiga med pu är det omöjliga att ta hem och testa på
    öppet köp(??)

Jag måste bara dela med mig av en vinylupplevelse: Idag köpte jag
    Roxy Music Avalon på vinyl för 40Kr. Jag har suttit och A/B kört den
    med min SACD version. Och Vinylen vinner på samtliga parametrar.

Och detta med min simpla Rega P2 (som defintivt ska bytas ut mot nåt värre)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I boks

Ja så var jeg tilbake igjen, riggen er bestilt og burde kommet denne
    uka. Hvis det ikke var for posten som har rotet bort drivverket.:evil:
    Får håpe de finner det til onsdagen, hvis ikke får jeg låne et Rega p25 til en ny Michell Gyro SE er på tur.

Jeg forstod straks at jeg burde overlate anbefaling til erfarende folk og fikk
    mange gode tilbud, det som avgjorde var rett og slett at jeg handlet fra en fra distriktet som kunne forklare og stille inn alt så jeg kunne få litt grunn leggende input.

Det ble
    Michell Gyro Se (drivverk)
    Origin live silver (arm)
    Music maker mk3 (PU)
    Sugden Riaa

Så på Onsdag skal det monteres, justeres og lyttes.
    Så får jeg bare håpe at posten finner drivverket mitt før den tid.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •